Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 14:57

Ik weet dat er al een topic loopt over wie er gaat afstuderen, maar volgens mij zijn dat ook veel HBO-ers, en die moeten soms hele andere opdrachten doen. Terwijl ik juist benieuwd ben naar anderen op de universiteit - welke opleiding, welk onderwerp, blij met je begeleider of juist niet, en wil het een beetje lukken? :D
Ik ben nu bezig met mijn scriptie voor de Bachelor Engelse Taal- en Letterkunde. Onderzoek naar een trilogie en een ander boek van één auteur, met religie als uitgangspunt. Gaat best goed, secundaire literatuur heb ik voldoende, de eerste 2000 woorden staan op papier. Al vind ik het moeilijk de juiste schrijfstijl te vinden, formeel, maar wil hier en daar ook iets 'losser' kunnen zijn. Lastig om de balans te vinden.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:20

Toevallig, ik ben ook bezig aan een scriptie voor mijn bachelor Engels/Franse taal- en letterkunde :D Ik moet een narratologische analyse doen van een dvd-serie (De Ronde heb ik gekozen, Belgische serie). De serie heeft gelukkig maar één seizoen van 9 afleveringen, maar iedere aflevering duurt één uur en er zijn 12 verschillende plotlijnen die geleidelijk aan samen komen. Ik ben ze nu aflevering per aflevering weer aan het bekijken en ik maak van iedere scène nota, omdat ik met nagaan hoe de verhaallijnen, afleveringen en scènes zijn opgebouwd. Na volgende week wil ik graag beginnen schrijven, maar dat nota nemen (in een worddocument, dat wel) is echt monnikenwerk dus ik zie wel hoe ver ik daarmee kom. De mijne moet begin juni binnen.

Mijn scriptie is overigens in het departement algemene literatuurwetenschap.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:23

Ik ben bezig met mijn thesis (zo noemen ze het bij ons :D ) voor mijn bachelor voeding & gezondheid, maar zit eigenlijk helemaal vast. Bah! Dus wie weet dat ik hier wat motivatie kan opdoen, en wie weet ook nog wat motivatie kan geven ;)

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 15:38

Yasmine, bedoel je echt transcriberen? Dat is inderdaad rotwerk! Wel leuk om een dvd-serie te gebruiken, weer iets heel anders dan boeken of artikels. :j Wat hoop je precies aan te kunnen tonen?

Kiki, waar doe je het precies over?

Ik had vorige week ook een 'help-ik-weet-het-niet-meer-moment', had zo'n 1500 woorden in kladversie geschreven, ging het teruglezen, en vond het vreselijk slecht. Een dag later bleek het gelukkig wel mee te vallen, ben nu sommige delen aan het herschrijven maar veel kan eigenlijk best blijven staan. :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:40

Ik ook, ik ook, ik ook!
Wel het WO :) heb goed kunnen oefenen met de bachelorthese op het WO aangezien die bijna dezelfde grote had := (alleen mocht je dat deels samenschrijven qua rekenwerk)
Onderzoek heb ik uitgevoerd en ben nu de gegevens aan het verwerken :)
Hoofdstuk 1 heb ik al een tijd af en de methode kan ik nu ook verder schrijven. Echter wil ik eerst even de boel verwerken omdat dat mijn zwakste punt is := kl o te werk :')

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:42

Ik doe het over communicatietechnieken bij diabetese type 2 patienten. Ik zou het eigenlijk doen over het verschil tussen Marokaanse en Nederlandse patienten, maar helaas hebben we maar te weinig Marokaanse patienten kunnen interviewen, dus nu is het wat algemener geworden. Ik schrijf mijn thesis dus ook bij de leerstoelgroep communicatie, en niet bij voeding :)

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 16:25

Vuurneon, doe jij nu je masterscriptie? En wat voor onderzoek heb je gedaan? -nieuwsgierig-

Kiki, jammer dat je niet genoeg interviews hebt kunnen krijgen, had wel interessant geweest! Richt je je dan op informatievoorziening en dergelijke naar patiënten toe?

