Thuisstudie tandarts assistente

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:40

Iemand ouder aannemen kan ook een pluspunt zijn voor de werkgever. Iemand ouder heeft een pak meer levenservaring en de kans is kleiner dat hij/zij later van job wil veranderen. Als je ouder bent, kies je vaak bewuster voor een studie (studie = een grotere opoffering dan voor jongere mensen). Voor een zelfstudie heb je veel discipline nodig dus dat is een pre. Een oudere werknemer aannemen hoeft helemaal geen slechte investering te zijn. Ik ken de sector niet en de opleidingen die aangeboden worden. Maar als je uit de praktijk hoort dat ze het van kwaliteit een oke opleiding vinden, waarom niet?

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:03

Ik denk dat een thuisstudie danig je kansen op zowel een baan als een stage negatief zal beinvloeden. Zowel stage-adressen als latere werkgevers zullen eerder voor een niet-thuisstudent gaan, ook omdat er (misschien onterecht!) een stigma aan thuisstudies kleeft van: gedateerd, voor mensen die de studie eigenlijk niet aankunnen, etc.

Een BBL opleiding volgen is helemaal niet gek op 30+ leeftijd, ik ken verscheidene mensen met gezin en kinderen die na jaren werken een MBO BBL opleiding volgen en met succes afronden! Dat is dan juist niet met jonge mensen in de klas zitten, maar juist met andere mensen die als volwassene nog een opleiding willen doen.

Wél is er echt superveel werk in deze branche te vinden, dus met dit diploma is aan een baan komen wel zeer haalbaar. Een kennis van mij doet de HBO variant tandheelkunde en heeft zo tijdens haar stages al meerdere banen aangeboden gekregen.

Felinde

Berichten: 1178
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Manchester

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:13

Hoi!

Ik ben sinds 5 jaar werkzaam als tandartsassistente en heb een 1.5 jarige opleiding bij het ROC in Tilburg gedaan. 2 avonden per week naar school, fulltime werken. Ik kreeg destijds te horen dat de thuisopleidingen meestal maar net voldoende zijn, maar in vergelijking met ROC opleidingen van veel mindere kwaliteit zijn.

Daarnaast heb ik diverse andere assistentes begeleid die met thuisopleidingen bezig waren naast het werk en als ik de theorie vergelijk met de theorie die wij op het ROC kregen dan zat daar duidelijk verschil in.

In mijn studiejaar hadden we diverse leeftijden, jongste was 16, oudste was iets van 32 destijds. Maar in de jaren voor mij hebben ze ook nog oudere studenten gehad dus je zou zeker niet de oudste ooit zijn :D

Veel succes in ieder geval met welke beslissing je ook gaat maken :)

sMieke

Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: 't mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:26

Hallo allemaal,

Het topic is al wat ouder maar ik had nog een vraag.

Ik ben 25 en agrarisch dier en bedrijfsverzorger maar wil me heel graag om laten scholen. Mijn nieuwe vriend is tandprotheticus en gaat door voor tandheelkunde en mijn nieuwe schoonouders zijn tandarts en mondhygiëniste zodoende hoor ik nu ontzettend veel over de mondzorg en dit vind ik eigenlijk wel heel erg leuk en interessant!

Maar omdat dit best een heftige carrière switch is wil ik eigenlijk graag eens ergens kijken, echter tot nu toe zonder succes een plaats kunnen vinden. Hoe zouden jullie dit aanpakken en heeft er iemand ervaring met de Edin tandartsassistente opleiding?

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:32

Bedoel je meekijken in een praktijk of bij een opleiding?

sMieke

Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: 't mooie Brabant!

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:33

in de praktijk. 9 maart is namelijk de info avond en dan start de opleiding ook vrijwel meteen.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:35

Je zou het je eigen tandarts kunnen uitleggen en vragen of je een dag/paar dagen mag meelopen. Dat wordt wel vaker gedaan.

sMieke

Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: 't mooie Brabant!

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:44

ja klopt ik heb nu 3 tandartsen praktijken benaderd waarvan het bij 2 niet kan. Ik blijf gewoon nog verder netwerken ;) en anders kan ik met mijn schoonmoeder een keer mee. is er nog iemand met ervaring met Edin opleidingen toevallig? :)

johanna84
Berichten: 614
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: eygelshoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 07:55

een leerling bij ons volgt de opleiding bij edin, tot nu toe zeer tevreden!
goede begeleiding inhoudelijk heel goed.

sMieke

Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: 't mooie Brabant!

