Opleiding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femkekas

Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-15
Woonplaats: ECHT

Opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 22:48

Hallo!
Ik vroeg mij iets af aangezien ik in de derde zit waarin ik een voorlopige keuze moet maken over mijn toekomst.
Ik wil later heel graag een soort opvangcentrum hebben waar ik paarden opvang en dan zoek naar goede huisjes. Maar ik heb geen idee wat voor opleiding ik daarvoor zou moeten volgen. Hebben jullie meer informatie?
Groetjes!!

c_esther

Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: overijssel

Re: Opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:03

Ik vind het heel goed dat je zoiets wilt doen, maar daar kan je geen/niet genoeg geld mee verdienen. Ik zou opzoek gaan naar een opleiding waar je ook iets aan hebt, wat je leuk vind en wat je breed genoeg opleid zodat je later keuzen hebt in banen.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:06

Ik zou een financieel-economische opleiding aanbevelen.
Of je nou paarden of iets anders verkoopt, je moet weten hoe een bedrijf te runnen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:19

Zoek een opleiding die toegang geeft tot een goed verdienende baan en dan kun je als hobby je paardenopvang runnen. Als hoofdberoep is dat onmogelijk. Eigenlijk geef je een mooie beschrijving van paardenhandel en dan zijn goede eigenaars ondergeschikt aan geld verdienen.

FlashWolves

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-12-13
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:34

Als je het echt graag in de paarden wil doen, kan je misschien kijken naar MBO paardenhouderij, in bijvoorbeeld Zwolle (deze opleiding volg ik momenteel). Of HBO Hippische Bedrijfskunde in bijvoorbeeld Dronten.

Maar een opvang voor paarden is meestal een stichting. En een stichting maakt geen tot nauwelijks winst

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 00:58

c_esther schreef:
Ik vind het heel goed dat je zoiets wilt doen, maar daar kan je geen/niet genoeg geld mee verdienen. Ik zou opzoek gaan naar een opleiding waar je ook iets aan hebt, wat je leuk vind en wat je breed genoeg opleid zodat je later keuzen hebt in banen.


Ontmoedig haar nou niet, zij probeert haar dromen te volgen. Dat is zo'n zonde. De wereld draait niet om geld en economie. Al zal jij op school leren van wel.
Dit is toch helemaal niet aardig, wat zou je nu kunnen zeggen wat wel bemoedigend is..

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 01:11

@ Mrie: zonder geld is het anders wel verdomd moeilijk om paarden eten te geven...
Ik denk dat het net een voordeel is voor ts om even naar de realiteit te kijken ipv eerst een paar jaar "nutteloze" opleidingen te volgen waarmee niks te verdienen valt. Als ts direct voor een goede opleiding kiest (lees niet paard gerelateerd) en daarna een goede job vindt, gaat ze haar droom veel eerder kunnen realiseren dan met een paardenopleiding en een slecht betaalde job...
Niemand zegt dat ze haar droom moet opgeven...

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:48

Ik verplaats je topic van Van Nature naar School Studie Werk omdat het daar beter past.

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:57

mrie schreef:
c_esther schreef:
Ik vind het heel goed dat je zoiets wilt doen, maar daar kan je geen/niet genoeg geld mee verdienen. Ik zou opzoek gaan naar een opleiding waar je ook iets aan hebt, wat je leuk vind en wat je breed genoeg opleid zodat je later keuzen hebt in banen.


Ontmoedig haar nou niet, zij probeert haar dromen te volgen. Dat is zo'n zonde. De wereld draait niet om geld en economie. Al zal jij op school leren van wel.
Dit is toch helemaal niet aardig, wat zou je nu kunnen zeggen wat wel bemoedigend is..

"Lieve TS, wat een tof en nobel plan. Ik zou eerst klein beginnen en naast een reguliere baan wat paarden opvangen en weer doorverkopen zodat je een klein beetje kapitaal en ook een naam opbouwt en van daaruit je bedrijf verder kunt uitbouwen en je je wellicht uiteindelijk volledig op je paardenbedrijf kunt storten. Sowieso is een bedrijfskundige opleiding dan niet weg, omdat je dan in ieder geval al goed weet hoe een bedrijf in elkaar steekt."

Even zonder gekheid (hoewel ik bovenstaande wel serieus meen), ik ben het met je eens dat je niet alleen maar geld hoeft op te potten om gelukkig te zijn, maar je moet wel ergens je accommodatie en onderhoud van betalen en ook zelf nog een beetje overhouden om te kunnen leven, dus in die zin snap ik wel waar c_esther vandaan komt (en ik ben het ook met haar eens). Zeker omdat de TS spreekt over een 'opvangcentrum', wat lijkt te impliceren dat ze in het lagere segment wil gaan zitten waar de opbrengsten van de verkoop niet of in ieder geval niet veel hoger zullen liggen dan de kosten.
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 19-02-17 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:03

mrie schreef:
c_esther schreef:
Ik vind het heel goed dat je zoiets wilt doen, maar daar kan je geen/niet genoeg geld mee verdienen. Ik zou opzoek gaan naar een opleiding waar je ook iets aan hebt, wat je leuk vind en wat je breed genoeg opleid zodat je later keuzen hebt in banen.


Ontmoedig haar nou niet, zij probeert haar dromen te volgen. Dat is zo'n zonde. De wereld draait niet om geld en economie. Al zal jij op school leren van wel.
Dit is toch helemaal niet aardig, wat zou je nu kunnen zeggen wat wel bemoedigend is..



