Kunstacademie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Red_Savage

Kunstacademie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:42

Ik had hier al eerder een topic over geopend op STW, maar daar kreeg ik helaas geen enkele reactie op. Redelijk logisch, aangezien de creatieve bokkers toch het meeste hier zitten. :)

Omdat we tussen zoveel kunstzinnige bokkers zitten, lijkt het me een goed plan om ook een kunstacademie topic te hebben. Een centraal topic waar je alles kan vragen over de kunstacademie (soorten academies, toelating, ervaringen, meningen etc).

Ik wil zelf ook heel erg graag naar de kunstacademie, en ik ben nu anderhalf jaar bezig met mijn portfolio. Vorig jaar ben ik afgewezen. Ik wil graag toegelaten worden bij de Städelschule in Frankfurt, of de Kunsthochschule in Mainz. Maar ik merk dat het toch moeilijk blijk te zijn om echt ervaringen te krijgen, en het is altijd fijn om een beetje hulp en duidelijkheid te krijgen.
Ik heb zelf heel erg veel vragen om te stellen.
Ik vind het zelf heel moeilijk om in te schatten wat er van je portfolio verwacht word (moeten er vooral technisch goede dingen in, of juist dingen die jouw stijl laten zien?)
Welke kunstacademies staan in Nederland, en in Europa goed aangeschreven?
Wat zijn ex-kunstleerlingen gaan doen na hun opleiding? Hoe ervaren jullie de kunstacademie?

Ik ben heel erg benieuwd. En ik hoop dat ik, en mede kunstzinnige bokkers, hier mee geholpen word. :)

_Jessie

Re: Kunstacademie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:46

Ik heb heel erg zitten twijfelen over de kunstacademie en heb het uiteindelijk niet gedaan.
Ik zit in de grafisch vormgeef hoek en wilde graag naar de HKU, KABK of WDKA. Uiteindelijk sprak de WDKA mij het meeste aan maar na 2 open dagen had ik al gezien dat ik daar niet de dingen zou leren die ik graag zou willen leren omdat de opleiding allemaal opgedeeld zijn. dus ik heb er voor gekozen om te gaan werken.
Soms vind ik dat heel jammer want ik had heel erg graag verder geleerd en mijn HBO papiertje gehaald maar ik zag het niet zitten.
Heb er overdacht om industrieel te gaan doen om uit eindelijk verpakkingsontwerper te worden maar in deze tijd was dat niet handig.
En om nu 2 jaar iets te doen wat je absoluut niet leuk vind om daarna 1 jaar af te kunnen studeren wat je wel leuk vind was te zwaar naar mijn idee.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:47

Ik snap precies wat je bedoelt, het is ook een lastige keuze. Ook ik heb er nog wel ens mijn twijfels over, en ik ben bang dat ik zonder werk kom te zitten. Maar jee, wat ik wil ik het graag. :)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:51

Leuk topic!
Met de 'echte' opleidingen heb ik geen ervaring, maar ik doe op dit moment een oriëntatiejaar bij het Rietveld College (A'dam) en vind het fantastisch :+:
Als er vragen zijn hoor ik die :)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:52

Dit hoort dit toch écht op STW. Dus sorry, ik ga het verplaatsen.

[UK] > [STW]

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:53

@Mireille: Oke, dankje dat het wel open word gehouden. :)
Ik had trouwens Fnanne al een maand of 2 om toestemming gevraagd, maar ik heb hier nooit antwoord terug op gehad.

@Sammyvriend: Leuk! Ik doe ook een orientatiejaar, maar dan voor kunstacademie Maastricht.

Ik wil uiteindelijk niet naar Maastricht gaan, echt alleen als de rest van mijn plannen mislukken.
Het allerliefst ga ik naar Duitsland. :)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:59

Waarom wil je het liefst naar Duitsland?

Oriëntatiejaartje is, waar dan ook, inderdaad nooit mis. Je leert er sowieso wel íets.

Ik leer er echt enorm veel en zit in een hyper-gemotiveerde groep. Bijna eng. Maar wel leuk eng.

