Ik kan er niet aan beginnen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Ik kan er niet aan beginnen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 17:13

Dag Bokkers, ik zit met een vervelend probleem wat volgens mij wel herkenbaar is voor velen.

Ik zit nu in mijn eerste jaar unief en dat is toch wel een hele aanpassing als je pas van het middelbaar afkomt. De eerste examenperiode was dan ook een klap in mijn gezicht en heb me voorgenomen om het tweede semester het anders aan te pakken. Mijn probleem is namelijk dat ik door het jaar mijn boeken niet open, en dan tijdens de examens als een bezetene erachter zit. Nu heb ik me voorgenomen om actief naar de hoorcolleges te gaan, mijn lessen voor te bereiden en ook samen te vatten.

Het actief naar de hoorcolleges gaan hou ik me nu al aardig aan, ik druk nu ook steeds alle slides af en maak notities (wat ik ervoor niet deed). Maar het voorbereiden en studeren lukt maar niet, ik begin er gewoonweg veel te laat of zelfs niet meer aan. De eerste drie weken heb ik het allemaal aardig bijgehouden, maar toen ben ik een week ziek geweest en heb ik het wat laten verwateren.. Het blijft zich allemaal flink opstapelen, en ik doe er niets mee. Ik leid mezelf ook continu af door op internet te zitten, series te kijken of te gamen. Dat al te bekende gevoel van "nog één aflevering en dan begin ik" stopt bij mij niet, en als ik er dan uiteindelijk wel aan begin kan ik me zo ontzettend moeilijk focussen en lijkt alles zo traag te gaan. Het is allemaal een kwestie van zelfdiscipline, dat besef ik wel. Ik heb geprobeerd om een planning op te stellen, maar daar hou ik me uiteindelijk ook niet aan. Binnenkort heb ik twee weken vakantie en dan was mijn bedoeling om één week ervan op te offeren voor alles in te halen, maar ik ben bang dat dat er ook niet van gaat komen mezelf kennende.. Ik ben gisteren ook in de bieb gaan zitten om te zien als dat de dingen zouden verbeteren, maar daar zit ik dan de hele tijd om me heel te kijken of mensen aan te gapen. Mijn computer uitzetten/internet afsluiten is ook geen optie aangezien mijn cursussen grotendeels in het Engels zijn en ik toch nog internet nodig heb om af en toe eens een woordje op te zoeken.

De eerste examenperiode had een wake up call moeten zijn, maar ik heb het gevoel dat ik nog steeds vastzit in die middelbare sleur van door het jaar niets te hoeven doen, zo heb ik het immers altijd al gedaan. Nooit moeite moeten doen, en altijd goede punten gehaald.

Zijn hier ook studenten die zich hierin herkennen? Mensen die tips voor me hebben? Mezelf een Bokt-ban geven zou al een mooi begin zijn :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:18

Oh ik herken het maar al te goed! Ik heb vrijdag tentamen en ik moet een heel wetenschappelijk verslag inleveren.. Maar het komt er gewoon niet van := Ik doe gewoon de hele dag niks, af en toe een half uurtje samenvatting lezen of aan het verslag werken.. Maar verder eigenlijk niet. Ik heb ook geen idee hoe ik mezelf kan motiveren om te beginnen eigenlijk.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:18

Ik begrijp je punt heel goed. Ik heb daar ook wel eens last van (bijvoorbeeld vandaag). Ik heb het gelukkig niet altijd, maar het is wel lastig om jezelf aan het werk te zetten.

Ik werk zelf graag met planningen. Je zegt dat je dit al geprobeerd hebt, maar misschien kan een extra keer proberen geen kwaad? Verdeel de stof in verschillende delen. Zet niet op je planning: Biologie bijwerken. Maar verdeel het.
Hoofdstuk 2 samenvatten, of dat hoorcollege doornemen. Ik vind dat zelf veel fijner, omdat ik dan sneller dingen kan afstrepen. Het is meer motiverend. :) Nadat ik iets gedaan heb dan beloon ik mezelf vaak ook, met bijvoorbeeld een korte serie of even een game spelen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:19

Plan je zelf ook alles in? Je kunt namelijk wel naar de bieb gaan maar als je geen planning hebt, weet je ook niet waar je moet beginnen en dan gebeurt er uiteindelijk niks.

