[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:31

Herken dit helemaal ben 3x gezakt. Had voorheen geen faal angst. Toen faalangst opgebouwd. De 4de keer ben ik wel geslaagd maar met behulp van bach rescue druppels die een week van te voren gepakt tot en met de dag zelf. Toen mijn rij examen gehaald en ik was de rust zelf. Zijn echt aan te raden. Is niet duur, het werkt en is homeopathisch.

Autumnn

Berichten: 8060
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:33

Wat herken ik mijzelf hierin :j theorie examen gehaald en tussentijdse toets ook. Nu moet ik eind december afrijden omdat anders mijn theorie vervalt en ik dat ook weer overnieuw mag doen.. -O-
Wat hier ook wordt gezegd, kijken, kijken, kijken! Dat is echt belangrijk. Mijn moeder zegt altijd tegen mij, zoek maar een gele auto/hond/kat etc. in je spiegels (ik kijk te weinig, vind 1x kijken wel genoeg :o ) zodat je genoeg kijkt. Dat is al een groot deel van je examen. :j

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:41

Slina schreef:
Je hebt ook een beetje geluk nodig hoor..
Ik kan dus gewoon echt niet rijden en ik deed van alles fout, ging bv vol over de stoep met steken.
En ik haalde hem. Zat echt van.. o_O Maar ik keek heel erg goed en ik liet een oud omaatje oversteken.

Wat je zegt, geluk..

Ik was ook dood zenuwachtig, veel enge dromen. Twee weken ervoor iemand gezien die werd doodgereden, zat op de scooter en stak een weg over (ik fietste achter haar). Om vervolgens de week erna zelf aangereden te worden.. Mijn vertrouwen in andere mensen was (en nog steeds eigenlijk) echt weg!

Hoe ik mijzelf er doorheen heb gesleept is echt bedenken dat je voor een groot deel geluk nodig hebt, is de examinator in een goede bui ja of nee, geen rare fratsen van andere mensen etc. makkelijke route.. Ik heb erg veel geluk gehad, fijne examinator (goed mee kunnen praten, dat vond hij ook een plus, het feit dat ik kon praten en autorijden. Ga dus praten, dat houd de zenuwtjes in bedwang. Hielp erg goed bij mij!), makkelijke route, geen rare fratsen van andere weggebruikers. En inderdaad je moet goed kijken, maar het gaat hem niet perse om het kijken maar om het feit dat je WEET wat er om je heen gebeurd en dat je je bewust bent van andere bestuurders en dat je ook hun fouten op moet vangen. Dus vooruit kijken, ver van te voren aangeven wat je gaat doen (goed gekeken hebben, scooters zijn bijv. een stuk sneller dus kijk niet naar de eerste twee meter maar echt goed een eind het fietspad op).

saskiakefieJarig
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 16:46

Morgenmiddag mag ik. :)

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:41

Ik ben vanochtend geweest en heb m gehaald! Echt net op het randje.. Had een superfijne examinator die je echt gerust probeerde te stellen en hier en daar nog een beetje aangaf waar ik op moest letten. Ik ging voor het eerst op en was echt mega zenuwachtig, maar het viel allemaal best wel mee :D

Vond het alleen wel knap dat ie na dat half uurtje me kon vertellen wat mn rijleraar ook altijd zegt, namelijk dat ik soms wat onzeker rij, en best wat zekerder mag zijn van mezelf op sommige momenten :+

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:42

Wat goed van je. Gefeliciteerd met je rijbewijs en zeker worden van jezelf komt van zelf

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:44

Ik had precies het tegenovergestelde :')
Ik was dóódzenuwachtig voor de tussentijdse toets, er ging enorm veel mis, en toch geslaagd.
Eindexamen, niks aan de hand, was de rust zelf en daardoor ging alles perfect. Ik was alleen zo blij dat de parkeerplaats weer in zicht was dat ik die laatste zijstraat vergat :+
Gelukkig kwam er geen auto dus alsnog geslaagd *\o/*

Het komt vast wel goed, je instructeur zou je niet op laten gaan als hij/zij niet wist dat je het kon, denk daar maar gewoon aan!