_Jessie

Duitsland hoor ik wel hele goede en positieve verhalen over. Echter ligt het niveau daar veeeel hoger dan hier in Nederland. Wat ze vooral willen zien is beide dingen die jij opgenoemd maar vooral eigen visie.
Het moet ze ook maar net aanspreken je portfolio en op de academie's waar ik ben geweest is het o mooi je bent aangenomen en technisch niet goed in orde of gadver lelijk je bent afgewezen en technisch wel in orde.
Het is ook heel moeilijk te bepalen wat "mooi" is want mooi in de reclame wereld is heel....zelfzaamd haha wat ik mooi vind vindt jij bijvoorbeeld lelijk.
Aan academie's vond ik de WDKA verre weg het professioneelste. Goede duidelijke lessen (heb dag meegelopen) en daar word ook echt gelet en gehamerd op de stof. Erg fijn :j
Wat meer structuur en wat serieuzer.
De KABK is een onwijs gezellige school (ben daar vaker geweest voor de mode afdeling als model) maar die school is zo onwijs zweverig. Op de opendag hingen er condooms met rauwe eieren aan het plafon >;)

Rinske

Ik heb een half jaar op de Kunstacademie gezeten, maar het was niks voor mij. Ik wilde gewoon dingen maken, schilderen, tekenen zonder te veel over processen na te moeten denken. Nou ja, dan moet je daar niet zijn, haha.
Wat ze meestal graag willen zien zijn dus die processen, al zijn het vellen vol met probeersel in de vorm van geschetste vormen, ovaaltjes, kubussen, piramides, cilinders etc. Oefeningen van schetsen, en hoe je op deze tekeningen bent gekomen. Oefeningen van onderdelen van lichamen, monden, neuzen, wenkbrauwen met ogen, oren, handen. Dat soort dingen wilden ze graag zien op de Kunstacademie waar ik heb gezeten (Tilburg).
Dus echt de processen vonden ze daar belangrijk, niet het eindresultaat.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:01

_Jessie schreef:
Het moet ze ook maar net aanspreken je portfolio en op de academie's waar ik ben geweest is het o mooi je bent aangenomen en technisch niet goed in orde of gadver lelijk je bent afgewezen en technisch wel in orde.

Bij de kunstacademie waar ik op heb gezeten was dat juist niet. Technische dingen, concepten werden daar beter beoordeeld dan mooie dingen. Het ging zoals ik al zei om het proces, niet om het eindproduct.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:08

@Sammyvriend: Beetje moeilijk te zeggen. Duitsland is gewoon 'mijn land.' Maar buiten spreken de academisch me gewoon meer aan. Ik heb het idee dat ik daar meer leer van wat ik wil leren (dus ook op technisch gebied heel veel)

@Rinske&Jessie:ja, dat heb ik gemerkt dat er er zo aan toe gaat op de vooropleiding. Je moet er ook veel geduld voor hebben. Maar ik kan er redelijk goed mee omgaan. :)

En Duitsland schijnt inderdaad veel strenger te zijn. Maar ik wil er zo graag bij worden toegelaten, en ik ben echt ontzettend bang om alweer afgewezen te worden! Ik heb zelf mijn leraren op de vooropleiding gevraagd of zij misschien konden inschatten of ik kans maakte. Maar dan kreeg ik helaas een of ander vaag antwoord terug waar ik niet veel aan had.

Ik hoop gewoon echt heel erg dat ik toe word gelaten, maar ik vind het zooo vervelend dat ik werkelijk geen idee heb hoeveel kans ik maak.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:10

Red_Savage schreef:
Maar dan kreeg ik helaas een of ander vaag antwoord terug waar ik niet veel aan had.

Klinkt erg kunstacademie-achtig :P .

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:10

Rinske schreef:
Red_Savage schreef:
Maar dan kreeg ik helaas een of ander vaag antwoord terug waar ik niet veel aan had.

Klinkt erg kunstacademie-achtig :P .