Nog 19 woorden, dan heb ik de eerste 2000 woorden staan waar ik -voorlopig- ook echt tevreden over ben. Al moet ik de introductie nog wel uitbreiden, maar dat komt later wel. Ben wel blij dat ik geen echte data hoef te verzamelen, lijkt me echt balen als je dan niet genoeg kan vinden of als je resultaten enorm tegen blijken te vallen..

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:30

Yep, ik doe de masterthese nu :D
Ik ben momenteel bezig met hartslag verwerking, heb namelijk een nieuw model ontwikkeld die laat zien hoe frustratie met de computer ontstaat en rondloopt :) en dat meet ik op karakter (langdurige staat) lichamelijk en kortdurende emotie/staat :)
Ontiegelijk veel werk, ben er al ruim 1,5 jaar mee bezig namelijk. Mega project :')
Moest een apart programma voor ontwikkeld worden en dat alleen heeft al een jaar geduurd!

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:43

Fijn dat het zo goed gaat DaniBanani, bij mij lukt het dus echt niet. Had hem eigenlijk vandaag moeten inleveren, maar heb al mijn data nog niet goed gecodeerd, bah.

Wat leuk vuurneon, klinkt wel heel interessant!

Ik kijk vooral naar welke communicatietechnieken een hogere therapietrouw leveren bij die patienten :j

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:27

Ik vind het nu niet leuk meer, kan geen excel meer zien :')

Communicatietechnieken, interessant! Heb ik veel over gelezen mbt therapietrouw. Gelukkig is dat nu al een tijd onderdeel van de opleiding geneeskunde :j want pfoe sommige artsen hebben niet de beste sociale vaardigheden := zou mooi zijn als de zittende artsen er iets mee doen :)

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:50

Over welke boek(en) en auteur schrijf jij eigenlijk, DaniBanani? :) Veel van mijn vrienden doen ook analyses van een boek, of van een auteur, maar dat vind ik zo'n ontzettend breed begrip. Denk niet dat ik het zou kunnen, dus respect :D

DaniBanani schreef:
Yasmine, bedoel je echt transcriberen? Dat is inderdaad rotwerk! Wel leuk om een dvd-serie te gebruiken, weer iets heel anders dan boeken of artikels. :j Wat hoop je precies aan te kunnen tonen?

Ik transcribeer niet, maar vat het kort samen. Dit is bv. een stukje uit het begin van een aflevering:

Citaat:
Vera komt binnen in de regiekamer, samen met Willy, voor het begin van de koers. Ze praten over het slechte weer en enkele technische zaken.

[begingeneriek]

Pastoor op de fiets.

[begingeneriek]

Jean-Jacques en vrouw in de auto op weg naar de koers; ze praten over de vele regen en J-J vertelt dat hij vond dat ze niet naar de koers hadden moeten komen.

[begingeneriek]

Hostesses worden toegesproken in de kleedkamer.

[begingeneriek]

Meisje in de ambulance met bloed en neksteun.

[begingeneriek]