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 08:29

Top! dankjewel Johanna!

Ik heb inmiddels een stage dag achter de rug bij Dental Clinics en mijzelf ingeschreven bij Edin. Gisteren al mijn lesmateriaal binnen gekregen! Nu nog een stage adres regelen voor 16 uur en 9 maart mijn eerste lesdag :D

johanna84
Berichten: 614
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: eygelshoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:39

Leuk! succes +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:40

hoi, goed om ervaringen te lezen over thuis studies. leek mij ideaal, maar is dat toch minder.
ik heb wel een optionele plek gevonden bij een tandarts om intern opgeleid te worden op een leer/werk basis. nu moet ik er nog een school bij zoeken.
ik las hierboven dat iemand in 1,5 jaar het diploma had gehaald bij het roc, hebben meer mensen hier ervaring mee? ik heb wel een HBO propedeuse dus misschien dat dat scheelt.
ik ga maandag sowieso rond bellen, maar, ondeduldig :)

Yadano78
Berichten: 199
Geregistreerd: 04-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:07

brokjes schreef:
hoi, goed om ervaringen te lezen over thuis studies. leek mij ideaal, maar is dat toch minder.
ik heb wel een optionele plek gevonden bij een tandarts om intern opgeleid te worden op een leer/werk basis. nu moet ik er nog een school bij zoeken.
ik las hierboven dat iemand in 1,5 jaar het diploma had gehaald bij het roc, hebben meer mensen hier ervaring mee? ik heb wel een HBO propedeuse dus misschien dat dat scheelt.
ik ga maandag sowieso rond bellen, maar, ondeduldig :)



Als ik het goed begrijp ben je nog jong, ik zou het dan via school doen en daarna mondhygiëne daar zijn de arbeidsvoorwaarden veel beter. Of direct inschrijven voor mondhygiëne

Anoniem

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:14

klopt ik ben 22. ik al wel enkele jaren voltijd aan het HBO gestudeerd, wat ik nu niet meer wil.
daarnaast zijn assistentes toch ook nodig?

SjonnieZ

Berichten: 2320
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:38

Anoniem schreef:
De scholen zijn al begonnen en daarbij ben ik 35, ik ga liever niet meer naar een roc...
Duurt me ook te lang, onder mn tempo en kunnen. Wat ik in een baan niet erg vind, daar vind ik mijn uitdagingen wel.



Het kan wel hoor. Oud collega van mij is op dr 53ste een mbo opleiding begonnen tot doktersassistente en had voor het afronden van de opleiding al een baan.

Yadano78
Berichten: 199
Geregistreerd: 04-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:21

brokjes schreef:
klopt ik ben 22. ik al wel enkele jaren voltijd aan het HBO gestudeerd, wat ik nu niet meer wil.
daarnaast zijn assistentes toch ook nodig?

Zeker en er is werk zat, maar het salaris is niet in verhouding met wat je moet doen.. en nu heb je de kans om jezelf hoger op te leiden, ik zou het wel weten

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:26

Ik ben begonnen op een voltijds opleiding tandarts assistente. Maar ben op stage blijven hangen. Daar wilden ze me graag hebben, en boden me vanuit hun een opleiding aan. Die heb ik gevolgd bij het ASPD. Met een half jaar had ik mijn papiertje, en inmiddels 6 of 7 jaar werkzaam als tandartsassistente.
Ik vind het een heerlijk beroep. Nee je loon is niet zoveel als mondhygieniste. Maar ik vind het prima. Ik verdien genoeg om rond te komen, doe werk wat ik leuk vind, en zie mezelf dit werk nog wel de rest van mijn leven doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:57

