Een dringende vraag over Aardrijkskunde (Weer & Klimaat)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Een dringende vraag over Aardrijkskunde (Weer & Klimaat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 21:25

Hallo, ik maak nu een presentatie voor aardrijkskunde. De presentatie heeft als hoofdvraag; Wat voor invloed heeft de zee op het klimaat?
Nou weet ik wel dat de zee bepaalde invloeden geeft, maar hoe zit dit eigenlijk met een landklimaat?
Neem als voorbeeld het landklimaat in Noord-Amerika. Een groot deel van Noord-Amerika bestaat uit landklimaat dus de zee heeft geen invloed, maar hoe kan dit dan? Rond Amerika ligt ontzettend veel zee.
In het oosten van Amerika bevindt zich een koude zeestroom en in het westen een warme zeestroom, waarom geeft deze geen invloed aan het land?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik kan het niet in mijn boek vinden en sites op het internet die geschikt lijken, snap ik niet of blijken uiteindelijk toch over iets heel anders te gaan! :)

Dezelfde vraag geldt voor woestijnklimaten in Noord-Afrika, want ook daar is aan de westkust zee aanwezig.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:28

AmberHeijman

Re: Een dringende vraag over Aardrijkskunde (Weer & Klimaat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 21:37

Bedankt, maar die sites leggen toch niet echt mijn probleem uit!

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:23

Ik ben niet zo goed in aardrijkskunde, maar zou het misschien door bergen kunnen komen? Dat die de wind tegenhoudt ofzo? :P Anders weet ik het ook niet. :P

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:26

De zee heeft wel invloed, maar beperkt, het overgrote gedeelte van Amerika heeft dan wel een landklimaat, een strook langs zee heeft dan toch echt een zeeklimaat. Vergelijk het met Europa, wij hebben in Nederland dan wel een zeeklimaat, maar verderop richting het oosten, Duitsland, Polen en daarna Rusland is dat steeds minder tot niet van invloed. Voor het overgrootte gedeelte zal Europa een overwegend landklimaat hebben.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 23:31

Bedankt Niezel, hier kan ik zeker wat mee! :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:56

Bij specifieke invloeden van zeeën/oceanen op klimaat zou ik in elk geval aandacht besteden aan de volgende dingen. Sorry voor sommige Engelse terminologie, ik ben helaas niet bekend met alle Nederlandse vertalingen omdat ik ze alleen in het Engels heb geleerd.

- Heat capacity (dat zal wel warmtecapaciteit worden): land en water hebben een verschillend vermogen om warmte vast te houden. Land absorbeert en verliest warmte snel, water absorbeert warmte langzaam maar houdt het wel lang vast. Water kan ook méér warmte vasthouden omdat het semi-transparant is: water wordt tot 100 meter diep opgewarmd, van land alleen de bovenste paar cm. Gevolg: in de regel matigt nabijheid van zeeën het klimaat in een regio. Binnenlanden in de regel kennen meer weerextremen dan kustzones.

- Oceaanstromingen: warme stroming verhit de bovenliggende lucht, een koude stroom koelt de overliggende lucht. Voorbeeld: de Golfstroom brengt vanuit de golf van Mexico warm water richting Ierland, UK en Scandinvie, het zou daar anders veel kouder zijn.
- Nabijheid van 'organographic barriers': dat zijn landvormen (zoals een bergketen) die de (vochtige) luchtstroming vanaf de zee opwaarts of lateraal veranderen. Dat beïnvloed de hoeveelheid neerslag en wind in de achterliggende regio. Leuk voorbeeld daarvan is de Atacama woestijn in Chili, de droogste woestijn op aarde.

- Hoge en lage drukgebieden: vanwege de verschillende warmtecapaciteit van land en water neigen hogedrukgebieden ernaar om smaller te zijn boven land dan boven water. het resultaat wordt wel 'semipermanent pressure cells' genoemd en dat heeft invloed op de voorkomende windrichting en vochtigheid in een regio.

- En dan nog bijzondere verschijnselen als de moesson, El Nino en La Nina.

Kijk aan de hand van die factoren nog eens naar je voorbeelden van Amerika en Afrika. :) Wat Niezel zegt klopt m.i. inderdaad trouwens, houd rekening met de schaal van Amerika, is wel even wat groter dan Europa dus wat hier een flinke strook lijkt te zijn, lijkt naar verhouding daar maar een piepklein kuststrookje zeeklimaat. :D Let dus op of je een kaart gebruikt die een goede schaal heeft, zodat je genoeg details kunt zien in de klimaatindeling. :)

Goede bron voor al dit soort vragen is trouwens het boek 'Earth, portrait of a planet' van Stephen Marshak! :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 21:44

Bedankt Elanor! :) Heel erg bedankt!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:15

En bij deze een slotje ivm huiswerktopic.