Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prutsmuts

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-05-08

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:31

Ja, de baas mag gewoon bellen. Maar de beste man slaat wel een beetje door!
Misschien dat je vriend zelf afspraken kan maken met de baas. Aan kan geven dat hij belt wanneer hij weer in staat is tot werken en anders tot die tijd om de twee dagen belt ofzo.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:33

Volgens mij mag een werkgever iedere dag bellen, maar smsen lijkt me ook niet echt zoals het hoort...
Bij ons wordt er steeds een dag en tijd afgesproken om contact te hebben, dat kan de dag erna zijn maar als je flink ziek bent kan dat ook na 2/3 dagen.
Heb ook in de detail handel gewerkt, dan werd er eind van de dag gebeld of je de dag erna kan komen werken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:37

Ja dit mag helemaal.

Mijn moeder heeft bij de post gewerkt, en als ze dan ziek was kon ze zelfs huisbezoek (van een arts) verwachten bij wijze van ''controle'', dus wees blij dat het bij bellen/ smsen blijft.
Als ik ziek was, werd ik ook elke dag gebeld/ gesmst, en bij ziekte langer dan 5 dagen MOEST ik van mijn werkgever naar de huisarts, om te bewijzen dat ik echt ziek was. Ik werkte in de horeca.

Dit kunnen ze je dus inderdaad verplichten, en mogen ze wettelijk gezien ook helemaal doen.
Logisch ook wel, ze MOETEN je ook doorbetalen als je ziek bent (tenminste bij een full-time contract).

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:42

Lees onderstaande met enig cynisme:
Dat heet "nieuw beleid om het ziektepercentage te verlagen".
Haalbaar of niet, het ziekteverzuim moet dit jaar met x% omlaag, dat heeft het jaarplan namelijk bepaald. Ben je al een heel klein beetje beter? Kun je miv heden dit, dit en dit weer gaan doen....
Ik vind het prima bij beruchte ziekmelders, maar grote onzin bij werknemers die zich nauwelijks ziek melden. Je moet mi ook de gelegenheid krijgen om uit te zieken.... Maarja.... zou de crisis meespelen? Vast wel, personeel is vaak de grootste kostenpost voor een bedrijf.

Doet me denken aan een aantal jaren geleden, toen men nog wat soepeler mbt dit leek om te gaan (en ik nog erg onervaren in het ziek- en betermelden mbt werkgevers).
Ik had een paar dagen last van griep en duizeligheidsklachten, waarvoor ik me had ziekgemeld. Mijn leidinggevende belde me na een dag of twee, gewoon informerend naar de stand van zaken. Ik liet em weten dat het wel weer leek te gaan, en dat ik de dag daarna wel weer kon komen werken. Mooi, liet hij weten, gaat het echt wel weer voldoende? Waarop ik doodleuk zei: "Ja hoor, heb vanmorgen weer paardgereden, ik ben er niet af gevallen... dat ging dus weer goed, en als dat me weer lukt, dan kan ik ook wel weer een hele dag werken aan". Moest ie heel hard lachen, en verzocht me vriendelijk om in vervolg éérst beter te worden en dàn paard te gaan rijden.... (Maar ik heb het nooit anders gedaan, dat weet hij ook. 't Is geen ontduiking, maar mijn persoonlijke soort van test van fitheid; als ik een uurtje training weer trek, houd ik het een hele dag ook wel weer vol.)

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:58

*knip*

teveel detail :)
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 09-09-10 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:01

Ik vind het zo jammer als het zo moet. Ik vraag me ook af of je er als bedrijf op langere termijn de loyaliteit van je werknemers niet mee aantast. En we weten allemaal wel dat verminderde betrokkenheid / loyaliteit leidt tot..... juist ja... oa. een hoger percentage ziekteverzuim......

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:31

Ik heb ook óoit zo'n baas gehad. Ik melde me hooguit 1 keer per jaar ziek met griep en hij moest uiteraard altijd bellen als ik net in slaap was gevallen.
Met gevolg dat ik dan weer k :r tsmisselijk was omdat ik omhoog moest komen uit bed.
En elke keer was het dan met een onnozele vraag zoals: ik kan die en die klapper niet vinden.....waar staat die? Om dan iets op te zoeken wat totaal geen haast had en best een paar dagen later ook kon worden opgezocht.