De serie heet De Ronde en is een heel bijzondere reeks. Ik weet niet of je de Ronde van Vlaanderen kent, die wielrennerswedstrijd? De serie bestaat uit 9 afleveringen en alles speelt zich af op één dag, 4 april 2010, de Ronde van Vlaanderen 2010. Het gaat dus over allerlei verschillende personages en wat ze op die dag meemaken, maar alles heeft wel iéts met de Ronde te maken (bv. mensen die op tv naar de Ronde kijken, de personen in de regiekamer van het sportprogramma etc.). Maar alles is dus ook écht op die dag gefilmd, door 280 crewleden, 50 camera's en een stuk of 30 erg bekende Vlaamse acteurs. Je ziet dus bv. acteurs langs de kant van de weg staan terwijl de renners voorbij rijden en acteurs die tijdens de uitzending van de Ronde 2010 ook echt in beeld zijn gekomen. Of je ziet de échte start van de Ronde van Vlaanderen en daar lopen dan acteurs tussen.
Er wordt ook heel veel echt materiaal gebruikt (camera's in de volgwagens van de renners, in de kamer van de commentatoren, communicatie tussen coach en renners), waardoor de grens fictie/werkelijkheid heel dun is. En ik probeer nu uit te zoeken hoe die non-fictieve beelden en andere elementen (je hoort bv. ook vaak een radio op de achtergrond spelen, het radionieuws komt in iedere aflevering voor) de serie vooruit helpen. En dan moet ik ook nog uitzoeken hoe de verschillende verhaallijnen zijn opgebouwd (aanleiding/conflict/oplossing) en hoe ze geleidelijk aan samenvloeien. In aflevering 1 heb je 13 verhaallijnen maar in aflevering 9 (de laatste) nog maar 5 of 6. Echt ontzettend interessant :j

Dit is de trailer:

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:52

Ik schrijf voor mijn bachelor Nederlandse Taal en Cultuur een scriptie over de herkenning en erkenning (door de literaire kritiek) van de vernieuwingen die Hella Haasse doorvoerde in haar vroege historische romans.

chexgirl
Berichten: 321
Geregistreerd: 02-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:53

ook hier iemand bezig met zijn scriptie voor WO! Vorig werkplan afgekeurd, nu weer een nieuwe ingeleverd eindelijk :)

Anoniem

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:37

Hier nog iemand! Ik studeer af op Nederlands richting communicatie. Ik werk alleen wel al 40 uur in de PR dus het is pittig... maar moet te doen zijn. Mijn scriptie gaat (not kidding) over communicatie tussen dierenartsen en paardeneigenaren op het gebied van preventieve medicatie (zoals wormenkuren). Vriend is DA, wij hebben een paard... en ik wilde een onderwerp dat ik zelf ook interessant vond. :)) Ik ben een literatuuronderzoek aan het doen, wil aan de hand daarvan een ideaalmodel voor communicatie opstellen en dit dan vergelijken met case studies. Onderwerp is goedgekeurd en de volgorde van mijn scriptie ook dus ik ben nu driftig aan het typen ´s avonds en in de weekenden.

Flew, aan welke universiteit studeer jij?

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:38

Aan de RUG. :) Jij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:40

UvA :) ben eerlijkgezegd inmiddels 7e jaars... nou ja, 6e. Eerst 4 jaar over de Bachelor gedaan (werkte er 24 uur per week bij) en daarna een jaar fulltime gewerkt zonder studie, maar vorig jaar toch begonnen met de master... na één jaar 36 uur werken én alle vakken volgen had ik 40 punten in de pocket en nu heb ik dit semester mijn scriptie opgepakt, stiekem ook met de langstudeerboete in mijn achterhoofd.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:45

Ik ben ook 7e jaars, alleen niet aan deze studie. Ik ben nu 4 jaar bezig met mijn bachelor en moet nu gewoon afstuderen anders kom ik hopeloos in de knoei. :+ Master zit er voor mij niet meer in, is geen geld voor.

FOG

Berichten: 388
Geregistreerd: 14-07-06
Woonplaats: 050 en soms 0513

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:51

Hoi! Ik ben ook druk bezig met m'n BA-scriptie CIW (RUG).
Moet vandaag (22u) de opzet inleveren en ik ben heel druk bezig maar vind het wel lastig.

Het gaat over de geloofwaardigheid en belangeloosheid van bronnen die opgevoerd worden in advertenties. Klinkt dat wat logisch :p? Ik ga iig een experiment opzetten, puur om te kijken of de belangeloosheid van de bron effect heeft op de overtuigingskracht van de advertentie. Ik wil het vooral simpel houden, maar ik ben niet zo goed in het kort houden. M'n opzet zit nu al in de 11 pagina's en ik ben nog lang niet klaar.