Maak voor jezelf een overzicht wat je moet leren voor welk vak. Deel dat op in paragrafen (wat voor jou makkelijk is om te leren) en schrijf daar ook een overzicht van op. Daarna ga je kijken hoeveel tijd je te besteden hebt, oftewel, wanneer heb ik een tentamen van welk vak. Dan plan je dus in principe terug. Dan zie je of je genoeg doet, of dat je wel goed ingedeeld hebt. Doe dat voor ieder vak. Schrijf in je planning trouwens wel tijden, helpt je ook ondersteunen. Laatste tip, las voldoende pauzes in. Ga 3 kwartier bijvoorbeeld leren en doe een pauze van een kwartier tot 20 minuten.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:22

Oh zo herkenbaar! Ik heb al ontelbare keren geprobeerd om een planning op te stellen, ik houd me er gewoon simpelweg niet aan. Ook niet als ik netjes alle paragrafen opschrijf etc.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:23

Lotgenoot, ik heb hetzelfde probleem. Ik kan plannen als de beste en weet ook precies wat er moet gebeuren maar uitvoeren, ho maar := Het stomme is, als ik eindelijk begonnen ben valt het erg mee en verzet ik bergen werk in no time. Ik merk wel aan mezelf dat ik echt een stok achter de deur moet hebben, anders doe ik niks.

kimbrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:28

Ojaaa, dat ken ik zo! Voor mezelf lukt het nu onderhand om me ook echt te houden aan de momenten die ik voor mezelf op stel wanneer ik aan de slag moet. Pauzes horen daar natuurlijk bij, maar ook die heb ik voor mezelf gedefinieerd voor het geval dat ik het 'vergeet' of ineens oostindisch doof en blind ben haha

Vaak creeer ik gewoon een chille werkomgeving thuis, met muziek en kaarsen, telefoon aan de kant en gaan! Daarnaast vind ik de UB ook een hele handige en productieve plek, omdat er een soort van sociale controle heerst (onder de gedachte dat iedereen druk aan de slag is en straks ineens iemand ziet dat je aan het niksen bent :p) en dat je niet makkelijk even iets anders gaat doen zoals tv kijken of met evt. huisgenoten praten etc.

Succes!

Snollygoster

Re: Ik kan er niet aan beginnen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 17:47

Fijn dat hier nog mensen zijn met hetzelfde probleem!

In paragrafen plannen heb ik nog niet geprobeerd, ik doe meestal gewoon per hoofdstuk. Mijn doelstelling was om elke dag minstens één hoofdstuk te doen, afhankelijk van hoeveel pagina's het is. Ik probeer mijn vakken ook per dag in te delen, elke dag een ander vak, maar daar hou ik me ook niet aan.
Ik was laatst wel naar een studiebegeleidingssessie gegaan, en daar zei de begeleider dat het wel normaal is dat je achterloopt op de lessen, het is ook een enorme hoeveelheid die verwerkt moet worden, maar het is het beginnen en mij eraan houden wat echt het probleem is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:58

Zoek een studiemaatje waar je samen je planning maakt, en samen mee studeert.
En kan je via die studiebegeleiding niet meer stok achter de deur krijgen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:00

Ben al een tijdje van de schoolbanken, maar ik volg nog een pittige avondopleiding. Het studeren lukt me ook niet altijd even goed (heb deadlines nodig om echt goed te studeren, heb eigenlijk altijd en overal last van uitstelgedrag), maar ik probeer internet en tv dan te beperken (door te studeren in een ruimte waar geen tv of laptop is, al heb ik geen last van tv als achtergrond). Ook neem ik als avond- en ontbijtlectuur minder vaak een boek van de bib, maar vaak es een hoofdstuk uit mijn cursussen, dan wel iets dat in een vlotte doorlopende tekst geschreven is, zodat er ook met een half wakker hoofd nog iets van blijft hangen.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:17

Ik zit momenteel in precies zo'n dip! En wat is het moeilijk om daaruit te komen zeg..

