Studie Dierwetenschappen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stoof

Studie Dierwetenschappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 16:18

Hoi allemaal,

Volgend jaar moet ik een aan een opleiding aan de hogeschool/universiteit beginnen. Ik heb echt heel lang niet geweten wat ik wilde doen. Nu ben ik via internet de opleiding dierwetenschappen tegen gekomen. Ik woon in België en heb in het middelbaar TSO gevolgd. Kan ik met dit diploma aan deze studie beginnen? En wat is de moeilijkheidsgraad van deze opleiding? Ook zou ik graag wat ervaringen horen.

grt

AnoukS_

Re: Studie Dierwetenschappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:38

Hoihoi!
Ik studeer Dierwetenschappen, ga straks me derde jaar in. Super studie, super stadje, en super gezellig! Maar wat is TSO? (niet bekend in Belgie:P)
Studie zelf is redelijk pittig, het is een universitaire studie, en voorkennis qua biologie/wiskunde/scheikunde/natuurkunde is wel een vereiste.
Wil je aankomend september nog beginnen, of volgend jaar pas?

Voor vragen en details etc, kan je altijd pb'en, maar dan hoeft t niet zon verhaal te worden hier;)

Groetjes Anouk

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:07

TSO is Technisch secundaire onderwijs...

Met een TSO diploma alleen ben je niets gelijk een ASO diploma, je bent bijna verplicht om verder te studeren ;-)

Welke richting heb je in TSO gedaan, want als je vb Handel of toerisme hebt gedaan ( en zelf OPR) is dierenwetenschap niet direct de richting die aan te raden is, omdat daar het vak natuurwetenschappen veel minder belangrijk is

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:10

Ik raad af om na een TSO opleiding een universitaire opleiding te gaan. Die stap is te groot, vooral omdat dit een pittige studie is met veel exacte vakken. Als je ASO wetenschappen had gehad..dan had het gekund maar ik denk dat dit te zwaar is.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:17

@PreciousViva : Niet altijd waar ;-) ook te zien in welke school je zit ;-) Een katholieke school is strenger op leer gebied dan een gemeente school ;-)
Ik zit nog op school ga nu naar 6stw en ze doen er echt allles om je klaar te stomen voor hoge school en zelf unif.
Een vriendin zit pas sinds vorig jaar by me op school en ze zei dat ze toch wel afgezien heeft en dat onze school harder tegen aan gaat voor het leren en het hebben van goede punten.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 23:29

Ik heb juist de richting STW (sociaal technische wetenschappen) afgerond. Die is wel degelijk wetenschappelijk ingesteld (vind ik :o ). Wel heb ik minder wiskunde gehad dan ASO richtingen.

@mohica, ik snap niet echt wat je bedoelt, met een ASO diploma moet je toch ook verder studeren? TSO en ASO zijn beide basissen om verder te gaan in de uni of hogeschool. Ik zat dus wel op een gemeenteschool de laatste 3 jaar, en vond niet de lessen makkelijker, maar het contact met de leerkrachten was veel beter en dat zorgde er dan wel voor dat het makkelijker werd.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:00

Ja ja, met wa ik zei bedoelde ik dat je na ASO en TSO echt verplicht bent verder te gaan studeren, omdat je met een ASO en TSO diploma van het secundaire gewoon niets bent ;-) dus dat je echt verplicht bent om verder te gaan studeren.
En ja STW is echt wetenschappelijk gericht en ja wiskunde minder wat wel spijtig is, maar het vak IO is wel goed opgesteld vindt ik ( en het 8uur in de week hebben is zelf soms zwaar :p )

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:52

Ik zou zeggen neen.
Je hebt in TSO nog verschillende niveauverschillen .. Nu valt STW absoluut niet onder de richtingen waar je een goede theoretische basis meekrijgt. STW is ook een praktijkgerichte richting waarin studenten leren koken en dergelijke dus een goede wetenschappelijke basis heb je niet .. Ook heb je niet geleerd om grote paketten aan leerstof op korte tijd te verwerken, wat je aan de universiteit wel moet doen, dus kortom helemaal geen aanrader.
Zeker als je het in STW al soms 'zwaar' vind, zal zelfs de hogeschool niet makkelijk worden ..

De eerder wetenschappelijk gerichte TSO richtingen zijn richtingen als Techniek-wetenschappen en dergelijke ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:03

Hier nog een dierwetenschapper die richting het derde jaar gaat (Anneloes). De studie is behoorlijk pittig. Veel pittiger dan ik had verwacht en dat terwijl ik het vwo behoorlijk simpel ben doorgestoomd.

Het is zeker leuk, maar onderschat de studie niet.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:22

Leentje_ schreef:
Ik zou zeggen neen.
Je hebt in TSO nog verschillende niveauverschillen .. Nu valt STW absoluut niet onder de richtingen waar je een goede theoretische basis meekrijgt. STW is ook een praktijkgerichte richting waarin studenten leren koken en dergelijke dus een goede wetenschappelijke basis heb je niet .. Ook heb je niet geleerd om grote paketten aan leerstof op korte tijd te verwerken, wat je aan de universiteit wel moet doen, dus kortom helemaal geen aanrader.
Zeker als je het in STW al soms 'zwaar' vind, zal zelfs de hogeschool niet makkelijk worden ..

De eerder wetenschappelijk gerichte TSO richtingen zijn richtingen als Techniek-wetenschappen en dergelijke ;)

Dit hangt af op welke school je zit ;-) Onze natuurwetenschappen en sociale wetenschappen zijn best wel pittig voor een tso richting ;-) ( zeggen de leerkrachten zelf!! )
Bij mij op school ligt de STW ( en gwn het hele TSO) richting veel hoger van niveau dan de stw richting van de school 10min verder ;-)
Ik zit op een katholieke school en de andere school is het K.T.A ( koninklijk technisch ateneneum)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 01:34

Alsnog is het echt geen pittige studierichting hoor, miskijk je er niet op, als dat al een pittige studierichting voor je is dan is universiteit hoog gegrepen.
Overigens ben ik ook altijd naar katholieke scholen geweest hoor ;)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 21:01

Ik heb in Stw niet echt problemen gehad( behalve als ik gewoon niet leerde :o ). Ben met vrij hoge cijfers ook geeindigd in juni. Ik kreeg 3 uren scheikunde en 2 uur biologie. Mijn leerkracht scheikunde zei altijd dat onze cursus bijna dezelfde was als die van wetenschappen wiskunde.

Wat ik nog graag wilde weten was wat de opleiding ongeveer kost.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:44

Prijzen van opleidingen liggen vast in Belgie dat zal ongeveer 550 voor een schooljaar zijn + kosten van cursussen en dergelijke :)

Maar maak je echt geen illusies hoor .. de cursussen van stw en wewi verschillen en er zit nogal een groot verschil tussen maar goed ook, anders moest er geen onderscheid gemaakt worden ;)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:12

Weet ik van die curcusse ;-) vriendin van me zit in wewi zagen exacte hetzelfde alleen wat minder moeilijk uitgelegd, maar even uitgebreid :p