MBO niet afmaken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MelisWess

MBO niet afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 13:16

Wie heeft nog meer zijn MBO met studiefinanciering niet afgemaakt?
Ik heb 2 jaar lang Dierverzorging gedaan. Hiermee ben ik gestopt omdat er iets miss was gegaan op school en ik niet over mocht naar mijn examen jaar, toen was ik zo boos geworden en dacht 'ik meld me wel aan op een andere 2jarige mbo opleiding' Dat heb ik dus gedaan en ben nu begonnen met een andere MBO niveau 3 opleiding.
Dit vind ik geen leuke opleiding, en ben aan het twijfelen om 1 jaar te werken en te emigreren.
Ben nu alles een beetje aan het uitzoeken hoe het zit om de studiefinanciering terug te betalen enz. Ben erg benieuwd of meer mensen dit hebben gedaan en of het erg veel is wat je terug moet betalen?

Loeky01

Re: MBO niet afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:19

Tsja en wat nou als je nergens kan werken? Je hebt geen papiertje. Je hebt niks, alleen je VMBO. Ik zou doorgaan... Waarom zou je willen stoppen? School is vervelend, ik doe ook niet wat ik prachtig vind. Maar ik ga hierna lekker doorstuderen. Je komt tegenwoordig niet heel ver in de wereld zonder opleiding... Papiertjes zijn belangrijk.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:23

Ik snap niet waarom je niet aan de bel getrokken hebt toen het mis ging bij je eerste opleiding. Heb je geen mogelijkheid dat alsnog te doen..?
Je hebt er je hele leven als haren op je hoofd spijt van als je geen papiertje hebt.
Tenzij je graag bij de AH achter de kassa wil zitten over het algemeen of burgers wil flippen bij de Mac..

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 13:23

Sorry, vergeten erbij te vermelden.
Mijn vriend woont daar, en samen zijn we bezig om een bedrijfje op te starten. daarnaast heeft hij een heel groot bedrijf met zijn vader. Er is dus voor mij ook 'altijd' werk..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:24

Totdat het een keer uit zou gaan met je vriend. :)

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 13:27

Ja, dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn. Alsnog is het bedrijfje wat we opstarten dan van mij.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:28

Ik herken je verhaal als het mijne.
Ikheb 3 jaar MBO gedaan met Stufie en ben ook gestopt.
K heb 6,5 duizend schuld....
K ben nu een jaar gaan werken, en ik doe waar ik van hou.
Ik kon het gewoon niet opbrengen om verder te gaan met school. Het lukte me gewoon niet meer, k heb jaren gevochten om naar school te gaan, maar ik heb het opgegeven.
Na dit jaar wil ik denk ik een BBL doen zodat ik geld kan verdienen en mss alvast kan beginnen met afbetalen van mn schuld.
Maar eerst maar eens een jaar weg van school :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:28

Oh, wat zonde! Ik ben bang dat je daar over een aantal jaar nog flink wat spijt van gaat krijgen. Zonder papiertje kom je bijna niet meer aan een fatsoenlijk betaalde baan. Had dan om extra hulp gevraagd en even op je tanden gebeten. Jammer zeg!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:30

MelisWess schreef:
Ja, dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn. Alsnog is het bedrijfje wat we opstarten dan van mij.

Eerst studeren en dan kan je evt altijd nog wel een bedrijf beginnen. Altijd zorgen voor goede kansen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:32

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-13 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:37

Ik begrijp niet dat de mensen die gestopt zijn ook echt denken dat het gewoon niet lukte?? Niemand vind het leuk om naar school te gaan, maar het getuigd van weinig doorzettingsvermogen als je stopt en nog echt denkt dat het niet lukte (tenzij je natuurlijk een goede reden hebt, maar die hoor ik hier niet). Als je het niet kan opbrengen om naar school te gaan heb je gewoon een schop onder je kont nodig. Ik studeer ook iets wat ik niet echt leuk vind en waar ik straks ook niks mee wil doen, maar ik maak het af om een betere toekomst te hebben. Ik snap niet dat de mensen die er zo laks over praten de ernst van een diploma niet inzien. Ik denk dat we allemaal heel blij mogen zijn dat het voor ons uberhaupt mogelijk is om te studeren.

