Paraveterinairen van bokt...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:48

Extracties mocht ik niet doen, maar de gediplomeerde assistentes wel. Maar goed, er ging daar wel meer niet volgens het boekje, ook qua personeelsbeleid was het droevig.

Ik denk dat het banenaanbod ook verschillend is in bepaalde delen van het land.

Anne_J
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:59

Mag ik mij ook melden?

Op dit moment zit ik in het 2e jaar van de opleiding paraveterinair! Na deze opleiding wil ik graag naar het hbo voor de opleiding Veehouderij. Het 1e jaar moesten wij stage lopen bij ''gezonde'' dieren en heb ik stage gelopen op een melkveehouderij. En sindsdien heb ik het koeienvirus te pakken. :D

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 20:06

Officieel mogen wij niet castreren inderdaad. Maar het castreren van een kater stelt zo ellendig weinig voor, dat we het af en toe wel doen, zeker als het druk is wat betreft ok's. Heb nu zelf 2 keer een kater gecastreerd en vond het onwijs leuk om te doen. Verder een gebitsreiniging, dat stelt ook niet zoveel voor en kan je relatief weinig verkeerd doen. Trekken mogen we inderdaad niet, maar als er toevallig een tand heel erg los zit, mag ik hem trekken onder begeleiding. Dan goed kijken of de wortel er helemaal uit is, niet zo moeilijk.

Qua baananbod is het niet geweldig nee. Ik heb ergens het vermoeden dat ik na mijn stage een kans heb op een baan daar en dat zou geweldig zijn. Wil wel graaaag aan het werk als paraveterinaire, omdat ik hier gewoon helemaal op mijn plaats ben.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 20:10

En heb laatst mogen oefenen op het hechten op een hond die een half uurtje later ingeslapen zou worden. Bleek een enorme tumor in de maag te hebben, die de maagwand ook al perforeerde, dus was einde verhaal. DA ging de eigenaren bellen en ik mocht dichthechten, nadat ze het mij had voorgedaan. Was ondertussen al half 11 's avonds en de eigenaren woonden dicht bij, dus ze moest snel gehecht worden.

Melvern
Berichten: 4411
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:14

De stage die ik er net op het zitten liet mij van alles doen. Heb onwijs veel katers gecastreerd, gebitjes gedaan, tanden en kiezen getrokken en operatie wonden gehecht. Morgen ga ik op school overleggen of ik daar de 2de periode weer naar toe mag ( officieel mag het niet ), ze wilden mij graag weer hebben en ik wil graag terug...

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 20:18

Gewoon doen hoor AASCHAA, school mag niet weigeren, zeker niet als je er daarna mag blijven.

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:28

jullie gaan hard et kletsen had spoeddienst en een heftig weekend gehad.
Het castreren gebeurd op meerdere plekke ondanks dat het niet mag nee.
Infusen prikken enzo mag bij ons op de spoedkliniek wel.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 20:33

Ik dacht dat een infuus prikken redelijk standaar was? Bij mij op stage kan in ieder geval bijna iedereen een infuus aanbrengen en ook bloedprikken en ze zijn het mij sinds vorige week ook aan het leren. Heb het nu voor de eerste keer gedaan, zat wel direct goed, maar kon vervolgens niet opschuiven. Iets met te voorzichtig zijn hahaha.

Caro_Vladi

Berichten: 431
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:34

Hier ook een afgestudeerd paraveterinair (2010) Ik heb de opleiding in Barneveld gevolgd, verkort (2 jaar) omdat ik van de havo kwam. Niet werkzaam in de sector omdat ik verder ben gaan studeren.

Ik heb daarna nog de opleiding diermanagement bij de CAH verkort gevolgd (en afgestudeerd). Daarna ben ik begonnen bij de Stoas aan de kopopleiding tot docent. Vorig studiejaar heb ik het hele jaar stage gelopen in Barneveld en daar ook les gegeven bij de paraveterinair opleiding. Dit jaar geef ik lessen bij dierverzorging in Almere. Binnenkort ga ik afstuderen en dan hoop ik een leuke baan te vinden in het onderwijs :)

lelberse

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:36

Hoii,
Ik zit nu in het eerste jaar paraveterinair. Vind het een hele leuke opleiding maar vind het wel al best pittig. Komt waarschijnlijk ook wel omdat ik net van het vmbo kom. Over 3 weken mag ik dan op mijn stageplek beginnen. Een ezelopvang. weet niet precies wat ik ervan moet verwachten maar het zal vast wel leuk en leerzaam worden aangezien ik nog niet veel van ezels af weet. Daarnan heb ik ook nog schapenstage waar ik super veel zin in heb! wel een beetje spannend om intern bij vreemde mensen te gaan wonen. maar verder heb ik er super veel zin in!