Zo ben ik uiteindelijk bij deze man weggegaan na mijn zwangerschapsverlof, omdat hij me vanaf de 2e week dat ik zwanger was heeft zitten bezokken of ik het kind echt wilde, omdat ik jaaaren tevoren gezegd had dat ik nooit kinderen wilde toen hij daarna vroeg bij mijn sollicitatiegesprek (waarbij zijn collega hem toendertijd notabene al zei dat hij zoiets niet mocht vragen, dat viel onder de persoonlijke omstandigheden). Heeft meer dan eens in het begin me op een heel geniepige manier zelfs proberen over te halen om het zo snel mogelijk weg te laten halen.
Toen ik dat uiteraard niet deed, lag opeens alles wat "fout" ging aan mijn zwangerschap.
En toen ik over een vervanger begon ivm 16 weken zwangerswchapsverlof zei hij: HOE LANG!!
Om vervolgens poeslief (was echt griezelig gewoon) te zeggen: Je mag wel RECHT hebben op 16 weken, maar je bent niet verplicht om ze allemaal op te nemen! Mijn vrouw werkte in de horeca en ging 2 weken na de geboorte van onze zoon al weer werken! Bwwah, ik wordt er nog niet goed van als ik er aan denk.

Ik heb mijn poot echter stijf gehouden, er is een vervangster gekomen die ik heb ingewerkt en toen ik nog niet bevallen was, werd ik zowat elke week gebeld om langs te komen om nog wat te helpen.
Ik ben 2 keer gegaan en daarna niet meer. Daar was hij niet blij mee, maar ik kon er niet meer mee zitten. Hij heeft me jarenlang financieel proberen te flessen door met mijn reiskostenvergoeding te rommelen, en vervolgens mocht ik doodleuk elke keer opdraven als meneer het wilde.
Tijdens mijn zwangerschapsverlof ben ik gaan solliciteren (met hele dikke buik) en binnen no time had ik een andere baan (ik had zelfs keuze uit verschillende; was nog in een tijd dat de banen voor het oprapen lagen).

Nee, zo'n baas wens ik niet meer te hebben.
Belachelijk als ze je bellen als je griep hebt. Ik kan me er iets bij voorstellen als je dat 4 keer per jaar hebt, maar als je eens 1 keertje ziek ligt met koorts, moeten ze je met rust laten. Des te sneller ben je weer opgeknapt.
Ik zou de hoorn naast de telefoon leggen. Als ze de in bezet toon de hele dag horen, dan weten ze ook dat je er (hoogstwaarschijnlijk :D ) bent en niet gestoord wenst te worden.
Als je vriend zich zo lamlendig voelt, dan zou ik voorstellen dat jij belt en dat je gewoon zegt dat hij niet in staat is om uit bed te komen. Dat hij niks anders doet dan slapen en zo....


Off-topic:
Trouwens weet je wat goed helpt tegen de griep?
Ossilococcinum!! Dat zijn die zoete korreltjes voor onder de tong.
En als het goed is, dan kun je dat nog steeds op recept krijgen bij de apotheek, want CZ Zorgverzekeringen vergoed dit homeopatisch middel. Weet niet of andere verzekeringen dit ook vergoeden, maar CZ in ieder geval wel; het wordt dan afgeschreven van je eigen risico.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:34

dat middel is gewoon bij de drogist te krijgen ;)

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:37

Isabonny : Wat een zotte baas had jij destijds..... tssss....
Zou ik ook niet voor willen werken!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:48

Dat is inderdaad een van de hele slechte bazen Isabonny..

Ik heb mijn verhaaltje even weggehaald, vergeet soms even op te letten, sommige van die werkgevers pluizen ook internet uit. Zo is er ooit iemand ontslagen vanwege berichten op hyves en dergelijke. Je kan soms niet voorzichtig genoeg zijn.. Overigens werk ik ook niet mee aan het woord 'baas', heb ik niet namelijk ;)

Ik zet gewoon mijn telefoon uit. Ik bel dat ik ziek ben, en dan gaat hij uit. Juist je rust is dan belangrijk..

