Ik zit nu in mijn eerste jaar unief en dat is toch wel een hele aanpassing als je pas van het middelbaar afkomt. De eerste examenperiode was dan ook een klap in mijn gezicht en heb me voorgenomen om het tweede semester het anders aan te pakken. Mijn probleem is namelijk dat ik door het jaar mijn boeken niet open, en dan tijdens de examens als een bezetene erachter zit. Nu heb ik me voorgenomen om actief naar de hoorcolleges te gaan, mijn lessen voor te bereiden en ook samen te vatten.
Het actief naar de hoorcolleges gaan hou ik me nu al aardig aan, ik druk nu ook steeds alle slides af en maak notities (wat ik ervoor niet deed). Maar het voorbereiden en studeren lukt maar niet, ik begin er gewoonweg veel te laat of zelfs niet meer aan. De eerste drie weken heb ik het allemaal aardig bijgehouden, maar toen ben ik een week ziek geweest en heb ik het wat laten verwateren.. Het blijft zich allemaal flink opstapelen, en ik doe er niets mee. Ik leid mezelf ook continu af door op internet te zitten, series te kijken of te gamen. Dat al te bekende gevoel van "nog één aflevering en dan begin ik" stopt bij mij niet, en als ik er dan uiteindelijk wel aan begin kan ik me zo ontzettend moeilijk focussen en lijkt alles zo traag te gaan. Het is allemaal een kwestie van zelfdiscipline, dat besef ik wel. Ik heb geprobeerd om een planning op te stellen, maar daar hou ik me uiteindelijk ook niet aan. Binnenkort heb ik twee weken vakantie en dan was mijn bedoeling om één week ervan op te offeren voor alles in te halen, maar ik ben bang dat dat er ook niet van gaat komen mezelf kennende.. Ik ben gisteren ook in de bieb gaan zitten om te zien als dat de dingen zouden verbeteren, maar daar zit ik dan de hele tijd om me heel te kijken of mensen aan te gapen. Mijn computer uitzetten/internet afsluiten is ook geen optie aangezien mijn cursussen grotendeels in het Engels zijn en ik toch nog internet nodig heb om af en toe eens een woordje op te zoeken.
De eerste examenperiode had een wake up call moeten zijn, maar ik heb het gevoel dat ik nog steeds vastzit in die middelbare sleur van door het jaar niets te hoeven doen, zo heb ik het immers altijd al gedaan. Nooit moeite moeten doen, en altijd goede punten gehaald.
Zijn hier ook studenten die zich hierin herkennen? Mensen die tips voor me hebben? Mezelf een Bokt-ban geven zou al een mooi begin zijn
Ik doe gewoon de hele dag niks, af en toe een half uurtje samenvatting lezen of aan het verslag werken.. Maar verder eigenlijk niet. Ik heb ook geen idee hoe ik mezelf kan motiveren om te beginnen eigenlijk.
Nadat ik iets gedaan heb dan beloon ik mezelf vaak ook, met bijvoorbeeld een korte serie of even een game spelen. 

Lezen is leuk en samenvatten ook!!