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:42

Meld zich.

Werk in een gemengde dierenartsenpraktijk, en ga alweer mijn 5e jaar in. Heb de laatste jaren al het een en ander gezien en meegemaakt. En ga nog steeds met veel plezier naar mijn werk :D

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:03

Goede stage plekken vinden vind ik nog wel lastig, bij sommige mag je alles bij andere doe je al bijna teveel als je toekijkt. Helaas hebben wij vaak gelijke stageperiodes als Barneveld en hebben de meeste praktijken liever een stagiaire van daar. Ik doe de opleiding op de Groene Welle in Zwolle en zijn nog maar de tweede jaargang dat de opleiding daar te doen is.

Op mijn laatste stage werd ik wel heel vrij gelaten en veel mogen doen,katers gecastreerd, gebitjes gedaan, extracties, gehecht, bloedprikken en branules gezet.
In mei ga ik 2 maanden stage op een paardenkliniek, heel benieuwd en veel zin in.

lelberse, Ik vond schapenstage echt tof! Veel geleerd en zat met twee vriendinnen intern op een bedrijf.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:07

Ik mocht tijdens mijn stage geen baliewerk doen bij de kliniek. Toen ik na het behalen van mijn diploma gevraagd werd om er te komen werken werd er wel van me verwacht dat ik dat baliewerk vanaf dag 1 feilloos zou doen. Euh, tsja.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:23

Leuk! Ik meld mij hier ook.
Werk.nu 10 jaar als paraveterinair

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 21:23

Schapenstage, nog een trauma van. Al met al een hele leuke stage, maar bedrijfsmatig erg slecht. De 10 dagen die wij daar zaten (we waren met zijn 2en) hebben we het hele schapengebeuren gerund. De dag dat we weg gingen (met gierende banden naar huis) hebben we nog alles uit moeten leggen welk lam van welke schaap kwam (de lammeren bij de lambar) en welk schaap wat had. Er waren veel schapen met slepende melkziekte waar niks aan gedaan werd, of pas op hetlaatste moment. Tijdens het verlossen werden we enkel geholpen als er nood aan de man was. 'S nachts hebben we nog 4 dooie lammeren in stukjes uit een schaap getrokken, om de schaap zelf de volgende dag dood te vinden. En ze lag al 3 dagen, maar 'er was niks aan de hand'. Pfff... En toen mijn vriendin mn moeder had laten komen op mijn verjaardag, die in de stage viel, heb ik gejankt als een klein meisje. Nog nooit zo'n heimwee gehad, hahahaha.

Blacky94

Berichten: 3489
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:01

Mijn schapenstage was prachtig.. hele leuke tijd gehad en kom er nog regelmatig terug en ondanks dat ze aan de andere kant van het land wonen ben ik ondertussen bijna hun geadopteerde dochter :')

Syb_sem

Berichten: 234
Geregistreerd: 29-04-11
Woonplaats: Thuis met mijn hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:17

WillemYntJee schreef:
Leffroi geen gasnarcose op jullie praktijk?
Syb mooi dat je de kans op die leuke praktijk alsnog hebt gekregen! Wel eng kattenkrab, heb je er heel erg last van gehad?



