Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:28

Hmm, mijn onderzoekstage van de master is 18 ects, van de 180 punten. Relatief klein onderdeel dus, tis ook maar 3 maand.
Daphne, interesant onderwerp trouwens. Wiskunde is niet zo mijn ding, maar dit is best interesant!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:33

vuurneon schreef:
Pittig om die 3 delen te doen! Moet je er dan ook 1 samenhangend geheel van maken of heeft elk z'n eigen conclusie en discussie?

Uiteindelijk conclusie moet zijn welke van de 2 modellen het meeste van toepassing is op mijn serie. Ik weet nu al de welke dat is, maar moet dat eerst nog proberen aan te tonen :D Vooral het laatste hoofdstuk is het pittigste, want dan moet ik tot op de seconde na chronometreren hoeveel tijd iedere verhaallijn krijgt in één aflevering. Dat wordt dus 10x dezelfde aflevering herbekijken :))

DaphneL, 42 studiepunten :wow: Mijn bachelorthesis is 9SP, masterthesis 12SP en bijhorende stage 8SP. Maar jouw onderwerp klinkt wel ontzettend interessant, had eigenlijk nooit gedacht dat wiskunde zo kon worden toegepast.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:49

Haha dat wordt afleveringen dromen uiteindelijk :')

Ik heb 30 punten scriptie en 30 voor de vakken. Dus precies 50/50 :) helaas blijft de praktijk anders qua tijd :')

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 18:10

Handschriftenkunde klinkt heel spannend..is het dat ook? 8-)

Handig, we moeten vóór 1 april een contract aan de examencommissie presenteren. Vroeg ik daar vandaag naar bij mijn begeleider: "Oh, je hebt helemaal gelijk, maar ik ben volgende week weg dus dat gaan we niet meer op tijd redden! Maar maak je geen zorgen, de schuld komt helemaal bij mij, jij gaat hier geen last mee krijgen!" Ja, dat hoop ik dan maar..

Gelukkig had ze dat eerder op de dag al goedgemaakt door tegen iemand anders te zeggen: "Ja, dit is mijn ideale scriptiestudent, ze dóet het gewoon allemaal en ook nog ruim binnen de deadlines!" :D
Laatst bijgewerkt door Dani op 21-03-12 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:23

Hahaha dat is ideaal!
:D

Worden jullie ook beoordeeld op andere punten? Of puur op je geleverde werk?

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:31

DaniBanani schreef:
Handschriftenkunde klinkt heel spannend..is het dat ook? 8-)


Het komt neer op héél veel tijd in stoffige bibliotheken doorbrengen, terwijl je je door handgeschreven teksten in het middelnederlands worstelt.. ik vind het helemaal leuk :))

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 18:35

Haha, toch iets minder spannend dan ik had gehoopt. Middelnederlands zou echt níks voor mij zijn, ik vond Oud- en Middel-Engels al niet leuk, en Engels vind ik sowieso leuker dan Nederlands :P

DaphneL, gaaf dat je die wiskunde echt toe kan passen zo! Dat vond ik er altijd zo vervelend aan, ik begreep het nut er nooit van..

Vuurneon: wij worden beoordeeld op het ingeleverde werk, maar ook op je werkhouding, eigen initiatief, noodzaak tot begeleiding, en je onderwerpkeuze (relevantie en toegevoegde waarde voor het vakgebied).

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:37

Dit zijn onze beoordelingscriteria:

BEOORDELINGSCRITERIA
1. Onderzoeksvraag
De student kan de onderzoeksvraag situeren tegen de achtergrond van het wetenschappelijk onderzoek

2. Originaliteit/ creativiteit
De student legt voldoende originaliteit en creativiteit aan de dag om de vereiste methodologie toe te passen en het onderzoek uit te voeren.

