Een stageplek vinden bij een ander vakgebied in de zorg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Een stageplek vinden bij een ander vakgebied in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 11:55

Ik raak een beetje uit m'n ideeën %)

Een situatieschets:
Voor de opleiding huidtherapie, waar ik het laatste jaar straks inga, moet ik zelf op zoek naar een stageplek. De stage, die gedurende één blok van een opleidingsjaar duurt en al begin september start, dient gelopen te worden bij een andere zorgverlener dan een huidtherapeut. Ik mag als student meelopen bij professionals (hbo/wo) die tijdens hun werk veel van de huid zien, zoals dermatologen, plastisch chirurgen, (wond)verpleegkundigen, fysiotherapeuten, etc. Het doel: Profileren van het beroep/kennis verspreiden over 'ons' vakgebied. Om iets meer kans te maken mogen we bij meerdere instanties stage lopen, met de eis dat je minimaal 5 dagen meeloopt met een begeleider. Het maximum is 25.

Omdat ik het afgelopen jaar naast m'n hbo een premaster klinische gezondheidswetenschappen (richting verplegingswetenschap) heb gedaan, heb ik geprobeerd hier mijn voordeel uit te halen en me veel te richten op de wond- en wijkverpleging, omdat ik het idee had dat een huidtherapeut op deze vlakken het meest kon betekenen. Studenten uit die opleiding konden me echter niet verder helpen. Ook op vele mails en telefoontjes naar ziekenhuizen, zorginstellingen en klinieken heb ik tot op heden geen positief bericht mogen ontvangen. Momenteel probeer ik het via vrienden en kennissen en zijn een aantal andere verzoeken van mij nog onbeantwoord.

Ik vind het niet zo gek dat ik veel afwijzingen ontvang. Als student huidtherapie studeer ik immers niet richting hun vakgebied. Twee klasgenoten van me zitten met hetzelfde probleem. Het is nog niet duidelijk wat er gebeurt als ik het niet voor elkaar krijg een stageplek te vinden.

Omdat de tijd echt begint te dringen ben ik op zoek naar tips voor het vinden van een geschikte plek. Tot heden mail ik vooral en hierin vermeld ik duidelijk de aandachtspunten van het beroep en het doel en de periode van de stage. Mijn opleidingen staan in de ondertekening. Moet ik het anders aanpakken? Zo ja, hoe?

Charaz

Berichten: 24329
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Een stageplek vinden bij een ander vakgebied in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:59

Ik werk in een huisartsenpraktijk en hier hebben we vorig jaar een studente gehad die ook de opleiding tot huidtherapeute deed, was ook voor ons interessant om zo iemand een aantal dagen erbij te hebben.

Anoniem

Re: Een stageplek vinden bij een ander vakgebied in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:23

Meelopen met een arts binnen de gehandicaptenzorg misschien? Daar zie je ook wel veel huidproblemen.

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Een stageplek vinden bij een ander vakgebied in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:32

Mauritskliniek?

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 07:20

Medisch pedicure?

Thats_Me

Berichten: 10949
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Een stageplek vinden bij een ander vakgebied in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 07:48

Ik zou ook het persoonlijke contact opzoeken. Dus niet mailen maar echt bellen en vragen naar de mogelijkhedennof zelf langs gaan en melden dag je een plek zoekt en je brief af geven en dan na een paar dagen bellen als je niks hoort.

Mailen is leuk maar als het druk is, en dat is het meestal. Hebben dergelijke mails geen prioriteit of worden snel afgewimpeld met een nee. Juist omdat het een andere richting is.

Veel succes hopelijk vind je snel iets en anders gelijk als het kan met je docent om tafel.

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:29

Thats_Me schreef:
Ik zou ook het persoonlijke contact opzoeken. Dus niet mailen maar echt bellen en vragen naar de mogelijkhedennof zelf langs gaan en melden dag je een plek zoekt en je brief af geven en dan na een paar dagen bellen als je niks hoort.

Mailen is leuk maar als het druk is, en dat is het meestal. Hebben dergelijke mails geen prioriteit of worden snel afgewimpeld met een nee. Juist omdat het een andere richting is.

Veel succes hopelijk vind je snel iets en anders gelijk als het kan met je docent om tafel.


Totaal niet thuis in de zorgwereld, maar ik ben het eens met de bovenstaande post en ik wil er nog wat aan toevoegen. Vraag ook aan wie je je mail/brief kan richten en laat je niet te snel afschepen met 'oh stuur maar naar info@blabla.nl hoor'. Zorg dat je boven de massa uitsteekt. Zorg dat je voor zo'n telefoongesprek wel op een rijtje hebt wat je wil zeggen, zodat je niet gaat stamelen of dichtslaat.

En begrijp ik nou goed uit je post dat je je opleiding in je mail vermeld en dus geen cv meestuurt? Juist wel een cv meesturen. En zet daar naast je opleidingen ook (relevante) nevenactiviteiten/bijbaantjes in en wat je sterke punten zijn. Je mail/brief verder niet te lang maken, kort maar krachtig.

Overigens, heb je het al bij zorginstellingen geprobeerd? Ook ouderen-zorginstellingen? Als je daar niet terecht kunt, dan kunnen zij je wellicht wel aan namen en nummers helpen van artsen en hulpdiensten waar zij vaak mee samenwerken. Geldt overigens ook voor thuiszorgorganisaties. Niet geschoten is altijd mis ;)

Succes!

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Een stageplek vinden bij een ander vakgebied in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:04

Zou een brandwondencentrum of een wondpoli misschien iets voor je zijn?

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 11:06

Hoi allemaal, bedankt voor het reageren. Het topic is al behoorlijk naar beneden gezakt, maar ik wilde toch nog even op jullie reageren. Ik heb jullie tips meegenomen in mijn zoektocht.
Uiteindelijk heb ik een stageplek gevonden in een sector waar ik vergeten ben te zoeken: richting onderzoek. En daar ben ik zeer tevreden mee! :)

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Een stageplek vinden bij een ander vakgebied in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:44

Super Denise, gefeliciteerd en heel veel succes en plezier op je stage. +:)+