Diertjec

Berichten: 4627
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:49


Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:50

Herken het echt precies, alleen ik ben gelukkig in een keer gesaagd :D
Ik trilde zo mega erg, reed weg en hop auto sloeg gelijk af... Toen ging ik rijden, nou lekker ging het niet. reed ik in een 30 km zone, ik netjes 30. ik draai een ''grote'' weg op dus ik ga 50 rijden, zegt ze ja hallooo waar heb jij einde 30 gezien? daarna kwam ik in een bocht nog wat door een doorgetrokken streep en boorde ze mij weer de grond in. Toen had ik zoiets nou schijt je bekijkt het maar ik betaal hier vet veel geld voor ik ga gewoon rijden zoals ik wil! Toen we terug waren op CBR heeft juist dat mij gered! ik zat gewoon in de auto hop radio lekker aan lekker stukje rond rijden, die examinator lift gewoon mee zon instelling moet je hebben :j

Zenuwachtig ga je toch zijn, maar probeer zodra je in de auto zit jezelf op je gemak te maken. Spreek af met examinator of je wilt kletsen of juist niet, radio aan of uit enz. En dan gewoon denken, jij lift mee, ik rij alleen maar waar jij zegt waar ik heen moet :D

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:53

Ik heb propranolol pillen geslikt (via de huisarts moet je die krijgen), die hielpen me heeel erg! Bij m'n tussentijdsetoets ging m'n linker voet heel erg trillen van de zenuwen (niet heel handig met de koppeling, haha) en nu was ik lekker rustig, in 1 x geslaagd :) Maar is ook wel geluk hebben met de examinator hoor. Succes iedereen die nog moet! Vooral goed laten zien dat je kijkt :)

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:53

Lizzyy schreef:
Wat herken ik mijzelf hierin :j theorie examen gehaald en tussentijdse toets ook. Nu moet ik eind december afrijden omdat anders mijn theorie vervalt en ik dat ook weer overnieuw mag doen.. -O-
Wat hier ook wordt gezegd, kijken, kijken, kijken! Dat is echt belangrijk. Mijn moeder zegt altijd tegen mij, zoek maar een gele auto/hond/kat etc. in je spiegels (ik kijk te weinig, vind 1x kijken wel genoeg :o ) zodat je genoeg kijkt. Dat is al een groot deel van je examen. :j


Pas daar mee op, je moet wel functioneel kijken. Als je echt mega overdreven gaat zitten kijken enz dan kunnen ze zeggen dat je onzeker bent omdat het ze irriteerd (dat is mijn ervaring iig)

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:59

loveidefix schreef:
Lizzyy schreef:
Wat herken ik mijzelf hierin :j theorie examen gehaald en tussentijdse toets ook. Nu moet ik eind december afrijden omdat anders mijn theorie vervalt en ik dat ook weer overnieuw mag doen.. -O-
Wat hier ook wordt gezegd, kijken, kijken, kijken! Dat is echt belangrijk. Mijn moeder zegt altijd tegen mij, zoek maar een gele auto/hond/kat etc. in je spiegels (ik kijk te weinig, vind 1x kijken wel genoeg :o ) zodat je genoeg kijkt. Dat is al een groot deel van je examen. :j


Pas daar mee op, je moet wel functioneel kijken. Als je echt mega overdreven gaat zitten kijken enz dan kunnen ze zeggen dat je onzeker bent omdat het ze irriteerd (dat is mijn ervaring iig)


Haha nee je moet ook niet als een malloot je nek omdraaien omdat je duidelijk wilt laten zien dat je kijkt :P Maar niet alleen je ogen draaien maar gewoon een beetje je hoofd bewegen :') Is mijn ervaring dan.

