Boekenlijst Pabo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fabienne_Z

Boekenlijst Pabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 11:35

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje voor Pabomensen dus hopelijk zitten er hier een paar! Ik ga in september starten bij Inholland met de gewone dt variant van de Pabo en nou heb ik gister mijn boekenlijst voor de komende jaren binnen gehad.
Uit ervaring van vorige studies weet ik dat er vaak veel boeken op staan die niet of nauwelijks gebruikt gaan worden en om te voorkomen dat ik weer goud geld uitgeef aan een hele stapel waar ik misschien een kwart van gebruik is mijn vraag : Welke van deze boeken gebruik je echt en welke staan nog in het celofaan in de kast?
Alvast bedankt!

Bewegingsonderwijs in het spellokaal
pak je pen-kooijman
aardrijkskunde is overal-Verheij, Notté
eigen-wijs- Haverkort
Laat maar zien-Onna
Kijk op spel-Nooij
Taalonderwijs ontwerpen- Robbe, Huizinga
Ontwikkelinspsychologie-van Beemen
Taal & didactiek:spelling-Huizinga
Aanvankelijk en technisch lezen-Huizinga
Kinderen leren rekenen-Heuvel-panhuizen
Muziek meester!-van der lei
Ontwikkeling door onderzoek-kallenberg
Basisontwikkeling voor peuter en de onderbouw- Janssen-Vos
Geschiedenis geven-De bruin, Bosua
Logopedie voor onderwijsgevenden-Pronk-Boerma
Van alles wat meenemen-van keulen, van beurden
Praktische didactiek voor natuuronderwijs-de vaan, Marell
praktische taalvaardigheid voor Engels-Oskam
Met woorden in de weer-van den nulft, verhallen
natuuronderwijs inzichtelijk-kersbergen, haarhuis
pedagogisch didactisch begeleiden-van eijkeren
leren op de werkplek-bosch
levensbeschouwing ontwikkelien-de scheffer

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:41

Helaas. Ik denk niet dat ik veel van je lijst heb. eigenwijs en kijk op spel wel, maar die wil ik sowieso niet wegdoen. Heb je al eens bij de slegte of bol.com gekeken? Die hebben vast wat van je lijst tweedehands!

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 11:56

marjonneke schreef:
Helaas. Ik denk niet dat ik veel van je lijst heb. eigenwijs en kijk op spel wel, maar die wil ik sowieso niet wegdoen. Heb je al eens bij de slegte of bol.com gekeken? Die hebben vast wat van je lijst tweedehands!

Thanks voor je reactie maar het gaat mij er niet om of ze te koop zijn maar of ze wel echt gebruikt gaan worden omdat ik niet superveel geld wil uitgeven aan spullen die ik niet gebruik :)

Erna_

Re: Boekenlijst Pabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:52

Eigen-wijs zou ik zeker aanschaffen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:44

je hoeft ze toch niet nieuw te kopen? Tweedehands staat MP er vol mee, dat scheelt ook al een hoop geld.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 13:56

Ja klopt ik koop ze ook sowieso niet nieuw maar ook 2e hands vind ik het zonde als ik geld uitgeef aan iets wat ik misschien net zo goed in de bieb kan lenen ivm weinige gebruik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:25

meer dan de helft heb je eigenlijk niet nodig, ik heb een aantal boeken te koop van de pabo die ook op je lijst staan. ze zien er nog erg nieuw uit. je kan me altijd een pb sturen!

ik zelf heb de pabo in leiden gedaan dus hieronder de boeken die ik wel gebruikte:

pak je pen-kooijman (niet echt nodig, wel handig)

Ontwikkelinspsychologie-van Beemen (ken ik niet maar lijkt me wel interessant!)

Aanvankelijk en technisch lezen-Huizinga (wij hadden er artikelen uit volgens mij dus niet het boek zelf, maaris wel handig)

Praktische didactiek voor natuuronderwijs-de vaan, Marell (heb ik niet gebruikt, maar boek is volgens andere studenten wel handig)

Met woorden in de weer-van den nulft, verhallen (alleen hoofdstuk 3 was nuttig voor een klein deel van een tentamen)

natuuronderwijs inzichtelijk-kersbergen, haarhuis (erg handig als je nooit natuur heb gehad)

pedagogisch didactisch begeleiden-van eijkeren (top boek!)

leren op de werkplek-bosch (niet echt boeiend maar wij kregen er soms stof uit op een tentamen)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:56

Ik zou gewoon de eerste les afwachten en het navragen bij de docent / nakijken in de modulewijzer wat daar in staat over het gebruik van boeken. Je hebt een boek zo in huis als je het nodig hebt (en dit zegt een docent op het hbo := ) En anders is er altijd nog een mediatheek op school die standaard alle boeken voor iedere opleiding heeft liggen (vaak meerdere exemplaren) wat je even kan lenen.

Beetje rotte van boekenlijsten is namelijk dat wij die al in maart/april 2011 moeten aanleveren voor het aankomende studiejaar 2011/2012. Maar sommige vakken ga ik pas in elkaar draaien in januari 2012 omdat ik die pas in kwartaal vier ga geven (mei - juli 2012), soms besluit ik op het laatste moment dat ik bijvoorbeeld een boek niet ga gebruiken omdat er net leuke artikelen over een onderwerp in een vakblad zijn verschenen en relevanter zijn of ik ga een andere lesvorm gebruiken wat misschien net wat beter pas bij dat vak. Maar ik moet wel bijna een jaar van tevoren een lijst aanleveren want ja als een boek niet op de lijst staat kunnen wij een student niet verplichten het aan te schaffen.. Ik weiger om lessen al een jaar voor dat ik ze draai klaar te leggen, want de actualiteit in je lessen gebruiken is gewoon leuker (voor mij en de student).

