17 en (nog) geen bijbaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

17 en (nog) geen bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:27

Hallo bokkers :D

Ik kon geen soortgelijk topic vinden, als het er wel was, sorry daarvoor.
Nou is het zo dat erg veel leeftijdsgenoten een bijbaan hebben, meestal vanaf hun 16e. Nu ben ik 17 jaar en heb ik nog nooit een bijbaantje gehad :') hiervoor heb ik verschillende redenen: ik zit op het Luzac College wat inhoudt dat je elke dag van 9 uur 's ochtends tot 5 uur 's middags op school zit, en vaak op zaterdag ook nog. Daarbij heb ik nog mijn twee paarden die ook aandacht nodig hebben en aangezien ik ook nog moet reizen om van school naar huis te kunnen komt het erop neer dat mijn dagindeling er zo uitziet:
8 uur 's ochtends richting school, 18:15 thuis, eten en naar paard. Dan lig ik dus om 10 a 11 uur in bed.
Een zaterdagbaantje was ook geen optie, omdat ik op zaterdag vaak naar school moet.

Al met al hoop ik dit jaar te slagen voor mijn havo diploma en dan wil ik toch echt opzoek naar een baantje. Ik ben dan bijna 18, en nu vroeg ik me af of dit niet gruwelijk slecht staat op je CV als je nog geen werkervaring hebt (welk CV :')?) Word je dan nog wel ergens aangenomen?
Ik weet niet of dit een hele stomme vraag is, maar ik hoop in ieder geval op reactie's.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:31

Het is voor een toekomstige werkgever heel fijn om te zien wat voor dingen je allemaal kan en gedaan hebt. Maar als je geen tijd had, dan had je geen tijd en kunnen ze dat vast ook wel waarderen. Misschien is een zondagsbaantje in de horeca wat dan? ;)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:32

Ik ben ook 17 en heb ook nog nooit echt een bijbaantje gehad. Ja fotograferen, maar dat noem ik meer hobby ;) En ook 2 zomers op school bij het boekenfonds, maar ook dat is maar van heel korte duur geweest. Ik lees even mee ;)

Al ben ik wel van plan om deze week te gaan solliciteren, aangezien ik ook examen doe en dus wat meer tijd heb denk ik binnenkort.

Suzanne_J

Ik denk dat het niet zo erg zal zijn dat je geen groot cv hebt..
Is het geen optie om vakantiewerk te doen?

Vjestagirl

Als ik een CV binnen zou krijgen waar niets op staat aan bijbaantjes zou ik toch ernstig mijn twijfels krijgen bij hoe gemotiveerd iemand is om te werken.

Daarbij, als je een bijbaantje wilt en je hebt nog niets gedaan is de kans dat je er op je 18e eentje vind klein.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:33

Ik had toen ik 17 was ook nog geen bijbaantje hoor!
Ook veelste druk met de paarden en school.
Ik zou nu echt geen baantje op zondag gaan zoeken, zo kom je nooit eens aan wat rust toe!
Komt vanzelf wel hoor.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:34

Ik ben zelf ook 17 (wordt in maart 18) en ik heb op dit moment ook geen bijbaantje. Ik heb er wel al verschillende gehad.
De redenen dat ik nu geen bijbaantje heb is eigenlijk het zelfde als bij jou; particuliere school, paarden/wedstrijden/reizen etc.
Door een ongeluk heb ik de laatste 3 maanden thuis gezeten en daarom heb ik gesoliciteerd bij de ah voor achter de kassa (kan nog niet lang staan/lopen). Ik heb later gebeld en ze zeiden daar dat ze pas in januari gaan kijken naar de sollicitaties. Dus stel dat ik nu aangenomen wordt probeer ik toch ergens tussendoor wat werktijd te proppen want ik wil toch wel graag wat gaan verdienen nu.

Maar goed over jou vraag:
Ik denk dat als je straks een bijbaantje wilt dat je dan niet bij te grote bedrijven moet beginnen, maar eerder bij supermarkten/winkels etc. Misschien kun je ook proberen bij een restaurant ofzo te solliciteren.
Je moet toch ergens beginnen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:36

Ik heb ook nooit een bijbaantje gehad, echt geen tijd voor. Soms willen ze ook alleen weten of je activiteiten kunt hebben naast school. Dus als jij zegt dat je de zorg voor paarden e.d. had dan is dat ook positief. Ik zeg niet dat dat overal zo is, maar ik heb ook sollicitaties moeten beoordelen en toen werd daarop gelet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:38

Toen ik 18 was kreeg ik ook pas mijn eerste bijbaantje(oke daarvoor wel een keer bollen gepeld, maar dat vind ik niet onder een echt bijbaantje vallen :+). Heb ik een half jaar gedaan en toen hadden ze mij blijkbaar niet meer nodig. (Ik maakte te veel rekenfouten was de reden.. heb ik alleen nooit wat van gehoord in dat half jaar.)
Tot nu toe nog geen bijbaantje weer gehad. Deels angst, maar nu ook omdat ik in het laatste jaar van mn school zit en ik een bijbaantje erbij niet trek. Misschien laf maar dat lukt mij gewoon niet.

