Profielwerkstuk over dromen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:03

Iets met dromen wordt lastig, omdat je geen echte meetapparatuur hebt en veel mensen niet onhouden of ze veel dromen. Je kunt wel een onderzoek doen naar de invloeden van slaaptekort bij adolescenten. Moet je wel een paar proefpersonen zien te vinden, maar dat lukt meestal wel bij je klasgenoten. :+
Je kunt dan drie groepen maken; één groep die bijv. 9 uur slaapt (controle) en één groep die laat naar bed gaat en daardoor maar 6/7 uur slaapt, en een groep die vroeg opstaat en daardoor 6/7 uur slaapt. Laat ze de volgende dag een toets maken o.i.d. (logisch nadenken, geen leer-test) en vergelijk de resultaten?

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: Profielwerkstuk over dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:17


MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:24

Angelita schreef:
verootjoo schreef:


Je kunt toch een literatuuronderzoek doen? Niet elk onderzoek hoeft een experiment te zijn :)

Ik vind het zeker wel de moeite waard om te onderzoeken. Pas wel op dat je niet een te groot onderwerp neem, scherm het goed af. Slapen is bv veel te groot. Dromen kan wel, als je het terrein dus goed afbakent ;)


Klopt, maar ik dacht dat bij biologie (en scheikunde e.d.) alleen een literatuuronderzoek niet voldoende was? :)




Bij ons mocht een enquete trouwens ook. Maar die is wel moeilijk om goed in elkaar te zetten, kun je het beste thesistools oid voor gebruiken. Wij hadden 100 papieren enquetes, met 23 vragen. Is geen aanrader :P alles met de hand verwerkt :P

Bv hoe mensen dromen ervaren enz...

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:26

Ik heb mijn PWS over dromen gedaan. :)

Ik had een stuk geschreven over de biologische kant en een stuk over persoonlijke ervaringen (en ervaringen van anderen). Mijn dromen zijn namelijk vrij extreem en bijzonder, ik ben ervoor ook bij een therapeut geweest wat ik ook verwerkt heb in mijn PWS.
De eindpresentatie die ik erbij moest houden was uiteindelijk een kort praatje en een tentoonstelling met tekeningen en schilderijen die ik gemaakt had van mijn dromen. Omdat dat het grootste deel was hoefde mijn schriftelijke deel niet zo heel uitgebreid te zijn. ;)