Het scheiden van werk en prive, bereikbaarheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Het scheiden van werk en prive, bereikbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 15:12

Ik ben benieuwd hoe bokkers denken over het scheiden van werk en privé.
Nemen jullie op je vrije dag(en) telefoontjes van je werk aan? Gaan jullie stappen met collega's, die je uiteraard ook allemaal op facebook hebt? Zitten jullie met je collega's in een whatsapp groep?

Ik merk dat ik moeite heb met het vinden van een balans tussen goed werknemerschap en het hebben van een privé leven. Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen.

maralyn

Re: Het scheiden van werk en prive, bereikbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:15

Telefoontjes privé, alleen in de pauze.
Stappen doe ik niet aan, dus die valt al af.
heb ook geen Facebook, dus die valt ook af.
Heb wél whatssapp, en daar mogen ze best op van mij.
Dingen die te persoonlijk worden, daar ben ik dan heel eerlijk in.

Werk neem ik verder ook niet mee naar huis.
Op de groenten zelf na dan, die ik er koop :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:18

Ik zit in het onderwijs en we hebben maar een klein team. In het onderwijs werk je regelmatig thuis dus werktijd en privetijd lopen soms wat door elkaar. We hebben een app groep, ik ga met één collega ook wel eens uit eten of de stad in. Mail bekijk ik niet in mijn weekend.
Collega's heb ik ook op facebook en dat vind ik geen probleem.
Onze app wordt meestal alleen gebruikt bij belangrijke zaken die echt niet kunnen wachten. Er worden geen privegesprekken in gehouden. Soms worden er wat geintjes op gemaakt en dat maakt mij niet uit. Ik reageer alleen als het nodig is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:19

Afhankelijk van je functie vind ik.

Hier (in het bedrijf) is het zo dat er verwacht wordt dat als je een telefoon van het werk hebt, je ook altijd bereikbaar bent, ook buiten werktijd.
Natuurlijk geen probleem om iemand even terug te bellen omdat je net in het zwembad ligt en dus een uurtje niet bereikbaar. Maar je vrije dag helemaal niet bereikbaar is geen optie.

Met collega's de kroeg in: prima zolang een ieder zich maar binnen de grenzen van het fatsoen gedraagt zowel in de kroeg als op Facebook.
Zo niet dan ben ik weg, dan ontvriend ik iemand en ga ik de kroeg uit, bezopen, amicale of handtastelijke collega's blijf ik ver van weg.

Daarbij heb ik mijn Facebook zo ingesteld dat ik een bericht waarin ik getagd wordt eerst zelf moet goedkeuren voordat deze op mijn tijdlijn verschijnt.

Maar voor een gezellige vrijdagmiddag borrel draai ik mijn hand niet om.

Whatsapp groep alleen trouwens werk gerelateerd indien nodig en dan niet met mijn privé nummer.
Onzin zaken op de groep, berichtje sturen en anders verlaat ik de groep.

Je moet doen waar jij je prettig bij voelt. Goed werknemerschap staat of valt niet alleen bij sociale zaken. Een tussenweg/grijs gebied is gelukkig wel aanwezig.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:21

Op vrije dag werk telefoontjes aannemen, mwah meestal niet alleen als ik denk dat ik snel even kan helpen zonder dat ik er zelf al te veel last van heb. Ga niet met collega's stappen oid geen behoefte aan. Facebook heb ik niet. Whats app tja zitten ze wel ook op maar baal ik eigenlijk een beetje van.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:21

Vjestagirl schreef:
Nemen jullie op je vrije dag(en) telefoontjes van je werk aan?

Nee. Mijn collega's weten op welke dagen ik op kantoor ben, op welke dag ik thuis werk en op welke dag ik vrij ben. Als ik vrij ben, neem ik mijn telefoon niet op. Wel lees ik mijn mail één of twee keer.

Vjestagirl schreef:
Gaan jullie stappen met collega's

Op het jaarlijkse etentje na: nee.
Vjestagirl schreef:
die je uiteraard ook allemaal op facebook hebt?

Niet allemaal, gelukkig ;)
Vjestagirl schreef:
Zitten jullie met je collega's in een whatsapp groep?

Met een deel wel, maar die wordt eigenlijk alleen gebruikt voor "ik ben ziek", of "de bus kwam niet dus ik ben wat later".

