Wie heeft ervaring met studeren aan de Open Universiteit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hetbommeke

Wie heeft ervaring met studeren aan de Open Universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 13:31

Momenteel ben ik mij aan het orienteren op een studie aan de Open Universiteit. Ik vroeg mij af of er bokkers zijn die ervaring met deze Universiteit hebben en zo ja welke?

Zelf heb ik een paar vragen, zoals:
- komen de opgegeven studie uren per module/cursus ook overeen met de werkelijkheid?
- hoe is de begeleiding vanuit de OU?
- welke studie/module/cursus heb je gedaan of ben je mee bezig?

Mijn interesse gaat uit naar een cursussen Aarde, mens en milieu: introductie in de milieu-natuurwetenschappen en Milieuproblemen en Duurzame Ontwikkeling aan de Faculteit Milieu-Natuurwetenschappen.

Ik ben werkzaam als Projectmedewerker binnen een Gemeente bij de Dienst Stedelijke Ontwikkeling. Een van de onderwerpen die hier momenteel steeds naar bovenkomt is de duurzame ontwikkeling in nieuwbouw projecten. Hierin wil ik me meer verdiepen.

De OU lijkt mij het best passend gezien mijn situatie: gezin met 2 jonge kinderen, 24-urige werkweek, eigen paard.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :j

hetbommeke

Re: Wie heeft ervaring met studeren aan de Open Universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 22:35

Niemand?

Zit echt in dubio.... Ben tussen de 4 a 5 honderd euro kwijt per cursus, toch behoorlijk wat geld.

Gevoel zegt: Doen, je investeert in jezelf, en als je het niet probeert, weet je ook niet of het lukt ;)

Verstand zegt: Niet doen, kost je een boel geld en wie weet valt het vies tegen, haal je je tentamens niet of gooi je al eerder de handdoek in de ring :o

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:44

Investeren in jezelf in de zin van een opleiding is natuurlijk nooit verkeerd :). Misschien kan je met je baas overleggen, zodat hij/zij je financieel wat tegemoet kan komen. Voor hun is het natuurlijk ook mooi meegenomen als iemand zich op deze manier wil verdiepen.

Hoe lang duurt die cursus? Ik ken meerdere mensen die naast hun werk ook extra erbij leren. Ja het is eventjes aanpoten, maar je doet het wel ergens voor!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 13:17

Zap, je hebt helemaal gelijk wat betreft het investeren. Wil ik ooit nog eens verder komen dan mijn huidige functie, dan is het noodzakelijk om me te verdiepen en bij te leren.

Ik ben alleen zo'n muts die bang is dat ze het niet gaat halen :o Daarom wil ik ook niet "gesponsord" worden door mijn werkgever. Dat legt zoveel druk bij mij, daarnaast wil ik graag onafhankelijk blijven.

Voor beide cursussen staan 200 tot 240 studie uren. Vanaf inschrijving heb je 14 maanden de tijd om de cursussen af te ronden met een tentamen. Je krijgt 3 tentamenkansen in die 14 maanden. Ik kan me voor allebei tegelijk inschrijven (= goedkoper), ik kan me ook eerst voor de een, dan voor de ander inschrijven. Dat laatste heeft mijn voorkeur. Heb in verleden een burnout gehad en weet inmiddels dat ik de lat niet te hoog moet leggen.

Aanpoten is niet erg, het is voor een goed doel. Mag nog 30 jaar werken ;) dan is het wel leuk om af en toe een nieuwe uitdaging te hebben.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:24

Dat komt neer op wekelijks zo'n 4-5 uur. Dat moet goed te doen zijn hoor :j

Ik zou het doen als ik jou was! Een grote druk door de werkgever is inderdaad een mogelijkheid, maar je zou ook juist wat steun kunnen verwachten van je werkgever (misschien kan je wel werk + school combineren in bepaalde opdrachten?)

Ik zeg: doen!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 13:43

:D Dank je voor je motiverende woorden. Soms is het handig als iemand anders net even dat zetje in je rug geeft :j

Mijn werkgever is erg flexibel dus die wil wel meewerken ook al betalen ze niet mee. En misschien dat ik de eerste cursus zelf betaal en mocht dat allemaal goed bevallen, ik ga kijken of ik de 2e door hun laat betalen.

