Problemen met karakter op middelbare school

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Scamander

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-05-16
Woonplaats: Inside my suitcase

Re: Problemen met karakter op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 18:06

Ik heb hetzelfde probleem en zit nu echt in 1 van mijn dieptepunten. Er zijn al tests gedaan, over een week of 2 heb ik daar een gespeek voor en dan krijgen we advies.
Het levert me veel te veel stress op. Ben perfectionistisch en heb faalangst, school vergt dan echt teveel van me terwijl ik best een slim koppie heb.
Heb ook niet veel vrienden, ben volwassener dan mijn leeftijdsgenoten.

"Don't worry, you're just as sane as I am."
- Luna Lovegood


Kimara_00
Berichten: 1632
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 22:06

@dorientjuh Dat is inderdaad een goed idee.
Ik denk dat als ik het aan kan om m'n vwo diploma te halen, het me hopelijk ook gaat lukken om de studie diergeneeskunde te voltooien. Dat is iets wat ik namelijk m'n hele leven al wil en waar ik zeer gemotiveerd voor ben. Natuurlijk weet ik niks zeker zolang ik nog niet aan die studie begonnen ben, maar dat weet niemand natuurlijk.
Ik weet niet hoe veel verschil het zou maken om van vwo naar havo te gaan? En als ik nu havo zou gaan doen, zou ik dan eerst weer 4 havo moeten doen? Ik neem aan dat dat ook niet zomaar midden in het schooljaar kan. Dan doe ik liever hard m'n best om volgend schooljaar naar vwo 6 te gaan. Als het echt niet anders kan, gaat het natuurlijk niet.. Maar ik wil het wel heel graag proberen.

@Dimple Inderdaad iemand die mij praktisch helpt om m'n leven beter op orde te krijgen. Wat is en doet een coach precies?
Ik weet natuurlijk ook niet precies wat er voor nodig is om mij te helpen of wat er verandert moet worden, als we dat hadden geweten dan hadden we dat al wel geprobeerd of aangegeven bij de school.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van bloesem druppels gehoord. Wel heb ik ooit op advies van een therapeute lavendelolie gebruikt, dit moest ik op mijn gezicht smeren om zo een "dikkere huid" te kweken, zodat ik weerbaarder zou worden en alles niet zo hard aan/binnen zou komen, maar dit heeft bij mij niet echt geholpen.
Volgens mij ben ik al lang geleden over mijn grenzen gegaan, maar ik weet niet hoe ik weer "terug kan komen" en hoe ik later mijn grenzen zelf kan bewaken.
Hopelijk blijft alles goed gaan met jullie zoontje en dankjewel!

@ikkkke Welke aanpassingen denk jij die er gemaakt kunnen worden bij mij op school die mij zouden kunnen helpen? Ik weet het zelf namelijk niet zo goed.. Maar ik kan zeker wel tips gebruiken aangezien ik in het gesprek ook aan moet gaan geven wat er verandert moet worden en dan gaan zij kijken of dat mogelijk is. (Ik had het zelf liever andersom gezien, dat zij zouden aangeven wat er mogelijk is en dat ik dan aangeef wat er nodig is, want ik vind het ook lastig om dat zomaar zelf te verzinnen. Als ik het wist dan hadden we het al wel eerder aangegeven.)

@Mayca Veel succes en sterkte verder! :(:) Ik hoop dat er een goed advies volgt uit het gesprek en dat ook jij een goede oplossing vindt. Zoals je in dit topic (en ook in andere topics) kan lezen, zijn we niet alleen ;) Helaas heb ik geen tips voor je, omdat ik zelf ook nog geen passende oplossing heb gevonden.

Those we love don't go away. They walk beside us every day... Unseen, unheard, but always near. Still loved, still missed and very dear.

dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:05

Ik moest inderdaad van 4 VWO naar 4 havo omdat het anders niet goed gelijk liep met de schoolexamens.

Het is goed om een doel te hebben, maar kijk uit dat je niet in een diep gat valt als blijkt dat diergeneeskunde toch te hoog gegrepen is voor je. Dus ik zou alvast een plan B verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:07

dorientjuh schreef:
Ik moest inderdaad van 4 VWO naar 4 havo omdat het anders niet goed gelijk liep met de schoolexamens.

Het is goed om een doel te hebben, maar kijk uit dat je niet in een diep gat valt als blijkt dat diergeneeskunde toch te hoog gegrepen is voor je. Dus ik zou alvast een plan B verzinnen.


Inderdaad! Ik wilde ook heel graag diergeneeskunde doen maar ik begin daar een beetje afstand van te nemen en denk nu aan dierverzorging! Is ook heel leuk en je kan er heel veel kanten mee op. Helaas vindt mijn vader me er "te slim" voor.

Sannens
Berichten: 1386
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Problemen met karakter op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:48

Al moet ik eerlijk zeggen, dat ik met het systeem op de middelbare school nou ook niet echt een sterleerling was. Ik haalde zeker wel goede cijfers hoor (gemiddelde van een 7), maar dat was ook pas nadat ik een jaartje over heb gedaan.

