link over kopie paspoort
Kort samengevat:
Citaat:Een identiteitsbewijs, zoals paspoort of identiteitskaart, bevat diverse persoonsgegevens. Het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens is aan strenge wettelijke regels gebonden, omdat dit risico's met zich meebrengt voor de privacy. Bijvoorbeeld het risico op identiteitsfraude. Een kopie maken van een identiteitsbewijs is vaak bij wet verboden en ook niet nodig, omdat het meestal genoeg is om een identiteitsbewijs alleen te laten zien.
Nu vraag ik mij af, als je je inschrijft bij een uitzendbureau, dus een intake gesprek (dan ben je dus NIET via het uzb aan het werk), waarom moet je dan altijd een kopie paspoort afgeven (en soms ook een kopie pinpas, maar die krijgen ze niet van mij). Als ik het goed begrijp is een kopie ID verplicht bij het aangaan van een werk-relatie, maar een intake gesprek is dat nog niet (was het maar waar

Mag je weigeren dat een uzb een kopie van je ID maakt? Het moment dat zij werk voor je hebben, is dan denk ik vroeg genoeg om een kopie te overdragen?