3. Kennis en inzicht
De student bewijst een basiskennis over het onderwerp.

4. Heuristiek
4.1. De student selecteert voldoende, goede en relevante bronnen.
4.2 De student verwerkt de geselecteerde bronnen op een relevante manier in de tekst.
4.3. De student analyseert de geraadpleegde bronnen op een accurate en kritische wijze.

5. Methodologie
5.1. De student beschrijft de methodologie correct.
5.2 De bronnen zijn correct weergegeven
5.2. De student past de methodologie correct toe.

6. Organisatie
6.1. De student beschikt over een goede werkorganisatie.
6.2. De student komt de afspraken met de begeleider na.

7. Schrijfvaardigheid
7.1. Het werkstuk is geschreven in een wetenschappelijke stijl.
7.2. Het werkstuk is vormtechnisch goed opgebouwd.
7.3. Het taalgebruik is correct.

8. Samenvatting
De samenvatting is goed geschreven

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 22:34

Oh ja, bij ons wordt ook gekeken naar je kennis van de Engelse taal (joh, zou je denken bij een studie Engels :P).

Zojuist mijn eerste hoofdstuk ter beoordeling opgestuurd...dóódeng, want ze heeft volgens mij best hoge verwachtingen en straks valt het enorm tegen en is het heel slecht..

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 00:39

Ik studeer Engels en Frans (taal- en letterkunde) en ik schrijf mijn scriptie in het Nederlands :Y) Maar ik doe het onder leiding van mijn prof van algemene literatuurwetenschap en de serie die ik analyseer is ook een Vlaamse serie, dus in het Engels schrijven zou nogal krom zijn.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:55

Handschriftenkunde als in paleografie? Pff wat een drama was dat...

Maar eh een masterscriptie van 30 blz vin dik wel heel weinig, eerlijk gezegd. Van mij wordt toch wel 100 verwacht, maar is ook een 30 ECTS scriptie omdat ik de ReMa doe.

Ik heb ook wel beoordelingscriteria hier liggen, maar dat is al 3 kantjes :')

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:13

Bij mij is die 30blz mijn bachelorscriptie, niet masterscriptie. Maar mijn broer is een industriëel ingenieur en zijn masterscriptie (excl. bijlagen) is iets van een 10blz, dus alles is relatief.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:14

Rhys schreef:
Handschriftenkunde als in paleografie? Pff wat een drama was dat...


O.a. inderdaad :))

Anoniem

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:41

Bij mij is de masterscriptie straks dus 30 pagina´s (staat voor 20 ECTS overigens). Maar dat ligt aan omstandigheden, zoals ik al zei. En omdat ik case studies doe denk ik dat het ook wel goed is op die manier.

Yellowfish, wat ga je dan onderzoeken aan de handschriften? Ben ik wel benieuwd naar.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:49

Oh wat fijn dat ik dit topic vind! Ik ben net begonnen aan de scriptie. En ik heb nu een deadline die me bijzonder slecht uitkomt...

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:51

Ffortuna schreef:
Yellowfish, wat ga je dan onderzoeken aan de handschriften? Ben ik wel benieuwd naar.


In geval van mijn scriptie niets, maar is mijn minor/keuzevakken wel aan bod gekomen :j

Voor mijn scriptie ga ik meer kijken naar het gebruik en de functie van de tekst - en dus niet naar afzonderlijke handschriften. Het zal wel zijdelings aan bod komen (als het gaat over de kostbaarheid bepaald op basis van de band/miniaturen/etc, om daarmee naar een bepaald publiek te kunnen verwijzen), maar ook daarvoor baseer ik me niet op de handschriften zelf maar op secundaire literatuur :)

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 19:24

Sheran, waar gaat je scriptie over?

