Stewardess. Doen en laten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Stewardess. Doen en laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 19:58

Ik ga nu richting het einde van mijn MBO-opleiding bouwkunde niveau 4. En wat ik daarna wil gaan doen.

Tot nu toe heb ik als opleiding in mijn achterhoofd HBO Communicatie. Dit kan ik later goed toepassen in combinatie met mijn eerste MBO opleiding. Maar... Iets in mij begint te kriebelen.

Ikzelf ben avontuurlijk, hou van reizen, heb niets met vastigheid, zoek de uitdaging op, kan goed met mensen opschieten, ben graag opmezelf al ik alleen ben en dacht toen aan stewardess. Ben al heel lang bezig met info verzamelen over het "stewardessen" bestaan. En dat is nog best moelijk.

Ik las op I-net dat de opleiding daarvoor geen toegevoegde waarde is. Ook las ik dat de vooropleiding niet van belang is. Je moet 21 zijn en MBO hebben afgerond. Naast de eisen aan de lengte en breedte en je talenkennis, voldoe ik op alle punten.

Voor alle stewardessen hier, help me! What to do en how to do? Liever teveel dan te weinig informatie.

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:01

geen ervaring mee,

kweet alleen nog dat je sterkte van je ogen tussen de -3 en +3 moest zitten.. En daarom valt dit beroep voor mij af om later te kiezen :D

mayniac_val

Re: Stewardess. Doen en laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:04

Vriendin van mij werkt bij KLM, ze werven inderdaad het liefst zelf mensen om vervolgens intern op te leiden :j

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:35

mayniac_val; Het mij idd duidelijk geworden dat de meeste luchtvaartmaatschappijen zelf mensen werven. Maar hoe maak ik me kenbaar dat ik interesse heb? Ik heb heel wat maatschappijensites bekeken. Maar het is me onduidelijk hoe of wat.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:32

Ik lees even mee :)

Ik ben benieuwd welke luchtvaartmaatschappijen een goede opleiding aanbieden en welke een wat mindere.. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:01

http://vacatures.transavia.com/vacature ... _procedure

Daar, bijvoorbeeld, en als je even zoekt op klm stewardess kom je ook bij hun vacaturesite. Alleen zeggen deze 2 al vol te zitten. Je kan alle andere maatschappijen nog checken, en anders gewoon een open sollicitatiebrief sturen. Dan weten ze in ieder geval dat je interesse hebt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:14

De luchtvaart sector ligt zo goed als plat. KLM heeft wel mensen geworven en deze staan nu op een wachtlijst. Onduidelijk wanneer hun aan de opleiding kunnen beginnen. Misschien dit jaar nog.
Ik heb onlangs gesoll. bij Transavia, helaas niet door. Maar houd er rekening mee dat deze maatschappij alleen met een seizoens contract werkt. In principe word je aangenomen voor 6 maanden maar heb verhalen gehoord/gelezen van mensen die uiteindelijk maar 2 maanden gevlogen hebben.
Wat Arkefly betreft weet ik niet zo goed hoe het daar werkt, volgens mij moet je die een open soll. sturen. Als ze echt dringend mensen nodig hebben vind je de vacatures op http://www.arke.nl (via een link geloof ik).

Mijn advies: ga lekker aan die opleiding beginnen, maak hem af en wie weet zijn er tegen die tijd weer volop stewardessen nodig.

meer lezen: www.stewardess.startpagina.nl

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:43

Die opleiding zou ik echt niet doen. Er zijn genoeg mensen die direct solliciteren bij de luchtvaartmaatschappij, en voor zover ik weet hebben ze die toch liever. Kan je beter een andere opleiding kiezen die je extra vaardigheden leert die ook van pas komen als stewardess, en regelmatig de vacatures bij de maatschappijen blijven checken..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:01

De elegance die vroeger aan het stewardess zijn zat is er al lang niet meer. Je bent nu gewoon een bediende, maar dan in de lucht. Series zoals PAN AM, erg romantisch en avonturlijk, maar strookt totaal niet (meer) met de werkelijkheid.

