Geneeskunde!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:38

Whaha! Memoraid is idd ook top!

Isjtar

Berichten: 679
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Urmond

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:51

Ahh je hebt dus bewegingsapparaat :Y)
Het is idd dat cluster veel stampen. Ik ben inderdaad ook van alles gaan uittekenen en 1000 plaatjes bekeken. Ik vond uiteindelijk de toets heel erg meevallen! Heb je al oude toetsen gevonden om te oefenen?

Sannens
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:06

Isjtar schreef:
Ahh je hebt dus bewegingsapparaat :Y)
Het is idd dat cluster veel stampen. Ik ben inderdaad ook van alles gaan uittekenen en 1000 plaatjes bekeken. Ik vond uiteindelijk de toets heel erg meevallen! Heb je al oude toetsen gevonden om te oefenen?


Nee nog niet gevonden, maar ik moet zeggen dat ik daar ook nog niet naar gezocht heb. :) Ik ga het uittekenen. Dit gaat echt super veel tijd kosten, maar ws is het het wel waard.

Memoraid heb ik gister geprobeerd. Het is best fijn, helaas kan je niet meerdere afbeeldingen in 1 lijst zetten. Ik krijg liever alles door elkaar heen namelijk. :)

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 13:32

Je kan inderdaad niet meerdere afbeeldingen door elkaar heen zetten, helaas.

Ik weet niet hoe bij jullie het onderwijs in elkaar zit, maar bij ons kwam alle anatomie ongeveer 3x langs. Het was opgedeeld in weken: schouder-bovenarm; onderarm-hand; heup-bovenbeen; knie-voet; wervelkolom.
Per week had je dan de betreffende colleges (daar kwam de anatomie voor de eerste keer langs), de zelfstudie opdrachten (tweede keer) en de snijzaal (derde keer). Belangrijk voor de snijzaal was om je onderwijs goed voor te bereiden zodat je ongeveer al wist hoe het in elkaar stak (vierde keer) en het onderwijs daarna ook samen te vatten (vijfde keer).

Zo komt dus eigenlijk 5x de anatomie van een bepaald onderdeel in 1 week aan bod. Voor het tentamen zit dan echt de meeste anatomie er al wel in. Wat mij ook heeft geholpen is gewoon logisch nadenken, groepeer spieren en denk in ziektebeelden.

Cheetahfan

Berichten: 3170
Geregistreerd: 09-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:10

Ik heb idd heel veel geleerd met Sobotta en Moore. :) Het hielp bij mij heel erg om het idd te verdelen in stukken (schouder/nek/arm, bovenbeen, onderbeen etc), en om ook goed uit te zoeken wat een bepaalde spier/ligament nou precies doet. Succes!

Cheetahfan

Berichten: 3170
Geregistreerd: 09-11-09

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:06

Ik had trouwens nog 2 vraagjes!
Volgende zomervakantie is het mogelijk een klinische stage in het buitenland te doen, en ik wil mee doen aan de selectie. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met ziekenhuizen in Scandinavië (Noorwegen, Zweden, Finland), Slovenië of in Griekenland?

En hoe noem je je bachelor in het Engels, gewoon Bachelor of Medicine? Mijn CV moet namelijk even om naar het Engels. :p

cindy1000

Berichten: 3161
Geregistreerd: 08-11-11
Woonplaats: Friesland

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:40

Hoooi! Ik heb mij net ingeschreven voor de studie geneeskunde in groningen. Zitten hier mensen die daar studeren? En weten jullie wat ik kan verwachten van de selectieprocedure?

Even mezelf snel voorstellen;
Ik ben Eline, 18 jaar. Ik heb vorig schooljaar mijn gymnasium (em/cm met bio) gehaald en ik doe nu nog natuurkunde & scheikunde examen via VAVO. Verder werk ik in het mcl (ziekenhuis in leeuwarden)

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:43

Studeer niet in Groningen en weet ook weinig over de selectieprocedure, maar heb mijn basisopleiding tot internist in MCL/UMCG gedaan. Ben nu nog steeds werkzaam in regio noord-oost.

Wat voor werk doe je in het MCL?

cindy1000

Berichten: 3161
Geregistreerd: 08-11-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:47

gomir schreef:
Studeer niet in Groningen en weet ook weinig over de selectieprocedure, maar heb mijn basisopleiding tot internist in MCL/UMCG gedaan. Ben nu nog steeds werkzaam in regio noord-oost.

