Hoe begin je een eigen bedrijf?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Hoe begin je een eigen bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 17:40

Ik wilde altijd al een eigen pensionstal of winkel. Na lang nadenken, wil ik toch graag een eigen webwinkel beginnen. Ruitersportartikelen. Kleding leek me ook wel leuk, maar er zijn al zo veel online kledingwinkels.
Ik ben nu bezig met een plan en schrijf alle ideeen op. Wat komt er allemaal bij kijken?, je moet je inschrijven bij de kvk, dat weet ik. Een website kan ik maken. Ik vraag mij af waar je de spullen moet inkopen. En hoe duur is dat? moet je dan van elk product bijv minimaal 10 stuks inkopen. Hoe zit dat allemaal?

Szan

Re: Hoe begin je een eigen bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:11

Heel goed dat je bezig bent met een plan :) Spullen moet je inkopen bij leveranciers, dus daar zul je eerst gesprekken mee moeten voeren. Sommige merken leveren niet aan webshops, hebben een onwijs hoog startorderbedrag, en zo zijn er nog veel meer redenen waarom je er niet zomaar vanuit moet gaan dat je alles kan leveren wat je wilt. Hoe duur het is hangt af van de producten die je wilt kopen, daar kan niemand iets over zeggen in dit stadium. Bovendien heeft de ene leverancier een minimum orderbedrag van €800, en het andere €2500 (en sommigen daar nog het tienvoudige van).
Misschien kan je je vragen hier stellen: [STW] Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:20

Je moet je inderdaad inschrijven bij de KvK, en daar melden ze je ook aan bij de Belastingdienst.
Een website waar mensen persoonlijke gegevens achter laten moet aan bepaalde eisen voldoen, de gegevens moeten gecodeerd verzonden worden :j

Leveranciers moet je naar zoeken, de duurdere merken leveren niet aan webshops... En om het nog moeilijker te maken willen sommige leveranciers alleen leveren aan goed draaiende webshops, dus dat zul je eerst moeten bewijzen.
Eigenlijk alle leveranciers eisen dat je uit voorraad levert. Je mag dus niet zomaar hun hele assortiment op je site zetten, en het bij hun gaan bestellen op het moment dat je het verkoopt.
100% voorraad is ook niet nodig, ik heb ook echt niet alle rijbroeken en alle kleuren op voorraad. maar na een tijdje weet je welke kleur/maat er goed verkoopt.

Vrijwel iedere leverancier vraagt een startorder, je zult dus voor een minimaal bedrag bij elke leverancier moeten investeren. Hoe hoog dit bedrag is varieert tussen de 1.000 en de 25.000 euro.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 18:50

Bedankt voor de informatie :)

Maar klopt het dat je niet zomaar een hoofdstel van bijvoorbeeld €100 voor €60 mag verkopen? Moet je je wel aan de adviesprijs houden?

Want als ik wel eens bij een kledingwinkel kom, dan heb je broeken die €150 kosten en die ze dan weinig verkopen. Als er ze die broeken dan niet kwijt kunnen, kunnen ze opeens weg voor de helft van de prijs.
Wordt er dan zoveel winst gemaakt of kopen ze die kleding dan echt zo duur in?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:55

Bij mijn webshop (heel andere branche) wisselt dat per leverancier. We hebben twee merken die vaste verkoopprijzen aanhouden, en daar mogen we geen cent van afwijken, terwijl een ander merk ons daar helemaal vrij in laat. Je moet daarnaast kijken wanneer het voor jezelf rendabel is: een hoofdstel dat normaal €100 kost, wat voor inkoopprijs zal die hebben? Wat zijn de vaste lasten (bij een webshop kan dat laag liggen), en kom je nog wel rond en houd je wel wat over om in aankoop van nieuwe producten te investeren?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:58

Je moet je inderdaad aan de prijs houden :j
Als je dat niet doet, is het oneerlijke concurrentie tegenover de winkels..
En als de leveranciers merken dat je dat met regelmaat doet, dan leveren ze niet meer aan je.

Natuurlijk mag je wel een aanbieding houden, vaak moet je dit even van te voren melden.
Hoeveel winst je maakt hangt af van wat je verkoopt, op kleine producten zit meer marge dan op grote producten.
Veel winkels verkopen oude collectie voor de helft van de prijs, en maken dan een beetje verlies.
Met dat soort kortingen lok je weer nieuwe mensen in je winkel, en kopen ze in de toekomst weer een duurder product :)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:04

Ben je bezig met een ondernemersplan of gewoon lekker je eigen ideen opschrijven en vanuit daar verder?

Je hebt zeker een goed startkapitaal nodig. Zeker bij een ruitersportwinkel. Er zijn natuurlijk erg veel verschillende spullen die een goede ruitersportshop levert en dan ook nog verschillende maten.

Heb je al een idee wat voor shop je doet? Laat je een bouwen of ga je voor een standaard shop?

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:45

Een beetje startkapitaal is inderdaad erg fijn. Misschien is er in jouw omgeving iemand die een eigen bedrijf heeft of bijvoorbeeld iemand die accountant of boekhouder is, die kunnen je ook een handje helpen.

Stel een goed bedrijfsplan op, en wees vooral realistisch. Denk ook na over hoe je je webshop wilt gaan promoten en begroot de verdere kosten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:51

Het belangrijkste is een goed start kapitaal.
Geen bank leent je dat , dus sparen of familie ??

Daarnaast moet je een handelsgeest hebben en gewoon 80 uur per week willen werken.

Heb je die drie dingen niet ??

Ben je over een jaar failliet. :7

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:58

Leuk om met een plan bezig te gaan...
Wat ik me afvraag is of je enige ervaring hebt met handel.
Zo niet, dan zou ik je aanraden om eerst eens bij een bedrijf rond te kijken (soort stage).
Misschien iemand uit je vrienden of kennissenkring met ervaring vragen.
Dan krijg je een indruk van wat er zoal nodig is en waar je aan moet denken.
Bokt kan wat info geven, maar erg summier. Er komt nogal wat bij kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:00

Er zijn informatiedagen bij de KvK, en ook bij het UWV, waar je voldoende informatie kunt krijgen wat er nodig is om een eigen bedrijf te beginnen. Ik zou daar eens naar kijken. Zij kunnen je exact vertellen wat er nodig is om een bedrijf te starten en tegen welke problemen en valkuilen je aan kunt lopen...