Vjestagirl schreef:
Ik merk dat ik moeite heb met het vinden van een balans tussen goed werknemerschap en het hebben van een privé leven. Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen.

Ik herken dat wel hoor. Sinds ik van functie geswitcht ben (oktober) (zelfde afdeling), let ik er heel erg op dat ik niet over mijn grenzen ga. Wat die grenzen waren / zijn, moet ik af en toe nog / opnieuw bepalen. Zo heb ik dus met mezelf (en mijn leidinggevende) afgesproken dat ik op mijn vrije dag mijn telefoon niet opneem. Mijn collega's mogen appen en mailen, maar mogen geen antwoord verwachten. Krijgen ze dat wel, dan hebben ze mazzel :+

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:22

Ik werk bij een kleine stichting (10 collega's, waarvan 9 vrouwen) waar we heel informeel met elkaar omgaan.

Werktelefoontjes in privetijd (kunnen alleen van collega's zijn, clienten kunnen mij buiten werk niet bereiken) neem ik op. Weet dat collega's niet voor niets bellen.

We hebben 2 whatsappgroepen: 1 voor zakelijke apps (ben later, kan iemand even een tel nummer voor me opzoeken etc) waar iedereen in zit en 1 gezellige app waar alleen de mensen inzitten die dat leuk vinden. Geen enkel punt als je dat niet wilt.

We gaan buiten werk met elkaar op stap (uit eten, borrelen, sporten, met een aantal zelfs naar de sauna) en ik pas ook wel eens op de kinderen van collega's.

Ik vind het super gezellig allemaal, maar voor degenen die het wat meer gescheiden houden, is het ook helemaal goed. Iedereen kan bij ons erg zichzelf zijn, wat ik erg waardeer :j

Kun je wat meer over jouw dilemma vertellen TS, wat vind je precies lastig?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:25

Supervixen schreef:
Ik zit in het onderwijs en we hebben maar een klein team. In het onderwijs werk je regelmatig thuis dus werktijd en privetijd lopen soms wat door elkaar.

Idem. Best lastig vind ik dat soms. Zeker in dit digitale tijdperk, ouders van je leerlingen verwachten tegenwoordig dat je eigenlijk gewoon 24/7 je mail leest en dat je echt direct terug mailt. dat legt behoorlijk wat druk bij een docent.
Ik probeer na het eten 's avonds mijn mail niet meer te lezen. Probeer, want soms check ik het toch nog snel, vooral omdat ik (middelbaar onderwijs) nog wel eens roosterwijzigingen toe gemaild kan krijgen voor de volgende dag.
Ik heb wel collega's op facebook en als collega's me appen reageer ik ook. Enkele collega's zie en spreek ik (heel) soms prive. Telefoontjes neem ik niet aan op mijn vrije dagen en ik bel ook geen ouders op vrije dagen. Ouders mailen wil ik soms nog wel doen.
Werken op vrije dagen moet helaas wel; op je werkdagen heb je gewoonweg niet genoeg tijd om alles voor te bereiden en na te kijken. Het resultaat is dat ik in theorie 4 dagen werk en in de praktijk meestal 6 :o

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:26

Aaaaaah ik heb verkeerd gelezen!! Mijn excuses!! O:)

Op een vrije dag telefoon aan nemen van mn werk?

Enige reden dat ze dat zouden doen is: Er is iemand ziek.
En natuurlijk wil ik invallen als ik kan.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:28

ik probeer het gescheiden te houden (lukt niet helemaal)
ik heb duidelijk aangegeven dat mijn telefoonnummer (semi) geheim is en dat ik geen telefoontjes van mijn werk erop wil, ook niet onder werktijd.
Mijn werkmail lees ik dan wel weer thuis, maar beantwoord ze niet, behalve als ik ziek ben of bij een noodgeval.
op facebook heb ik bewust geen/weinig collega's toegevoegd.
via de app doen we eigenlijk nooit, geen groep ofzo
stappen doen we ook niet.
1 keer in de zoveel tijd gaan we snacken of een high tea doen met de vrouwen van de afdeling.
burgers met vragen in mijn vrije tijd (ben ambtenaar (handhaver/toezichthouder)en heb veel kennissen in mijn gemeente) geef ik altijd aan dat ze ff n mailtje moeten sturen, dan kijk ik er tijdens mijn werkuren naar.
In mijn vrije tijd rij ik nogal eens door mijn gemeente. Als ik dan iets tegenkom dan maak ik wel eens een foto ofzo, zodat ik de eerst volgende werkdag daar wat mee kan doen, maar doe dan alleen het noodzakelijke.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:28