Boekenlijsten waren handig in de tijd dat er nog geen internetwinkels bestonden en je bij de Donner je lijst moest aanleveren en boeken soms weken er over deden voordat ze geleverd werden.. Maar die tijd is niet meer. Productie en distributie van boeken gaat nu 10x sneller dan jaren terug.

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:58

Ik zou wachten met boeken kopen tot je de cursusbeschrijvingen hebt gezien. Hierin kan je zien hoeveel je van elk boek gebruikt en welke dus wel eht handig zijn om te kopen.

Laat maar zien en muziekmeester heb ik hier liggen en mag je wat mij betreft voor weinig geld overkopen. Kijk op spel heb ik ook liggen maar die heb ik eerlijk gezegd nooit gebruikt en ik zou het dus ook niet aanraden om dat te kopen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:29

Deze drie boeken heb ik eventueel voor je :)

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:12

Ik heb echt bijna geen enkel boek gebruikt. O:)
Veel gewerkt met samenvattingen van de pabowijzer.

Eigen-wijs is wel echt een aanrader! Die is ook erg leuk voor stages.

Ik heb nu mijn eerste jaar afgerond en heb deze boeken dan wel gebruikt die jij op je lijst hebt staan:
Eigen-wijs, taalonderwijs ontwerpen en ontwikkelingspsychologie.

Gewoon navraag doen bij docenten of je het boek echt nodig hebt en die kun je dan 2e hands bestellen via Bol.com

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:06

Fabienne_Z schreef:
Hallo allemaal,

Bewegingsonderwijs in het spellokaal, vond ik wel handig
aardrijkskunde is overal-Verheij, Notté, kregen wij een toets over, had zelf niet zoveel aan het boek
eigen-wijs- Haverkort, handig
Laat maar zien-Onna, vond ik onzin kort gebruikt
Basisontwikkeling voor peuter en de onderbouw- Janssen-Vos, openboek toets over gehad
Logopedie voor onderwijsgevenden-Pronk-Boerma, een keer gebruikt
Praktische didactiek voor natuuronderwijs-de vaan, Marell, als dat, dat blauwe boek is vond ik hem onzin
praktische taalvaardigheid voor Engels-Oskam, amper gebruikt alleen voor een keuze college
Met woorden in de weer-van den nulft, verhallen, heb ik alleen gebruikt voor mijn Minor NT2
levensbeschouwing ontwikkelien-de scheffer, redelijk vaak gebruikt ook ivm DCBO diploma

Ik moet wel zeggen dat ik nu al bijna 4 jaar voor de klas sta en Inholland voltijd heb gedaan

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:40

Fabienne_Z schreef:
pak je pen-kooijman
eigen-wijs- Haverkort
Laat maar zien-Onna
Kijk op spel-Nooij

Geschiedenis geven-De bruin, Bosua

Deed Pabo in Utrecht en de dik gedrukte gebruikte wij heeeeeeeel veel... Succes!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:13

Je kunt beter niks bestellen en dan bij de colleges horen welke boeken je moet gebruiken. Ik studeer aan de Ipabo in Alkmaar en heb er genoeg niet gebruikt.
Deze heb ik gebruikt en ga naar m'n laatste jaar:

Bewegingsonderwijs in het spellokaal methode voor gym aan kleuters moet je hebben
pak je pen-kooijman je ontwikkelt je eigen handschrift hiermee, hoort ook een portfolio bij
aardrijkskunde is overal-Verheij, Notté zeer duur, maar heb je weinig aan.
eigen-wijs- Haverkort deze móet je écht aanschaffen, is liedbundel
Laat maar zien-Onna Beeldende Vorming, ook interssant
Kijk op spel-Nooij Drama, érg leuk
Aanvankelijk en technisch lezen-Huizinga interssant als je in groep 3 stage loopt
Muziek meester!-van der lei interessant, als je van muziek houdt.
Logopedie voor onderwijsgevenden-Pronk-Boerma deze kun je van mij van weinig overnemen
Praktische didactiek voor natuuronderwijs-de vaan, Marell goed boek
natuuronderwijs inzichtelijk-kersbergen, haarhuis goed boek
pedagogisch didactisch begeleiden-van eijkeren zéér interessant boek
leren op de werkplek-bosch écht een zeer nutteloos boek!! Deze kun je van mij wel voor weinig overnemen.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:19

Ik heb gewoon het hele jaar bij de eerste les aangehoord welke boeken we echt nodig hadden en die aangeschaft. Meestal tweede hands of anders nieuw via Bol.
Nu heb ik dus geen ongebruikte boeken liggen, al gebruik je de ene meer dan de andere. Vond het zo wel fijn werken, je weet precies welke boeken je nodig hebt en gaat gebruiken en je kunt het geld ook nog verspreiden.
Wat anderen al zeiden, Eigen-Wijs en Muziek-Meester zijn echt leuk om te hebben voor je lessen.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 02:25

Ook ik zou aanraden gewoon per blok te kijken wat je nodig hebt. Ik heb ook redelijk wat boeken van vorig jaar helemaal niet geopend, maar ook veel boeken van je lijst al meerdere keren moeten gebruiken (en weet ik ook van dat we ze weer gaan gebruiken) ik heb in mijn 2e jaar echt max 5 boeken gekocht.

Ook ik heb even dik gedrukt welke wij veel gebruiken''

bewegingsonderwijs in het spellokaal
pak je pen-kooijman
eigen-wijs- Haverkort
Laat maar zien-Onna

Kijk op spel-Nooij
Geschiedenis geven-De bruin, Bosua Leuk detail wij krijgen les van de schrijfster. Ik haat geschiedenis maar ik hou echt van dit boek en die docent :j