Ik heb trouwens rond mijn 18e ook gesolliciteerd bij supermarkten, maar daar hoor je nooit wat van. Dan ben je vast te oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:39

Bedankt voor de reacties! Ben gelukkig niet de enige :o
Als ik een vakantiebaantje ga zoeken ben ik al aan een "vaste" bijbaan toe. :) Even extra info: ik wil in mei gaan solliciteren, in juli word ik 18. Als het goed is ga ik HBO doen na de zomervakantie.

Heb idd meegemaakt dat ik van mensen hoorde dat zij rond hun 18e/19e niks meer van supermarkten hoorden..

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:40

hangt ervanaf wat je wilt gaan doen!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:41

xxnienke94 schreef:
hangt ervanaf wat je wilt gaan doen!?

Ik dacht aan een kledingwinkel oid, maakt verder niet heel veel uit.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:42

Gewoon nieuwsgierigheid hoor, maar waarom moet je de hele week zo verschrikkelijk lang naar school voor de havo?

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:45

Ik ben ook 17 en heb ook nog nooit een bijbaantje gehad :)
Nu ik na de havo een opleiding doe, loop ik stage dus dat komt later wel goed op m'n CV. Nou, ook prima toch! Krijg er voor betaald dus is ook een soort baantje.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:48

Ik was 18 toen ik mijn eerste bijbaantje kreeg. Zelfde als jij waarom ik eerder niks had... school school school doordeweek en savonds mijn paard en ja af en toe ook eens wat sociaals... en in het weekend ook nog regelmatig met school bezig, ook de paarden en gewoon eens weekend vieren...
Ik vind met je 18e beginnen geen reden om maar aan te nemen dat iemand niet gemotiveerd is om te werken... beter vol overgave ergens mee bezig zijn op je 18e, dan steeds maar bellen dat er nog schoolwerk ligt waardoor je maar de helft van de tijd kunt gaan... sorry, maar die 2 jaar vind ik persoonlijk niks uitmaken als je alle jaren daarna een gepassioneerde "werker (functie vul maar in" bent hoor...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:53

Och joh, daar moet je je niet te druk over maken. Een goed gemotiveerde sollicitatiebrief, evt met uitleg over gebrek aan lengte in je cv en een goede instelling is net zoveel waard als iemand die al tich baantjes heeft gehad.
En soms, iemand die allemaal baantjes heeft gehad en daar na enkele weken al weer vertrokken is, lijkt me ook niet altijd volledig betrouwbaar.

Ik had ook nooit tijd ivm school en verzorgpaarden, had het geld toen niet nodig dus zag ook het nut niet van een baantje erbij. Met mn 18de na examens (zwart) gaan werken en had pas vlak voor mn 19de een 'echte' baan. Moeite met vinden viel wel mee.
Enige wat lastig is is dat je wel rekening met bijv. de horeca moet houden. Zou je later graag een bijbaantje in de horeca willen (kwa tijden heel handig) dan is het wel handig ervaring op te doen nu je nog vrij goedkoop bent. Ik had vorig jaar (21 jaar) nogal wat moeite om een baantje te vinden, want had geen horeca ervaring, dus werd daar nergens aan genomen. Werk nu al ruim een jaar met plezier bij de Mac, goed vanaf gekomen dus :P

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:54

Ik had ook pas op mijn 18e mijn eerste baantje hoor, en dat was nog vakantiewerk ook :Y) Ik heb er gewoon geen tijd voor om een baan naast mijn studie te hebben.. Nu zou het wel kunnen omdat ik weinig naar school moet (lang leve HBO :+ ), maar ik moet daarnaast wel veel thuis doen voor school. En dan heb ik nog een paard :j
Komend schooljaar ga ik stage lopen (4 dagen per week), en een relevante stage met goed resultaat vind ik beter op je CV staan dan een bijbaantje als bollenpeller bvb :Y)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:55

Toen ik 17 was heb ik na mijn mavo mijn 1ste zomerbijbaan gehad, daarna zelfs op de havo ook geen bijbaan. Ik vind inzet voor sport en school belangrijker dan erbij werken. Het komt nog wel als je misschien gaat studeren, hoewel ik toen ook niet continue gewerkt heb, had geen tijd ivm studie/paard en het was niet nodig :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:55

Ik had ook pas twee baantjes gehad (vakantiebaantjes dus maar voor 2 maanden), en werd continu afgewezen op gebrek aan ervaring. Heb om deze reden nog altijd geen baan. Ze kunnen namelijk net zo goed iemand kiezen die jonger is dan jij (evenveel/weinig ervaring maar diegene is goedkoper) óf iemand van jouw leeftijd MET ervaring. Je valt 9 vd 10 keer dus buiten de boot. Erg vervelend....
Mijn sollicitiebrieven en sollicitaties zijn verder prima, ik krijg steeds letterlijk te horen dat ik te weinig ervaring heb ten opzichte van de andere sollicitanten. De moed zakt je dan aardig in de schoenen. Soms solliciteer ik ook gewoon niet meer (bepaalde horecabedrijven, kledingwinkels) omdat ik weet dat ze daar toch iemand met ervaring willen. Zie dat zo onderhand wel aankomen.

