Werkend leren, intern bij een paarden bedrijf.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Werkend leren, intern bij een paarden bedrijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:13

Hee,

Ik vroeg me af of het ook mogelijk is om intern bij een paarden bedrijf werkend te gaan leren?
Of bij voorbeeld ergens werken tegen kost en in woning en een zelf studie volgen.

Is er iemand die dit doet, heeft gedaan, meer over weet?
Ik kan nergens informatie er over vinden.

bedankt!

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Werkend leren, intern bij een paarden bedrijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:08

Ik ben ook benieuwd welke zelfstudies er zijn.
wbt een interne plek; zie je PB-box ;)

Anoniem

Re: Werkend leren, intern bij een paarden bedrijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:12

met zelfstudie bedoel ik meer gewoon een Havodiploma tot een zelfstudie opleiding.
en werkendleren meer dat je als werk daar een soort stage (wel intern) daar bent

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Werkend leren, intern bij een paarden bedrijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:58

Als je uitgebuit wil worden moet je dit zeker doen. Heb het vroeger ook gedaan hoor, ergens werken en dan 20 uur uitbetaald krijgen, 20 uur in natura (inwoning, stalling,..) maar in praktijk word je echt de slaaf van het bedrijf (altijd klaar moeten staan en werkdagen van 6 tot 22 uur, daarna ga jij echt niet meer studeren, dan plof je in je bed) en als je een ongeluk krijgt oid dan krijg je ook maar een percentage op die 20 uur. En de lonen in de paarden zijn al beroerd.

MBO BBL is er vast ook in Paardenhouderij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:06

Urielle schreef:
Als je uitgebuit wil worden moet je dit zeker doen. Heb het vroeger ook gedaan hoor, ergens werken en dan 20 uur uitbetaald krijgen, 20 uur in natura (inwoning, stalling,..) maar in praktijk word je echt de slaaf van het bedrijf (altijd klaar moeten staan en werkdagen van 6 tot 22 uur, daarna ga jij echt niet meer studeren, dan plof je in je bed) en als je een ongeluk krijgt oid dan krijg je ook maar een percentage op die 20 uur. En de lonen in de paarden zijn al beroerd.

MBO BBL is er vast ook in Paardenhouderij.

ja klopt dat is er.

Ik heb reuma aan mijn spieren en pezen. mijn voor keur ligd bij een natuurlijk bedrijf. waar het er allemaal iets vriendelijker aan toe gaat dan de massa productie. ik wil daar gewoon tegen kost en inwoning en met 1 of 2 van mij paarden daar zijn. voor de rest hoef ik geen top salaris ofzo.
het gaat meer op de ervaring. en zou dit graag doen tot de volgende zomer vakantie. daarna zal ik weer een opleiding gaan doen maar zou niet weten wat, waar ben ik nu over in gesprek.

Priscilla__

Berichten: 1714
Geregistreerd: 06-04-09
Woonplaats: Veldhoven

Re: Werkend leren, intern bij een paarden bedrijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 08:52

Ik zou als ik jou was inderdaad gaan kijken naar een BBL opleiding. :j Zit je niet elke dag op school, hoevaak je naar school moet ligt aan je opleiding/school. En je moet ook opdrachten doen tijdens je 'werk'.

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:41

Urielle schreef:
Als je uitgebuit wil worden moet je dit zeker doen. Heb het vroeger ook gedaan hoor, ergens werken en dan 20 uur uitbetaald krijgen, 20 uur in natura (inwoning, stalling,..) maar in praktijk word je echt de slaaf van het bedrijf (altijd klaar moeten staan en werkdagen van 6 tot 22 uur, daarna ga jij echt niet meer studeren, dan plof je in je bed) en als je een ongeluk krijgt oid dan krijg je ook maar een percentage op die 20 uur. En de lonen in de paarden zijn al beroerd.

MBO BBL is er vast ook in Paardenhouderij.

Wat een negatieve benadering. :Z

Je kunt het ook zien als een unieke kans, waar je veel kunt leren. In de keuken kijken van Grand Prix-ruiters. Dagelijks meekijken met trainingen, dagelijkse begeleiding. Niet alleen met je eigen paard(en) maar ook met verder doorgereden paarden van anderen. Doordat je er dagelijks mee bezig bent word je handig en krijg je inzicht in de training en logica die een trainer hanteert.

Kijk eens naar alle uren les die je krijgt, alle ervaring die je opdoet. Dat is niet in geld uit te betalen. En al met al is dat salaris voor 20 uur per week en kost & inwoning en stalling veel meer dan een andere 18-jarige verdient.

Simpel rekensommetje: op een beetje stal betaal je 400 euro stalling per maand. Kost = 200 euro per maand, inwoning kost de stal natuurlijk niets. Begeleiding is zo 50 euro per uur. 2 uur per week heb je zo op deze manier te pakken = 400 euro per maand. Salaris van een 18-jarige voor 20uur per week is ongeveer 300/400 euro. Is al 1300 euro per maand. Als je gewoon ergens gaat werken als 18-jarige heb je dit niet zomaar bij elkaar verdiend.

En inderdaad, je staat om 7 uur 's ochtends uit te mesten en als er om 19 uur klanten zijn ben je nog steeds bezig. Sommige stallen voeren 's avonds nogmaals hooi en in het weekend moet je ook wel eens werken. Maar over het algemeen ben je 's avond gewoon vrij en kun je gaan en staan waar je wilt.

Anoniem

Re: Werkend leren, intern bij een paarden bedrijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:22

Bedankt voor je reactie.
Maar ik hoef niet op een grandprix stal, ik zou liever bij een wat natuurlijkere stal staan. omdat ik zelf twee bonte kruisingen heb. en ik liever heb dat ze veel buiten staan enzo. :)
maargoed het lijkt me lastig om zo iets te vinden.

Ik doe het ook voor de ervaring, en niet voor het geld!

heeft iemand tips hoe je aan zo iets komt?

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:21

Gewoon bellen. "Hallo ik ben Alou en heeft u een baan voor me. Ik heb niet zoveel ervaring maar kan wel heel hard werken."