Wat voor werk doe je in het MCL?


Leuk! Ik werk als kamerassistent (ondersteunende hulp voor de verpleging)

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 15:42

Welkom Eline! Heel veel succes +:)+

Vrijdag tentamen en dan zit de minor er al weer op. Ontzettend leuke tijd gehad op de IC en bij de anesthesie *\o/*

xroosx1e

Berichten: 164
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: Giessenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:20

Hee allemaal! Ik heb me een paar weken geleden ingeschreven voor geneeskunde in Utrecht! Ik krijg binnenkort de stof voor de kennistoets, ik ben heel benieuwd! Ik zit in de zesde klas van het gymnasium en heb nu toetsweek.. -O- Dit is helemaal geen studie ontwijkend gedrag hoor :+

Zijn er bokkers die ook in Utrecht studeren? Hoe bevalt het jullie? Is het heel erg zwaar? En ik ben wel benieuwd wat jullie het leukst vinden aan de opleiding geneeskunde... Brand los! :D
Ohja, ik heet Rozemarij :)

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:46

Stille meelezer meldt zich :+ Ik ben Robin, net 19 en nu eerstejaars in Utrecht :) Vind het leuk maar zeker niet meevallen, zo veel doen is wel ff wennen na een tussenjaar haha. Ik vind het dus wel pittig en met mij ongeveer alle andere eerstejaars die ik heb gesproken :') Als je vragen hebt over de selectie in Utrecht mag je ze altijd stellen, voor zover ik er wat van weet hoor.

hidsiiiggg

Berichten: 240
Geregistreerd: 18-10-14

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:28

ik ben 2e jaars in utrecht... mij mag je ook pben voor vragen! Ik heb ook de selectie in groningen gedaan en ben toen ook geselecteerd... dus daar kan ik misschien ook nog mee helpen:)

Sannens
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:30

Hoe gaat het nu met iedereen? :)

Ik heb afgelopen week te horen gekregen dat ik iig mijn tentamen gehaald heb, dus daar ben ik blij mee. Ook ben ik zeker de VGT van gister gehaald te hebben. Dus de eerste stappen richting het eindigen van mijn bachelor dit jaar zijn gezet!

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 17:21

Fijn Sannens!

Het gaat hier ook goed!
Minor Anesthesie & IC mooi afgesloten (vond het ook echt ontzettend gaaf). Inmiddels volgende week alweer tentamen van het Gyn blok. Ook leuk, maar zie mezelf geen gynaecoloog worden. En ook hier is de planning om mijn bachelor dit jaar te gaan halen. Heb geen herkansingen staat tot nu toe, dus in theorie moet het kunnen :)

Overigens is het de vraag of het gunstig is om daarna ook gelijk door te gaan naar de master. De huidige master is volledig omgegooid, waardoor er vanaf jaar 4 gelijk gestart wordt met coschappen. Er gaan waarschijnlijk het eerste jaar enorme wachttijden ontstaan..

Eefske, hoe vond je je coschap bij de FARR?

Isjtar

Berichten: 679
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Urmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:17

Fijn allemaal!
Laura kan je niet gewoon inschrijven om te "beginnen" met je coschappen en dan in de eventuele wachttijd ergens gaan werken (bij de HAP bijvoorbeeld)? Of je nou die extra tijd hebt door wachttijd of doordat je een tussenjaar neemt maakt an sich weinig uit dan lijkt me? Behalve in het collegegeld natuurlijk...

Ik ben inmiddels al heel ver met mijn WESP bij de cardio, 3 februari ben ik al klaar. Nu zit ik alleen even een week bij mijn ouders om hier te helpen met alles thuis, aangezien mn moeder in het ziekenhuis ligt na een operatie.
Eind februari ergens ga ik al richting Paramaribo voor mijn coschap moeder en kind daar, heb er al erg veel zin in :D

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 18:37

Ja dat kan zeker wel! Ze willen waarschijnlijk zelfs gaan proberen dat je in je wachttijd geen collegegeld hoeft te betalen, maar het is allemaal nog onder constructie. En ik ben jong zat, dus wachttijd is absoluut niet het einde van de wereld, maar überhaupt de eerste groep zijn van een nieuwe master is denk ik niet zo gunstig :=

Wat gaaf dat je naar Paramaribo gaat! Heel veel plezier daar!

