Studentenvereniging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Studentenvereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:48

Hoi :wave:

Ik vroeg me af of er nog meer mensen net als ik bij een studentenvereniging zitten of dit jaar bij gaan? Ik heb even gezocht maar ik kon er nog geen topic over vinden. :D

Ik ben zelf nu een jaartje lid, bijna sjaars-af en ik vind het echt super leuk! Leert veel mensen kennen buiten school en altijd leuke feestjes! *\o/*

Elsemieke

Re: Studentenvereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:12

Ik ben zelf alleen lid van een studievereniging en niet van een studentenvereniging. De reden houd ik maar even voor mezelf aangezien jij er zo enthousiast over bent :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:18

Haha, daar ben ik dan juist benieuwd naar. :P

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:22

Ik ben zelf ook net lid geworden van een STUDIEvereniging, de DAS; Deventer Archeologie Studievereniging. Dit omdat het mijn studie aan vult, en voor de gezelligheid. Als het een studentenvereniging was, was ik warschijnlijk niet lid geworden, dit om bepaalde dingen waar ik zelf absoluut niet blij mee zou zijn, zoals de ontgroeningen etc.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:24

Heb een gruwelijke hekel aan studentenverenigingen!
Voornamelijk aan de balletjes en hun arrogantie en dat niemand daar zichzelf is maar juist allemaal proberen te doen alsof ze o zo geweldig zijn. En owee als je niet doet zoals de rest, dan lig je er buiten. Brrr verenigingen..

Vast niet iedere vereniging is zo, maar de vindikakkers hier in Groningen, heb er geen goed woord voor over.
Hoop dat het bij jouw vereniging anders is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:50

Ik zit bij een Christelijke vereniging dus daar zal het wel meevallen denk ik. :) Iedereen zit ook bij een dispuut dus je hoeft niet je best te doen om gevraagd te worden gelukkig. En die ontgroening bij ons valt zeker in vergelijking met 'echte' verenigingen erg mee, haha.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:05

Ik zit in België in een studentenvereniging. Bij ons heet het studentenkring en het is gebaseerd om wat je studeert. Ik vind het er heel leuk en ga nu voor het 3e jaar in het praesidium. (Gebruiken jullie dat woord ook?) Door mijn kring heb ik veel nieuwe mensen leren kennen en heb ik veel leuke feestjes beleefd :) en de ontgroening (doop bij ons) viel nog goed mee vond ik :)

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:13

History_ Dat zou in Nederland een studievereniging zijn. Wij kennen heir studieverenigingen, studentenverenigingen en ook nog studentensportverenigingen.
De studieverenigingen zijn over het algemeen wat 'serieuzer' qua activiteiten. Al zijn er binnen de studentenverenigingen ook wel serieuzere activiteiten en ook verenigingen die meer of juist minder vaak serieuze activiteiten organiseren. De studentensportverenigingen draaien in principe op de sport en hebben daarnaast ook nog genoeg activiteiten, meestal sport gerelateerd of bier-gerelateerd ;)
In principe hebben alleen studentenverenigingen een ontgroening en de andere twee niet. De ontgroening verschilt ook per stad en per vereniging en daarna weer per dispuut.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:31

Maar het zijn echt wel 'feestcomités' bij ons. Het zijn dan wel allemaal mensen die hetzelfde studeren, maar onze activiteiten draaien rond bier hoor. Studie of academische activiteiten doen we niet. we vertegenwoordigen alleen onze studenten in de verschillende onderwijsraden, maar dat is niet mijn job en daar ken ik niet zo veel van :P

Wat bij jullie een dispuut is, is bij ons een praesidium denk ik

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:47

Vele jaren bij studentenruitervereniging gezeten, vaste lesavonden op de manege, buitenritten, borrels etc en studentenwedstrijden (tegen andere verenigingen uit het hele land, altijd dolle weekenden met goede feestjes) :D

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:17

History_ schreef:
Maar het zijn echt wel 'feestcomités' bij ons. Het zijn dan wel allemaal mensen die hetzelfde studeren, maar onze activiteiten draaien rond bier hoor. Studie of academische activiteiten doen we niet. we vertegenwoordigen alleen onze studenten in de verschillende onderwijsraden, maar dat is niet mijn job en daar ken ik niet zo veel van :P

Veel studieverenigingen in Nederland draaien ook om feestjes, excursies, eten en bier :+
Het verschil met een studentenvereniging is dat een studievereniging náást de feestjes ook nog studiegerelateerde dingen onderneemt (bijv. organiseren van lezingen, symposia, workshops, boeken verkopen, studiegerelateerde excursies ondernemen, ...).

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:27

Ah dan zullen wij zowat tussen de 2 zitten :)
Studievereniging klink in mijn oren als een studeer-groepje :P weeral wat bijgeleerd

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:44

Bij ons is de studievereniging wel serieus, zonder echte feestjes. Weleens een lunch oid. Ik ben lid bij een studenten- en een studievereniging. Studie alleen voor de korting op boeken uit de shop. De studentenvereniging voor de feestjes en leuke mensen! Ik ben nu tweedejaars :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:47

Ik twijfel nog, ik kreeg een heel leuk praatje van een studentenvereniging, maar de ontgroening daarvan schijnt echt een hel te zijn en ik ga mezelf niet laten vernederen om lid te worden van een clubje..
Sowieso als ik volgend jaar op kamers ga wil ik het misschien wel doen, maar ik blijf nog een jaar thuiswonen dus dan lijkt het me sowieso niet zoveel aan..

