Opleiding/cursus wondzorg voor paarden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Opleiding/cursus wondzorg voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 15:10

:wave:

Naar aanleiding van enkele topics op Bokt en enkele gebeurtenissen in real life, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ein-de-lijk een beeld begin te krijgen van waar ik naar toe wil. Wondverzorging bij paarden spreekt me énorm hard aan! Er mogen de meest walgelijke foto's voorbij komen ( :o ), ik kan ze best zien en krijg dan een mega 'ik wil dit dier helpen'-gevoel!

Nu bestaan er tig EHBO cursussen voor paarden, maar zo op het eerste zicht niet echt het type waarmee je daarna echt iets bent om professioneel verder te gaan - uiteraard is het wel een erg goede basis. Het gaat mij ook echt meer specifiek om wondverzorging en niet over bijvoorbeeld koliek zeg maar.

Heeft er iemand een idee waar ik meer info hieromtrent zou kunnen krijgen? Ik heb al serieus gegoogled, maar kom niet verder dan de standaard EHBO cursussen.

Tevens vraag ik me af of hier wel een markt voor is? Ik bedoel: stel dat jou paard een ernstige en vieze wonde heeft die niet zo simpel te verzorgen is, hetzij omdat het een te ernstige wonde is of hetzij omdat het meermaals per dag moet gebeuren; zou jíj dan iemand inhuren om het voor jou te doen? En kan dit eigenlijk wel zonder dat je een opleiding voor DA hebt gevolgd?

Hopelijk kan iemand me een beetje verder op weg helpen, alvast bedankt!

:evaw:

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:48

Als het wonden zijn die echt grondig verzorgd moeten worden halen de meeste mensen er toch een DA bij.

Als het enkel verbanden leggen en eventueel zalven is kan je dat makkelijk zelf leren en doen. Als er al hechten of specifieke verbanden nodig zijn zal je toch een DA nodig hebben. De handigheid in behandelen kan iedereen leren maar om wonden goed in te schatten (en bvb ook antibiotica etc toe te dienen) moet je DA zijn. En zelfs als je alle kennis en handigheid hebt kom je nog bij het probleem dat je niet zomaar aan het materiaal zal geraken. Je mag bvb geen verdovingen kopen/verkopen/toepassen als je geen DA bent. Bij wonden die gehecht moeten worden kan dat al eens noodzakelijk zijn (afhankelijk van het paard en de wonde).

Kort gezegd: ik denk niet dat er een markt of kans is voor wondverzorgers die geen DA (of DA-assistent/dierverzorger etc) zijn.