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:01

Trillend autorijden is zoooo lastig!!
Wat een hel was dat voor mijn examen, en mijn instructeur maar heel goed bedoelend de kachel steeds hoger zetten op weg naar het examen :p
Toen bij het examen leuke gesprekken kunnen voeren met de examinator die normaal heel stil schijnt te zijn.. was heel gezellig en zenuwen gingen wel wat weg (stopte in elk geval met trillen) nadat ik het verpest had door een inschattingsfout bij het invoegen (klaverblad, korte samengestelde in- en uitvoegstrook).
Niet geslaagd maar achteraf gezien voor niks zo zenuwachtig geweest, helaas ga ik de volgende keer weer net zo zenuwachtig zijn als ik mezelf ken...

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:56

Ik mocht snelweg een paar keer overdoen, omdat ik het toen beter liet zien dan de eerste keer, was ik alsnog geslaagd :D

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:40

Ben wel benieuwd of je het gehaald hebt TS. Ik moet volgende maand weer. Ben tot nu toe 1 keer gezakt en heb echt precies hetzelfde als jou. Als ik weer zak ga ik denk ik daarna wel een faalangstexamen doen. Terwijl ik verder ook helemaal geen faalangst heb.. Kijk er zo tegenop :(

Autumnn

Berichten: 8060
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:42

loveidefix schreef:
Lizzyy schreef:
Wat herken ik mijzelf hierin :j theorie examen gehaald en tussentijdse toets ook. Nu moet ik eind december afrijden omdat anders mijn theorie vervalt en ik dat ook weer overnieuw mag doen.. -O-
Wat hier ook wordt gezegd, kijken, kijken, kijken! Dat is echt belangrijk. Mijn moeder zegt altijd tegen mij, zoek maar een gele auto/hond/kat etc. in je spiegels (ik kijk te weinig, vind 1x kijken wel genoeg :o ) zodat je genoeg kijkt. Dat is al een groot deel van je examen. :j


Pas daar mee op, je moet wel functioneel kijken. Als je echt mega overdreven gaat zitten kijken enz dan kunnen ze zeggen dat je onzeker bent omdat het ze irriteerd (dat is mijn ervaring iig)


Nee hoor dat doe ik ook echt niet :j
ik kijk daardoor alleen veel dieper, en daar had ik juist moeite mee.
Ik moet volgende week vrijdag afrijden en ik ben echt onwijs zenuwachtig.. nu al. :(

Balou_k

Berichten: 14076
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:47

Succes vandaag!

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:01

toi toi toi :D

raket

Berichten: 4096
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:06

Ik had te kampen met enorme zenuwen tijdens het afrijden echt heel erg. Bij geen enkel ander examen ooit gehad.
Liet ik de auto stil vallen.... Voordat ik 20 meter gereden had.
Vroeg de examinator: wat denk je nu??
Ik: dat dat heel stom is en dat ik het wel kan vergeten nu.
Waarop hij antwoordde dat ik het beoordelen aan hem moest overlaten, dat hij het niet gevaarlijk vond wat ik deed en dat hij dacht dat het van de zenuwen was.

Hij vond dat ik niet heel goed had gereden door de zenuwen, maar dat ik wel overzicht kon houden, goed keek en niks gevaarlijks had gedaan, dus ik was geslaagd.
Mijn leraar was mee en die bevestigde dat ik tijdens het examen heel anders reed dan anders.

Dus moraal van het verhaal, beoordeel jezelf niet, laat het aan de examinator over.
Succes!

Balou_k

Berichten: 14076
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:20

raket schreef:
Ik had te kampen met enorme zenuwen tijdens het afrijden echt heel erg. Bij geen enkel ander examen ooit gehad.
Liet ik de auto stil vallen.... Voordat ik 20 meter gereden had.
Vroeg de examinator: wat denk je nu??
Ik: dat dat heel stom is en dat ik het wel kan vergeten nu.
Waarop hij antwoordde dat ik het beoordelen aan hem moest overlaten, dat hij het niet gevaarlijk vond wat ik deed en dat hij dacht dat het van de zenuwen was.

Hij vond dat ik niet heel goed had gereden door de zenuwen, maar dat ik wel overzicht kon houden, goed keek en niks gevaarlijks had gedaan, dus ik was geslaagd.
Mijn leraar was mee en die bevestigde dat ik tijdens het examen heel anders reed dan anders.