En als ik dat nu vertel tegen mensen op mijn universiteit dan kijken ze me super verbaast aan. Momenteel loopt ik een dubbele universitaire opleiding. Van Biomedische wetenschappen en Geneeskunde haal ik dit jaar allebei mijn bachelor. En waarom? Puur omdat het systeem hier in Maastricht zo ongelofelijk anders is en veel beter bij mij past.
Dat is denk ik ook belangrijk bij TS. Ze moet opzoek naar hoe ze haar sterke kanten kan laten schijnen, in plaats van focussen op de zwakke kanten. Want wat ik zo lees, zijn er genoeg sterke kanten, maar komt momenteel alleen de zwakke kanten naar boven bij dit systeem.

C_estmoi

Berichten: 442
Geregistreerd: 14-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:00

Volgens mij is eigenlijk het grootste probleem dat voor jou álles even belangrijk lijkt, dus een probleem met het scheiden van hoofd en bijzaken, dit geef je zelf ook aan. In combinatie met perfectionisme zorgt dit er waarschijnlijk voor dat alles zoveel tijd kost. Dit zou iets kunnen zijn om bij huiswerkbegeleiding aan te werken. Heb je moeite met samenvatten? Dat zou wel in lijn met dit probleem liggen namelijk.

Op die manier kan je gerichter met een probleem - informatie filteren - aan de slag, hopelijk helpt dat. Ik wilde wel nog even zeggen dat ik heel veel respect heb voor je doorzettingsvermogen!

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Problemen met karakter op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:35

Ik denk ook dat je het belang van huiswerk overschat. (Nou is dat makkelijk praten voor iemand die al 30 jaar niet meer naar school gaat.) Door middel van huiswerk oefen je het geleerde. Voor de meeste mensen is het maken van opdrachten en het beantwoorden van vragen een prima manier om die nieuwe kennis ergens in zichzelf op te slaan en nog eens te herhalen of naar boven te halen als ze dat nodig hebben, bijvoorbeeld voor een overhoring, proefwerk of examen (of welke termen er ook maar worden gebruikt). Voor jou lijkt het maken van huiswerk wel het doel op zich te zijn en als je daarbij ook geen hoofdzaken van bijzaken kunt onderscheiden, en dat lijkt wel het geval te zijn, dan investeer je veel te veel. En dat alleen omdat het zo lijkt te horen.

Wat zou er met je gebeuren als je eens een maand geen huiswerk maakt maar wel tijdens de lessen een samenvatting maakt of alle belangrijke dingen onderstreept die uit de lesstof naar voren komen? Het kan best zijn dat je door je goede geheugen dan de juiste dingen onthoudt, c.q. de plaatjes ziet, die wel logisch voor je zijn. Als je dan een proefwerk hebt, kan je naar aanleiding van de vragen een link maken met de juiste plaatjes in je hoofd en de vragen beantwoorden. Maar ook in je antwoorden geldt: hou het kort en probeer de kern te beschrijven. Ook hier in je schrijven in je topic zie ik dat je alles heel uitgebreid en zorgvuldig beschrijft. Dat is mooi maar niet heel nodig. Misschien is dit topic wel een mooi moment om jezelf eens te oefenen in "minder".

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Anoniem

Re: Problemen met karakter op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:37

Is het IVIO niet wat voor je? Bits is daar onderdeel van.

Temeraire

Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:01

Toch zou ik er ook mee uitkijken dat je geen onrealistische doelen nastreeft.
Het is heel goed dat je zo je best doet en doorzettingsvermogen hebt, maar op deze manier maak je gewoon jezelf ongelukkig.
Je staart jezelf al jaren blind op 1 doel; dierenarts worden. Maar is het echt verstandig dat na te streven?
Als jouw kwaliteiten mogelijk ergens anders liggen? Zeker als je aangeeft dat scheikunde en natuurkunde het grootste probleem vormen. Plus de andere problemen, waaronder geen hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden. Diergeneeskunde is een zware studie, als je al wordt toegelaten want dat is nog maar sterk de vraag. Als je cijfers niet zo goed zijn heb je nog minder kans om ingeloot te worden. En zelfs als je de studie haalt wil dat nog niet zeggen dat je echt dierenarts kan worden.
Denk goed na over een alternatief. Ook zodat je niet in een gat valt als blijkt dat het niet gaat lukken, om wat voor reden dan ook.

Waar ben jij goed in? Want je bent gerust goed in een aantal dingen. Nu worden de dingen die niet goed gaan teveel benadrukt.
Wat zijn jouw kwaliteiten, wat vind je leuk en wat voor opleiding/werk past daar bij?
Ik zou proberen daar eens met een nieuwe frisse blik naar te kijken (met hulp) in plaats van je zo vast te bijten in 1 ding. Dit vast bijten/blind staren kan ook een kenmerk zijn van autisme/asperger trouwens.
Naar de havo gaan lijkt me zeker een serieuze optie om te overwegen. Dat is geen falen. Het is juist sterk om te erkennen wat je wel en niet kan en daarbij een passende oplossing te zoeken.
Je loopt nu jezelf voorbij en het ziet er niet naar uit dat het snel makkelijker gaat worden.

Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk zegt iedereen graag dat het je heus gaat lukken, ik ook, maar ik denk dat je er momenteel meer bij geholpen bent als iemand realistisch kijkt naar wat er mogelijk is.

De vragen in mijn post zijn meer om voor jezelf eens te overwegen, voel je niet verplicht om mij daar antwoord op te geven.

Veel succes!