Pluttersput schreef:
Ik ben begonnen op een voltijds opleiding tandarts assistente. Maar ben op stage blijven hangen. Daar wilden ze me graag hebben, en boden me vanuit hun een opleiding aan. Die heb ik gevolgd bij het ASPD. Met een half jaar had ik mijn papiertje, en inmiddels 6 of 7 jaar werkzaam als tandartsassistente.
Ik vind het een heerlijk beroep. Nee je loon is niet zoveel als mondhygieniste. Maar ik vind het prima. Ik verdien genoeg om rond te komen, doe werk wat ik leuk vind, en zie mezelf dit werk nog wel de rest van mijn leven doen :j

bedankt voor de tip! is via NTI zakelijk las ik in de folder. kan er niet zoveel over vinden (kosten, locatie, startdata)
denk dat jij dat ook niet weet zo 123?
ik ga maandag in ieder geval bellen, kende deze mogelijkheid nog niet! :)

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:16

Volgens mij wel, maar is die van het ASPD anders geregeld nu. Voor mij gelden geloof ik andere regels, geen idee hoe het precies zit, mijn bazen hebben dat allemaal uitgezocht :)

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:27

Ik heb mijn opleiding via de LOI gedaan. Maar dat was al in 2008. Was sinds september 2006 werkzaam in een fijne praktijk. Had het diploma eerder kunnen halen, maar liet het zelf behoorlijk versloffen. Opleiding stelde weinig voor, maar ik had het geluk bij een supergoede praktijk te werken (ben er nog steeds patiënt) dus leerde alsnog heel veel. In 2009 begon het te kriebelen, ik wilde meer. Dus in september 2010 begonnen aan de opleiding Mondzorgkunde. Ik was toen 26. Deze in januari 2014 versneld afgerond. Na de opleiding ben ik 50/50 als mondhygiënist en tandartsassistente gaan werken. Na een jaar werken naar Zweeds Lapland geemigreerd en daar werk ik, nu 5 jaar later, nog steeds 50/50. Ik vind beide beroepen te leuk om op te geven. Baangarantie heb je hoe dan ook, maar in Nederland wordt een mondhygiënist wel een stuk beter betaald dan een tandartsassistente.

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:04

brokjes schreef:
hoi, goed om ervaringen te lezen over thuis studies. leek mij ideaal, maar is dat toch minder.
ik heb wel een optionele plek gevonden bij een tandarts om intern opgeleid te worden op een leer/werk basis. nu moet ik er nog een school bij zoeken.
ik las hierboven dat iemand in 1,5 jaar het diploma had gehaald bij het roc, hebben meer mensen hier ervaring mee? ik heb wel een HBO propedeuse dus misschien dat dat scheelt.
ik ga maandag sowieso rond bellen, maar, ondeduldig :)

Kan dat nog een mbo niveau 4 in 1,5 jaar halen? Of is dat anders voor een thuisstudie?
Ik heb eeret opleiding tot tandartsassistent gedaan en doe nu mondzorgkunde. Misschien is mondzorgkunde voor jou ook iets om te overwegen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:29

geen idee of dat kan, ik las dat iemand in dit topic dat had gedaan op het ROC Tilburg :)
mondzorgkunde lijkt me zeker leuk, maar is voor mij niet mogelijk omdat het voltijd is en mijn studieschuld al hoog is en mijn spaargeld voor collegegeld op is..

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:42

brokjes schreef:
geen idee of dat kan, ik las dat iemand in dit topic dat had gedaan op het ROC Tilburg :)
mondzorgkunde lijkt me zeker leuk, maar is voor mij niet mogelijk omdat het voltijd is en mijn studieschuld al hoog is en mijn spaargeld voor collegegeld op is..


Ah oke, maar houd er rekening mee dat er wel wat dingen veranderd zijn over de duur van een niveau 4 mbo studie. Zo heb ik de tandartsassistente opleiding nog in twee jaar kunnen doen en nu is deze 3 jaar.

Anoniem

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:16

ik heb het gemerkt inderdaad, heb een roc gesproken waar ik het in 2 jaar ipv 3 jaar kan doen als je je goed inzet en vooruit werkt.
Edin is ook een aanbieder, alleen vertelde zij mij dat je met een diploma van hen overal kunt werken (maar ik zag dat het geen volledige mbo opleiding is, maar de basis-tandartsassistente cursus).

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Re: Thuisstudie tandarts assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:27

Dan zou ik toch eerder voor een volledige mbo diploma gaan dan een basis cursus. Een diploma is wel meer waard.