Inschrijven bij UZB; kopie paspoort afgeven verplicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Inschrijven bij UZB; kopie paspoort afgeven verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 09:21

Ik las dit artikel:

link over kopie paspoort

Kort samengevat:
Citaat:
Een identiteitsbewijs, zoals paspoort of identiteitskaart, bevat diverse persoonsgegevens. Het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens is aan strenge wettelijke regels gebonden, omdat dit risico's met zich meebrengt voor de privacy. Bijvoorbeeld het risico op identiteitsfraude. Een kopie maken van een identiteitsbewijs is vaak bij wet verboden en ook niet nodig, omdat het meestal genoeg is om een identiteitsbewijs alleen te laten zien.

Nu vraag ik mij af, als je je inschrijft bij een uitzendbureau, dus een intake gesprek (dan ben je dus NIET via het uzb aan het werk), waarom moet je dan altijd een kopie paspoort afgeven (en soms ook een kopie pinpas, maar die krijgen ze niet van mij). Als ik het goed begrijp is een kopie ID verplicht bij het aangaan van een werk-relatie, maar een intake gesprek is dat nog niet (was het maar waar :D ).

Mag je weigeren dat een uzb een kopie van je ID maakt? Het moment dat zij werk voor je hebben, is dan denk ik vroeg genoeg om een kopie te overdragen?

Prrrr

Re: Inschrijven bij UZB; kopie paspoort afgeven verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:34

Als een UZB je plaatst moeten zij jouw ID kunnen overleggen. Er is dus wel een goede reden voor. Je kunt uiteraard wel vragen om het privacybeleid van het UZB.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:46

Geen antwoord op je vraag maar je kunt je id ook inscannen en dan uitprinten met de tekst dat het alleen voor een bepaalde periode geldig is voor een bepaald UZB. Zo voorkom je dat ze er iets anders mee kunnen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:30

zoals je aangeeft is een uzb verplicht een kopie van je id te hebben wanneer ze je ergens plaatsen.
stel je bent illigaal en ze stellen jou wel voor bij een bedrijf. dan krijgen ze je id bewijs en dan moeten ze aangeven dat het niet doorgaat. dat is niet de bedoeling. (bedenk me, terwijl ik het type, dat je het wel kan laten zien natuurlijk).

ik zou er zelf geen problemen in zien. je wilt toch graag aan het werk?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 07:46

Je zegt t zelf al; "wanneer ze je ergens plaatsen". Dus voor die tijd hebben ze t toch niet nodig?
En de overheid waarschuwt niet voor niets tegen identiteitsfraude.. Ik vraag me dan ook af waarom een buro t bij een intake al wil hebben?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 08:39

Uitzendbureau's worden regelmatig gecontroleerd op de vreemdelingenwet en moeten kunnen aantonen dat de ingeschrevenen legaal in NL zijn.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:07

Daarnaast zijn de goeie uitzendbureaus gecertificeerd. Volgens mij mag je er dan wel vanuitgaan dat get goed zit