Op vrije dagen word ik nooit gebeld tenzij iets nodig is en niemand kan het vinden. Maar dat komt eigenlijk bijna nooit voor. Af en toe heb ik even app contact over een gebeurtenis oid op het werk. Verder was het de bedoeling dat in de handtekening van mijn mail mijn mobiele nummer kwam. Aangezien ik nog wel eens naar klanten ook mail heb ik dat expres niet gedaan. Mijn mobiel is voor privé, tenzij ik bij een klant zit.
Facebook heb ik ook voor privé en heb daar geen collega's op. Idem met andere sociale media dingen.
Stappen doe ik ook niet aan. Uiteten vanwege iets of een borreltje drinken vind ik prima.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:31

Afhankelijk of ik zin heb of niet, neem ik op tijdens mijn vrije dag of verlof wanneer werk mij belt. Als ik niet opneem kunnen ze gerust iets inspreken en kan ik nog beslissen of ik terugbel of niet.
Wij gaan geregeld met een kleine groep stappen. Wij zijn allemaal ongeveer even oud ( 25 jaar), zijn allemaal op hetzelfde moment beginnen werken en hebben ons centrum samen opgebouwd tot waar we nu staan en dit schept wel een speciale band. We kunnen ook steeds bij mekaar terecht en zijn allemaal door dezelfde rollercoaster van emoties gegaan.
Ik merk wel dat mensen die er later bijkomen wel geaccepteerd worden maar dat de band minder is omdat ze niet alles meegemaakt hebben.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:34

telefoon van de zaak, dus ja, in mijn vrije tijd neem ik op en indien ik daartoe in de gelegenheid ben (= achter een pc zit) help ik mensen, indien dit niet zo is, verwijs ik ze naar een collega.

Appen doe ik alleen met naaste collega's, niet met iedereen.

Stappen e.d. doe ik niet met collega's. Doe ik overigens nooit, want daar heb ik geen tijd en energie voor. Als ik na mijn werk mijn stalwerk gedaan heb, gaat het kaarsje wel uit bij mij.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:36

Werktelefoon neem ik niet op als het klanten zijn op een vrije dag, wel als het collega's zijn.
lees wel mijn mail op vrije dagen
Heb wel mijn collega's op facebook en watsapp en we doen ook buitenwerkse dingen samen.
Het is een beetje een grijs gebied tussen collega's en vrienden aan het worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 15:42

Laat ik beginnen met zeggen dat ik mijn werk echt fantastisch leuk vind om te doen, dat ik mijn collega's hele leuke mensen vind en dat ik blij ben met het bedrijf.

Het hele schuingedrukte gedeelte kun je overslaan als je geen zin hebt in veel leeswerk:
Ik werk onregelmatig, ploegendiensten. Het bedrijf gaat 24 uur per dag door, en mijn werk dus ook. Mijn rooster krijg ik 1x per week, op donderdag, voor de week erop. Dit rooster is totaal onvoorspelbaar, Het kan zomaar gebeuren dat mijn weekend op dinsdag en woensdag valt en dat ik de rest van de week alleen maar nachtdiensten heb, terwijl ik de week erop mijn weekend op dinsdag en donderdag heb, en verder 2 vroege en 5 late diensten. Dit alles verspreid over 3 verschillende locaties.

Deze week valt mijn weekend op donderdag en vrijdag. Omdat ik woensdag een reservedienst had (een dienst die nog niet is ingedeeld en later bepaald wordt) heb ik een verlofdag opgenomen, vandaag dus. Maandag kreeg ik een appje van mijn leidinggevende (die op een locatie werkt waar ik nooit kom en die ik dus nooit zie), wanneer ze me deze week even kon bellen. Ik heb aangegeven wanneer ik werk deze week, en dat ik dus op die tijden bereikbaar ben. Daar kreeg ik geen antwoord op. Gisteren heb ik haar een appje gestuurd om te vragen of ze me nog wilde spreken, of dat het van het weekend ging worden. Ze appte terug met de vraag of ik vandaag bereikbaar zou zijn.

Vanmorgen om 10.30 krijg ik een smsje van een dienstindeler; ze hebben vrijdag een lege plek in het rooster, of ik wil komen werken. Het gaat om iemand die een begrafenis heeft, word er nog even bij gezegd.