Het is soms zooooooo vermoeiend als je niet zeker bent over je eigen kunnen. Was 19 toen ik van school ging en daarna nooit meer een studieboek aangeraakt := Van huis-uit erg meegekregen dat ik geen studiebol was, moest maar lekker na de havo een 1-jarige secretaresse opleiding doen, dan kon ik snel aan het werk, studeren was niets voor mij :n Maar daar ga ik dan NU verandering in aanbrengen :j Wie weet ga ik het wel zo leuk vinden dat ik ooit nog een hele studie ga doen bij de OU.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 22:21

Zo ik heb me ingeschreven voor de 1e cursus. Nu ik eenmaal die drempel over ben, heb ik echt zoiets van: kom maar op, ik heb er zin in :):)

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:29

Super! Ik doe ook een studie naast mijn werk en ik vind het erg leuk. Je merkt dat je steeds meer dingen van je eigen werk gaat begrijpen. Succes!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:12

hetbommeke schreef:
Zo ik heb me ingeschreven voor de 1e cursus. Nu ik eenmaal die drempel over ben, heb ik echt zoiets van: kom maar op, ik heb er zin in :):)

Goedzo! Heel veel succes! Ik heb er alle vertrouwen in :) Wanneer ga je beginnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:19

Ik zou hier niet op ingegaan zijn, omdat ik al een keertje belazerd ben met zo'n cursus. gelukkig was ie niet duur. heb nou jaartje Hippische Opleiding gedaan, ik had het diploma niet echt nodig, ik volgde het eerder voor de andere licenties die erin zaten. Blijkt nou dat dat diploma, hoewel door de overheid erkend, toch geen enkele waarde heeft omdat niemand die opleiding au sérieux neemt in de branche. En eerlijk gezegd, als ik zie wat er kan slagen en hoe simpel ik het had met de theorie, dan kan ik ze geen ongelijk geven, want meer dan algemene kennis deed je niet op.

In België heb je bij hogescholen en uniefs meestal voor een aantal richtingen om je in te schrijven als werkstudent. Je kan dan de studie doen op geheel vrijblijvende basis, je moet dan enkel de tentamens afleggen in januari en juni. Studeer je iets wat bij je werksituatie aansluit, dan hoef je geen stages te doen, je vaste job wordt dan als stage meegeteld.
Jij werkt 24u/week, dan kan je ook je jaren splitsen. Over 1 schooljaar doe jij dan 2 jaar. je kiest een aantal vakken, volgt die lessen, doet tentamen. jaar erna volg je de andere vakken, doe je tentamen, en dan kan je jaartje verder. En die diploma's zijn compleet gelijkwaardig en erkend. Waarom was dat geen optie? (ik denk dat Open Universiteit in België niet eens echt erkend is, ook al is er veel aanbod van).

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 12:58

Zap, dank voor je vertrouwen, nou ikzelf nog :D Ik ga beginnen zodra ik het studiemateriaal binnen heb. Hoop dat dat voor de kerstvakantie is, dan ben ik vrij en kan ik me met vol enthousiasme storten op de cursus :j

Varekaj, jammer dat je een slechte ervaring hebt met het volgen van een cursus. Ik hoor om mij heen ook vaker dat het hebben van een afgeronde Hippische Opleiding weinig toevoegt, zelf geen ervaring mee.

De Open Universiteit is in NL wel erkend gelukkig. Nou gaat het er bij mij nu niet om een hele universitaire studie te volgen, alleen een aantal modules, zodat ik beter inhoudelijk op de hoogte ben. Vandaar ook geen deeltijdstudie. Mocht ik de smaak te pakken hebben, dan kan ik altijd nog verder kijken wat de mogelijkheden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:06

oh leuk dat ze bij jullie erkend is :) Scheelt wel een hoop zorgen dan.

Bij onze hogescholen en uniefs kan je ook modules apart volgen, dat werkt via credits denk ik. Elke module is een credit, en na afloop krijg je een attest dat je die module met succes hebt afgerond. Doorloop je alle modules, dan heb je alle credits bij elkaar en krijg je een diploma. Daarin kan je dan ook zelf volgen wat je wil, en later alsnog eventueel inpikken op de credits die je al verzameld hebt.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 13:19

Ja, zo werkt het hier ook alleen krijg je na het behalen van je tentamen een certificaat en er staan een aantal studiepunten voor iedere module. Als je alle modules gehaald hebt die behoren bij een studie, dan heb je ook je studiepunten bij elkaar en heb je je studie afgerond, krijg je je bul etc.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:22