This is my design

Kimara_00
Berichten: 1632
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-16 21:35

@dorientjuh Ik doe dan liever nu mijn best zodat ik "gewoon" over kan gaan naar vwo 6 ipv volgend jaar naar havo 4 te gaan en daarna havo 5. Het is tot nu toe altijd nog goed gegaan op deze manier, maar ik zou het zo graag op een andere manier willen kunnen of wat meer hulp aangeboden krijgen van school, zodat het voor mijzelf ook wat makkelijker vol te houden is.
Diergeneeskunde is ook niet mijn enige "plan". Ik ga er ook eigenlijk al vanuit dat ik niet geselecteerd ga worden, zodat het altijd alleen maar mee kan vallen en ik dus niet zeer teleurgesteld ben als ik het niet haal (ook al zou het natuurlijk heel jammer zijn). In de 6e klas zou ik me inderdaad alleen voor diergeneeskunde inschrijven, maar als ik dan niet geselecteerd wordt neem ik een tussenjaar en ga ik werken in de paarden, wat me denk ik ook wel goed zal doen. Dan schrijf ik me nog een tweede keer in voor diergeneeskunde maar ook voor andere opleidingen die mij interesseren (ik weet nog niet precies welke, omdat ik nog geen tijd heb gehad om dat verder uit te zoeken, maar waarschijnlijk iets pedagogisch of met psychologie en als dat allemaal niet gaat, dan een hbo opleiding).

@C_estmoi Ik heb nu geen huiswerkbegeleiding meer, maar ik heb inderdaad ook moeite met samenvatten. Dit doe ik dan ook liever niet. Ik maak het of té uitgebreid of juist weer té kort, dus dan heb ik eigenlijk ook geen zin om daar zoveel moeite in te stoppen. Voor mijn gevoel is ook alles belangrijk en wil ik alle details weten, ik kan het moeilijk loslaten of er voor kiezen om daar zomaar mee te stoppen. Ik zou niet weten hoe ik expres "minder mijn best" zou moeten doen. Als ik een hoger cijfer kan halen, waarom dan ook niet? (Zo voelt het voor mij). Ik ben dan bang dat ik te veel belangrijke dingen vergeet of laat liggen en dat ik daardoor onnodig een lager resultaat of cijfer haal. Dankjewel!

@Maflinger_S Ik ben bang dat ik bij bepaalde vakken dan de stof onvoldoende ga beheersen, omdat ik juist door het maken van de opdrachten bij bepaalde vakken pas echt de stof leer beheersen. En net zoals ik aan C_estmoi schrijf, zou ik dan het gevoel hebben dat ik te veel belangrijke dingen laat liggen.. Ik kan dat gewoon niet zo goed loslaten helaas. Ik schrijf inderdaad ook vaak erg uitgebreid en gedetailleerd, omdat ik het gevoel heb dat ik me tegenover anderen moet bewijzen of verantwoorden ofzo, dat iedereen persé alles moet weten waarom ik iets doe. (terwijl dat eigenlijk natuurlijk niet zo is)

@Pichu Ik zal het er eens met mijn moeder over hebben. :)

@Temeraire Zoals ik ook schreef in het stukje naar dorientjuh, is het zeker niet mijn enige doel in mijn leven om paardenarts te worden. Het is niet zo dat ik zeer ongelukkig ben als ik geen paardenarts wordt, ik zou het accepteren. Voor mijn gevoel liggen mijn kwaliteiten wel bij dat beroep en dat heb ik ook al ervaren in de praktijk, maar er zijn vast ook wel andere beroepen die mij liggen. Maar daar kom ik nog wel achter als dat nodig is.
Bedankt!

Those we love don't go away. They walk beside us every day... Unseen, unheard, but always near. Still loved, still missed and very dear.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:56

Ik reageer in dit topic even vanuit het oogpunt van mezelf als middelbare school-docent.

Heb je al eens met je docenten gepraat? Je noemt je angst dat je altijd alles af moet hebben van jezelf omdat je bang bent dat je docenten het anders niet accepteren. Persoonlijk zou ik het heel erg waarderen als een leerling naar me toe zou stappen en zou aangeven dat ze het allemaal niet trekt en of we daar even over zouden kunnen praten. Ik zou er geen moeite mee hebben om een persoonlijke afspraak met zo iemand te maken over wat er dan wél haalbaar is. Op die manier weten je docenten wat er speelt, kunnen ze er rekening mee houden en misschien wel tips geven over hoe er mee om te gaan.
Ook het zorgteam op een school kan veel helpen, die kunnen ook aan allerlei touwtjes op school trekken waarvan je nog niet eens weet dat ze bestaan, allemaal om school voor jou een prettige haalbare plek te maken.

Ik zou het ook daar eens zoeken en kijken wat er allemaal mogelijk is :) Je hoeft het niet allemaal in je eentje te doen.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Kimara_00
Berichten: 1632
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-16 22:12

@Aleeneh bedankt voor je reactie :) Ik heb wel eens briefjes meegenomen waarop uitleg staat dat ik mijn huiswerk niet af heb, maar wat de meeste docenten dan willen weten is of ik het werk wel zelf in ga halen en het dus nog maak. (Dit doe ik natuurlijk altijd, ook al duurt het wel lang om weer bij te zijn). Ik heb nog niet echt persoonlijke gesprekken met docenten gehad (behalve vorig jaar met de wiskunde docente), maar wel met mijn mentor. Het is ook wel lastig om met elke docent een gesprek te hebben of om ze aan te spreken in de korte tijd voor of na de les, en ook durf ik het niet zo goed (net als vragen stellen) omdat ik denk ik bang ben om niet begrepen te worden. Ik ging er ook van uit dat de mentor het door zou geven aan de andere docenten, maar dat is blijkbaar niet gebeurd. Dit gaat hopelijk, dankzij het vorige gesprek waar ik zo nog over ga schrijven, wel gebeuren.
We hebben al contact gehad met het zorgteam van de school, maar daar is nog niks uit voortgekomen helaas.