Ja echt onwijs gaaf! Ik heb ook gelijk ja gezegt!
Die kattenkrabziekte, tja apart verhaal. Ik kreeg een bult aan de onderkant van mijn arm ter hoogte van mijn elleboog. 40 graden koorts en op en neer naar de huisarts voor antibiotica kuren. Na 3 kuren toch maar naar het ziekenhuis voor verder onderzoek omdat ik inmiddels 41 graden koorts had. Bij de echo bleek het een abces en die is met plaatselijke verdoving verwijderd ( erg pijnlijk ). Daarna naar huis en weer dezelfde klachten. Nu onder mijn oksel terhoogte van mijn lymfklier. Ook werd mijn arm weer dikker. Terug naar het ziekenhuis en heb 8 dagen in het ziekenhuis gelegen na een operatie met verwijdering van het abces en van mn lymfeklier en opnieuw mijn elleboog.
Dus als je in je klauw gebeten wordt door een kat ontsmet het goed en hou het in de gaten!! :+

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:50

Syb_sem schreef:
WillemYntJee schreef:
Leffroi geen gasnarcose op jullie praktijk?
Syb mooi dat je de kans op die leuke praktijk alsnog hebt gekregen! Wel eng kattenkrab, heb je er heel erg last van gehad?



Ja echt onwijs gaaf! Ik heb ook gelijk ja gezegt!
Die kattenkrabziekte, tja apart verhaal. Ik kreeg een bult aan de onderkant van mijn arm ter hoogte van mijn elleboog. 40 graden koorts en op en neer naar de huisarts voor antibiotica kuren. Na 3 kuren toch maar naar het ziekenhuis voor verder onderzoek omdat ik inmiddels 41 graden koorts had. Bij de echo bleek het een abces en die is met plaatselijke verdoving verwijderd ( erg pijnlijk ). Daarna naar huis en weer dezelfde klachten. Nu onder mijn oksel terhoogte van mijn lymfklier. Ook werd mijn arm weer dikker. Terug naar het ziekenhuis en heb 8 dagen in het ziekenhuis gelegen na een operatie met verwijdering van het abces en van mn lymfeklier en opnieuw mijn elleboog.
Dus als je in je klauw gebeten wordt door een kat ontsmet het goed en hou het in de gaten!! :+

Ja dat is de reden waarom wij ontsmetten en even een nat verbandje aanleggen als je echt goed gebeten bent

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:58

Ik meld me ook!

Ik volg de opleiding via het cursuscentrum in Barneveld (op het groenhorst dus).
Inmiddels een half jaar bezig, en nog 1 jaar te gaan.
Moet 1x in de 2 weken naar school.
Stage is inmiddels geregeld, nu alleen nog de tijd om stage te gaan lopen.
Met mijn huidige baan in de paarden is dat helaas nog niet mogelijk.

fannetje

Berichten: 3552
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:57

Beetwonden, altijd even flink laten bloeden evt. met water uitspoelen.
Wij namen ook altijd recovetsem (handig als je homeopatisch middelen hebt staan).

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:04

Wij doen ook altijd goed laten bloeden en daarna flink sterilium erover, heerlijk gevoel haha!

Esprit4

Berichten: 802
Geregistreerd: 20-10-09
Woonplaats: hengelo

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:21

Ik doe laatste jaar op helicon deurne! :)
Ik heb dit jaar echt een super stage vorig jaar was het verschrikkelijk meekijken was al te veel schoonmaken en onkruidwieden takken slepen en uitmesten dat waren mijn taken op een dag :') en in je gezicht mooi weer spelen en dan achter je rug om je coach bellen dat het super slecht gaat nee ik kom daar nooit weer

Ik ga hierna hbo doen en dan hoop ik ooit als ik nog zin heb en de regering verpest het niet diergeneeskunde in belgie te gaan doen

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 11:25

Was laatst gebeten in het gewricht van mn middelvinger door een kat, vinger 2 keer zo dik en pijnlijk. Gelukkig niks aan over gehouden!

Wat vinden jullie nou het mooist van je vak?

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:28

Ik vind de band tussen mens en dier zo mooi.
Een dier is ook vaak therapeutisch voor zijn eigenaar, en als je daar in kan helpen is dat gewoon mooi. :j
Plus sommige dieren zijn zo onschuldig en dankbaar <3


Ik wist niet dat er een verschil was tussen assistent en paraveterinair. Dat verklaart het dus.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:22

Leffroi schreef:
Was laatst gebeten in het gewricht van mn middelvinger door een kat, vinger 2 keer zo dik en pijnlijk. Gelukkig niks aan over gehouden!

Wat vinden jullie nou het mooist van je vak?


Als dat gebeurd raden wij altijd een dokter aan. Je kan echt vieze ontstekingen krijgen van katten beten.