:')

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:12

Ik weet het, ik weet het :')

Maar aargh! Frustrerend is het wel! Als ze het niets vinden hoor ik dat liever nu, want ik steek er zoveel werk in.
Als Duitsland me niet lukt moet ik naar Maastricht. En dat is nou niet bepaald mijn eerste keus. Heeft iemand ervaring met Maastricht?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:26

Ik heb op de HKU graphic design gestudeerd en ben afgelopen zomer afgestudeerd.
Heb nu een eigen ontwerpstudio en werk als grafisch ontwerper en illustrator.

Ik denk dat het heel moeilijk te zeggen is welke academies goed of minder goed aangeschreven zijn. Per academie zijn er gigantisch veel verschillende richtingen. Sommige academies staan wel echt bekend om een bepaalde richting (zoals mode in arnhem), maar denk dat het het allerbelangrijkste is dat de manier van lesgeven bij je past.
De ene academie is 'ouderwets streng' met veel regeltjes, de ander is juist vrijer en rommeliger en vereist daardoor misschien meer zelfdiscipline.
Je kunt wel op de (in theorie) allerbest aangeschreven academie van Nederland zitten, maar als jij je niet prettig voelt bij de manier van omgang en/of de manier waarop les wordt gegeven is er toch de kans dat je je niet optimaal kunt ontwikkelen en dat je veel beter op je plek zou zijn op een andere academie (en daardoor meer uit de opleiding kunt halen).

Ik zou echt aanraden om op meer academies toelating te doen en te vragen of je één of meerdere dagen mee kunt lopen. Open dagen zijn leuk, maar om echt de 'normale' werksfeer te proeven en te kunnen besluiten of dat bij je past kun je beter (ook) op een ander moment komen.

Voor een toelatingsportfolio is het belangrijk dat je laat zien dat je open staat voor nieuwe dingen en ontwikkelingen. Zet breed in, neem naast 'af' werk ook veel schetsen mee en experimenteer met materialen.
Technisch mooi uitgewerkte dingen kun je zeker wat van meenemen, maar neem vooral ook schetsen mee. Techniek is bot gezegd iets dat iedereen kan leren, juist het idee erachter is wat het persoonlijk maakt en waardoor iets eruit springt.
Proces is heel belangrijk en zegt vaak meer over iemand dan alleen een uitgewerkt eindresultaat.
Houd in je achterhoofd dat je naar de academie wilt om te leren. Als je alleen maar dingen in een heel typisch, ver ontwikkelde eigen stijl laat zien kan dat juist tegen je werken omdat het de indruk kan wekken dat je al 'uitontwikkeld' bent.

Zo, dat is een heel verhaal geworden, hihi.
Hoop dat jullie er wat aan hebben, vragen mag altijd :)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:30

Dat is een erg nuttige reactie! :j Goh, jouw plannen zijn dus wel geslaagd :D

Het klopt natuurlijk dat het heel persoonlijk is als het gaat om welke academie bij je past. Maar toch blijft het moeilijk bepalen. Ik heb sowieso meerde keuzes. Helaas doen ze niet aan meeloop dagen in Duitsland.

Oja, Ik vind het extra moeilijk om te een keuze te maken van wat ik in mijn portfolio moet doen. Want ik mag maximaal 20 stuks in mijn map hebben, dus voor veel schetsen is helaas geen plaats. Ik ben ook niet bij de beoordeling. Ik krijg enkel een uitnodiging of een afwijzing zonder toelichting toegestuurd. Dus daarom vind ik het nog moeilijker om te bepalen wat ik in mijn portfolio moet doen.

Ik probeer wel gevarieerd te werken.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:35

Dat is inderdaad lastig, weet je of het maximaal 20 vellen zijn die je in je map mag hebben, of maar 20 tekeningen? Je kunt namelijk ook meerdere kleine schetsjes op 1 vel zetten natuurlijk :) .