Isjtar

Berichten: 679
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Urmond

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:27

Nee daar heb je wel gelijk in! Je bent dan toch altijd de testversie, hadden wij ook in mijn bachelor en dat was niet altijd fijn ;)
Wel netjes dat ze misschien proberen dan geen collegegeld meer laten betalen, is ook wel achterlijk eigenlijk dat het wel moet...

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 11:48

In de bachelor hadden we het ook al :')
Wij zijn voor geneeskunde in Rotterdam het eerste N=N cohort. Alle 60ECTS moesten in het eerste jaar gehaald worden. Ruim 100 studenten zijn hierdoor vroegtijdig gestopt of moesten stoppen doordat ze het niet gehaald hadden :=

Sannens
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:59

Lauraennala schreef:
In de bachelor hadden we het ook al :')
Wij zijn voor geneeskunde in Rotterdam het eerste N=N cohort. Alle 60ECTS moesten in het eerste jaar gehaald worden. Ruim 100 studenten zijn hierdoor vroegtijdig gestopt of moesten stoppen doordat ze het niet gehaald hadden :=


Is dit nog steeds zo in Rotterdam? Of zijn ze van die koude kermis al weer thuis gekomen?

Ik kreeg het een en ander mee vanuit Maastricht, vanwege mijn functie bij de studievereniging.

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 15:56

Sannens schreef:
Lauraennala schreef:
In de bachelor hadden we het ook al :')
Wij zijn voor geneeskunde in Rotterdam het eerste N=N cohort. Alle 60ECTS moesten in het eerste jaar gehaald worden. Ruim 100 studenten zijn hierdoor vroegtijdig gestopt of moesten stoppen doordat ze het niet gehaald hadden :=


Is dit nog steeds zo in Rotterdam? Of zijn ze van die koude kermis al weer thuis gekomen?

Ik kreeg het een en ander mee vanuit Maastricht, vanwege mijn functie bij de studievereniging.


Zit je in het bestuur van de studievereniging?

Het is nog steeds zo in Rotterdam ja. Ze hebben het dit jaar wel iets beter aangepakt door de herkansingen van de eerste twee tentamens naar voren te trekken. Want je moet voor februari stoppen om volgend jaar weer mee te mogen doen, studenten durfden de herkansingen van mei dan niet af te wachten.

Sannens
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:30

Lauraennala schreef:
Sannens schreef:


Is dit nog steeds zo in Rotterdam? Of zijn ze van die koude kermis al weer thuis gekomen?

Ik kreeg het een en ander mee vanuit Maastricht, vanwege mijn functie bij de studievereniging.


Zit je in het bestuur van de studievereniging?

Het is nog steeds zo in Rotterdam ja. Ze hebben het dit jaar wel iets beter aangepakt door de herkansingen van de eerste twee tentamens naar voren te trekken. Want je moet voor februari stoppen om volgend jaar weer mee te mogen doen, studenten durfden de herkansingen van mei dan niet af te wachten.


Niet meer, vorig jaar wel. :)

Dan hebben ze dat idd wel wat verbeterd. Bij ons in Maastricht gaan ze ws de eisen ook omhoog gooien voor jaar 1. Maar er blijft geen bindend studieadvies. Dus je kan er nooit vanaf gegooid worden. :)

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 12:15

Hoe gaat het hier met iedereen? Jaar gehaald? Coschappen bijna klaar?

Ik ga in september met het masteronderzoek beginnen, bij de anesthesie :D *\o/*

Sannens
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:34

Hee laura! Ik moet mn laatste tentamen nog krijgen, maar eigenlijk is dat bij dit cluster meer een formaliteit dan een obstakel.
Dus ik kan er van 90% vanuit gaan dat ik mijn tentamens haal en komend jaar aan de coschappen mag beginnen!

Super leuk, wil je door in Anesthesie?

Miriam91

Berichten: 2859
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:36

Ik moet nog 2 weken coschappen bij de anesthesie en dan ben ik helemaal klaar! *\o/* Dan lekker 9 weken vrij en daarna aan het werk.

Sannens heb je nog wachttijd voor je coschappen?