Paard en kappersvak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yunaa

Paard en kappersvak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 12:47

Ik ga na de zomervakantie naar het MBO, en ik ga het kappersvak beoefenen. Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die ook in het kappersvak zitten, en een eigen paard hebben. En zo ja ... Lukt dit een eigen paard in deze studie? Want vaak maak je lange dagen op school, of in de kapsalon. En je hebt dan natuurlijk ook nog de bekende 'trainingsavonden', waarop je mensen moet meenemen in de avond die model willen zijn. (Dus 's avonds je paard doen is dan ook geen optie lijkt me)
Ik ben benieuwd of een paard dan in deze studie 'past'. Is het mogelijk volgens jullie als je uit school komt (of eventueel kapsalon), dat je daarna nog je paard kan doen? (Ik moet met de bus vanuit school ruim een uur reizen)
Mij lijkt als je eenmaal thuis ben, er ook dingen op je staan te wachten, zoals het zoeken van modellen. En daar ben je echt wel even mee bezig...
En als je een hele dag stage loopt in een kapsalon, tot een uur of 6, dan heb je natuurlijk ook de plicht om je paard te verzorgen. Maar wat nou als je die zelfde avond opeens een trainingsavond heb voor modellen, dan zit je ook weer aardig in de knoop met je paard.
Dus is een eigen paard te doen in deze studie?

Graag hoor ik bij deze advies of ervaring van mensen met een eigen paard, die ook kapster zijn, of die nu leren op school voor kapster. Hoe ervaren jullie dit allemaal wat ik hierboven heb opgenoemd? En dan hoef ik geen antwoorden met: ''Dan neem je toch een bijrijder?'' enz.

Ik hoop dat het duidelijk is, alsvast bedankt! +:)+

pitbullgup

Re: Paard en kappersvak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:56

Ik ben ook kapster en heb dan wel geen eigen paard maar wel altijd verzorgpaarden gehad toen ik in opleiding was. Ga je BBL of BOL doen? Met BOL heb je in ieder geval tijd zat.... toen ik de opleiding deed was ik uiterlijk om half 5 thuis (vaak al veel eerder) snel huiswerk maken en dan door naar de paardjes. Modellen heb je op bepaalde datum's en die lijst krijg je vaak al in het begin van het jaar dus kun je dan al gaan zoeken.
Met BBL kun je na het werk je huiswerk doen en dan naar de paarden.
Traininsavonden is vaak 1 vaste avond in de week en die zijn vaak van na sluitingstijd tot een uurtje of 9 dus dan zou het die dag wel wat moeilijker worden inderdaad.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:44

Ik ben ook kapster heb een BOL opleiding gedaan van 2 jaar. Ik heb er nooit moeite mee gehad. Alleen op m'n stage dag was lastig omdat ik dan van 13.00 tot 21.00 of later stage liep. Dus die dag ging ik nooit naar me paard. Maar de schooldagen bij ons waren nooit lang maar tot 4 uur 's middags. En 1x in de maand van 's middags tot 's avonds. Maar goed dat was te overzien. Verder was bij ons de kapsalon op school van 9 tot 4 uur open dus dat viel altijd wel mee. En op maandag vrij als 2de jaars. In het eerste jaar alleen 's ochtends.
Trainingsavonden op je stage dat is verschillend. Sommige kapsalons eisen dat je minimaal 1x per week een avond training hebt. En elke week modellen mee neemt. Dat was in mijn geval niet zo. Hoefde niet zo vaak een model mee te nemen zowel naar school als naar stage.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 16:20

pitbullgup schreef:
Ik ben ook kapster en heb dan wel geen eigen paard maar wel altijd verzorgpaarden gehad toen ik in opleiding was. Ga je BBL of BOL doen? Met BOL heb je in ieder geval tijd zat.... toen ik de opleiding deed was ik uiterlijk om half 5 thuis (vaak al veel eerder) snel huiswerk maken en dan door naar de paardjes. Modellen heb je op bepaalde datum's en die lijst krijg je vaak al in het begin van het jaar dus kun je dan al gaan zoeken.
Met BBL kun je na het werk je huiswerk doen en dan naar de paarden.
Traininsavonden is vaak 1 vaste avond in de week en die zijn vaak van na sluitingstijd tot een uurtje of 9 dus dan zou het die dag wel wat moeilijker worden inderdaad.

Ik ga de opleiding BOL doen, houdt in 2 dagen per week werken, en 3 dagen per week naar school toe. Dat wat je zegt over die modellen lijkt me inderdaad wel logisch, dat je dat van te voren op krijgt. Dus dat zal heus wel moeten lukken. En dan op die trainingsavond zal indd wat jij zegt ook moeilijk worden, wat ik ook al dacht ...
Maar je hebt niet het gevoel gehad dat je je altijd enorm moest haasten voor de paarden, en dat je een beetje het idee kreeg dat het niet echt lukte kwa tijd enzovoort?

Tigra_ schreef:
Ik ben ook kapster heb een BOL opleiding gedaan van 2 jaar. Ik heb er nooit moeite mee gehad. Alleen op m'n stage dag was lastig omdat ik dan van 13.00 tot 21.00 of later stage liep. Dus die dag ging ik nooit naar me paard. Maar de schooldagen bij ons waren nooit lang maar tot 4 uur 's middags. En 1x in de maand van 's middags tot 's avonds. Maar goed dat was te overzien. Verder was bij ons de kapsalon op school van 9 tot 4 uur open dus dat viel altijd wel mee. En op maandag vrij als 2de jaars. In het eerste jaar alleen 's ochtends.
Trainingsavonden op je stage dat is verschillend. Sommige kapsalons eisen dat je minimaal 1x per week een avond training hebt. En elke week modellen mee neemt. Dat was in mijn geval niet zo. Hoefde niet zo vaak een model mee te nemen zowel naar school als naar stage.

Dan ga ik de zelfde opleiding als jou doen, alleen mijn opleiding duurt in totaal 4 jaar. (Als ik all-round kapper wil worden) Heb je ook niet gehad als je smiddags om 1 uur moest werken, dat je voor die tijd wel eens naar je paard ging? En tegen mij hebben ze gezegd dat ik ook meestal rond een uurtje of 3 vrij zal zijn op school, maar goed dan nog een uurtje reizen met de bus naar huis. En dan ben ik dus 'bang' dat als ik thuis ben, nog veel moet doen voor het kappersvak, dat ik dan geen tijd over zal hebben. Want vind jij uberhaubt dat je met het kappersvak een eigen paard zou kunnen redden, of raad jij liever aan om het ná je studie pas te doen?

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:00

PP -> STW

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 18:19

Nog meer mensen advies/ervaring? ;)

tiffenyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:46

moeilijk is de opleiding niet , tijd genoeg over om te paardrijden/ verzorgen als je het een beetje plent lukt dat wel , goed opletten in de lessen is het halve werk dan is het huiswerk ook zo gepiept.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:54

Lees eventjes mee, ik wil over een tijdje ook kappersopleiding gaan doen. Als het allemaal zo door gaat zoals het nu gaat..