Paarden opleidingen zinvol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paarden opleidingen zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:56

Hoi Bokkers,

Omdat ik net een topic zag over iemand die een paarden opleiding wilde gaan doen. Wil ik hier graag een discussie over starten. Hoe zin vol is zo'n opleiding nou eigenlijk?

Met paarden opleiding bedoel ik bijv. De studie masterclass van Deurne en paarden houderij enz. . Geen dingen als DA fysiotherapeut enz.
De studies waar ik het nu over heb, komen op mij over als een pony kamp van 3 jaar lang.(Deze indruk heb ik na 2 informatie avonden over paarden studie's)

Mijn indruk is altijd dat die opleidingen wel leuk zijn. Maar verder zeker niet noodzakelijk in de paarden wereld.
Mijn eigen mening is dan ook, Dat wanneer je zelf talent heb voor paarden(of wel fokkerij of ruiter of instructeur enz.) je er toch wel komt zonder opleiding. En dat wanneer je geen of weinig talent heb maar wel een opleiding, Dat je uit eindelijk toch alleen stallen staat uit te mesten.

Ik doe geen vooroordeel. Ik zeg alleen wat mijn indruk op dit moment is van deze opleidingen.

Dus graag jullie mening over dit soort opleidingen, En ben ook benieuwd naar mensen die wel zo'n soort opleiding hebben gedaan of doen.

Groetjes Nini_roosje

P.s. Ik had geen idee waar dit te plaatsen

xJasmijn

Re: Paarden opleidingen zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:58

Ik volg dit even. het lijkt mij leuk om dat kater te doen.
allen of het veel ' nut ' heeft zou ik niet weten....

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:58

Ik ben hier ook heel benieuwd naar, wou zelf heel graag de opleiding in deurne doen, maar dit was echt een no no toen de tijd bij mijn ouders.
Mijn moeder vond de opleiding erg prijzig en heeft vaak te horen gekregen dat er vervolgens geen werk te krijgen is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:00

Ik ben zelf ook van het idee af gestapt, Omdat er idd weinig werk is. En zoals ik in mijn OP al zei. Stel ik heb wel het talent dat je nodig heb om wel geld te verdienen in de paarden. Dan kom ik daar ook wel zonder opleiding.

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:02

Het is denk meer een werkgerelateerrd probleem! Er is te weinig werk in de paarden//dieren wereld natuurlijk is die opleiding zinvol mijn zusje volgt hem momenteel (zitten beide al 12 jaar in de paardenwereld) en toch leren we dingen jaja ik lees die boeken:P
Zeker ehbo gerelateerd bij paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:02

Nee.
Het heeft geen nut, op stallen zullen ze niet naar je diploma's vragen, eerder naar ervaring...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:04

Exact wat Bizzybijtje zegt. Ik heb hier wel eens stagaires rondlopen, pfff wat hebben die veel te leren: in de praktijk!!
Dus nee, ik vind het niet erg zinvol ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:06

RianUnique schreef:
Het is denk meer een werkgerelateerrd probleem! Er is te weinig werk in de paarden//dieren wereld natuurlijk is die opleiding zinvol mijn zusje volgt hem momenteel (zitten beide al 12 jaar in de paardenwereld) en toch leren we dingen jaja ik lees die boeken:P
Zeker ehbo gerelateerd bij paarden

Ik snap goed dat ehbo dingen nuttig kunnen zijn. Maar daar kan ik ook apart een 3 daagse cursus voor volgen en dan kan ik dat ook. Maar verder zie ik niet heel veel nut in. Voor echte blessures moet je toch een arts laten komen bijv.

En wat leer je dan zoal? want veel dingen zul je denk ik gewoon in de praktijk moeten leren.. Over ziektes leer je namelijk pas echt als je het tegen komt. Dat leer je niet altijd uit een boek. Dus imo is het toch gewoon veel ervaring opdoen. Maar is een opleiding(die belachelijk duur is) erg overbodig

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:07

Vind je de opleiding een ponykamp??