Ik doe zelf geen uni maar doe HBO-Rechten, wat betekend dat ik ook veel moet lezen. Wat ik je ten zeerste aan kan raden is om alle hoorcolleges te volgen en aantekeningen daarvan maken, dat is al zo'n groot voordeel. Universiteit is allemaal net wat zelfstandiger dus ik weet niet of je ook een soort planning hebt van wat je wanneer gedaan zou moeten hebben? Bij ons moet ik per week bepaalde hoofdstukken lezen. Wat ik dan doe is dit voor het semester begint allemaal tabs in mijn boek plakken, het weeknummer daarbij zetten en het hoofdstuk dat ik moet lezen, zo heb je al heel snel overzicht in je boek. Want er is niets vervelender dan willen beginnen en dan nog op moeten zoeken welke hoofdstukken je nou ook alweer moest gaan lezen.. en ja dan ga je op de pc en is bokt wel veel interessanter. :))

Maak je ook samenvattingen? Mijn streven was om elke week de stof van die week samen te vatten in mijn schrift (hier loop ik ook alweer gigantisch mee achter, maar goed). In het vorige blok heb ik dit wel consistent gedaan en dat had zeker resultaat, alle toetsen gehaald. Wanneer je dingen zelf opschrijft of via de pc dan onthoudt je het veel beter.

Ga desnoods van huis om je huiswerk te doen, naar de bieb of blijf langer op school. Thuis heb je de meeste afleiding en beschikking tot alles.

Daarnaast vind ik het wel raar dat een studiebegeleider zegt dat het logisch is dat je achter loopt.. Ze zou je juist een schop onder je kont moeten geven! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:26

Ik snap dit eigenlijk niet zo goed, als het goed is doe je toch een studie die je leuk/interessant vindt? Ik heb ook niet altijd zin om te gaan leren, maar over het algemeen vind ik het ook echt niet erg om even een paar uurtjes te leren. En juist daardoor kan ik rustig een keer een paar dagen overslaan. De enige optie is gewoon beginnen. Je kan nog zo'n mooie planning maken, als je er niet aan begint, heb je er gewoon niets aan.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 18:28

Prrrr schreef:
Zoek een studiemaatje waar je samen je planning maakt, en samen mee studeert.
En kan je via die studiebegeleiding niet meer stok achter de deur krijgen?

Die sessies zijn maar beperkt en meestal gericht op specifieke problemen. Het is dus niet zo dat ik continu studiebegeleiding kan krijgen.. Een studiemaatje ben ik niet echt voorstander van, dat gaat me volgens mij alleen nog maar meer afleiden.

@Naoom_ hoorcolleges volgen en notities maken doe ik al, maar dat is dan ook het enige waar ik me goed aan hou. Samenvattingen maken doe ik ook en daar was ik de eerste drie weken goed mee bezig, maar nu loop ik dus ook een hoop achter. Ik probeer ook zoveel mogelijk met de hand te schrijven want met PC onthou ik inderdaad niet veel. Het probleem is dat ik vrij weinig met deadlines moet werken, en door het jaar dus ook geen 'druk' heb om te studeren, tot de examens eraan komen dan..