Het jammere is ook dat je geen kans krijgt om het uit te leggen, ik ben zelf ziek geweest en heb een hele tijd voor mijn moeder moeten zorgen (handicap). Dat is veel harder werken dan een bijbaantje in een snackbar, maar ja zoiets kan je niet op je CV zetten....

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:58

Ik denk niet dat je heel raar aangekeken wordt als je ergens solliciteert maar nog niet echt een cv hebt, omdat je nog niet eerder baantjes hebt gehad. En dat kun je eventueel ook noemen/toelichten in een sollicitatiebrief of een gesprek. En als je bij een grotere keten bijv. solliciteert krijg je vaak formulieren mee om in te vullen en daar wordt ook wel gevraagd naar werkervaring en dan kun je invullen dat het je eerste baantje is.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:00

JuliaMaria schreef:
Het jammere is ook dat je geen kans krijgt om het uit te leggen, ik ben zelf ziek geweest en heb een hele tijd voor mijn moeder moeten zorgen (handicap). Dat is veel harder werken dan een bijbaantje in een snackbar, maar ja zoiets kan je niet op je CV zetten....

Hier hetzelfde. Ik ben afgelopen jaar ongeveer het halve jaar ziek geweest... ;) Dus dat is gewoon heel erg lastig...

Mijn ouders willen nu eigenlijk nog steeds niet dat ik ga werken, maar reken er maar op dat ik ga solliciteren hoor! Wil binnenkort echt gaan werken. Maar dat was het plan vorig jaar ook al, alleen toen ging het dus niet.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:09

Vjestagirl schreef:
Als ik een CV binnen zou krijgen waar niets op staat aan bijbaantjes zou ik toch ernstig mijn twijfels krijgen bij hoe gemotiveerd iemand is om te werken.

Daarbij, als je een bijbaantje wilt en je hebt nog niets gedaan is de kans dat je er op je 18e eentje vind klein.

Is het echt zo erg??? Ik ben 17 en heb tot nu toe nog niks volgehouden, simpelweg omdat ik me er totaal niet toe kan zetten (tekort aan bepaalde stofjes). Een bijbaantje hou ik echt niet vol. Vraag me af hoe het dan zou moeten als ze je zo streng beoordelen... Letten ze daar ook op bij een sollicitatiegesperk voor een gewone baan, dus als je al klaar bent met je studie?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:11

Rosa__ schreef:
Vjestagirl schreef:

Is het echt zo erg??? Ik ben 17 en heb tot nu toe nog niks volgehouden, simpelweg omdat ik me er totaal niet toe kan zetten (tekort aan bepaalde stofjes). Een bijbaantje hou ik echt niet vol. Vraag me af hoe het dan zou moeten als ze je zo streng beoordelen... Letten ze daar ook op bij een sollicitatiegesperk voor een gewone baan, dus als je al klaar bent met je studie?

Ik weet dat mijn moeder (manager) daar zeker op let. Dat zij ook best naar je werkgevers kan bellen om te vragen hoe jij het altijd gedaan hebt :). Dat is overgens ook normaal...

Die bijbaantjes zijn het teken dat je bereid bent om iets te doen wat misschien minder leuk is. En dan kan zorgen voor je paarden wel in je brief staan of op je CV, maar dat is een hobby, dat betekend niet zoveel...

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:12

ik heb zelf ook nooit een echt bijbaantje gehad en ben nu 18. Wou wel altijd een bijbaantje maar op zaterdag of zondag had ik vaak wedstrijd en hielp ik mijn vader met de paarden buiten zetten/stallen mesten. Nu zet ik alleen de paarden samen met mijn zusje buiten in het weekend en de stallen worden door andere gemest. En daarnaast heb ik nog huiswerk en de pony's dus had ik nooit echt tijd. Want doordeweeks had ik naast school ook de pony's en was ik pas klaar rond 10 uur.
Nu ben ik ook op zoek naar een bijbaantje. Weet alleen niet echt wat ik wil doen en ben ook een beetje bang dat ze liever iemand willen hebben met meer ervaring.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:13

Zou me daar niet te druk om maken. Ik heb ook nooit echt een vast bijbaantje gehad. Ben nu 21. Heb toen ik 16 was drie weken vakantiewerk gedaan, toen ik 18 was nog 2 weken en vorig jaar 2-3 weken. Wel pas ik al vanaf m'n 15e op. Maar om dat nou echt werk te noemen :P Heb nu wel sinds deze zomer een vast bijbaantje. Een avond in de week maak ik schoon in een dierenkliniek. Maar daarvoor heb ik geen CV of iets te hoeven laten zien. Komt echt wel goed dus ;)

Bij m'n vakantiewerk is er nog nooit naar vroegere werkgevers gebeld of uberhaupt echt naar een CV gekeken. Ik moest er geloof ik wel een inleveren. Dat vakantiewerk deed ik wel altijd als uitzendkracht via een uitzendbureau. Misschien dat dat scheelt.