Mango96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:07

Bonita_Bon schreef:
Exact wat Bizzybijtje zegt. Ik heb hier wel eens stagaires rondlopen, pfff wat hebben die veel te leren: in de praktijk!!

ik weet het niet hoor, maar kan je dan makkelijker bij
een bedrijf gaan stagelopen ofzo? daar leer je toch wel veel van.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:08

Ik zag vandaag een foldertje van STOAS hogeschool tussen onze folders op school staan.
Ik ben op zoek naar een HBO opleiding, en dat had je ook in paardenhouderij.. Het lijkt me geweldig, de hele dag met paarden werken.
Maar eigenlijk, als ik mijn ogen opendoe, zie ik zelf ook wel dat dat zonde van mijn opleiding is. Omdat er weinig werk in te vinden is.
Ik ga nu toegepaste biologie doen op de HAS. :)

Anoniem

Mango96 schreef:
Bonita_Bon schreef:

ik weet het niet hoor, maar kan je dan makkelijker bij
een bedrijf gaan stagelopen ofzo? daar leer je toch wel veel van.

Nee, je kunt het beste gewoon op eigen houtje opdoen door bij verschillende stallen te werken.
En daarnaast een goede opleiding volgen :j

PreciousViva

Er zijn meer hippische studies dan alleen deurne. Ik zit op de opleiding Hippische Bedrijfskunde. Hier wordt je algemeen bedrijfskundig opgeleid (HBO) en daarbij krijg je paardenvakken. Het is 70% bedrijfskunde en 30% paard. Maar alle modules die je krijgt, kun je betrekken op een paardenbedrijf, je kan het dus zoveel paard maken als dat je zelf wil. Ik vind deze afwisseling wel heel leuk. Er wordt hier ook de mogelijkheid gegeven om je eigen paard mee te nemen en te stallen op de schoolstal. Je krijgt verder geen paardrijles maar het is wel altijd fijn om tijdens je studie nog je paard te kunnen trainen.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:10

Mijn mening is ook dat je met deze opleiding een zeer zeer kleine kans op een baan hebt. Je leert wel veel dingen, maar die kan je ook gemakkelijk op een andere manier leren. Zoals het voorbeeld van de Ehbo cursus.
Zo kan je op die scholen ook een aantal diploma's halen zoals een orun diploma. En ze hebben er vervolgens niks aan omdat er geen werk is.
Je moet echt mazzel hebben wil je erin rollen bij een goed bedrijf opleiding of niet. Het is echt een kwestie van geluk. En anders stallen uitmesten idd. Of geen paardenopleiding doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:12

PreciousViva schreef:
Er zijn meer hippische studies dan alleen deurne. Ik zit op de opleiding Hippische Bedrijfskunde. Hier wordt je algemeen bedrijfskundig opgeleid (HBO) en daarbij krijg je paardenvakken. Het is 70% bedrijfskunde en 30% paard. Maar alle modules die je krijgt, kun je betrekken op een paardenbedrijf, je kan het dus zoveel paard maken als dat je zelf wil. Ik vind deze afwisseling wel heel leuk. Er wordt hier ook de mogelijkheid gegeven om je eigen paard mee te nemen en te stallen op de schoolstal. Je krijgt verder geen paardrijles maar het is wel altijd fijn om tijdens je studie nog je paard te kunnen trainen.

Dit klinkt idd al veel zinvoller. Maar heb jij een paard op je opleiding?

Verder weet ik dat er veel meer is dan deurne. Maar ik doel met name op vergelijkbare opleidingen.
Ik neem namelijk aan dat je met jou opleiding nog veel meer kan dan iets in de paarden? Met de opleidingen van Deurne kun je niets anders dan paarden dingen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:20

PV, jouw opleiding zit in Dronten? Die komt op mij over als een van de weinige paardgerelateerde opleidingen welke een beetje de moeite waard is. Zo heb je natuurlijk ook nog Wageningen ;)