Collega na collega voegt mij toe op facebook.

We zitten met z'n allen van 1 locatie in een appgroep waarin de dienstindeler iedere week aangeeft op welke dagen er nog verlof op te nemen is. Doordat ik daarin ben toegevoegd heeft nu iedereen mijn mobiele nummer.

Ik liet laatst per ongeluk vallen dat ik buiten mijn mobiele nummer ook nog een vast telefoonnummer heb. Nu wil mijn werk dat nummer dus ook hebben, terwijl het voor mij bedoeld is als 'nood' lijn voor familie en vrienden, en bijna niemand dat nummer heeft.

Ik voel me schuldig als ik aangeef dat ik op mijn vrije dagen niet gebeld wil worden. Als ik geen zin heb om te reageren op een smsje van de dienstindeler. Als ik geen collega's op facebook wil. Als ik eigenlijk liever uit de appgroep wil en ook eigenlijk liever zou willen dat niet het hele bedrijf mijn mobiele nummer heeft. Als ik mijn huistelefoonnummer niet af wil geven.

Ik heb het gevoel dat ik daardoor een slechte werknemer ben. Aan de andere kant vind ik dat ik niet 24/7 in dienst hoef te staan van het bedrijf. Ze kunnen zo terug vinden wanneer ik aanwezig en dus bereikbaar ben. Het vinden van een middleground vind ik heel erg lastig.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:46

Ik heb een telefoon van mijn werk en een telefoon prive. En dat blijft ook zo. Daarnaast ook een laptop van het werk en een laptop van mijzelf. Idem ditto.

Maar: De meesten heb ik wel op Facebook en een paar spreek ik ook wel buiten het werk om. Mijn privetelefoonnummer is in het bezit van mijn leidinggevende. Evenals gegevens van mijn naasten in het geval van gezondheidsproblemen etc. Deze worden ook niet gebruikt wanneer het niet nodig is. Werktelefoon heb ik wel eens in handen wanneer ik vrij ben, maar reageer niet altijd tenzij het echt nodig is.

Ik had bij mijn eerste baan alles van de zaak en combineerde ook alles. Resultaat was dat ik altijd aan het werk was. Daar heb ik geen zin meer in.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:47

Ik ben benieuwd hoe bokkers denken over het scheiden van werk en privé.
Ja , maar puur omdat als ik op mijn vrije dag gebeld word er ook echt wat belangrijks is wat mij aan gaat, zoals reorganisaties, verlof problemen etc
Gaan jullie stappen met collega's,
Nee, buiten de teamuitjes om niet. En zelfs daarmee kan ik niet altijd mee
Heb maar 3 collega's op FB, gelukkig
Nee ik niet, er is wel een WA groep

Heb ik gelukkig helemaaaaal niet met mijn betaalde baan
Als ik bovenstaand lijstje zou invullen mbt de laatste maanden die ik reed op een handelstal toen de eigenaar ernstig ziek was. Dan ziet het lijstje er o uit:

Altijd als het maar enigzins mogelijk was, is er iets met de eigenaar? of 1 van de paarden? ik zat 15 km verderop
Gaan jullie stappen met collega's,
We gaan nu eens in de 2 maanden stappen met het clubje meiden wie daar ook veel waren of daar hun paard hadden staan
Uiteraard
Ook. reuze gezellig! Zijn echt vriendinnnen geworden
Ik merk dat ik moeite heb met het vinden van een balans tussen goed werknemerschap en het hebben van een privé leven.
Ja heel erg. ik merk dat het hele paardengebeuren voor alles ging
Soms zelfs voor het zelf naar bed brengen van mijn kindje
Ik probeer nu meer prio te stellen voor mijn gezin maar blijft lastig om afstand te nemen, zelfs nu ik gewoon een paard van een vriendin rijd

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:48

Mijn baas mag mij altijd bellen hoor op vrije dagen. Vind ik geen probleem. Ik heb hem op facebook en kom hem wel eens tegen in tentfeestrn. Even babbelen en we gaan weer verder, dus ga er niet mre op stap :+

Collegas heb ik niet en whatsapp groepen zit ik dus ook niet in

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:50

Ik reageer later even uitgebreider en lees ook even mee. Ik vind het erg lastig om dat te scheiden en heb vaak het gevoel 24/7 met werk bezig te zijn. Lastig..