Het is niet ontmoedigend.. het is een eerlijke mening en feit..
vergeet niet dat de keuzes die ze nu maakt zeer belangrijk is voor de toekomst.. Een verkeerd vakkenpakket dat niet aansluit bij wat je uiteindelijk gaat doen is veel lastiger om te corrigeren, dan later een papiertje bij halen..


Om een opvanghuis te openen heb je geen specifieke opleidingen nodig TS..
Ik zou kijken naar wat beroepsinteresse tests aangeven en dan een opleiding kiezen die bij je past,
maar ook opties geeft om je dromen te verwezelijken..

opvanghuizen zijn vooral erg duur, daar zul je niet van kunnen leven. Je zult er dus waarschijnlijk iets bij moeten doen, wat je 'hobby' kan dekken of in stand kan houden in magere tijden..

Managment is mooi, maar lastig omdat een manager behoorlijk veel tijd kwijt is (vanuit huis kan), met zijn takenpakket.

je zou kunnen kijken naar Administratieve opleidingen of economische richtingen, eventueel zelfs marketing.. Deze opleidingen leren je vaardigheden die je ook kunt gebruiken om je opvanghuis in de markt te zetten, rendabel te maken en om fondsen te werven.. Plus als je achtergrond administratie is of fiscaal, dan heb je ook niet zoveel omkijken naar de administratie en kostenplaatjes van je opvanghuis.. immers dat is dan appeltje eitje..

dit is maar een voorbeeld.. dierverzorging is leuk.. maar uiteindelijk kun je dat ook eenvoudig zelf leren en een baan in dierverzorging is veeleisend en vermoeiend (plus lichamelijk zwaar) waardoor je 1. niet zoveel geld overhoud voor je opvanghuis en 2. waarschijnlijk ook vaak te moe bent om er nog veel naast te doen.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:15

Hoi TS,

Wat een mooie droom heb je. Lijkt me een mooi doel!
Je moet natuurlijk wel realistisch blijven, want zeker dit soort paarden kosten erg veel geld.

Om een eigen bedrijf te hebben is het handig om een administratieve of economische opleiding te hebben. Dit kunnen ook onderdelen zijn in een studie.

Zo studeer ik op aeres hogeschool wageningen. Dat is een docentenopleiding in de groene sector. Daar krijg ik ook economische vakken en kan ik in mijn keuzeonderdelen me daar meer op richten. Ik kan naast docent ook kennismanager worden. Dan kan je een eigen bedrijf opstarten als adviseur of een educatiebedrijfje starten.

Ik zou zorgen voor een goede basis met kennis over dieren.
Als je wilt doorstromen naar het HBO, en dat kan prima na je mbo, zolang je het zelf maar echt graag wilt, raad ik je aan om breed te beginnen. Een dierverzorgingsopleiding of dierenartsassistent is een goede opleiding. Specifiek op paarden kan ook, maar mochten je plannen later veranderen is het handig als je iets bredere kennis hebt.
Je kunt daarnaast nog een andere mbo-opleiding of hbo-opleiding doen die je helpen om je droom te verwezenlijken. Maar je bent nog jong, dus hou er rekening mee dat je geen tunnelvisie krijgt. ;)

Veel succes. En als je écht een droom hebt, en daar alles voor wilt doen, dan geloof ik dat het wel goed komt. Ook als dat betekend dat je onderweg wat minder leuke dingen moet doen. Die moet je dan maar voor lief nemen.

c_esther

Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: overijssel

Re: Opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:38

Ik wil haar ook zeker niet ontmoedigen, en ze moet doen wat ze leuk vind. Maar er zijn zoveel meiden die een 'penny' droom hebben die niet realistisch is.
Ik heb een commerciële opleiding gedaan en daar draait het voornamelijk om geld. Gelukkig ben ik opgevoed en opgeroeid in een omgeving waar dat absoluut niet zo is en weet ik dat je met goed zijn voor de wereld ook ver komt. Echter zonder geld ga je het in de grote wereld niet redden.

Ik doe momenteel een beroep onder mijn 'niveau' volgens veel van mijn oud studiegenoten, waar ik niet zo veel mee verdien, maar ik ben super blij met deze baan, dus ik vind jouw reactie een beetje kort door de bocht mrie.

Ik vind t super dat ze dit wil doen, maar daar gaat ze geen brood van kunnen kopen ;)

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 23:55

Natuurlijk, dromen mag en moet.
Maar enige realistische adviezen helpen wel om deze vorm te geven.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:06

Ik denk dat je het beste eens je vragen aan iemand kan stellen die dit nu al aan het doen is. Misschien kan je eens contact opnemen met 'Paard zoekt baas paardenopvang'?
https://www.paardzoektbaas.nl/ Hier een linkje naar hun site. Succes!

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:51

senna21 schreef:
Natuurlijk, dromen mag en moet.
Maar enige realistische adviezen helpen wel om deze vorm te geven.

Precies. :j Ik zou ook niet tegen de TS willen zeggen dat ze haar droom moet opgeven, maar wel dat ze zich moet realiseren dat het een plan voor de lange termijn is (tenzij ze heel lieve ouders heeft die haar financieel op weg willen en kunnen helpen na haar opleiding) en dat ze er rekening mee moet houden dat het hoogstwaarschijnlijk een 'bijverdienste' zal blijven naast een reguliere baan, al dan niet part-time. En daar is ook helemaal niets mis mee. :)

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 01:20

Waow dit wilde ik vroeger ook altijd :D
Ik ben het wel eens met de andere reacties. Het zal niet veel geld verdienen, en daarnaast moet je ook wel aardig wat geld hebben om op te starten natuurlijk :)

Wat zou je nog meer leuk lijken?