Ik had een planning voor de proefwerkweek gemaakt, maar ik wist vanaf het begin eigenlijk al dat die niet haalbaar was, maar ik wist niet hoe ik het wel haalbaar had kunnen maken. Eigenlijk had ik meer dagen nodig om de stof over te kunnen verdelen en had ik dus eerder het rooster moeten hebben (zodat ik weet wanneer ik welk proefwerk heb) maar daar kan ik zelf niks aan veranderen helaas. Ook heb ik geen tijd om naast het gewone huiswerk nog veel te leren voor proefwerken.
Ik weet dat ik beter kan dan wat ik nu heb laten zien, als ik me beter had kunnen voorbereiden. Ook had ik die week (nu nog steeds een beetje) keel- en hoofdpijn (aangestoken door mijn broer).
De cijfers waren goed op een enkeling na. Ook al had ik voor de meeste (heel) weinig tot niet kunnen leren en was ik voor andere ietsjes beter voorbereid, het was nooit helemaal zo als ik het had gewild, maar zo haal ik het blijkbaar ook.
Ik had 4 proefwerken wel af en 4 niet. Ik weet nu ook gewoon heel zeker dat de lagere cijfers van de proefwerken die ik niet af had (2 onvoldoendes), komen doordat ik te weinig tijd had en dus niet alle punten had kunnen halen. (Dit zeiden docenten ook, en ik weet hoeveel punten ik nog had kunnen halen en dat ik dus gewoon ruime voldoendes had kunnen halen) Het is dus niet zo dat het vwo te moeilijk voor me is en ik weet ook dat ik het kán, ondanks dat niet al m'n cijfers dat laten zien en ik hoger had kunnen halen, maar dat weten de docenten ook.
Ik vind het zo op zich wel "prima", maar ik zou natuurlijk liever willen laten zien wat ik kan. (Aangezien universiteiten natuurlijk alleen de cijfers krijgen en niet weten wat de "omstandigheden" waren)

Afgelopen maandag hebben we het derde gesprek gehad, met de maatschappelijk werkster, mijn moeder en mijn mentor. De mentor gaat in gesprek met de afdelingsleider en gaat leraren "inlichten". We hebben in het gesprek gepraat over mogelijke afspraken, nu moeten we nog afwachten wat er mogelijk is, dit krijgen we nog te horen. Dit gaat onder andere over het huiswerk en tijdverlenging voor proefwerken.
Zal er dan eindelijk wat gaan gebeuren na al die tijd?
Aanstaande maandag heb ik weer een gesprek met de maatschappelijk werkster. Misschien kunnen we nog iemand vinden die mij zou kunnen ondersteunen en kijken of ik nog aan mezelf kan werken of iets kan "veranderen" bij mezelf waardoor ik het mezelf wat minder moeilijk maak, maar dat kan ik niet alleen of voor elkaar krijgen na 3 gesprekken.

Deze week is een soort van weer een nieuwe start, net als na de zomervakantie, en beginnen we bij elk vak weer opnieuw. Tot nu toe is het nog gelukt om al mijn huiswerk af te krijgen, ik hoop dat dit ook zo door blijft gaan, maar ik weet niet zeker of dat wel gaat lukken. Over een paar dagen wordt het huiswerk namelijk weer meer...

Verder was ik vandaag voor de derde keer dit jaar te laat. Het liefst zou ik, als ik tijdens het fietsen weet dat ik te laat ga komen, omdraaien en weer terug naar huis fietsen, omdat ik bang ben voor de reactie van leerlingen en het vervelend vind dat iedereen me aan kijkt als ik laat de klas in kom, maar ik ben alsnog door gefietst. (Ik ben wel ooit een keer, toen ik nog op de basisschool zat, weer omgedraaid en terug naar huis gelopen en heb me toen ziek laten melden, toen ik voor het eerst in mijn leven te laat zou komen)
Ik moest daarom vandaag langs de afdelingsleider (die wel al van mijn "problemen" af weet), maar moet me ook morgen een half uur eerder melden.. Dit gaat er echter niet voor zorgen dat ik voortaan wel altijd op tijd ben, maar ze moeten helaas de regels volgen.. Zo wordt het alleen maar lastiger en ik hoop dat ik morgen dan wel op tijd ben..

Those we love don't go away. They walk beside us every day... Unseen, unheard, but always near. Still loved, still missed and very dear.

