humaniora (Belgie), hoe, wat, waar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: humaniora (Belgie), hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:57

Hmmm... En is er een andere methode om via NL naar Belgie te kunnen?
Ik bedoel, als Havo gelijk is aan TSO, waarom mogen wij dan niet in België studeren :? ?

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Re: humaniora (Belgie), hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:02

Omdat wij 6 jaren opleiding hebben, àltijd. Op eender welk niveau we zitten. ASO, TSO, BSO zelfs 7 jaar. Jullie niet, dus België ziet dat als een tekort aan leerstof die gezien is waardoor dat diploma niet geldig is. Jij mist een jaar zeg maar, met jouw HAVO diploma. Daarom is enkel een VWO diploma geldig hier bij ons. Dit heeft mijn hogeschool naar mijn vriend teruggemaild toen hij om info vroeg hierover, dus die info hoort te kloppen x)
Dat komt trouwens omdat onze richtingen vervangende vakken krijgen, en jullie, naar wat ik ervan gezien heb tot nu toe, in een lager niveau enkel verminderde theoriehoeveelheid krijgen en de dingen minder uitgebreid zien. Dit is met ons met vakken als wiskunde, nederlands, geschiedenis, etc ook zo, mààr wij krijgen in onze richtingen dan andere leerstof die bv ASOers niet zien, waardoor we alsnog 6 jaar vullen. Qua leerniveau zijn TSO en HAVO dus vergelijkbaar, maar door onze verschillende opbouw van onze schoolrichtingen komen wij wél aan 6 jaar, en jullie niet :)

Ja, het is ingewikkeld en krom, I know.

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:33

Bizzybijtje schreef:
Hmmm... En is er een andere methode om via NL naar Belgie te kunnen?
Ik bedoel, als Havo gelijk is aan TSO, waarom mogen wij dan niet in België studeren :? ?


Omdat je vanuit TSO niet naar ASO mag. Instromen is zowieso iets wat hier niet echt gebeurd. Ik heb op de middelbare school gezeten in Belgie, vlakbij de nederlandse grens. We hadden dus veel nederlanders op school, maar die zijn allemaal vanaf het eerste jaar begonnen. Ik heb nooit meegemaakt dat er iemand vanuit Nederland later is ingestroomd.
Ik denk dat je met je havo diploma wel zou kunnen instromen op het TSO, maar dan nog zal het erg moeilijk worden en zul je misschien een jaar moeten dubbelen, en veel vakken in de vakantie bijwerken, aangezien TSO ook nog erg verschillend van havo is.
Maar uiteindelijk bel je het best naar een school, misschien zijn er nog wel andere mogelijkheiden :)