Hackie

Berichten: 4453
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Bonaire

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:51

Hmmm bel wel blij met mijn baas.
Ik bel af als ik ziek ben, en bel weer als ik beter ben.
Is trouwens 2x in 1 jaar gebeurd. :)

Vjestagirl

Berichten: 26646
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:21

Toen ik nog bij het kruidvat werkte op zaterdag ben ik ooit door mijn knie heen gegaan. Ik had mijn been in het gips zitten en kon echt niet lopen. Het was niet gebroken maar deed zo veel pijn dat ze het niet konden onderzoeken het ze hebben het voor mijn eigen veiligheid in het gips gezet. De ARBO belde mij ook op een doordeweekse dag, 's morgens op het huisnummer. Ja toen zat ik op school. Ze kregen mijn moeder aan de telefoon die ze ook rustig vertelde dat ik op school zat. Nou, dan kon ik ook wel werken, en het was belachelijk dat ik naar school ging en ik niet kon werken. Mijn moeder heeft gezegd dat ik achter de kassa stond, vakken vulde en dingen prijsde in het magazijn, allemaal staande.

Toen hadden ze wel verzonnen dat ik op een sta-kruk achter de kassa kon. Nee, ik kon niet op een sta kruk, die pasten namelijk niet achter onze kassa. Toen kon ik wel administratief werk gaan doen. Dat zag mijn baas niet zitten, ik was maar een zaterdag hulp en dan moest ze me in gaan werken voor die kleine tijd die het zou duren. Toen ze voorstelden dat ik dan maar op een stoel in de winkel moest gaan zitten om klanten te helpen heeft mijn baas ze verteld dat ze gestoord waren.


Bij mijn andere baas ben ik gevallen voor de keukendeur, heb er nog 2 dagen mee doorgewerkt toen ik erachter kwam dat als je arm zo veel pijn deed dat je hem nouwelijks meer kan bewegen er toch iets goed mis is. Ik werd midden in de nacht nog gillend van de pijn wakker. Ik heb me ziek gemeld in overleg met mijn baas, heel veel fysiotherapie gehad en zelfs bijna n operatie gehad. Mijn baas heeft nooit een arbo dienst gebeld, nooit moeilijk gedaan, altijd netjes mijn dagen uitbetaald. Mijn eerste 3 dagen ziek zijn voor eigen kosten en toen ik 1x 3 uurtjes was komen werken heeft ze me daarna ook direct de eerste dag weer uitbetaald zonder weer die 3 dagen in acht te nemen... En ik kreeg op het bedrijfsfeest een cadeautje omdat ze zich zo banketstaaf voelden omdat ik bij hen gevallen was.
Dat is dan ook wel het bedrijf waar ik zelfs met een hersenschudding nog stond te werken.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 09-09-10 01:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Berichten: 26646
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 01:34

Overgens kun je je niet 'ziekmelden'. Je kunt je baas melden dat je je gebruikelijke werk niet denkt te kunnen doen en waarom. En als jij staand werk hebt en last hebt van je enkel maar er is zittend werk wat je zou kunnen doen dan MOET je komen. Anders is het werk weigering en daarvoor kun je ontslagen worden.

Het is zelfs zo dat als jij altijd op de fiets komt, je breekt je been en je kan zittend werk krijgen dan ben je er zelf verantwoordlijk voor hoe je er komt, ookal heb je geen auto/iemand die je kan brengen.

BlackEyed

Berichten: 1029
Geregistreerd: 02-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:58

Vjestagirl schreef:
Het is zelfs zo dat als jij altijd op de fiets komt, je breekt je been en je kan zittend werk krijgen dan ben je er zelf verantwoordelijk voor hoe je er komt, ook al heb je geen auto/iemand die je kan brengen.


