Bokkers bij de NATRES? (Nationale Reserve)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fira

Bokkers bij de NATRES? (Nationale Reserve)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 15:01

Goedemiddag bokkers!

Gisteren heb ik mij ingeschreven voor een voorlichtingsavond van de NatRes.
Nu ben ik benieuwd of er meerdere bokkers zijn die ook bij de NatRes zitten en wat jullie ervaringen zijn;
Hoe verlopen de psychologische en geneeskundige testen?
Hoe is de MDO en wat voor opdrachten moet men daar uitvoeren?
Hoe vaak train-/oefenen jullie per maand?

Ik ben van plan dit naast mijn studie te doen, ik ben nu eerstejaars HBO studente. (18 jaar)

Nu is mijn voorlichting pas ergens in mei, maar ik heb er heel erg zin en weet nog niet wat ik er van moet verwachten! :)

Hopelijk zijn er wat bokkers met ervaring!

Groetjes Fira

Mjetterd

Re: Bokkers bij de NATRES? (Nationale Reserve)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:11

Ik niet, mijn vriend zit er nu 4 jaar bij :)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:16

Zit er zelf niet bij, ben wel een aantal jaar geleden een keertje als introducé met een ex-collega mee geweest op dagoefening op de toenmalige kazerne in Crailo (waar nu Utopia wordt opgenomen). Vond het toen een soort kruising tussen padvinderij en BHV, maar dan met een geweer erbij.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 15:22

@Mjetterd Hoe ervaart jouw vriend het? En wat vond hij van de MDO?

@Eirikur Oh, dat klinkt dan weer iets minder haha. Ik weet echt totaal niet wat ik ervan moet verwachten.
Op de site wordt het misschien een beetje verheerlijkt, dus vandaar dit topic.
Dan kan ik van beide kanten iets horen :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:26

M'n vriend heeft het een jaar of wat gedaan en die vond het ontzettend leuk maar helaas niet te combineren met werk/studie dus die is gestopt. Doordeweeks werken/studeren, in het weekend regelmatig één of soms twee dagen voor de natres weg, vaak doordeweeks nog een avond en dan ook nog een avond en dagdeel in het weekend sporten.. we zagen elkaar soms een tijdlang nauwelijks :=

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:13

Ik heb kort bij de natres gediend. De keuring is best pittig maar niet overdreven zwaar. ze stellen redelijk hoge eisen aan fysieke gesteldheid. Wat best logisch is gezien de eventuele risico's + fysieke belasting tijdens oefeningen.
Op zich is het best leuk om te doen als het je "ding" is. Ik ben echter snel afgehaakt omdat ik ooit beroeps ben geweest en de oefeningen bij de natres mij toch teveel "cowboytje spelen" was. Geen vergelijk en was daarom mijn inschattingsfout.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:28

Mijn vriend ervaart het helemaal niet als scouting of als cowboytje spelen.
Hij bespreekt veel met zijn vader die beroeps is en qua oefeningen komt er veel overeen met wat zijn vader doet :).
Regelmatig moeten ze transport bij Eemshaven beveiligen of ergens anders (kan niet alles onthouden :+).
Zo ongeveer 1 keer in de maand is hij op zaterdag weg, en soms een langer weekend.
En ongeveer 1 keer in de 2 weken is hij op maandag avond bezig met de Natres.
Hij heeft ook een half jaar bij de pantserinfantrie gezeten, daar was een tekort aan mensen om mee te oefenen (volgens mij). Dit vond hij ook heel erg leuk, maar wat mij betreft nam dat heel veel tijd in beslag.

De MDO (dat is de keuring toch?) vond hij redelijk zwaar en veeleisend, maar hij is er wel prima door gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:31

Ik heb me wel aangemeld voor de voorlichtingsavond, omdat ik op een beurs stond waar de Natres ook stond. Ik kom alleen niet de fysieke keuring door ben ik bang :+ Maar vind het wel belangrijk om te weten wat ze doen en daar wat over te leren. En misschien zijn er ook 'taken' waarbij de fysieke keuringen wat minder strict zijn, dat merk ik met de voorlichtingsavond wel :)

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:27

Ik heb mij vorig jaar ook aangemeld voor de NATRES.
Na het bijwonen van de voorlichtingsavond en het invullen van de online PVL(PersoonlijkeVragenLijst) krijg je per mail de in te vullen documenten opgestuurd. Welke je moet invullen en per post moet terug sturen en dan begint het lange wachten op de uitnodigingsbrief voor de keuring.