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:36

20 'werken' van jezelf. Ik neem dus aan dat ik niet meerdere dingen op een vel mag zetten. :=

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:41

Ah ik maak daar juist uit op dat dat wel mag :P . Vele schetsen op 1 blad kan ook 1 werk zijn volgens mij :D .

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:10

@ Red Savage: mijn plannen zijn zeker geslaagd! Moet wel zeggen dat mijn academietijd echt niet vier jaar lang zaligmakend was hoor. Heb er heel veel geleerd, maar ben nu toch ook enorm blij dat het 'klaar' is en ik mezelf verder kan gaan ontwikkelen op mijn manier.
Vind het nu echt heerlijk om voor mezelf te werken, heb ook erg leuke opdrachten waar ik mee bezig ben!

Kan me voorstellen dat als ze zo'n restrictie opleggen in het aantal werken dat je dan te hard na kan gaan denken over wat er mee moet...

Ik ga met Rinske mee: meer dingen op 1 blad mag dan echt wel, zeker als je het wat varieert.
Je kunt ook van een aantal werken een grote collage maken. Kleine potloodschetsjes, grote verf/materiaal vlakken, collagetechnieken met tijdschriften en letters bijvoorbeeld. Schaar erin, lijm erbij en een nieuw werk creeeren. Heb je ineens een heel aantal werken samengevoegd tot één, plus dat je ineens veel meer contrast hebt en laat zien dat je durft.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:51

Ik geloof ook echt dat de academie er zwaar kan zijn. Volgens mij moet je er ook veeeel voor doen! Maar gelukkig ben ik erg gemotiveerd. :)

Misschien dat ik inderdaad een paar verschillende werken kan combineren, tot een vel. Ik kan het altijd proberen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:51

Oh hier moet ik wezen! :D

Ik heb lange tijd na gedacht of ik hier na (na de HAVO) naar een kunstacademy wou, maar hoor allemaal verhalen en heb daarom
veel vraagtekens bij de kunstacademie. Misschien dat jullie er antwoord op weten?

- Wat kun je uiteindelijk bereiken bij de kunstadacedemie? Menig één zegt dat je er niks mee kunt bereiken en dus een
baan vinden in de kunst richting geen eitje is.

-Je mag je eigen style niet ontwikkelen? Is dat echt zo? Word je daar echt zo kort gehouden en mag je niet verder
ontwikkelen in wat jij kunt?

- Waar kun je uiteindelijk eigenlijk heen als je klaar bent met de kunstacademie?

ik hoop dat jullie het weten :D

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:06

Ik moet zeggen dat ik me inderdaad vrij beperkt voelde op de kunstacademie, omdat ze bij ons graag moderne dingen en knutselfrut zagen en ik daar niet van was, maar goed, dat is denk ik voor iedereen anders. Een van de weinige leuke vakken vond ik 2D tekenen/schetsen, waarbij je verhoudingen e.d. op grote vellen moest oefenen. Maar goed, daar hoef je geen fulltime opleiding voor te volgen vond ik. Opleiding die ik deed was ook een lerarenopleiding, dus dan kon je ook voor de klas staan. Verder ligt het er ook een beetje aan welke richting je kiest na het eerste jaar, 2D, 3D, fotografie, multimedia.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 21:23

Bitje, dat zijn ook allemaal vragen die ik mezelf afvraag. :)

Ik kan me er ook zorgen om maken, dat je dadelijk die hele opleiding doet, en er uiteindelijk niets aan hebt. Het allerliefst zou ik natuurlijk willen dat ik mijn kunst dan kan verkopen.
Maar ik heb zelf een een duidelijk toekomstplan (wil sowieso gaan tatoeëren). Misschien dat ik het daarom ook wat meer de kunstacademie durf te doen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:30

Interessant topic :D
Zit nu op het MBO, op het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Zit nu in de 2e op de richting animatie, maar denk er zeker over na om hierna nog verder te studeren. WDKA lijkt me een goede optie, aangezien ze daar ook een opleiding animatie hebben. Maar heb nog niet zo goed verder gekeken aangezien ik pas over 2,5 jaar klaar ben hier op het mbo :P