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Re: Problemen met karakter op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 07:34

Kimara, ik heb de indruk dat je heel erg focust op ook goede, zo hoog mogelijke cijfers halen 'omdat ze op de uni ook vnl kijken naar cijfers'. Het belangrijkste is echter dat je de leerstof begrijpt en kan toepassen. Ook naar later toe wanneer je gaat solliciteren is het resultaat waarmee je je diploma behaald hebt minder belangrijk. Men wil vooral weten hoe goed je hetgeen je geleerd hebt kan gebruiken in je job. Ikzelf had in het middelbaar eveneens moeite om alles gedaan te krijgen en ben er zelfs door van richting veranderd zodat ik minder huiswerk zou hebben en het wat gemakkelijker zou zijn. Hoewel de richting die ik de laatste jaren van het middelbaar deed niet echt voorbereidde op de uni en nog veel minder in lijn lag met hetgeen ik als studie gekozen heb, heb ik toch een universitaire studie gedaan. Ik was verre van de primus van mijn jaar, maar ben wel afgestudeerd en heb zelfs eerder dan degenen die samen met mij zouden afstuderen werk gevonden.

Je legt naar mijn gevoel de lat voor jezelf behoorlijk hoog wat jou ook weer stress geeft die het voor jou dan weer moeilijker maalt om te functioneren. Leg de lat wat lager voor jezelf. Je moet heus niet steeds hoge cijfers halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:34

Ik ken je niet TS dus het kan zijn dat ik de plank nu helemaal mis sla, maar ergens bekruipt me langzamerhand toch het gevoel dat je het niveau eigenlijk niet aankan. VWO doen gaat niet alleen om het niveau hebben qua intelligentie. Ook het tempo kunnen volgen, kunnen plannen, tijd overhouden om te relaxen en te puberen etc horen daar ook bij.
Even kort door de bocht; een gemiddelde HAVO-leerling kan het VWO ook halen door extreem veel tijd in huiswerk te steken, ook al haalt hij dan af en toe een slecht cijfer of heeft regelmatig een proefwerk niet af. Maar is hij er op zijn ideale plek? Ik denk het niet.
Ik snap dat je je VWO wilt halen en dat je beperkingen hebt die het moeilijk voor je maken. Dat is onwijs frustrerend (zegt iemand die tegen hetzelfde aanliep) maar ook al ben je slim genoeg je beperkingen spelen nu eenmaal ook mee. Als het nu al zo lastig gaat dan vraag ik me zeer af of een universitaire studie wel haalbaar is, en ook of je dat wel moet willen. Er moet toch ook ruimte blijven voor sport, vrienden en jezelf op andere terreinen ontwikkelen :) Je doet jezelf echt te kort als je alleen maar leeft voor je school.

Het is zeker niet mijn bedoeling om je te demotiveren. Ik hoop alleen wel echt dat je gelukkig kunt zijn, en als ik zie hoe erg school je daar nu in remt dan zou ik me toch afvragen of je ergens anders niet beter op je plek bent :)

eclair98

Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:37

Ik heb verder niet alles gelezen, het is me echt te veel (dyslexie :o ), maar nadelen van je diagnose? Die zijn er ja, maar er zijn ook voordelen! Docenten snappen je veel beter (bij mij op school moest het een naampje krijgen voordat ze iets deden) en kunnen je gerichter helpen.

Daarbij, waar een wil is, is een weg. Red je het niet op het vwo, kan je altijd eerst een HBO studie doen en daarna naar de unie en zo zijn er veel meer mogelijkheden!

Bloemetje75
Berichten: 1979
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Problemen met karakter op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:38

Kimara, allereerst mijn complimenten voor het feit dat je er een goed leesbaar, duidelijk gestructureerd verhaal van hebt gemaakt en dat gewoon blijft houden in alle reacties!

Ik zou verder gaan met de gesprekken op school, kijken wat er mogelijk is. En kijken of je dit schooljaar kunt gebruiken om juist aan je executieve functies, plannen etc te werken. Achterhaal met hulp welke leerstijl je hebt en hoe je die kunt toepassen.

Voor wat betreft toetsen op school, staan er bij de opgaves hoeveel punten je per opgave kunt halen? Dan begin je uiteraard met de opgaves waar je de meeste punten voor kunt halen.

Voor natuurkunde zou je ook eens kunnen kijken naar online filmpjes die dingen uitleggen (die gebruikt mijn dochter voor applied science). Probeer daarnaast met de mentor af te spreken dat je van alle huiswerk inderdaad de helft maakt. Dat is meer dan voldoende om de stof te beheersen. Het is aan de mentor om dit naar de rest van je docenten te communiceren.

_Mary

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Limburg

Re: Problemen met karakter op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:10

Lieve meid,
je klinkt als mijn zoon en ikzelf ;_). Ja je bent anders.
Je bent Hoogbegaafd ! en in tegenstelling tot wat veel mensen denken is dat niet altijd een zegen.
Door het niet (hoeven) oefenen van je meta-cognities op de basisschool kom je nu tekort.
Onderpresteren t.g.v. slechte executive functies, faalangst, hooggevoeligheid en perfectionisme liggen op de loer.
Ik kan je aanraden hierover wat boeken te lezen bijv. Tania Gevaert - Slim onderpresteren (aanpakken).
En Mariken Althuizen - Een andere kijk op hoogbegaafdheid.
En ga naar een in HB-gespecialiseerde therapeut die je zelfvertrouwen kan geven.
Ik wens je verlichting ! Kies voor jezelf.