Ik heb onlangs de uitnodiging gekregen voor de PO (Psychologisch Onderzoek) en mag begin februari opkomen.
Zover ik weet kan je je er niet op voor bereiden maar je moet wel duidelijk hebben waarom je je aanmeld voor de NATRES(of uberhaupt defensie). Wat je beweegredenen zijn, je motivatie en of je er goed over nagedacht hebt.

En weet ook wel zeker dat er gevraagd word naar je sterke en je zwakke punten, of wel bekijk jezelf eens in de spiegel en denk eens diep na over jezelf.

Gewoon eerlijk en jezelf zijn.

Natuurlijk kan je in de tussentijd al bezig gaan met conditietraining en krachtraining.

Op de website van werkenbijdefensie.nl kan je een compleet trainingschema vinden in het boekje "Fit op de Keuring".

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 23:18

Yessy schreef:
M'n vriend heeft het een jaar of wat gedaan en die vond het ontzettend leuk maar helaas niet te combineren met werk/studie dus die is gestopt. Doordeweeks werken/studeren, in het weekend regelmatig één of soms twee dagen voor de natres weg, vaak doordeweeks nog een avond en dan ook nog een avond en dagdeel in het weekend sporten.. we zagen elkaar soms een tijdlang nauwelijks :=

Wow dat klinkt best pittig dan ja!
Maar dacht dat je ook zelf ongeveer mocht bepalen hoe vaak je aanwezig wilde zijn per maand?
(er is natuurlijk wel een minimum)

@AlterEve gaaf! Hoe ben jij er op gekomen om je aan te melden bij de NATRES?
Wat zijn jouw beweegredenen en motivatie?
Ik wist niet dat er zo'n tijd tussen zat, tussen voorlichting - vragenlijst - uitnodiging bedoel ik.
Maar aan de ene kant is dat wel fijn, dan kan er in de tussentijd nog gesport worden haha!
Bedankt voor de info over dat trainingsschema! Ik was die nog niet tegengekomen. :)

@chelle_dora Haha die fysieke keuring zit ik dus ook mee! Mijn conditie is echt 0,0000 maar daar kan natuurlijk aan gewerkt worden *\o/*
Wanneer ga jij naar de voorlichtingsavond?

@labe wat voor opdrachten moeten er worden uitgevoerd bij de keuring?
Gaaf zeg, beroeps! Ik zat daar ook aan te denken maar ik twijfel toch wel heel erg haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:52

In mei pas :') Ik had me aangemeld voor februari maar dan moet ik alleen naar vlissingen :+ En nu met alle hectiek is het wat lastig. In mei hoop ik ook geopereerd te zijn, dus misschien dat ik daarna wel door de keuring heen kom :')

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:45

In principe is iedereen die zich aanmeld beroeps, natres of niet. Dat is wat ze mij verteld hebben en verrassend toen ik de brief las waar dat in staat.

beweegredenen zijn voornamelijk persoonlijk, maar een reden kan zijn in teamverband willen werken aan de veiligheid in jou omgeving. Een uitdaging willen. Je moet er wel even over nadenken.

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:57

Afgelopen Woensdag had Ik mijn psychologisch onderzoek en deze heb ik positief afgerond en ik mag door naar het medische onderzoek :D

het enige wat ik mij afvraag is hoe streng deze is voor de natres?
ik weet dat je cluster 1 nodig hebt, wat in principe niks voorstelt, maar toch.
ik heb namelijk een beschadiging aan mijn oog en vraag mij af of dat een probleem vormt voor de keuring.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:35

Onderschat cluster 1 niet hoor, ik ken er een aantal die dat zelfs niet haalde (oa. Door te makkelijk erover denken)

Levert de beschadiging jou beperkingen op? De keuringseisen staat toch gewoon op de site? Houd er wel rekening mee dat je ook moet schieten. Ik heb maar -1.00 en kan zonder lenzen of bril op 300 meter niets raak schieten :+ met de nieuwe colt trouwens wel. Daar schiet de natres ook mee en dan schiet je met beide ogen open :)

Sorry voor t binnen vallen :D mochten jullie nog meer vragen hebben, ik beantwoord ze graag. Ik ben nu sinds begin 2011 beroeps, dus heb de opleiding nog Vers in het geheugen haha

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 00:03

Oh, ik onderschat het ook zeker niet. Ik train er gewoon voor en ga het beste eruit halen.

nee, de beschadiging beperkt mij niet.
ik heb bij een schietvereniging gezeten en ik kon er prima mee schieten met een of twee ogen.

het duurt alleen nog een maand voor de MO en volgens mij zouden ze het veiligheidsonderzoek in de tussentijd al doen heb ik begrepen.