Ik ga nu weer even bezig, zal in de pauzes hier steeds even een kijkje nemen :)

Wat zijn we allemaal Letteren bezig trouwens! Flew, wij zitten helemaal vlak bij elkaar, NTC en CIW hebben zoveel raakvlakken op de RUG.

@_Kiki_, leuk onderwerp wel, heb ik ook wel eens een opdrachtje over gedaan voor het vak gespreksanalyse. Denk wel net een andere invalshoek, maar 't werd wel duidelijk uit mijn onderzoek hoe veel invloed communicatie heeft op therapietrouw. Opdracht was gebaseerd op dit artikel: Robinson, J. (2003). An Interactional Structure of Medical Activities During Acute Visits and its Implications for Patients' Participation. Health Communication, 15, 27-59. misschien heb je er wat aan?
Laatst bijgewerkt door FOG op 13-03-12 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:55

Ja, dan heb jij vast ook Pragmatiek van de enge meneer gehad. :)) Die vond dat CIW'ers nutteloze mensen zijn en de studie net zo goed opgeheven kan worden enzo. :+

FOG

Berichten: 388
Geregistreerd: 14-07-06
Woonplaats: 050 en soms 0513

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:57

haha ja mijn held Bax. Gelukkig stopt ie ermee haha. Hij begeleid ook scripties aan onze opleiding (waarom vraag ik me af als ie CIW'ers zo haat..), maar gelukkig mijne niet. Maar ik vond hem niet zo eng, vond pragmatiek zelfs wel leuk stiekem.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:59

Pragmatiek en Bax waren echt mijn angstgegners. Ik heb het tentamen 4 keer moeten maken en toen met een zesje gehaald. :=

Ik begreep dat bij Nederlands het hele vak pragmatiek eruit gehaald gaat worden, te weinig mensen halen het.

FOG

Berichten: 388
Geregistreerd: 14-07-06
Woonplaats: 050 en soms 0513

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:00

Echt? Oei, dat riekt toch wat naar In-Holland praktijken.. Vind Pragmatiek toch wel een belangrijk onderdeel van zowel CIW als NTC. Ik had in een keer een 8 :D goed gokken geloof ik..
Maar even weer on-topic, ik moet weer aan het werk :( anders komt het nooit goed met m'n opzet..

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:03

Ik denk dat er wel een soort van pragmatiek-achtig vak voor in de plaats gaat komen, maar wellicht met een heel andere opzet.

Ik moet vanmiddag ook nog heel druk aan het werk, morgenavond het concept van hoofdstuk één inleveren.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:04

Ha, allemaal mede-Groningers hier, en ook nog veel letterenstudenten!

Ik ben bezig met mijn scriptie voor de researchmaster Art History & Archaeology, afstudeerrichting Landschapsgeschiedenis. M'n derde master al O:) en hierna is het echt afgelopen :o.
Ik MOET echt half juli alles klaar hebben anders heb ik een (financieel) probleem.

Maar nu het onderwerp: mijn scriptie gaat over landschapsveranderingen na 1950. Ik ga kijken wiens belangen een dominante rol hebben gespeeld in recente landschapsontwikkeling en in hoeverre er op het platteland sprake is van 'strijd om de ruimte'. Ik ga dit onderzoeken aan de hand van een casestudy in de omgeving van Grolloo, in de periferie van het stroomdallandschap van de Drentsche Aa. Veldwerk doen is geen straf 8-)
De afgelopen maanden heb ik geworsteld met de opzet en de afbakening, ik wil altijd veel te veel, dat is mijn grootste valkuil.
Ik heb een hele goede begeleider trouwens, daar ben ik echt super blij mee.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:04

Ik baal wel dat de diplomering in de zomervakantie valt... Hoop echt dat iedereen dan al terug is :=
(haha ja ik zal en moet het voor de zomer ingeleverd hebben :') )