PABO (deeltijd, verkort, ervaringen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liesjeloef

PABO (deeltijd, verkort, ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 12:12

Ik hoop dat er een bokker is die me kan helpen.

Momenteel volg ik de opleiding Onderwijsassistent in Tilburg. Ik heb het onwijs naar mijn zin. De opleiding duurt 3 jaar, en momenteel zit ik in leerjaar 2. Ik ben iemand die altijd vooruit denkt en ik wil hierna graag naar het HBO.

Vorig jaar heb ik stage gelopen in groep 3 en heb het daar onwijs naar mijn zin gehad. Nu loop ik stage in groep 8 en dat is een stuk pittiger. Ik heb altijd geroepen dat ik graag het middelbaar onderwijs in wil, en daar Nederlands wil gaan geven. Echter heeft deze stage me aan het denken gezet. Ik ben niet erg zelfverzekerd en groep 8 weet daar misbruik van te maken.

Dus zat ik te denken om eerst maar eens de PABO te gaan doen. Daar zou ik me dan willen richten op onder- of middenbouw. Via onze opleiding is er een doorstroomprogramma en kun je je daar ook al een deel van je propedeusepunten krijgen, meen ik me te herinneren. Deze drie jaar doen wij al een hoop didactische- en pedagogische kennis, moeten wij eindigen met onze kennis op begin HBO niveau enzovoorts.

Ik heb van een hoop leraren te horen gekregen dat het VMBO en MBO te makkelijk is geweest voor mij. Dat is ook wel zo. Ergens heb ik er spijt van dat ik niet naar de HAVO ben gegaan. Ik hoor regelmatig dat leraren mij best succesvol naar het HBO zouden zien gaan.

Om een lang verhaal kort te maken heb ik wat vraagjes waarvan ik hoop dat er mensen zijn die hem kunnen beantwoorden.

- Is het nog mogelijk om de PABO in een verkort traject te doen? Of zijn er mensen die deeltijd aanraden? Dit wekt ook mijn interesse, leren en werken.
- Zijn er mensen met ervaringen met de PABO in het algemeen (met name het niveau; is het zwaar?) en met de PABO deeltijd? Ik wil namelijk geen foute keuze begaan met het oog op de langstudeerboete die misschien wordt ingevoerd.

Onwijs fijn om even dit op Bokt te kunnen zetten, ik vind de keuze moeilijk en denk er heel veel over. Meningen van andere mensen zijn dus zeer welkom.

Ruby1995

Re: PABO (deeltijd, verkort, ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:49

Ik volg dit even, ik wil misschien ook hierna PABO gaan doen. Doe nu een totaal andere opleiding op het MBO wat niet aansluit op PABO. maar goed, ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van de opleiding.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:33

En ook ik lees mee :D

Ik weet dat je op de KPZ in Zwolle (beste pabo van Nederland) de opleiding in deeltijd en in 2 jaar kunt doen mits je een afgeronde HBO opleiding hebt. Dit zou voor mij kunnen en 2 jaar en dan ook nog deeltijd lijkt me wel wat :D
Anders kun je 'm ook in deeltijd doen, maar wel 4 jaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:41

Ik vraag me af of je het verkort kan doen.
Een collega van me heeft een diploma als onderwijsassistent en doet nu een leraaropleiding (voor het VMBO), hij heeft bij mijn weten geen verkort programma.
Logisch ook eigenlijk, want HBO is gewoon een logisch vervolg op MBO. Wellicht dat je iets kan met je pedagogische vakken, maar een verkorte opleiding vraag ik me dus af.

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 20:30

Misschien dat er vrijstellingen zijn die ze mogen vergeven. Zou ik met een MBO diploma ook een deeltijdopleiding mogen kiezen? Of is dat niet aan te raden omdat deeltijd vaak redelijk zwaar is?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:35

Ik heb de Pabo een jaar voltijd en de rest deeltijd gevolgd. Was de beste keuze die ik kon maken. Zat in een groep gemotiveerde mensen en waren ook echt bezig met het beroep en weinig onzin er omheen.
Ik vond het niet te zwaar, wel pittig en je moet zelf overal goed achteraan gaan. Dus je moet wel wat discipline hebben.

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 20:42

Wanneer het over school en stage's gaat heb ik wel discipline gelukkig. En voor een beetje uitdaging deins ik ook niet achteruit. :D

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:22

Ik heb voor de pabo de opleiding onderwijsassitent (OA) afgerond en ben vorig jaar sept. gestart met een verkorte pabo. Ik ben hier zelf erg tevreden over. Ik heb het eerste half jaar van de voltijd pabo over geslagen. Dit eerste half jaar hield vooral de orientatie op en rondom de basisschool in. Ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Na 3 jaar 2 dagen in de week (en het laatste half jaar 4 dagen in de week) had ik geen zin er in om 'rond te kijken' op een basisschool.

Nu start ik in het tweede half jaar van de tweede en lijkt het erop dat ik na de kerst een duaal stage mag gaan lopen wat inhoud dat ik daarna misschien geen lio meer hoef te lopen. Als dit doorgaat scheelt het nog een half jaar en doe ik dus maar 3 jaar over mijn voltijd opleiding.

Ik vind het niveau van de pabo niet extreem hoog. Er zijn wat vakken waarbij je je hersenen meer nodig hebt maar over het algemeen vind ik het niet moeilijk, wel veel. Grote verslagen, lange voorbereidingen uitschrijven voor iedere les en noem zo maar op. Gelukkig gaat dat vanaf nu minder worden (geen voorbereidingen meer maar dagplanningen).

Ik zit overigens op de pabo in Deventer en vind dit een goede school. Hoop dat je er iets aan hebt, mocht je vragen hebben kun je die gewoon stellen hoor!

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 17:32

Positieve ervaring dus, mooi! :)

Eind november zijn er al open dagen op het HBO, dus wil dan al graag een kijkje gaan nemen. Aan het einde van dit schooljaar wil ik weten wat ik ga doen. Ik ga daar ook gewoon eens advies vragen en kijken wat ze daar voor mij kunnen betekenen. Wil twee opleidingscentra's bezoeken, Avans en Fontys.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:36

ik zou je ook zeker aanraden een verkorte opleiding te doen als die er voor je is! Als je al zoveel stage hebt gehad is het een grote overgang om tussen de 'havomensen' te zitten die meestal na hun eigen basisschool periode nooit meer op een basisschool geweest zijn. Ik zat hier zeker niet op te wachten en zag ook zeker verschil tussen mijn gemotiveerde klas (allemaal mensen van oa / andere pabo) met mensen die weten dat ze dit zeker willen of tussen de klassen waarvan de helft nog afhaakt omdat ze na de havo 'maar' pabo kiezen om in iedergeval iets gekozen te hebben...

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 17:46

Ik ga er achteraan en het gewoon eens navragen inderdaad. Zou ideaal zijn als ik straks met een voorsprong de PABO gewoon kan halen, heerlijk!

Het liefste stap ik nu al over op de PABO, jammer dat dat niet kan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:19

Ik heb de pabo in deeltijd gedaan, je moet idd veel discipline hebben maar echt zwaar is het niet vond ik, ik werkte 3-4 dagen ernaast (horeca) en had 2 paarden. Ik ben inmiddels 2 jaar afgestudeerd, maar helaas is er geen werk te vinden ( wist je dat ook?) dus ik werk jammer genoeg nog steeds in de horeca en doe nu een andere opleiding.