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:58

Nou, we zijn een maand verder en gisteren heb ik mijn Medisch Onderzoek gehad die om 8.30 begon, maar gewenst is dat je een half uur eerder bent.

Ik wou niks op het toeval aan laten komen en heb expres een trein eerder genomen dan ik van plan was...wat dus de eerste trein werd van de dag.

Mijn dag begon heel erg vroeg, om 4.45 opstaan om met de eerste trein van 5.29 uit Wezep te vertrekken richting Amsterdam. Om 7.00 aangekomen in Amsterdam Centraal is het nog een stukje lopen naar de Marine kazerne. Rond 7.30 kom ik daar aan om mij te melden bij de poort en daarna kan ik weer doorlopen naar het keuringsgebouw.

Ik vrees als ik de hele dag op deze manier ga beschrijven krijg ik een verhaal van dertig kantjes, maar wie weet vinden jullie het leuk om te lezen.

Het was een HELE LANGE dag vol zenuwen en HEEL LANG wachten, vooral veel wachten, had ik al gezegd dat je veel en lang moet wachten. (wat de zenuwen niet minder maakt) We hebben met z'n allen daar bijna de hele dagprogrammering gezien van National Geographic.

Je komt aan bij het keuringsgebouw voor sollicitanten en dan mag je je melden bij Kamer 140 waar je je medische formulieren moet inleveren die je uitgereikt hebt gekregen toen je je Psychologisch Onderzoek hebt gehaald. Daarna mag je naar boven naar de Medische Balie (bordjes volgen, heel makkelijk)

Je komt aan bij de Medische Balie, daar krijg je een kluisje aangewezen voor de rest van de dag waar je je sporttas en jas in kan doen. Het kluisje heeft letterlijk een gebruiksaanwijzing, vergeet niet te beginnen met de ON knop in te drukken dan gaat hij piepen en kan je je code intypen, wanneer je hem dicht wil doen weer op ON drukken en je code om het kluisje op slot te doen. afin je hebt het vanzelf wel door.

Je begint de dag met een urineonderzoek, dan moet je in een potje plassen.
Allemaal doodsimpel, daar hebben ze gewoon een handleiding voor gemaakt die je moet opvolgen.
Heb je net geplast of lukt het niet dan heb je de tijd tot 11.00 om je urinepotje in te leveren.
Je hebt tijd zat om genoeg te drinken en anders lukt het wel omdat je van de zenuwen en spanning zo vaak moet plassen.

in principe is het zo dat het ochtend deel van de dag bedoeld is voor de onderzoeken en de middag voor de kracht- en sporttest.

De onderzoeken die je ondergaat gaan in willekeurige volgorde

Keurend arts
Dit is net als een gewone dokter, deze gaat je allemaal vragen stellen over jou en je medische geschiedenis en doet wat standaard testjes zoals naar je hart luisteren op bv. een afwijking zoals ruis. Let op een ruis kan meerdere oorzaken hebben, bv. omdat je zenuwachtig bent. ze luistert naar je longen, ze controleren op platvoeten, hoe goed je je neus met je vingers aan kan raken etc, plus iets met op je hand blazen.

gehoortest
Je krijgt een hok toegewezen, met gekleurde bloemetjes op het raam, waar je in moet zitten met een koptelefoon op en een drukknopje in je hand waar je op moet drukken als je een piepje hoort. Ik vond de piepjes heel erg zacht staan, ik heb eerder wel eens zo'n gratis gehoortest gedaan bij Schonenberg, maar die waren een stuk harder en beter te horen. Na een hele serie aan piepjes ben je klaar en roept ze je uit het hokje.

