studiegeld terugkrijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Rosie

studiegeld terugkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 13:52

hoi,

Weet iemand of het mogelijk is om je studiegeld terug te krijgen als je om psychologische redenen hebt moeten stoppen met je opleiding?
Of word hier erg moeilijk over gedaan?

Vjestagirl

Re: studiegeld terugkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:55

Je hebt kans dat je het geld voor de maanden die je niet hebt gevolgd terug krijgt. Maar als je gewoon het hele jaar volgt dan krijg je het geld niet terug nee.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:57

Waar wil je het van gaan terugkrijgen dan? Je school? Denk dat je dat niet meer terug gaat vinden hoor. Je bent immers ingeschreven en ze hebben je gewoon meegerekend dat jaar / tijd.

Enige wat je terug kan krijgen is restitutie van het resterende bedrag (geld dus in een keer betalen en de overige nog niet "gebruikte" maanden) na uitschrijving. heb je het jaar volgemaakt ben ik bang dat je, tenzij het zeer ernstig, je geld niet terug gaat krijgen.

Beetje googlen doet ook wonder :)
En anders gewoon even je school vragen, zij bepalen of je wel of niet je geld terugkrijgt.

http://www.ib-groep.nl/particulieren/le ... esgeld.asp

http://lmgtfy.com/?q=restitutie+collegegeld+hbo

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:40

Je mag je altijd uitschrijven en dan ben je alleen collegegeld verschuldigd over de maanden dat je daarwerkelijk ingeschreven hebt gestaan. Maar ja, je nu uitschrijven heeft natuurlijk niet zoveel zin meer omdat het jaar al voorbij is.
Als je je met terugwerkende kracht zou willen uitschrijven omdat je niet kon studeren door psychische klachten moet je een gesprek aanvragen met een studentendecaan. Als jij kunt aantonen dat studeren voor jou echt niet mogelijk was, kunnen zij een advies uitbrengen om jou eerder uit te schrijven en eventueel ook restitutie te geven.
Dat is in ieder geval in een notendop hoe het bij ons (Inholland) werkt.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 14:41

oke thanks :)

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 14:45

Nog een vraagje; stel dat ik volgend jaar ,als alles weer goed gaat, toch eigenlijk wel weer die studie wil gaan doen. Zouden ze me dan bij dezelfde instelling (NHL in dit geval) nog weer aannemen, of doen ze dat niet, omdat ik er al een keer mee gestopt ben.

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:57

Dat zal geen probleem zijn hoor, behalve als je voor dit jaar een negatief bindend studie advies krijgt. Als je wel zo'n BSA krijgt mag je bij de NHL niet meer met dezelfde opleiding verder, wel met een andere. Je kunt dan wel bij een andere hogeschool je eerste studie doen.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 15:06

Ik ben in april trouwens al met de opleiding gestopt.. dus ik heb dan volgens mij nog niet zoiets als bsa gehad..

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:11

Ik weet natuurlijk niet precies hoe het bij jouw opleiding werkt, maar hier krijgen de mensen die in het eerste jaar niet aan de norm voldoen (tenminste 45 EC's behaald) zo'n BSA. Overigens kun je altijd zo'n BSA aanvechten (als je hem toch krijgt) als je deze hebt gekregen doordat er persoonlijke omstandigheden speelden.
Maar misschien is het een idee om eens met een decaan te gaan praten. Die hebben meestal wel telefonische- of inloopspreekuren en dan ben je in ieder geval helemaal goed geïnformeerd :j

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:38

als je in april al gestopt bent en je niet hebt uitgeschreven toen, dan kan je volgens mij geen collegegeld terug vragen. Zij kunnen niet weten dat jij bent gestopt. Wellicht kom je gewoon niet meer opdagen omdat je geen zin hebt ;)

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 22:51

Nee ik ben wel uitgeschreven hoor. Heb het geld van de rest ook terug gekregen hoor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:19

Wat wil je nu dan terug?

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 23:23

:p. Of ik het geld van de maanden dat ik heen ben geweest terug kan krijgen als ik om psychische redenen nooit de opleiding had kunnen doen. Maar ik bel wel even naar de school. Dat is makkelijker wrs

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:34

Ik denk het eigenlijk niet. Je bent ingeschreven geweest, je hebt lessen gevolgd (of had kunnen volgen)... Het lijkt me logisch dat je dat wel moet betalen... Denk ik hoor