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:50

Ik word in principe nooit thuis gebeld door het werk, mocht dit een keer zo zijn neem ik op (ze bellen niet zomaar op je vrije dag).
WA groep hebben we niet, daar zijn we veel te groot voor, denk ook niet dat ik dat zou willen.
Ik heb collega's op facebook en af en toe hebben we eens een borrel of gaan we uit eten met een groepje.
Met een klein clubje ben ik wat closer, spreken buiten werktijd wel eens wat af :j

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:52

Duidelijke regel, geen collega's op FB en geen appjes tenzij heel erg hulp nodig ;)

Met 1 collega ga ik wel eens wat drinken, maar dat is dan niet werk gerelateerd.

Daardoor heb ik wel een hele duidelijke scheiding tussen werk en prive (gelukkig ;) )

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:01

Ja, ik neem wel telefoontjes van mijn werk aan. Ik heb nogal wat neventaken waarvoor we met enige regelmatig buiten werktijd contact hebben. Verder worden we wel eens per sms gewaarschuwd indien de thuiswerkverbinding kuren heeft en iedereen naar kantoor moet komen.

Ja, ik ga wel eens stappen met collega's. Ik werk met de meeste al 10 jaar samen en praktisch iedereen zit in dezelfde leeftijdsfase.

Ja, ik heb de meeste ook op Facebook. Geen problemen mee. Daar staat nooit iets op waar ik het niet op het werk over zou hebben ofzo.

Nee, ik zit niet met collega's in een Whatsappgroep omdat we dat collectief onnodig vinden. :+ Wel app ik regelmatig met een aantal collega's omdat dat ook gewoon vriend(inn)en zijn. :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:06

Ik hou mijn werk en privé compleet gescheiden. Voor mij betekend dit dat ik weinig privé dingen deel in gesprekken en buiten werk niet met mijn collega's omga. Op 1 uitzondering na aangezien mijn directe leidinggevende mijn moeder is, maar die heeft verder wel dezelfde policy en wij zijn op het werk ook wel echt gewoon collega's en geen familie. Anderen hebben daar af en toe wel moeite mee. Gelukkig bestaat onze afdeling maar uit ons tweeën.

Collega's van andere afdelingen gaan hier wel met regelmaat met z'n allen naar de kroeg, als je ziet wat daar allemaal voor een gedoe van komt... Zeker omdat leidinggevenden ook gewoon net zo hard meedoen. Dan kun je zelf misschien goed werk en privé gescheiden houden, maar er zijn er een hoop die dat niet kunnen en waarbij de lijnen dan vervagen.

Dat vind ik wel een verschil trouwens! Werk en privé gescheiden houden in de zin van op het werk zijn we collegas en na het werk vrienden OF wat ik doe en dus gewoon überhaupt niet met collega's omgaan buiten werk.

Mijn telefoon neem ik wel op. Ik word namelijk nooit gebeld dus als het gebeurd dan is er wel iets heel ergs aan de hand :')

Trouwens nog even een opmerking. In mijn bedrijf vind ik ook totaal geen aansluiting met collegas, die hebben zulke compleet andere interesses en staan totaal anders in het leven dan ik. Ik weet niet of ik mijn houding zou veranderen op het moment dat ik collega's zou hebben waar ik wel 'tussen pas' om het even zo te zeggen.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:06

Op mijn vorige werk was dat dramatisch om een balans te vinden..
Ja een aantal collega's zag ik in mijn vrije tijd, sommige van hen zie ik nu nog steeds (ben daar ruim een half jaar weg).
Maar vanuit het werk zelf.. Je werd constant gemaild, gebeld, gesmst of je extra kon werken. Als je vrij wilde zijn, moest je maar een vrije dag opnemen, anders was je gewoon beschikbaar (7 dagen in de week, 24 uur per dag).
Met als toppunt dat ik een weekend weg was en er echt vrije dagen voor opgenomen had, en toch kreeg ik een sms of ik extra kon werken die week. Niet op gereageerd omdat ik pas s avonds laat terug thuis zou komen en de volgende ochtend meteen moest werken.
Geen grap, om 8.00 kreeg ik op mijn werk een boos telefoontje waarom ik niet gereageerd had op het sms'je :')

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:07

Alles werkgerelateerd wat binnen komt op mijn mobiel gaat ook door op vrije dagen en het weekend.

Mijn prive leven is wel prive, dus geen fb of afspraken buiten kantoor.