oogtest
lijkt me vanzelfsprekend. ben je iemand met een bril of lenzen ben je verplicht je 'recept' mee te nemen die moet je dan aan hun overhandigen. ook is het belangrijk dat je je bril draagt en niet daar aankomt met je lenzen in. Dit melden ze heel duidelijk in de papieren die je krijgt na het PO houd je daar dus ook aan. Leuk detail is wanneer je een bril hebt dan stelt hij het apparaat daar op in gaan ze vanaf daar verder kijken. daarna gaat hij je een bril van defensie aanmeten die bij je past met van die oorbeugeltjes, of wel een bril die niet van je hoofd afvalt, maakt je niet druk ze niet er best netjes uit. En hij je laat je voor de grap nog even een paar glaasjes zien die in je gasmasker gaan (hihi een gasmasker op sterkte, das nog een wat anders dan een zonnebril op sterkte)

longtest
niet voor natres, maar wel voor mensen die met perslucht gaan werken zoals brandweer en duikers. Ik zat samen met een groep jongens die opgingen voor de brandweer en die moesten dus allemaal die test doen. Deze schijnt afhankelijk te zijn van hoe groot je bent, dat bepaalt de eis hoeveel liter lucht longinhoud je moet hebben en de druk waarop je deze weg kan blazen, maar verder weet ik er niks van.

hartfilmpje
Ze nemen ze mee naar een kamer, daar ga je in je ondergoed op een tafel liggen ze bespuiten je met een plantenspuit, plakken wat zuignapjes op je en dan mag je een tijdje liggen waar ze een filmpje van je hart maken in rust.

gebitscontrole
Ze kijken je gebit na, net als bij de tandarts.

fysiologie
hier gaan ze kijken hoe je in elkaar zit, meet op een aantal plekken je vet, ze kijken je gewrichten na, beetje hier trekken, beetje daar.
Dan moet je wat heen en weer springen op elk van je benen.

Tegen de tijd dat je dit allemaal gehad hebt dan is het wel middagpauze en daarna ga je de kracht en sporttest doen.

Met de middagpauze loop je naar de overkant van het plein naar de grote kantine en krijg je een muntje. Daarmee mag je in de kantine wat eten bij elkaar pakken. Ik heb een soepje genomen, een italiaanse bol met wat salade en een mandarijn. De mandarijn was voor later. ik wou niet te zwaar eten want dat fietst niet lekker, je weet tenslotte niet of je nog een uur blijft wachten op je sporttest of dat je gelijk mag na de pauze.

Mijn fysio kwam na de pauze en daarna moest ik naar beneden voor de kracht en sporttest.
Je kleed je om in de kleedkamer/douche en meld je bij de krachtmeting, dan moet je een aantal oefeningen doen op een apparaat die je een aantal keer moet herhalen op je maximale kracht. Gewoon zo explosief mogelijk als je kan.

Daarna de gevreesde fietstest. Zover ik weet is de fietstest voor iedereen anders, gebaseerd op je lengte, gewicht en bmi. Op de fiets krijg je ook een aantal plakkers op voor nog een hartfilmpje maar dan onder prestatie. Dan moet je gaan fietsen, het enige wat je ziet zijn de toeren die je fietst. Je mag niet onder de 60 toeren komen want dan is je test afgelopen, je moet boven de 60 blijven. Mijn tip is om rond de 70/75 toeren te gaan zitten dit geeft je wat ruimte om te herstellen uit dipjes wanneer hij zwaarder word.

Hij begint eerst licht. LETOP wees niet zo stom om gelijk te gaan knallen en al je energie op te maken, want dan houd je niks over voor het zware einde en lig je er na 4 minuten alweer af. houd hem gewoon netjes rustig op 70/75 toeren en blijf gewoon dom doorfietsen, vergeet niet adem te halen.

Ik had een horloge bij me waar ik op keek (de klok aan de muur in de kamer deed het niet, dus daar hadden we niks aan). Rond een minuut of 7 begon hij goed zwaar te worden, gewoon door blijven trappen totdat je met je tong op je enkels hangt en je er bij wijze vanaf dondert. Ze zorgen goed voor je want ze vragen constant hoe het met je gaat en of je je duizelig voelt oid.

Na je prestatiefietsen laten ze je nog even uitfietsen om te zien hoe je hart zich hersteld.

Daarna is het over en kan je naar de kleedkamer strompelen om heerlijk te douchen. Daarna mag je weer naar boven om nog meer te wachten totdat ze alle gegeven bij elkaar hebben verzameld en geanalyseerd.

Dan word je gevraagd om je kluisje leeg te maken en mee te komen naar beneden. (nabij kamer 140) daar zitten namelijk de bedrijfsartsen die op basis van de gedurende de dag verzamelde gegevens bepalen of jij geschikt bent of niet.