Vriendin van mij doet de opleiding en ik vind het niveau eigenlijk heel slecht. Natuurlijk wordt er iets geleerd, maar niet wat je niet buiten de opleiding kan leren of zelfs al kent wanneer je zelf een beetje verdiept in het paard. Ook vind ik de gedachtes achter de stages veelste makkelijk. Meiden worden gebruikt als goedkope stalknechten, leren niets of willen niets leren, van beide kanten wordt er te weinig tijd en moeite in gestopt.
Werken in de paarden is niet alleen talent hebben, maar ook kei en keihard willen werken, fysiek goed in elkaar steken, slim zijn, sociaal zijn en jezelf kunnen verkopen en contacten kunnen leggen.
Belangrijkste reden waarom ik er niet in verder zou kunnen gaan is omdat ik dat zo moeilijk vind. Direct wanneer je iemand leert kennen uit de wereld moet je die contacten kunnen leggen, je moet sociaal zijn, maar niet opdringerig, willen werken en kunnen laten zien wat je kent. Dat leer je niet op school, dat moet je voor een groot gedeelte in je hebben. Heb je dat en doe je die opleiding, dan is het leuk om zo'n papiertje te hebben, maar zonder lukt het ook zeker.
Talent is het misschien ook niet, je moet gevoel hebben voor paarden. Hoewel je dat soms kan beschrijven als talent..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:22

RianneH schreef:
PV, jouw opleiding zit in Dronten? Die komt op mij over als een van de weinige paardgerelateerde opleidingen welke een beetje de moeite waard is. Zo heb je natuurlijk ook nog Wageningen ;)

Vriendin van mij doet de opleiding en ik vind het niveau eigenlijk heel slecht. Natuurlijk wordt er iets geleerd, maar niet wat je niet buiten de opleiding kan leren of zelfs al kent wanneer je zelf een beetje verdiept in het paard. Ook vind ik de gedachtes achter de stages veelste makkelijk. Meiden worden gebruikt als goedkope stalknechten, leren niets of willen niets leren, van beide kanten wordt er te weinig tijd en moeite in gestopt.
Werken in de paarden is niet alleen talent hebben, maar ook kei en keihard willen werken, fysiek goed in elkaar steken, slim zijn, sociaal zijn en jezelf kunnen verkopen en contacten kunnen leggen.
Belangrijkste reden waarom ik er niet in verder zou kunnen gaan is omdat ik dat zo moeilijk vind. Direct wanneer je iemand leert kennen uit de wereld moet je die contacten kunnen leggen, je moet sociaal zijn, maar niet opdringerig, willen werken en kunnen laten zien wat je kent. Dat leer je niet op school, dat moet je voor een groot gedeelte in je hebben. Heb je dat en doe je die opleiding, dan is het leuk om zo'n papiertje te hebben, maar zonder lukt het ook zeker.
Talent is het misschien ook niet, je moet gevoel hebben voor paarden. Hoewel je dat soms kan beschrijven als talent..

Jij drukt exact mijn mening uit. Maar met talent bedoel ik idd ook alles er omheen. Het willen werken en laten zien wat je waard bent.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:27

Daarnaast vind ik ook dat je interesse moet tonen. Iedereen kan op stage gaan bij een manege, pensionstalletje oid, 9 van de 10 meiden doen dat. Maar het is de perfecte kans om juist naar plekken te gaan waar je andere dingen leert dan het standaard, hoe mest je een stal uit. Dat kan je ook als vakantiewerk doen en misschien leer je mensen daar nog wel iets. De meiden die een extra stap doen om juist interessante stages te doen, dat zijn de dames die wel een goede kans maken. Maar doe komen er zonder opleiding ook wel.
En, onderschat het leggen van contacten niet. Het paardenwereldje is klein, nog kleiner als je zou denken. En dat is soms best eng.. (spreekt toch wel een beetje uit ervaring)

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:32

Ik ben altijd van mening geweest dat er in de paardenwereld geen geld te verdienen valt, behalve als je echt een toptalent bent en het al van thuis uit breed hebt. Het kost heel veel geld en het brengt (zeker in het begin) niet heel veel op.