Ik probeer wel gewoon mijn leerstof eens te lezen, maar als ik niet opschrijf blijft er bij mij niet veel hangen :n

@Rebecca ik vind mijn studie ook heel interessant en doe het graag! Ik ben ook baak gefascineerd door mijn leerstof, maar ik moet er uiteraard aan kunnen beginnen :')

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:29

Rebeccaa schreef:
Ik snap dit eigenlijk niet zo goed, als het goed is doe je toch een studie die je leuk/interessant vindt? Ik heb ook niet altijd zin om te gaan leren, maar over het algemeen vind ik het ook echt niet erg om even een paar uurtjes te leren. En juist daardoor kan ik rustig een keer een paar dagen overslaan. De enige optie is gewoon beginnen. Je kan nog zo'n mooie planning maken, als je er niet aan begint, heb je er gewoon niets aan.

Niet alle vakken die je krijgt zijn even leuk/interessant, dat verschilt per persoon.

Wat ik doe is wat ik belangrijk vind geel markeren in mijn boek en dit schrijf ik dan na het lezen op in mijn samenvatting. Misschien dat je een soort gelijk iets kan doen? Na het lezen weet ik ook vaak niet meer wat ik gelezen heb, maar hierdoor hoef je niet telkens opnieuw te lezen en zie je gelijk wat je op kan schrijven in je samenvatting.
En een to-do boekje? Dat je elke dag opschrijft wat je die dag moet doen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:33

Het grootste probleem lijkt het probleem van deze generatie te zijn: er is zoveel anders dat aandacht vraagt. Ik ken het, hoevaak wil ik thuis niet iets doen maar doe ik het niet omdat ik mijn tijd verlummel achter de computer (bokt, bijvoorbeeld :+). Pas als ik de laptop uitzet, kom ik in actie.

Begin eens, zonder je met je studie bezig te houden, met een tijdschakelaar op je televisie en laptop te zetten. Of zet ze de deur uit. Telefoon leg je weg, spreek met jezelf af wanneer je mag kijken en hou je daar aan. Als je al die elektrische apparaten eruit hebt, zal je zien dat er ineens heel veel tijd over blijft. Echter, het gevoel dat het blijft trekken, houdt nog wel even aan. Pas als je het zo lang volgehouden hebt dat je daar geen last meer hebt, blijft er heel veel tijd en concentratie voor je studie over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:48

Lalidan schreef:
Het grootste probleem lijkt het probleem van deze generatie te zijn: er is zoveel anders dat aandacht vraagt. Ik ken het, hoevaak wil ik thuis niet iets doen maar doe ik het niet omdat ik mijn tijd verlummel achter de computer (bokt, bijvoorbeeld :+)

Of je zoekt informatie op hoe je nu het beste kan beginnen en effectief bezig kan zijn... :')

Probleem is tegenwoordig ook dat je vaak het internet nodig hebt om je huiswerk te maken. Lastig lastig lastig! Ik zal straks eens mijn post nuttig maken, al zijn er al vrij veel nuttige tips gegeven. Maar het blijft natuurlijk zooo lastig! Voor nu even een stipje. :j Ja ik zou nu ook moeten leren... Gelukkg net iets afgerond, dus even kleine pauze.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:50

Als je eenmaal afgekickt bent, kan hij best wel weer aan. Maar je moet er eerst doorheen.

Overigens bestaan er ook nog gewoon engelse woordenboeken :+. Ook specifiek op vakgerichte taal.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:53

Wat Lalidan zegt is wel echt zo, je moet "afkicken". Merk dat ik zelf weer een terugval heb en meer achter de pc plak. Kwestie van doorzetten, hoe moeilijk ook. Bij mij helpt het ook om gelijk te beginnen als ik thuis kom, hoe later ik het doe des te minder kans dat het gebeurt.. :+

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:54

Afleiding. Tja ik kan daar weinig over zeggen. Zou wel willen zeggen dat het een kwestie van zelfbeheersing is maar dat is niet altijd het geval. Soms is er meer aan de hand zoals concentratieproblemen. Het blijft een lastig fenomeen. :+
Moet wel zeggen dat ik nu wel duidelijk verschil zelf merk. Waar ik vroeger minimaal 8 uur per dag aan de pc besteed, blijft dat ding nu regelmatig een paar dagen uit.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 18:55