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:39

Mijn scriptie gaat over waarborgen tegen onverjaarbaarheid. Vorig jaar is er een wetsvoorstel gekomen van de minster dat de categorie onverjaarbare misdrijven wil uitbreiden. Mijn vraag is welke waarborgen daar (internationaal) tegenover staan om de dader te beschermen. Daarbij betrek ik nog de recente ontwikkelingen in de RK-kerk, waar mensen na ontzettend veel jaar ineens weer vervolgd worden, en hoe sommige dorpjes geen probleem leken te hebben met het gebeurde, maar de maatschappij wel.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:17

Ik denk dat de lengte van je scriptie ook heel erg af hangt van het soort onderzoek dat je doet. Met veel tabellen, opsommingen en grafieken wordt je verslag een stuk langer dan als je echt alleen maar een lopend verhaal hebt natuurlijk. En je kan natuurlijk prima veel tijd kwijt zijn aan praktisch onderzoek, terwijl de beschrijving en de resultaten niet veel bladzijden omvatten.

Bij ons is de beoordeling in vijf delen gesplitst: verzamelde achtergrondinformatie (literatuurstudie dus eigenlijk), project zelf (eigen bijdrage, originaliteit, werkhouding e.d.), kwaliteit van je onderzoek (methoden, diepte van analyses, efficiëntie), je verslag (leesbaar, compleet, samenhang) en je presentatie..

Wel interessant om al jullie onderwerpen te zien. Zoals de meeste mensen zich bij wiskunde niets voor kunnen stellen, zie ik hier ook dingen voorbij komen die ik niet had verwacht :)

Anoniem

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:05

Ik heb zojuist 4 pagina's getypt :D had van het weekend uitgebreid vooronderzoek gedaan hoor, dus dit is heerlijk!

Overigens lees ik dat bij velen van jullie je werkhouding meetelt. Serieus, wat doet dat er toe? Als jij totaal ongeinteresseerd bent maar je schrijft wel een briljante scriptie verdien je toch gewoon een hoog cijfer, en als jij totaal enthousiast bent maar een poedersuiker flodderwerkje schrijft verdien jij toch gewoon een onvoldoende? Of ligt dat aan mij?

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:22

Bij ons telt werkhouding ook niet mee, al denk ik wel dat het je cijfer bij twijfel voordelig of nadelig kan beinvloeden.

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:26

Bij ons telt optijd zijn met deadlines, manier van verwerken van feedback en dergelijke wel degelijk mee, en ik denk ook wel terrecht. De scriptie gaat bij ons iig niet alleen over het eind resultaat, maar ook over eht process van hoe je dat bereikt.

Anoniem

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:28

Bij mij niet, ik maak gewoon afspraken als ik dat nodig vind, en mijn begeleider vindt dat prima.

Heb nu 15 pagina's :D Ben nu bezig het diergeneeskundig conflict met de paardeneigenaar in argumentatieve termen te beschrijven, zo grappig! :+

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:35

Hier telt presentatie, werkhouding, contact, afspraken nakomen etc ook mee, t is meer dat je er plussen en minnen voor kunt krijgen dat het cijfer kan beoordelen. Is ook in eigen belang, gedrag bepaald ook de indruk en ook cijfer (nee die 5 zal nooit een 8 worden, maar die 7,5 kan door al die positieve dingen wel een 8 worden. logisch, het is inderdaad een proces, scriptie is ook 1 groot leerproces :) (met name natuurlijk als het de helft van de opleiding omvat) dus daar horen dat soort zaken ook bij.
Ik ben juist blij haha, weet dat mijn begeleider een positief beeld heeft van mij namelijk :) en mijn presentatie ging destijds echt voortreffelijk :D allemaal plusjes :')
(zijn 3 kantjes van beoordelingen in totaal die het cijfer bepalen. Grootste deel is natuurlijk inhoud)

Ik maak ook alleen afspraken met de begeleider als het nodig is, geen vaste contactmomenten of deadlines. Maar dat laatste heeft meer met mijn gezondheid te maken; ik heb daar een soort ontheffing voor :)


Moeten jullie ook de scriptie verdediging als het af is?

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:43

Ja, dat moet ik inderdaad, dat is iets nieuws bij mijn opleiding :j