Let even op de regeling waarbij je studiekosten kunt aftrekken van je inkomstenbelasting, zie de site van de belastingdienst

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 13:28

Equimotion, thanks! Zal het aan mijn mannetje doorgeven, die is belastingadviseur ;)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:37

Bedenk goed dat de aangegeven uren vaak ruim opgezet zijn. Grote kans dat je nooit aan 240 studie-uren komt maar dat het er veel minder zijn.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 15:50

Vudress, da's dan mooi meegenomen ;) Heb liever dat die 240 uur te ruim zijn ingeschat dan dat later blijkt dat er nog eens een boel uren bij komen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:06

Ik heb gestudeerd aan de OU en vond het erg pittig. De boeken waren ontzettend interessant, hoewel de hoeveelheid stof ontzettend groot was. De examens vond ik te moeilijk. Ik moest eerst de vragen vertalen in begrijpbaar Nederlands om er vervolgens een antwoord bij te moeten zoeken. Toch zou ik het, als ik het aan zou kunnen, de studie afgemaakt hebben. De manier van studeren beviel mij prima, de online studie-omgeving ook. Examens werden prima geregeld.... Aan het instituut ligt het niet :)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:01

Heb een beetje (jaar) ervaring met de OU. Mijn indruk was dat het daar goed geregeld is. Studiemateriaal wordt op tijd op gestuurd en er zitten duidelijke instructies etc bij.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:42

Ik ben net begonnen aan mijn eerste cursus van het CPP Onderwijs ontwerpen. Ik vind het erg leuk, al is het wel pittig, met name ook, omdat de literatuur grotendeels in het Engels is. Qua uren valt het allemaal wel een beetje mee, maar ben een perfectionist, dus wil alles ook uitvoerig bestuderen.
Ik ben nu aan het twijfelen of ik doorga met het CPP of dat ik toch ga starten met het schakelprogramma voor de master.
Ik doe dit naast een baan, een kleine van bijna 1 jaar en een paard.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 23:07

Ankem, misschien een domme vraag maar wat is CCP onderwijs? Of heb ik nu iets raars gevraagd?

Wel goed om te lezen dat je in een beetje een vergelijkbare situatie zit en het jou ook lukt ;) hoeveel uur studeer je gemiddeld per week?

Heb vandaag een kopie van mijn id-bewijs opgestuurd, zodra ze dat binnen hebben sturen ze het studiemateriaal mijn kant op. Hoop dat dat een beetje snel is :o

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 07:26

CPP staat voor Certified Professional Program:
6 cursussen uit de master opleiding onderwijswetenschappen zijn dat.

Ik studeer wanneer ik tijd en zin heb. De ene week 15 uur, de andere week 5 uren. Ben nu een week of 4 bezig en heb de helft al klaar. Ik wil het ook op die manier blijven doen, het moet wel leuk blijven.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 08:57

Aha, weer wat geleerd :)* en dat heb je dan snel gedaan als je de helft al klaar hebt, goed hoor.

Ik ga wel globaal een planning maken, dan heb ik ook een doel en houvast voor mezelf. Ik maak 'm niet te ambitieus, anders leg ik de lat weer te hoog en dan wordt studeren inderdaad niet leuk.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:00

Hai!
Heb jarenlang bij OU gestudeerd. Prima materiaal, prima organisatie. Studeerde Pedagogische Wetenschappen. Ook veel workshops en allerlei medestudentencontact. Via mail maar ook 'live'. De stof is soms veel, er zijn ook 'struikelvakken' waar veel mensen moeite mee hebben. Je kunt jezelf wel goed voorbereiden via proeftentamens en met medestudenten. Het was voor mij wel prijzig eerlijk gezegd. Ik sleep(te) de boeken overal mee naar toe. Zwemles, vakanties.... boeken mee. Ik doe/deed het ook naast een eigen bedrijf, gezin met vier kids en paarden. Ik zie dat je je al ingeschreven hebt. Probeer echt een vast studieritme te vinden. Na uurtje studeren is het heerlijk paardrijden *D Heel veel studiesucces.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 21:13

Nou, lesmateriaal is binnen, hoop morgen even een uurtje vrij te kunnen maken om erin te lezen. Ben heel erg benieuwd. En heb er super veel zin in :):)

Cathyvans, zwemles is zeker een goed moment om even de boeken in te duiken. Vakantie komt er nu aan dus ik neem ze mee. En dank je wel voor je reactie.