Ik kreeg te horen dat ik goedgekeurd was. Ik vroeg nog hoeveel ik had gefietst, op 8 seconden na 10 minuten. Dat was meer dan voldoende. Mijn krachttest was ook bovengemiddeld dus dat zat ook goed en verder was de rest ook allemaal goed voor de NATRES. Daarna houd hij alle papieren en krijg jij een papier mee waarmee je je mag melden bij de balie in kantine.

Daar word je dan opgehaald door een meneer van de Natres die je de uitslag van je veiligheidsonderzoek laat zien en je verder alles met je doorneemt en je verder aanmeld, je contract met je doorneemt en een voorlopige plaatsingsdatum voor je regelt. Daarna was het ong 15.00 uur en kon ik met een grijns van oor tot oor terug naar het station lopen op weg terug naar huis.

Er was nog een plaats vrij voor een plaatsing in April, daar heeft hij mij ingezet en dan is het wachten op een telefoontje van de korpscommandant waar hij de definitieve afspraak met je maakt.

Maar zover is het nog niet, voor nu ben ik onafscheidelijk van mijn telefoon.
Laatst bijgewerkt door AlterEvo op 14-03-14 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:15

Leuk om te lezen! Succes!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:45

Ikke morgen rijtest voor bij de bereden Kmar :D Spannend!!

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:45

Rijtest?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:47

Ik heb het 8 jaar gedaan, maar toen mochten we de wapens nog thuis hebben dus dat is al heel, heel lang geleden

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:08

ja, de bereden Kmar is ongeveer hetzelfde als de bereden politie. Je moet dus kunnen paardrijden!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:41

woehoeh, aangenomen!!!
Kreeg het gelukkig gelijk te horen omdat ik iets later was dan de rest van de groep (was vorige keer ziek:()

Het springen ging absoluut niet vanzelf, ben een echte dressuurprikker. Dus toen hij ver voor de hindernis er al overheen vloog, was ik gelijk mn beugels kwij. Gelukkig lag ik (thank god!) niet gelijk er naast :+ Ik voelde me zwaar een beginner, zn pennymeisje die denkt dat ze heel goed kan rijden maar amper kan lichtrijden weet je wel hahaha Zij maakte ervan dat ik iig er niet zo snel vanaf zou vallen, mooie positieve draai ;)

In het gesprek hebben ze aardig doorgevraagd over mn huidige werk (management niveau, adviseren aan de commandant enz) en mijn houding ten opzichte van uitvoerend werk (leiding krijgen ipv geven). Begreep dit niet zo goed, tot ze vertelde dat ik nu op een majoorstoel zit en straks ga dienen als wachtmeester. Dacht dat er 2 rangen tussen zaten, maar dat zijn er iets meer. Ik vind het absoluut niet boeiend! maar daar maakte zij zich wel zorgen over..

anyway:
Nu de administratieve procedures door en dan met prinsjesdag dienen :D

Zin in!! Super blij :D

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 12:49

@AlterEvo gefeliciteerd! *\o/* Super leuk om te lezen.
Hoe heb jij je voorbereid op de krachttraining en de fietstest? Klinkt aardig zwaar zo te horen, haha.
Wanneer is jouw eerste 'dag' bij de NATRES? En wat is de planning?

@Romyv jij ook gefeliciteerd! Ik wist helemaal niet dat dat bestond joh, wat super leuk!
Hoe gaat dat dan in z'n werk? Moet je een eigen paard hebben enzovoort?
Dat klinkt ook echt super gaaf! :j

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:56

Nee is met politie paarden. Je moet om de maand een dag trainen, 2x per jaar naar Brussel en ieder jaar een week lang intern voor Prinsjesdag. Dit jaar zijn er nog andere zaken waarbij ik moeten als 200jarig bestaan van de krijgsmacht ed.

Dankjewel! Per 1/4 is het rond, vandaag van MN collega's al een paar strepen gehad hahaha

Ik mag wel een keertje als een soort teambuilding met MN eigen paard mee doen aan een onderlinge wedstrijd en hebben ook nog met dienst paarden een soort onderlinge wedstrijd. Dat is meer voor de lol!

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 13:09

Hoe ben je er bij gekomen? Als ik even snel zit te googelen kan ik het niet zo 1,2,3 vinden.
Of heb je daar wel een opleiding bij de KMAR/politie voor nodig?
Het klinkt ook super gezellig trouwens, ook heerlijk dat je dan gewoon je hobby mag uitoefenen, prachtig toch? *\o/*