Kortdurende opleidingen? Help!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Kortdurende opleidingen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-11 16:56

Even wat uitleg bij de vraag:

Door langdurig gepest worden (13 jaar), ernstige dyslexie en faalangst, is mijn jeugd verre geweest van wat ik had gewild. Ik heb 7,5 jaar op de middelbare school gezeten en die tijd is een hel voor mij geweest. Ik ben begonnen op het VWO, maar ben door persoonlijke omstandigheden sprint HAVO gaan doen. Dit heb ik in 2 jaar kunnen afmaken.
Nu zit ik dus met een HAVO diploma en daar houdt het mee op. Op dit moment ben ik niet met een opleiding bezig, omdat ik gewoon even niks met school en leren te maken wou hebben. Even tot mezelf komen, in het buitenland. Dit heeft mijn sociale leven en mijn zelf vertrouwen (wat ik eerst niet had door al dat pesten) een enorme boost gegeven. Maar in deze wereld kan je tegenwoordig bijna nergens meer heen zonder diploma.

Nu wil ik dus wel een "vervolgopleiding" gaan doen. Maar ik zie er als een berg tegenop om nog 2 tot 4 (of misschien wel 6 jaar) op school te zitten. Ik kan de moed er gewoon niet voor bij elkaar rapen en ik word zelfs bang bij het idee.
Het liefst wil ik iets van een 8 maanden-1,5 jaar cursus/spoed opleiding gaan doen en daarna lekker aan het werk of voor mezelf aan de gang. Helaas zie ik bijna letterlijk door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel aanbod, maar helaas zijn dat allemaal "gewone" opleidingen.
Het liefst zou ik iets met dieren of psychologie/psychotherapie gaan doen. En mijn voorkeur ligt dan toch in Nederland of Londen.

Nu mijn vraag dus, is hier iets in te vinden? En zo ja, waar moet ik dan zoeken en wat zijn mijn opties? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Is het haalbaar en realistisch (ivm. toekomst perspectief)?

Ik denk dat mijn verhaal al met al enig sinds onsamenhangend is geworden, maar ik hoop dat het toch duidelijk is.


Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:59

Misschien dat je een deeltijd opleiding kunt doen? Dat is 4 dagen werken in een bedrijf en 1 dag in de week naar school. Bijvb SPH
Dat kan bijvb bij Inholland of een andere hogeschool.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 24-03-11 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:00

Als je iets wilt in psychologie/psychotherapie ben je gewoon lang bezig :)

Ik denk dat je sowieso moet rekenen op (minimaal) 4 jaar studie als je iets in die richting wilt

Met dieren misschien iets via thuisstudies doen? Of een werken/leren variant? Kan je ook proberen met verpleegkunde? En vanuit verpleegkunde al werkende je differentiëren naar psychiatrie bijvoorbeeld?

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Re: Kortdurende opleidingen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:02

Ik doe een werken/leren opleiding voor psychiatrisch verpleegkundige. Duurt wel 4 jaar, maar je bent in die 4 jaar dus gewoon aan het werk en krijgt ook betaald. Het bedrijf waar ik werk betaalt mijn opleiding. En het is echt hartstikke leuk!
Voor meer informatie mag je altijd pb'en!

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:13

Heb je wel eens nagedacht om alsnog fulltime te gaan studeren?
Voor een HBO-opleiding ben je niet oud.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Princesspres

Berichten: 789
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Kortdurende opleidingen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:27

ben bang dat je idd voo de richting waar je heen wil je zal moete vastleggen voor een langere periode.
Het voordeel van een voltijd opleiding is weer dat je vanaf het tweede jaar per jaar ee half jaar stage loopt in twee delen en vaak het laatste jaar op 1 plek afstuderen. Dan zit je niet zo vast aan 1 plaats en i.p zit je alleen het eerste jaar echt fulltime op school.

Voordeel van bijv. Een werken/leren zijn weer de kosten en de ervaring.
Vaak wel meer diepgang, maar dan op r vlak.
Bij een voltijd meer theorie en ervaring op verschillende vlakken, maar weer wat minder diepgang.
Ook zijn de werken/leren varianten financieel wat aantrekkelijker.
Ik vind wel als je nog niet 100 procent zeker weet wat je wil en/of je je wil vast leggen een werken/leren variant wat lastiger omdat je vaak toch zit met een contract, waarin is afgesproken dat je minimaal een bepaalde tijd blijft.

Ik zou een lijstje maken met voor en nadelen , het financiele plaatje enzovoorts.
Bekijk wat vacatures, banen e.d wat vind je leuk om te doen en waar zou je in willen investeren
dan je doel;.....

Wat moet je doen om dat doel te bereiken;......

Wat zijn de mogelijkheden; met voor en nadelen;.......

Het financiele plaatje;......

Het tijdschema;........

Even laten rusten en er af en toe weereens naar kijken, tot je het gevoel hebt dat je weet wat je moet doen.

Komt echt wel goed allemaal, snap dat het door je ervaringe het best een grote stap is , denk er daarom goed over na

Wannadoo
Sinds 27-07-2011 trots mamma van onze knappe dochter Fleur
*\o/* L2 + 6

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-11 15:02

senna21 schreef:
Heb je wel eens nagedacht om alsnog fulltime te gaan studeren?
Voor een HBO-opleiding ben je niet oud.

Het probleem is niet dat ik mezelf "te oud" vind, maar dat ik al panisch word bij het idee van nog eens 4 jaar full-time te moeten gaan studeren.

Ik weet dat ik in de meeste gevallen toch echt niet anders zou kunnen, daarom ben ik nu naar alternatieven op zoek. Ik weet dat die er zijn, maar door het miljoenen aanbod aan "reguliere" opleidingen, waar 99% van de scholieren uiteindelijk op beland, zijn die haast niet te vinden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 bezoekers