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:10

Ik ben alleen lid van de studyvereniging, vooral omdat ik mijn boeken met korting kan krijgen.
Studentenvereniging vind ik achtelijk. Dat status gedoe enzovoort. Ik ben er het persoon niet voor. Daarnaast zou ik mij nooit laten vernederen in een ontgroening. Een kennis van mij had kaarsvet in jaar haar en op haar hoofd. Ik zeg je eerlijk, de eerste die dat bij mij als "ontgroening" wil flikken kan zijn volgende maaltijd door een rietje zuigen. Dus nee, geen studentenvereniging voor mij. Ik laat mij niet kleineren voor dat beetje status.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:26

Kaarsvet in mijn haren zou ik een prima ontgroening vinden hoor, veel bier drinken maakt me ook niets uit, appelmoes desnoods in je haren smeren vind ik ook prima, maar ik zou mezelf niet laten vernederen en dat gebeurt vaak wel met ontgroeningen..

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:33

Wat een vooroordelen hier zeg! Pfff... Ik ben wel lid van een algemene studentenvereniging, super gezellig en heb zo veel mensen leren kennen! Wij hebben geen ontgroening, daarentegen hebben we wel een super leuke introductietijd met een kamp, introductieweek, wekelijkse activiteiten etc. We zijn dus geen traditionele vereniging, maar wel groot met jaarlijks 250-300 nieuwe leden! Je hebt bij ons wel disputen met ontgroening, maar dat is optioneel en niemand van mn club is lid geworden bij en dispuut vorig jaar.

Maakt nogal een verschil over welke vereniging je het hebt dus.. :)*

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:35

Ik ken ook veel studentenverenigingen die echt geen ontgroening hebben :j

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:36

Ik ben lid van een heel erg openminded studentenvereniging. Bestaan pas 4 jaar, geen gezeur met ontgroeningen en verplichte dispuutavonden. Beste keuze die ik in m'n hele studententijd heb gemaakt. Geweldige mensen leren kennen, leuke feestjes gehad en vooral: goedkoop bier!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:37

en een vereniging uit utrecht had geloof ik dit jaar als ontgroening het opknappen van graven op de militaire begraafplaats (WO2). dus wel ontgroening, maar niet vernederend en ook nog eens met maatschappelijk nut.

ik ben zelf lid van de studentenruitervereniging hier in enschede, ook altijd erg gezellig :)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:41

Ik ben lid van een onafhankelijk dispuut, dus niet bij een studentenvereniging. Wij hebben gewoon een leuke studententijd met feestjes, dies-weekend, lustrumreizen, maar ook een ontgroening. Bij ons was het zeker niet vernederend maar wel heel vermoeiend. Het duurde ook maar 1 dag en nacht:) ik vond het best een leuke ontgroening! De studentenverenigingen hier in Enschede vallen volgens mij wel mee vergeleken met andere steden, maar het trok mij absoluut niet aan!

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:46

Leuke discussie! Ik ben zelf ook lid van een studentenvereniging en wij hebben ook geen ontgroening en juist iedereen is lekker zichzelf! Ik ben zelf ook tegen ontgroening, zie er de lol niet van in!

Zit jij toevallig bij Dizkartes? :)
xHanne schreef:
Wat een vooroordelen hier zeg! Pfff... Ik ben wel lid van een algemene studentenvereniging, super gezellig en heb zo veel mensen leren kennen! Wij hebben geen ontgroening, daarentegen hebben we wel een super leuke introductietijd met een kamp, introductieweek, wekelijkse activiteiten etc. We zijn dus geen traditionele vereniging, maar wel groot met jaarlijks 250-300 nieuwe leden! Je hebt bij ons wel disputen met ontgroening, maar dat is optioneel en niemand van mn club is lid geworden bij en dispuut vorig jaar.

Maakt nogal een verschil over welke vereniging je het hebt dus.. :)*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:52

Ook ik word erg moe van alle vooroordelen over studentenverenigingen. Hoeveel die zeggen dat het allemaal verschrikkelijk is zijn daadwerkelijk wel eens in meer dan één zo'n vereniging geweest en hebben een ontgroening gedaan? :') Oh, je hebt verhalen gehoord, derdehands waarschijnlijk... Nee, point taken, heel geloofwaardig allemaal :j

De ontgroening van Virgiel hier in Delft zou de 3e ergste van NL moeten zijn, vriendinnetje van mij is er geweest en ze vond het allemaal wel goed meevallen eigenlijk... Weet dan 1 en 2 het Rotterdamsche en het Amsterdamse Corps zijn, en dat zijn gelijk de enige twee in Nederland die niet onder toezicht staan van de universiteit waar ze aan gebonden zijn. Dus ja.
Heb er elk jaar weer interessante gesprekken over met de nieuwe kennismakers van mijn vereniging, oa over het nut en de noodzaak, en dat is nog niet zo eenzijdig als je zou denken :) Ik moet ook zeggen dat de sjaars van het corps en Virigiel het allemaal wel mee vinden vallen. Ze hadden het in elk geval erger verwacht.

Ik zit zelf bij de mooiste vereniging van Delft, de grootste zonder KMT, een vereniging waar voor iedereen plek is en waar je ook daadwerkelijk alle denkbare soorten mensen terug kunt vinden. Van ballen die toch geen zin hadden in de ontgroening tot Minecraftnerds en theemutsen *\o/*

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:54

Zit jij dan toevallig bij Sint Jansbrug? ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:54

... Nee :') Die hebben wel KMT.

Overigens is er van de week wel een Jansclubsjaars bij ons bier komen drinken omdat hij het allemaal maar stroef vond, die KMT en 'VT' :') (VT is een mooi woord voor na-KMT... iets met verplichte aanwezigheid, 1,5 in de rij staan om je aan te melden, bladiebla)