Manuele Lymfe Drainage en Equine Touch
helping horses by educating people

Kimara_00
Berichten: 1632
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-16 21:06

@ikkkke Ik snap dat ik misschien zo over kom, maar eigenlijk is het niet zo dat ik persé zo hoog mogelijke cijfers wil halen, maar inderdaad wel gewoon goede cijfers, dat wilt zeggen: geen onvoldoendes. Ik vind het alleen jammer dat ik al heel lang niet kan laten zien wat ik eigenlijk kan. Dat is niet alleen voor mijzelf, want ik weet het wel, maar vooral voor de docenten, dat zij ook weten wat ik kan. Ik heb vaak en met veel dingen gewoon veel last van mijn eigen gedachten, en wat ik denk wat anderen van me zullen vinden..

@Blijheid Misschien is dat zo, maar ik zelf en anderen denken van niet. Als ik het niet haal dan vind ik het ook niet erg als ik geen universitaire studie kan doen, een hbo-opleiding zou ik ook leuk vinden. Maar het is meer dat ik nu liever geen havo meer zou willen doen, aangezien ik dan ook in een nieuwe klas terechtkom, wat het voor mij eigenlijk allemaal nog lastiger gaat maken, en ik dan na dit jaar naar 4 havo zou moeten en dan daarna nog een jaar moet doen, terwijl ik het waarschijnlijk wel zou kunnen redden om na dit schooljaar naar 6 vwo te gaan. Niet iedereen uit mijn klas heeft áltijd élk proefwerk af, maar ik weet natuurlijk niet of dat er bij hen net zo veel zijn als bij mij. Ook is het niet zo dat m'n leven echt alléén maar uit school bestaat, want ik zit ook nog op paardrijden en ben in weekenden/vakanties/op vrije dagen ook vaak op stal te vinden en doordeweeks bij mijn bijrijdpaard, en ik neem elke avond rust met een kopje thee en kijk tv, maar ik zou het natuurlijk fijner vinden als ik op die andere momenten niet alleen maar bezig ben met huiswerk.

@eclair98 Er zijn ook zeker wel voordelen. Maar de diagnose asperger zou bij mij alleen niet terecht zijn. En het zou ook fijn zijn als docenten mij zouden begrijpen zonder die diagnose, maar als ze wel te weten krijgen waar ze rekening mee kunnen houden.

@Bloemetje75 Dankjewel! :)
Dat ga ik/gaan we inderdaad zeker doen.
Bij sommige proefwerken staan de punten er wel bij en bij andere niet. Ik vind het dan wel weer lastig om het niet in de "goede" volgorde te doen :o maar ik ga het de volgende keren zeker proberen.
Ik zal voor natuurkunde inderdaad zoeken naar online filmpjes en kijken of dat helpt. Mijn mentor zei dat hij gaat overleggen wat er mogelijk is qua huiswerk en als het goed is hoor ik dat nog.

@_Mary Mijn moeder heeft er inderdaad veel over gelezen en ik ben ook nog van plan om het boek "Ik snap het wel, maar niet zo snel" (onder andere over een trage verwerkingssnelheid) te lezen, maar ben daar helaas nog niet aan toegekomen. Ik zal de boeken die je noemt aan mijn moeder doorgeven. In het volgende gesprek (a.s. maandag) gaan we ook kijken naar wie/wat mij zou kunnen ondersteunen, ik zal het dan ook hebben over een HB-gespecialiseerde therapeut. Ik ben alleen niet getest, dus het is niet zeker dat ik hoogbegaafd ben.
Bedankt :)


Tot nu toe heb ik (sinds de proefwerkweek afgelopen is) het nog steeds gered met mijn huiswerk en heb ik elke dag af wat ik af wil hebben, ook al zit ik er nog wel te lang aan. Volgens mijn mentor wordt op het vwo huiswerk opgegeven voor 1,5 uur per dag, maar dat is me in ieder geval nog niet gelukt.
Ik was donderdag (toen ik me een half uur eerder moest melden) trouwens 5 minuten te laat, dus 25 minuten van te voren, maar de conciërge rekende het gelukkig goed. Ik hoop dat het deze week wel steeds lukt om gewoon op tijd te komen..

Those we love don't go away. They walk beside us every day... Unseen, unheard, but always near. Still loved, still missed and very dear.

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:32

Kimara_00 schreef:
@ikkkke Ik snap dat ik misschien zo over kom, maar eigenlijk is het niet zo dat ik persé zo hoog mogelijke cijfers wil halen, maar inderdaad wel gewoon goede cijfers, dat wilt zeggen: geen onvoldoendes. Ik vind het alleen jammer dat ik al heel lang niet kan laten zien wat ik eigenlijk kan. Dat is niet alleen voor mijzelf, want ik weet het wel, maar vooral voor de docenten, dat zij ook weten wat ik kan. Ik heb vaak en met veel dingen gewoon veel last van mijn eigen gedachten, en wat ik denk wat anderen van me zullen vinden..