TS: ja, dat is zeker een hoop geld. Je moet namelijk ook je reiskosten terugbetalen (dit is volgens mij een vast bedrag) en daarnaast de stufie die je hebt ontvangen. Echt meid, ga alsjeblieft nog even verder met je studie en bespaar jezelf een hoop zorgen.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:38

Ik ben ook gestopt met de opleiding die ik leuk vond. Dit omdat er bepaalde dingen zijn gebeurd. Ik heb vervolgs wel een 1 jarige mbo 4 opleiding afgerond in het vakgebied die ik helemaal niet leuk vind. Ik werk nu voltijd in de horeca een slecht betaalde baan hard en veel werken voor een honger loontje. Ik was zo zat van school dat ik geen hbo opleiding heb gedaan. Daar heb ik nu zo veel spijt van dat ik er over na zit te denken om nu weer een deeltijd hbo opleiding te gaan doen. Voltijd naar school gaat niet meer ivm vaste lasten en etc. Als ik je een tip mag geven ga door met je opleiding. Je krijgt er geheid spijt van. Het is voor mij nu 4/5 jaar geleden dat ik gestopt ben en een andere opleiding ben begonnen maar ik heb er nu al spijt van!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:46

fleurtjeuh schreef:
Ik herken je verhaal als het mijne.
Ikheb 3 jaar MBO gedaan met Stufie en ben ook gestopt.
K heb 6,5 duizend schuld....
K ben nu een jaar gaan werken, en ik doe waar ik van hou.
Ik kon het gewoon niet opbrengen om verder te gaan met school. Het lukte me gewoon niet meer, k heb jaren gevochten om naar school te gaan, maar ik heb het opgegeven.
Na dit jaar wil ik denk ik een BBL doen zodat ik geld kan verdienen en mss alvast kan beginnen met afbetalen van mn schuld.
Maar eerst maar eens een jaar weg van school :)

Met een jaartje school had je schuld al kwijt gescholden geweest of de opleiding op niveau 3 af kunnen ronden. Alsof werken altijd leuk is, dat is gewoon een half jaar werken om je schuld af te betalen voor nop daar is de lol imo ook snel af.

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:51

Manon_king dat vind ik wel erg kort door de bocht. Ik ben zelf ook gestopt met mijn MBO opleiding. Voor mij ging het niet. Ik moest nog 3 jaar en ik zat na een half jaar al tegen een burn-out aan. Nou ben ik een paar jaar ouder en sta ik psygisch sterker in mijn schoenen. Deze donderdag krijg ik een beroepskeuzetest en wil ik volgend jaar weer een opleiding beginnen.
Ik kies ervoor om dan het liefst een avondstudie te doen of 1 dag in de week naar school. Zodat ik mijn starterskwalificatie heb en mijn studieschuld word omgezet naar een gift. Momenteel werk ik in de thuiszorg en dit bevalt me super. Het enige nadeel is mijn salaris en om dat te veranderen heb ik ander werk nodig en dus een papiertje. Ts probeer dit ene jaartje door te zetten anders krijg je er heel veel spijt van. Ik weet hoe het is om niet aan werk te kunnen komen omdat ik geen diplomq heb. En geloof me het is zwaar klote om maanden thuis te zitten en je de rekeningen niet meer kunt betalen

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 14:02

Bedankt voor jullie adviezen en eigen ervaringen! Ik moet nu dus hopelijk nog 2 jaar i.p.v 3.. Ik ga er hard over nadenken.. en waarschijnlijk toch proberen om het af te maken.
zoals jullie zeggen, je hebt inderdaad vaak wel een papiertje nodig.

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:08

zivazoef schreef:
Manon_king dat vind ik wel erg kort door de bocht. Ik ben zelf ook gestopt met mijn MBO opleiding. Voor mij ging het niet. Ik moest nog 3 jaar en ik zat na een half jaar al tegen een burn-out aan. Nou ben ik een paar jaar ouder en sta ik psygisch sterker in mijn schoenen. Deze donderdag krijg ik een beroepskeuzetest en wil ik volgend jaar weer een opleiding beginnen.
Ik kies ervoor om dan het liefst een avondstudie te doen of 1 dag in de week naar school. Zodat ik mijn starterskwalificatie heb en mijn studieschuld word omgezet naar een gift. Momenteel werk ik in de thuiszorg en dit bevalt me super. Het enige nadeel is mijn salaris en om dat te veranderen heb ik ander werk nodig en dus een papiertje. Ts probeer dit ene jaartje door te zetten anders krijg je er heel veel spijt van. Ik weet hoe het is om niet aan werk te kunnen komen omdat ik geen diplomq heb. En geloof me het is zwaar klote om maanden thuis te zitten en je de rekeningen niet meer kunt betalen

Zoals ik ook had neergezet zijn er altijd uitzonderingen. Er is ook niks mis met het overstappen naar een andere opleiding, dat heb ik zelf ook gedaan. Ook geeft het niet als je erachter komt dat een studie niet bij je past en je de keuze maakt wat anders te gaan doen, maar dat wat anders moet mi over het algemeen toch wel een studie zijn. Het ging mij meer om de urgentie van een diploma, en dat er mensen zijn die daar erg makkelijk overdenken. Dus sorry als ik verkeerd overkwam :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:11

Ik heb alleen de openingspost gelezen maar je kan er 100% vanuit gaan dat je je gekregen studiefinanciering terug mag betalen als je geen diploma behaald hebt. Ook MOET je een startkwalificatie hebben en dat is MBO niveau 2. Of je nu nog leerplichtig bent of niet.