Wil je 't toch doen.. De meeste maatschappijen werken met een eigen opleiding, duurt een paar weken. Extra talenkennis is een flinke plus.

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:07

zelf geen ervaringen mee, maar mag ik eens weten wat moet je lengte en breedte enzo dan wel zijn ? :p

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:44

Dat verschilt, voor zover ik weet, ook nog per maatschappij. Ik zie China Air nog niet echt eisen dat hun mensen minimaal 1.70 zijn. KLM kan dit wel eisen. Breedte :+ Je mag niet te dik zijn.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:16

Ik zou zeggen: ga voor je HBO en kijk daarna of je een interne opleiding tot stewardess kunt volgen. Baankansen zijn echt om te janken.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:44

Rean_Pony schreef:
zelf geen ervaringen mee, maar mag ik eens weten wat moet je lengte en breedte enzo dan wel zijn ? :p

Bij KLM: (http://www.klm.com/jobs/nl/werken_in_de ... orden.html)
21 jaar of ouder, vanwege het internationale karakter van de functie;
opleiding: minimaal HAVO / MBO 4 diploma ongeacht richting of duur;
lengte minimaal 1.58m tot 1.90m;
sterkte van bril of contactlenzen tussen de -5 en +5;
een goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid in de Nederlandse en Engelse taal;
je kunt binnen 1 uur op Schiphol zijn voor reservediensten;
je kunt zwemmen. :D :D

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:31

Ik lees even mee. Zal heel graag in de toerisme willen. het liefst stewardess worden. Maar nu wou ik graag een brede opleiding. Nou dacht ik die gevonden te hebben bij de TIO maar die kost wel heel erg veel geld. Morgen ga ik kijken bij een open dag in Groningen. De opleiding luchtvaardienstverlening. Maar misschien kan ik beter een gewone toerisme opleiding doen? Zit zo te twijfelen!

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:35

ik lees mee, ben ook erg benieuwd. (mijn probleem is alleen dat mijn oog sterkte -9 is en ik voorlopig nog niet kan laten laseren..)
wat ik wel kan zeggen is dat een vriendin van mij ook een of andere opleiding tot stewardess
heeft gedaan en zij zegt dat je begint bij korte vluchten in goedkope vliegtuigen en dat je niet zo snel bij KLM komt

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:36

China Southern zoekt op dit moment europese stewardessen, je moet wel bereid zijn om lange tijd in het buitenland te verblijven. Wel een erg mooie mogelijkheid mocht je dit echt willen.

KLM werft op dit moment niet meer, en als ze werven gaat de voorkeur uit naar meiden die verder zijn qua leeftijd.
Arkefly heeft op dit moment nog een lijst met sollicitanten die ze moeten wegwerken van vorig seizoen maar is een erg leuke maatschappij om voor te vliegen. Veel vakantie en mooie bestemmingen. Je kan een open sollicitatie sturen.
Trans gaat werven in Maart via addeco.

Succes :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:38

Maar er zijn toch ook andere bedrijven als KLM? Evt. kan je toch ook bijv. bij andere luchtvaartmaatschappijen in andere landen solliciteren? Of ben ik gek?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:39

Ja hoor Mightyjoe, dat kan. Maar er zijn weinig maatschappijen die buitenlandse stewardessen aannemen. China Southern werft daar nu wel voor, en Emirates heeft ook buitenlandse stewardessen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:45

Okee.. Het is wel echt iets wat ik wil. Alleen het word zo vaak afgeraden. Maar als je bijv. geen werk als stewardess kunt vinden wat zou je dan kunnen doen? Heb je dan bijvoorbeeld ook kans om aangenomen te worden bij een reisbureau? Of hostess in een vakantieland ofzo?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:00

Wat voor opleiding had je daarvoor in gedachten?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:14

Naar mijn weten werft Transavia altijd begin van de winter/einde van het jaar voor het dan komende zomer seizoen.
De eerste selecties worden gedaan door uitzendburo Unique.

Adecco werft voor de KLM