Ik betaal al genoeg boekengeld, ik heb geen zin om geld uit te geven aan een woordenboek voor vaktaal als ik het gewoon op het internet kan vinden ;)

Bedankt voor de tips allemaal, ik ga toch proberen om mij er eens aan te zetten en af te kicken van mijn pc. Gsm ligt nu alvast buiten handbereik. Voor vandaag had ik nog twee artikelen willen samenvatten en twee hoofdstukken lezen uit mijn cursus filosofie, ik laat wel weten als het mij gelukt is :')

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:58

Hup hup aan de slag dan!! *\o/* Lezen is leuk en samenvatten ook!! Gatver, moet zelf ook beginnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:02

Nayomie schreef:
Afleiding. Tja ik kan daar weinig over zeggen. Zou wel willen zeggen dat het een kwestie van zelfbeheersing is maar dat is niet altijd het geval. Soms is er meer aan de hand zoals concentratieproblemen. Het blijft een lastig fenomeen. :+
Moet wel zeggen dat ik nu wel duidelijk verschil zelf merk. Waar ik vroeger minimaal 8 uur per dag aan de pc besteed, blijft dat ding nu regelmatig een paar dagen uit.

Met alle respect, maar hoe kom je aan acht uur? Je slaapt een uurtje of 8, moet eten, douchen, naar school, misschien nog een hobby- waar haal je de tijd vandaan? Ik red de acht uur per dag ook wel als ik in mijn bufferweek zit voorafgaand aan mijn tentamenweek, maar ik vind 8 uur echt behoorlijk veel voor een gewone, doordeweekse dag.. Is het geen verslaving dan?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:02

Succes! Oh, en je weet dat de boktban speciaal hiervoor uitgevonden is hè?

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:12

Ik studeer het slechts achter mijn bureau. Dan krijg ik echt waar niets gedaan. Heb me momenteel aan de keukentafel gezet zonder mijn laptop en enkel ipad om toch dingen te kunnen opzoeken. Dus allereerst: locatie met niet teverl afleiding in vorm van laptop, tv, radio ( met weinig gebabbel) op achtergrond. Om dagdagelijkse geluiden te maskeren.

2. Tijdstip... Ik ben een ramp in overdag studeren, ik ben door het mindte afgeleid en raak werkelijk waar geen stap verder. Ik ben een avondmens en studeren gazt pas echt vlot vanaf een uur of 20 tot 's nachts, zonder enig probleem dus. Ik zet me bijgevolg niet meer overdag achter mijn boeken ( werk ik ook meestal trouwens) , maar als ik dat probeer is er niets dan frustratie omdat het niet wil vlotten. Ik begin dus pas 's avonds en dat maakt ook weer ern wereld van verschil voor mij... Je moet zelf voor je uitzoeken wat en wanneer het voor jou het best werkt en focus je dan eerst daarop.

Neem een serie bv ook als beloning bpna een hoofdstuk, ipv dzt je al voor het studeren begint met tv te kijken.

Succes!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:17

Rebeccaa schreef:
Nayomie schreef:

Met alle respect, maar hoe kom je aan acht uur? Je slaapt een uurtje of 8, moet eten, douchen, naar school, misschien nog een hobby- waar haal je de tijd vandaan? Ik red de acht uur per dag ook wel als ik in mijn bufferweek zit voorafgaand aan mijn tentamenweek, maar ik vind 8 uur echt behoorlijk veel voor een gewone, doordeweekse dag.. Is het geen verslaving dan?

3 of 4 uur thuis, laptop direct aan, tussendoor avondeten en dan sliep ik regelmatig pas om 3 uur snachts en moest er dan weer 6 uur uit.
Nu ben ik vaak niet eerder dan half 6 thuis, gaat de laptop met geluk om half 8 aan en gaat voor 10 uur uit.