Toen mijn moeder haar pols had gebroken, stuurde het bedrijf waar ze werkte een taxi. :=
Ze zaten nogal met het handen in het haar, want zij was de enige in haar functie die fulltime werkte, er was dus wel sprake van een uitzonderingssituatie.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:01

Mmmm. Je kan het wel alleen op de werkgever gooien, maar als iemand langdurig ziek is en de werkgever heeft te weinig contact gehouden dan kan hij het loon gaan doorbetalen - zit je ook niet op te wachten.

De wet stelt daar best hoge eisen aan. Ik denk alleen dat het nooit de bedoeling kan zijn geweest dat dat contact het herstel in de weg gaat staan...

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:20

Dat de wet er hoge eisen aan stelt klopt ook wel, maar je kunt het ook overdrijven. Daarnaast vind ik iemand die langdurig ziek is een heel ander verhaal dan iemand die "een keer" last heeft van een griepje oid. Dat de drempel om terug te keren na langdurige ziekte oploopt, is begrijpelijk. Dan kan contact onderhouden met je werk zeker drempelverlagend zijn.
Dat een werkgever afhankelijk is van wetgeving is een feit. Ook dat hij hieraan is gebonden is en zich aan de handhaving ervan dient te houden. De uitvoering hiervan bepaalt hij (of zij) echter -binnen de kaders- zelf.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:20

marise83 schreef:
dat middel is gewoon bij de drogist te krijgen ;)


Ja, maar dan kun je het niet bij CZ declareren. Daar heb je blijkbaar een recept van de dokter voor nodig.
Ik heb het gewoon bij de dokter gemeld dat het vergoed werd door CZ en toen schreven ze me zo een recept uit.

Als je het zelf moet betalen ben je best duur uit (moet je in 1e instantie toch aangezien je een eigen risico hebt, maar ja, als je dan nog eens wat hebt, dan is je eigen risico tenminste zo verbruikt en krijg je vervolgens toch alles gratis) .

@ rebeltje: ik kan er niet mee zitten wie het allemaal leest.
Dit is meer dan 10 jaar geleden geweest.
Mijn huidige baas kent het verhaal.
Iedereen in mijn omgeving ook.
Iedereen zei ook dat ik gek was dat ik me niet ziek meldde vanwege verstoorde werkomstandigheden.
Maar ja, netjes als ik was, wilde ik hem niet in de "steek" laten.
Zelfs op de informatieavond van zwangere vrouwen (waarbij ons gevraagd werd of er rekening werd gehouden op ons werk met onze omstandigheden) heeft me de persoon die de avond begeleide apart genomen en voorzichtig voorgesteld om me ziek te melden.
Maar dat wilde ik niet. Ik vond dat ik het niet zo erg had als sommige anderen die ik die avond had gehoord, waar bijv. geen rekening werd gehouden met hun pijnlijke rug en die continu dus staand werk moesten doen.
Ik hield er alleen even geen rekening mee, dat ik gewoon verschrikkelijk geestelijk gemanipuleerd werd en dit dus eigenlijk net zo erg, zo niet erger was.
Nee, mijn zwangerschapsperiode is niet echt prettig geweest.Ik heb er niet van kunnen genieten en probeerde het eigenlijk zoveel mogelijk te negeren...alsof het niet zo was.

Ik heb er van geleerd. Ik hoop dat me dit nooit meer zal gebeuren/dat ik het niet meer laat gebeuren....
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 09-09-10 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:35

Isabonny schreef:
marise83 schreef:
dat middel is gewoon bij de drogist te krijgen ;)


Ja, maar dan kun je het niet bij CZ declareren. Daar heb je blijkbaar een recept van de dokter voor nodig.
Ik heb het gewoon bij de dokter gemeld dat het vergoed werd door CZ en toen schreven ze me zo een recept uit.

Als je het zelf moet betalen ben je best duur uit (moet je in 1e instantie toch aangezien je een eigen risico hebt, maar ja, als je dan nog eens wat hebt, dan is je eigen risico tenminste zo verbruikt en krijg je vervolgens toch alles gratis) .


Oke dat wist ik niet, zal het onthouden je weet maar nooit..