Ik denk niet dat je met die opleiding bouwt aan je toekomst.
Een opleiding tot instructeur lijkt me dan wel nuttig, maar denk niet dat je daar alleen mee rond zal komen.

Veel van de meiden die Deurne en dergelijke gedaan hebben belanden na een jaar of 3 stallen mesten en beginnerslesjes in een kledingwinkel of supermarkt. Dit is geen vooroordeel, ik heb het heel regelmatig zien gebeuren door een gebrek aan geld, talent en mogelijkheden.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:42

Zelf vind ik van niet. Helemaal niet eigenlijk.

Heb je echt talent, zelfs dan kun je zonder een paardenopleiding de top bereiken. Voor alle anderen zou ik toch een niet-hippische opleiding aanraden, dan ben je veel breder en kun je altijd nog wel in de paarden terecht.

Zelfs voor Hippische bedrijfskunde zou ik gewoon voor Bedrijfskunde kiezen. De plaatsen in de paardenwereld zijn maar beperkt en met een bedrijfskunde opleiding kun je overal terecht, ook in de hippische wereld.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:45

Wat ik altijd denk (en soms ook durf te zeggen:) waar een wil is, is een weg.
Als je echt heel goed wil worden in de paarden, dan doe je je uiterste best en dan kom je er wel.
Maar dit is niet alleen zo in de paardenwereld, zo kan je in mijn beleving ook een enorm goede verkoper worden, en via je werk hogerop komen, zonder ooit daarvoor een opleiding te hebben gevolgd in je tienerjaren.

Ik heb de paardenhouderij gedaan (geen deurne ;) ) en het was een leuke opleiding. Maar nogmaals: Als je echt iets wil, dan lukt het je ook.
Wel moet je realistisch blijven, met wat haalbaar is en wat niet :)

Ik volg met plezier je topic.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:47

Veel zin heeft het niet, je leert enkel veel op een goeie stage, dus eerder ergens vrijwillig gaan werken en leren dan een opleiding gaan doen egt geloof me.

*ervaring*

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:54

Als je nog helemaal geen ervaring hebt op paardengebied, is het nuttig :) Als je al heel veel ervaring hebt, kun je beter beginnen met het zoeken naar een baan naar mijn idee.

Het feit dat je de mogelijkheid krijgt tot het doen van stages is vooral leerzaam, denk ik. In de paardenwereld gaat het om ervaring. Op stage kun je ( soort ervaring verschilt per bedrijf natuurlijk ) ervaring op doen en dat is weer te gebruiken in de toekomst.

Je kunt ook direct gaan werken in de paardenwereld, maar de kans dat je 'laag' begint, is dan sowiezo groot. Als je goed bent en hard werkt, kun je je vanuit daar omhoog werken.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:56

Goed topic! :j

Ik moest en zou na het VMBO een paardenopleiding gaan doen.. Paardenhouderij en Management..

Mijn ouders hebben nog van alles geprobeerd om mij daar van af te brengen, maar als ik eenmaal wat in mijn hoofd heb moet en zal het gebeuren natuurlijk.

Ik heb daar wel het een en ander geleerd, dat zal ik niet ontkennen, maar nu, 5 jaar later, wou ik dat het nooit had gedaan. Het is krom gezegd zonde geweest van mijn tijd.

Je hebt geen diploma nodig om in de paarden te werken en er is vrij weinig, knap betalend werk te verrichten in de paardenwereld.

Als ik iemand de tip zou moeten geven nu zou ik zeggen kies aub wat anders want je gaat er spijt van krijgen.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:01

Je kan zo´n opleiding zo nuttig maken als je zelf wilt.

Ik doe de paarenhouderij opleiding. En dat houd in:
-2 dagen in de week stage lopen van 8 tot 5.
-3 dagen per week school.

Je hebt dan alle ''gewone'' theorie vakken naast de paardenhouderij-uren.
Het is dus gewoon een MBO waardige opleiding, en mocht ik beslissen om later iets anders te gaan doen, kan dat gewoon.

Voor vragen staat mijn PB altijd open ;)