Dus moraal van het verhaal, beoordeel jezelf niet, laat het aan de examinator over.
Succes!


Mijn examinator zei inderdaad ook toen ik een domme actie deed en hij zei rij maar naar het punt waarvan we vertrokken. Ik: 'Nu heb ik het zeker niet gehaald omdat ik al gelijk terug moet' (Had net een kwartier gereden) hij zei toen ook 'Laat het beoordelen maar aan mij over.' Ik was gelukkig wel geslaagd, ik was ook poep zenuwachtig zei zelfs dingen als 'Ik vind dat u een rare stem heeft' :+
Maar ik was toch goed genoeg en hij vond het niet nodig me nog langer te kwellen!

Autumnn

Berichten: 8060
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:55

Balou_k schreef:
raket schreef:
Ik had te kampen met enorme zenuwen tijdens het afrijden echt heel erg. Bij geen enkel ander examen ooit gehad.
Liet ik de auto stil vallen.... Voordat ik 20 meter gereden had.
Vroeg de examinator: wat denk je nu??
Ik: dat dat heel stom is en dat ik het wel kan vergeten nu.
Waarop hij antwoordde dat ik het beoordelen aan hem moest overlaten, dat hij het niet gevaarlijk vond wat ik deed en dat hij dacht dat het van de zenuwen was.

Hij vond dat ik niet heel goed had gereden door de zenuwen, maar dat ik wel overzicht kon houden, goed keek en niks gevaarlijks had gedaan, dus ik was geslaagd.
Mijn leraar was mee en die bevestigde dat ik tijdens het examen heel anders reed dan anders.

Dus moraal van het verhaal, beoordeel jezelf niet, laat het aan de examinator over.
Succes!


Mijn examinator zei inderdaad ook toen ik een domme actie deed en hij zei rij maar naar het punt waarvan we vertrokken. Ik: 'Nu heb ik het zeker niet gehaald omdat ik al gelijk terug moet' (Had net een kwartier gereden) hij zei toen ook 'Laat het beoordelen maar aan mij over.' Ik was gelukkig wel geslaagd, ik was ook poep zenuwachtig zei zelfs dingen als 'Ik vind dat u een rare stem heeft' :+
Maar ik was toch goed genoeg en hij vond het niet nodig me nog langer te kwellen!


Wat zei jij toen, laat het beoordelen maar aan mij over? _O-

Balou_k

Berichten: 14076
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:57

Ik stamelde vooral rare dingen.. :') Dat ik had verwacht dat hij chagrijnig en oud zou zijn omdat dat mijn beeld was van examinatoren..

Autumnn

Berichten: 8060
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:06

Balou_k schreef:
Ik stamelde vooral rare dingen.. :') Dat ik had verwacht dat hij chagrijnig en oud zou zijn omdat dat mijn beeld was van examinatoren..


Ik heb denk ik liever zo'n stoffige examinator dan iemand van mijn eigen leeftijd die mij even gaat vertellen hoe ik aan het rijden ben.
Alhoewel, mijn rij instructeur is ook van mijn leeftijd, daar heb ik dan weer geen moeite mee.

Wordt door dit topic nog zenuwachtiger voor m'n examen haha. :o

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:08

mijn openingszin: Wat is er ooit leuk aan de hele dag zenuwachtige mensen beoordelen en dan een deel achteraf nog in tranen zien vertrekken??
waarna hij naar zijn uitleg dat het wel leuk was kwam op wat ik wilde worden, nouja daar zat het woord paard in en gelukkig had hij vroeger een pony dus voordat we de parkeerplaats af waren hadden we al een gesprek op gang :D
Alleen het feit dat ik tegen de auto praatte (zoals ik ook tegen een paard praat) kon hij maar niet begrijpen :p

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:45

Ik heb zojuist een auto gehad van m'n ouders :') Heb 1 dag m'n rijbewijs hahaha, heb m pas net aangevraagd :+ Wel heeeeeel lief <3 Ben alleen heel bang dat ik m in de prak ga rijden :')