Naar mijn gevoel spreek je jezelf hier toch wel een beetje tegen. Je zegt enerzijds dat je gewoon geen onvoldoendes wil halen, anderzijds zeg je dat je beter wil presteren om aan je docenten te laten zien wat je in je mars hebt (en laten we wel wezen, op de meeste proefwerken had je geen onvoldoende!). Als ik dat lees, leidt ik er uit af dat je toch eigenlijk wel meer wil dan gewoon geen onvoldoendes halen. Maar ik kan natuurlijk ook mis zijn. (Ik ben mij er wel van bewust dat hier een verschil zit tussen wat je misschien voor jezelf wil en wat je wil om iets duidelijk te maken aan je docenten).
Probeer dat stukje wat anderen van jou denken van je af te zetten. Het gaat er op school niet om wat je docent van je denkt, wel om wat je bijleert. Je zit niet op school voor je docent, maar voor jezelf, omdat je verder te ontwikkelen. Je docent heeft als opdracht om je daarin te begeleiden en te helpen, zonder jou erover te "veroordelen". En dat is inderdaad wat je zelf ook aangeeft "last hebben van je gedachten ivm wat anderen van je denken". Daarmee kan je zeker ook aan de slag (zo zijn er bv oefeningen rond helpende en niet helpende gedachten).
Ookal haal je misschien op een bepaald proefwerk geen voldoende, dan wil dat nog niet zeggen dat dit voor jou docent een aanwijzing is van het feit dat je de stof niet beheerst. Een proefwerk is een momentopname en onderhevig aan verschillende factoren (concentratie, timemanagement, kennis en begrip van de leerstof, gemoedstoestand, de mate waarin de vragen je liggen of niet enz enz). Dat weten docenten ook. Aan de antwoorden die je wel hebt gegeven kunnen docenten zien in welke mate je de leerstof begrepen en verwerkt hebt. Een onvoldoende kan evengoed wijzen op te weinig tijd om je proefwerk in te vullen en dat weten docenten ook. Daarom zou ik persoonlijk ook steeds proberen om de vragen die je oplost zo goed mogelijk op te lossen ipv proberen alle vragen op te lossen en daarbij dan slordig te zijn in de antwoorden die je geeft. Wat timemanagement betreft kan het ook helpen om eerst de vragen op te lossen waarop het meteen of toch op zeer korte tijd het antwoord weet. Daarna ga je over naar de vragen waar je wat langer over moet nadenken om te eindigen met de vragen waar je het langst over moet nadenken / waar je niet direct antwoord op weet. Op die manier heb je zeker de tijd om de vragen die je weet op te lossen en alvast punten binnen te halen voor die vragen.

Kimara_00
Berichten: 1632
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-16 23:56

@ikkkke Ik wil inderdaad liever geen onvoldoendes halen, maar een cijfer halen dat goed laat zien wat ik kan, dus als ik het proefwerk kan maken met die voorbereiding die ik zou willen. Als die voorbereiding voor alle proefwerken zou lukken, zou ik met elk cijfer tevreden zijn, want dan is dat dus wat ik kan. (Ook al zou ik dan een onvoldoende zou halen)
Dat is inderdaad zo, en ik moet ook meer gaan beseffen dat ik op school zit voor mezelf en niet voor de docenten, en ik wil ook aan die gedachten werken, want dat lukt me in m'n eentje niet goed. Daarom gaan we ook opzoek naar wie/wat mij zou kunnen helpen.
Wat ik nu doe is al alle vragen zo goed mogelijk oplossen ipv alle vragen op te lossen en daarbij slordig zijn, maar dat is wat ik volgens alle adviezen die ik tot nu toe heb gekregen (niet persé hier op bokt) juist wat ik niet moet doen. Maar ik vind het lastig om expres minder m'n best te doen en daardoor wel alles af te hebben, maar het dan wel slordig maken. Ik denk dat de beste manier toch is om eerst de vragen voor de meeste punten te maken (en die ik snap) en daarna die voor minder punten.


Vorige maandag had ik weer een gesprek met de maatschappelijk werkster, we hebben veel besproken, het voelt fijn om er over te praten en elke keer weer "een stapje verder te komen". We hebben vooral gesproken over welke kwaliteiten ik heb, en voor de volgende keer "moet" ik nadenken over welke kwaliteiten ik wil verbeteren/meer van wil en wat ik minder wil hebben/zijn, en waar ik dus aan zou willen werken. Het volgende gesprek is over 2 weken.
Ik moet uiteindelijk gewoon vinden wat bij mij past, en waar ik míjn kwaliteiten voor kan gebruiken. Dit lukt alleen helaas niet vaak op de middelbare school.
De laatste tijd kan ik me ook steeds minder concentreren in de klas, doordat ik moe ben ivm weinig slaap en door het lawaai in de klas.
Ik moest gisteren voor mijn mentor opschrijven van welke docenten ik les heb en daar gaat hij mee praten (geen straf als ik mijn huiswerk niet af heb).. Het lijkt me dat hij zelf ook wel ergens kan vinden van wie ik les heb, maar ja. Hij heeft ook met de afdelingsleider gesproken en gaat met iemand praten of het mogelijk is om tijdverlenging bij proefwerken te krijgen. Dit is nog lang niet alles wat zou kunnen helpen, en ik heb nog geen verandering gemerkt, maar we gaan het zien.
Soms denk ik dat ik maar gewoon havo moet doen en dat ik het vwo niet aan kan, en op andere momenten (meestal) denk ik juist weer het tegenovergestelde.. Kon ik maar alleen natuurkunde en scheikunde op havo-niveau doen. Ik kan het niveau van die vakken wel aan, alleen de snelheid waarmee we door de stof heen gaan is vaak een beetje snel, ik heb het gevoel alsof ik meer herhaling nodig heb, voordat ik alles begrijp. Aan de ene kant wil ik dan wel filmpjes daarover kijken, maar aan de andere kant vind ik dat ik maar gewoon vragen moet stellen, maar dat vind ik zo lastig..
Vorige zondag was ik trouwens maar een half uur bezig met huiswerk :), maar gisteren weer vier uur.. Ook had ik gisteren en vandaag niet alles af wat ik af wilde hebben, dus het is weer zo ver..