Edit: ik lees nu ook dat je nu alleen maar VMBO hebt. Dan kan je dus niet eens stoppen. En dit zuig ik niet uit mijn duim, leerplicht is bij ons op school geweest vorige maand om ons hierover in te lichten. Je moet minimaal niveau 2 hebben en niet meer leerplichtig zijn en dan kan je kiezen wat je zelf wilt.

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:41

friendly schreef:
Ik heb alleen de openingspost gelezen maar je kan er 100% vanuit gaan dat je je gekregen studiefinanciering terug mag betalen als je geen diploma behaald hebt. Ook MOET je een startkwalificatie hebben en dat is MBO niveau 2. Of je nu nog leerplichtig bent of niet.

Edit: ik lees nu ook dat je nu alleen maar VMBO hebt. Dan kan je dus niet eens stoppen. En dit zuig ik niet uit mijn duim, leerplicht is bij ons op school geweest vorige maand om ons hierover in te lichten. Je moet minimaal niveau 2 hebben en niet meer leerplichtig zijn en dan kan je kiezen wat je zelf wilt.

Is dat niet alleen maar als je 18 jaar over jonger bent?

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 14:47

ja, ik heb het toevallig vanochtend gelezen op internet. Dit geld niet voor mij omdat ik al 20 ben..

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:52

je moet dacht ik alles terug betalen tot de laaste cent.
mijn vriend had toen de schuld op zich genomen van toen zijn ex.
en omdat de relatie was verbroken en geen mee werking had.
kon mijn vriend het niet meer terug zetten op zijn ex ze naam.
maar hij moest meer dan 5000 euro terug betalen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:55

Hier ga je echt enorm veel spijt van krijgen als je stopt. En wanneer je nu alsnog stopt met school, om een jaar in het buitenland te gaan werken kan ik je nu al op een papiertje geven dat je dan helemaal niet meer terug gaat naar school.

Aangezien je dan op je 21e/22e terug gaat naar school, aan een nieuwe MBO opleiding begint en dan dus met 16? jarigen in de klas zit.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:04

ik heb ook geen mbo diploma gehaald of helemaal niet op het mbo gezeten,
maar ik kan je vertellen dat je echt niet meer terug na school gaat hoor dacht ik ok van ik ga nog even na denken en ga dan wel weer terug na school nou mooi niet dus,
ik zal doorgaan als ik jou was.
en ja tenzij je graag bollen plukker of in de tomaten wilt werken moet je gelijk stoppen met school.

(ik hoef dan niet te werken van mijn vriend maar als ik een baan moest hebben kwam ik ok op de stomste baantjes terecht)
en je kan bijvoorbeeld 2 a 4 jaar van je leven dat je nog na school moet of je blijft meer dan 40 jaar bloembollen plukker

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 15:07

Meraki, ik zou dan 1 jaar in NL willen werken, daarna verhuizen.
Nu ben ik 20, en zit idd met 16/17 jarige in de klas ;) Geen pretje. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik het zo vreselijk vind. Heb geen gespreksstof met ze.etc.

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:13

MelisWess schreef:
Nu ben ik 20, en zit idd met 16/17 jarige in de klas ;) Geen pretje. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik het zo vreselijk vind. Heb geen gespreksstof met ze.etc.

Daar kan ik me ook in vinden, ik ben 21 in zit ook met veel jongere mensen in de klas. Maar probeer jezelf te bedenken waarom je uiteindelijk op school zit. Je zit er voor jezelf en om te leren, niet om vrienden te maken. Natuurlijk maakt het je schooldag een stuk fijner met leuke mensen om je heen, maar laat het daar niet vanaf hangen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:24

MelisWess schreef:
ja, ik heb het toevallig vanochtend gelezen op internet. Dit geld niet voor mij omdat ik al 20 ben..

Toch wel. Omdat je geen startkwalificatie hebt en die is verplicht. Niveau 2 minimaal. Geen vmbo.

Edit: laat ik het even aanvullen. Als ts bijvoorbeeld ooit een uitkering in nl wil aanvragen omdat zij zonder werk is te komen zitten zeggen die mooi: waar is je startkwalificatie? Heb je die niet? Mag je eerst een diploma halen. Zonder niveau 2 minimaal, geen uitkering. Dus het klopt wel dat je niet leerplichtig bent maar wanneer je onverhoopt zonder werk komt te zitten heb je nergens recht op.