Ik zit mezelf de hele week al gek te maken met ideeën en twijfels. Uit mijn omgeving krijg ik wisselende reacties: mijn ouders verklaren me voor gek, sommige vrienden vinden het juist een gaaf avontuur. Waarom dan dit topic? Om het van me af te schrijven, misschien voor wat onafhankelijk advies, of om alles voor mezelf eens goed op een rijtje te zetten.
Ik loop al een paar maanden met het idee om te stoppen met mijn huidige opleiding. Ik wil namelijk graag mijn volledige bachelor gaan doen in Australië.
De situatie is als volgt:
- Ik heb mijn vwo afgerond (profiel E&M met ak en wi A)
- Ik ben momenteel 20 jaar
- Sinds september 2014 doe ik een opleiding aan de universiteit van Wageningen. De uni en de mensen zijn ge-wel-dig leuk, maar de studie bevalt niet echt. (WO bachelor)
Mijn resultaten zijn ook niet om over naar huis te schrijven, wegens een gebrek aan interesse voor de onderwerpen. Er zullen bij iedere opleiding natuurlijk vakken zijn die je minder interessant vindt, maar ik realiseer me nu dat ik met mijn huidige opleiding niet de juiste richting op ga.
Ik kwam de opleidingen Zoology en Zoology and ecology tegen, die vallen onder de Bachelor of Science. Deze 3-jarige opleidingen kun je volgen aan de James Cook University. Beide opleidingen spraken me ontzettend aan, evenals de universiteit, die over het algemeen goed aangeschreven staat.
Nu loop ik tegen een aantal dingen aan.
Ten eerste is het behoorlijk duur: volgens verschillende websites kom ik voor het collegegeld en leefgeld uit op zo'n € 30.000 per jaar. Om een deel hiervan te kunnen bekostigen wil ik gaan lenen bij DUO. In principe ben ik fel tegen geld lenen, maar ik heb dat bedrag nu eenmaal niet op mijn spaarrekening staan. Ik kwam wel tegen op internet dat je in sommige gevallen in aanmerking kun komen voor een beurs, hoewel ik weet dat ik er niet vanuit kan gaan dat ik dat ga krijgen. In het beste geval zou het een meevaller zijn, maar de kans dat je een gedeeltelijke beurs krijgt is volgens mij ontzettend klein.\
Ten tweede zal ik nagenoeg alles in Nederland achter moeten laten, waaronder mijn twee paarden. Deze zullen dan verkocht moeten worden. Op de vraag of dat het waard is, kan ik natuurlijk alleen zelf antwoord geven, maar advies is meer dan welkom.
Ten derde voldoe ik nog niet aan de toelatingseisen:
- ik moet een TOEFL test doen (wat me geen probleem lijkt overigens, mijn Engels is prima)
- ik moet de vakken scheikunde en Wi B nog halen. (zomercursus en dan staatsexamen doen, lijkt me erg pittig, maar met de juiste motivatie wel haalbaar)
Als ik alles doorzet wil ik in januari 2016 aan de opleiding beginnen. Het komende jaar wil ik dan besteden aan de verkoop van mijn paarden, alles regelen, scheikunde en Wi B halen en gaan sparen voor de reis en mijn opleiding.
Zoals ik er nu in sta wil ik ervoor gaan. Zo'n kans kan ik mezelf maar 1x geven. Ik kan iets van de wereld zien en hopelijk (en zeer waarschijnlijk) een opleiding volgen die echt heel goed bij mij past. Ik zal er veel voor moeten opgeven, maar je leeft maar één keer en dit is iets waar ik al behoorlijk lang van droom.
Dus....brand los