Those we love don't go away. They walk beside us every day... Unseen, unheard, but always near. Still loved, still missed and very dear.

Miesje48
Berichten: 46
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:51

Mensen kunnen allerlei stickers willen plakken, maar Beelddenken is volgens mij jouw grootste "probleem". Heb je je hier al in verdiept? Je hebt een ANDERE manier van leren. Als je je hier bewust van bent en er ook GEBRUIK van kunt maken, kan je dit veel voordeel opleveren. Jij leert het bijvoorbeeld niet door het hele boek te lezen of huiswerk te maken. Jij hebt genoeg aan samenvattingen of filmpjes op YouTube. Het gebrek aan planning en weinig tijdsbesef is ook heel herkenbaar als het om beelddenken gaat. Je bent misschien anders. Maar 5 % van de Nederlanders is beelddenker. Misschien kun je iemand vinden die net zo denkt als jij? Dit kan heel verhelderend werken. Er zijn ook beelddenk coaches die je op weg kunnen helpen.
Als jij goed met je beelddenken om leert gaan en zo hoogbegaafd als ik vermoed, dan kun jij worden wat je wilt!

senna21

Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 01:15

Ik wil je enkele simpele tips geven:
"geloof niet alles wat je denkt " :)
Mindfulness zou je kunnen helpen meer in contact met jezelf en in het hier en nu te zijn.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Bokkertje21
Berichten: 146
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 01:50

Citaat:
Waarom ben ik niet gewoon normaal

Ik zag vandaag een plaatje met een quote van de facebook pagina Omdenken.
normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen

Ik heb nog niet alles gelezen, maar ik herken wel een hoop dingen. (Ik zeg niet dat ik in jou positie heb gestaan hoor, dit is niet niks). Faalangst, (hoog)sensitief, geen tijdsbesef, perfectionisme.
Ik heb alleen nooit de motivatie en doorzettingsvermogen gehad die jij hebt, en daardoor was het voor mij makkelijker om te zakken naar een lager niveau.

Ik vind het heel knap wat je doet, jou eigenschappen maken het moeilijker voor je, maar daarnaast zijn het ook hele dikke pluspunten vind ik.

:(:) Jij komt er wel ! Wanneer ik tijd heb ga ik dit topic eens goed doornemen, ik heb er ook veel aan denkik.

Toos paardloos !

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Problemen met karakter op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:02

Ook ik herken heel veel van je verhaal.

Uiteindelijk hebben wij beslist om me toch de diagnose Asperger te laten geven, om de eenvoudige reden dat ik dan in aanmerking kwam voor bijzonder of geïntegreerd onderwijs. Ik heb nooit in het bijzonder onderwijs gezeten, maar ik kreeg in het regulier onderwijs wel begeleiding (geïntegreerd onderwijs). Dan had ik een vaste begeleider die me 2 lesuren per week op school (tijdens de schooltijd) kwam helpen met plannen, huiswerk maken, coachen, ...
Ik heb tijdens de eerste 2 jaar in het hoger onderwijs ook nog verder begeleiding gehad, en na die 2 jaar had ik mijn studiemethode voldoende ontwikkeld om het de laatste 2 jaar zonder begeleiding te kunnen redden. Dat geeft volgens mij wel aan dat er, met de juiste begeleiding, wel verbetering mogelijk is.

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Sannens
Berichten: 1386
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:06

Miesje48 schreef:
Mensen kunnen allerlei stickers willen plakken, maar Beelddenken is volgens mij jouw grootste "probleem". Heb je je hier al in verdiept? Je hebt een ANDERE manier van leren. Als je je hier bewust van bent en er ook GEBRUIK van kunt maken, kan je dit veel voordeel opleveren. Jij leert het bijvoorbeeld niet door het hele boek te lezen of huiswerk te maken. Jij hebt genoeg aan samenvattingen of filmpjes op YouTube. Het gebrek aan planning en weinig tijdsbesef is ook heel herkenbaar als het om beelddenken gaat. Je bent misschien anders. Maar 5 % van de Nederlanders is beelddenker. Misschien kun je iemand vinden die net zo denkt als jij? Dit kan heel verhelderend werken. Er zijn ook beelddenk coaches die je op weg kunnen helpen.
Als jij goed met je beelddenken om leert gaan en zo hoogbegaafd als ik vermoed, dan kun jij worden wat je wilt!


Op basis van jouw kwaliteiten kan je daarna ook een goede universiteit kiezen. Want elke universiteit heeft zijn eigen onderwijsmethodes en er zal er vast eentje goed bij jou aansluiten.

Ik vond het lastig bijvoorbeeld om al die verschillende vakken bij te houden en dat allemaal te managen. Bij mijn universiteit van Maastricht bestaan er geen vakken meer en is alles ingedeeld op onderwerpen, waardoor ik ook maar 1 tentamen over alles heb. Dat is iets wat perfect bij mij past.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 12 bezoekers