"Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorien66

Berichten: 1654
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:26

Op dit moment wordt in heel Nederland het project BoekStart uitgerold.

BoekStart is een programma dat het lezen met heel jonge kinderen wil bevorderen én ouders met jonge kinderen wil laten genieten van boeken. BoekStart gaat uit van de gedachte dat kinderen die al op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken een voorsprong (op school) ontwikkelen waar ze hun hele leven voordeel van hebben. Samen een boekje kijken, plaatjes aanwijzen en benoemen, versjes leren, verhaaltjes vertellen en ernaar luisteren, versterkt bovendien de band tussen ouder en kind.

BoekStart is ontstaan naar voorbeeld van het landelijke programma Bookstart in Groot-Brittannië. Daar krijgen ouders drie keer een boekenpakket, voordat hun kind naar school gaat. Onderzoek naar dit programma laat zien dat Bookstart-kinderen met een voorsprong aan het lees- en taalonderwijs beginnen. En dat zij deze voorsprong ook gedurende hun hele schoolloopbaan weten te behouden. Ook in het Nederlandse programma worden boeken verspreid. Hierbij speelt de openbare bibliotheek een actieve rol. De bibliotheek werkt samen met gemeente en consultatiebureau om ouders en kinderen vanaf het allereerste begin met (het lezen van) boeken in aanraking te brengen. BoekStart in Nederland richt zich om te beginnen op ouders van baby’s. Later zal BoekStart zich richten op kinderen vanaf 1 jaar.


Bookstart in Engeland is een enorm succes, vandaar dat Nederland het opgepakt heeft.

Lees meer over BoekStart: http://www.boekstart.nl/page/7001/Over%20Boekstart
En Bookstart: http://www.bookstart.org.uk/Home

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:35

Akhal_Teke schreef:
Blue_Eyes schreef:
Juffen die er niet mee om kunnen gaan, leermethoden die er niet op toegespitst zijn, het verveling in de klas en lui worden, buiten de groep komen te staan...


Sorry hoor, maar dat ligt dan aan de juf en de school. Ik werk ook op een basisschool en hier wordt heel erg gekeken naar hoever ieder kind is en naar wanneer ze ergens aan toe zijn. Als kinderen ergens op vooruitlopen omdat ze er gewoon aanleg voor hebben dan wordt de leerstof hierop aangepast. Ik heb er nu bv een in de klas die een groep heeft overgeslagen omdat hij zich anders idd teveel ging vervelen. En (voor de zeuren die het allemaal weer "beter" weten) ja, er is natuurlijk ook gekeken naar de emotionele gesteldheid van het kind. Of het zich dus wel in deze groep met oudere kinderen thuis zou voelen etc.

Dan werk je op een heel goede school. Jammer dat het een van de zeer weinige in het land is. Ik vind al dat ze het op deze school, waar mijn dochters nu zitten, goed doen!

grrr

Berichten: 4022
Geregistreerd: 05-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:22

Ben zelf ook leerkracht, en onze school is helemaal ingedeeld in niveaus, dus niet naar leeftijd maar naar kunnen. En dan nog, terwijl dit behoorlijk vernieuwend is, merk je gewoon dat kids die overal op vooruit gaan lopen vaak tegen andere problemen aan gaan lopen. Ik blijf erbij, beetje voorbereiding is fijn, maar echt zo vooruit lopen... :n
Ik vind je toon... ( die zeuren die alles beter weten????) overigens niet erg vriendelijk?

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: "Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 07:46

Hoezo? Dat geldt dan toch alleen voor de mensen die denken alles beter te weten? Voor je jezelf aangesproken?

grrr

Berichten: 4022
Geregistreerd: 05-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:18

Dit is precies wat ik bedoel... :Z

gratchen
Berichten: 216
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: "Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:26

Overigens doen ze bij het baby research lab aan de universiteit van Nijmegen momenteel onderzoek naar woordbegrip bij (jonge) baby's. Ik heb met mijn zoontje meegedaan toen hij 3 en 6 maanden was. Ze steeds 2 plaatjes te zien van voorwerpen (bijv. bal en stoel) en dan zei een stem een van die twee woorden. Vervolgens werd dmv een irisscan en een ECG gemeten waar de baby naar keek. Het waren voorlopige uitslagen maar zeker bij kinderen van 6 maanden was het duidelijk dat ze vrijwel steeds naar het juiste plaatje keken.

Dit lijkt dus de hypothese te bevestigen dat ook een baby al veel meer woordbegrip heeft dan wij denken.

In hoeverre je dit verder actief moet stimuleren en om moet zetten naar actief lezen weet ik dan weer niet hoor. Voorlopig kletsen wij vooral veel tegen 'm ;-)

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: "Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 19:42

Ja, ik geloof dat dit zo'n beetje op dezelfde manier werkt.

zonnestraal2
Berichten: 1463
Geregistreerd: 28-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:44

ik vind dat je een kind niet moet dwingen om te gaan lezen.
een kind heeft een gevoelige periode waarin hij zelf op zoek gaat
naar de betekenis van letters. Laat ouders daar gewoon op wachten
en daar op in spelen wanneer die periode is aangebroken ;)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: "Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:48

Bizar!!! ik snap dat dus echt, echt niet.......... wanneer mogen kinderen weer kinderen zijn en MOETEN ze niet vanalles kunnen op jonge leeftijd??

Lezen leren ze wel op school!

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: "Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:51

Ze wil geen commentaar van mensen die ertegen zijn maar mensen die er ervaring mee hebben... :')

TS,... ik zou de meningen van ervaringsdeskundigen lekker laten varen, die zijn er duidelijk niet ( echt ) :+

Ik vind programma's als' Jouw vrouw, mijn vrouw' vaak ook verbazingwekkend. Kinderen die van vroeg tot laat volgeboekt zitten met school, iedere dag een andere hobby, huishoudelijke taken en daarop nog eens huiswerk :(:)

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:58

sallandval schreef:
in het boek 'de gave van dyslectie' wordt er een bron gegeven en ik heb laatst een artikel in de trouw gelezen dat ging over een man die op het onderwerp gepromoveerd was als ik me niet vergis. Maar of dat online al te vinden is? Vaak word zo'n uitgave gepubliceerd in kleine kring en komt het dan pas jaren later in de main stream terecht.

De gave van dyslectie raad ik overigens sowieso iedereen aan die in het onderwerp geinteresseerd is.


klinkt intressant. Aangezien ik zelf dyslect ben.

@ TS: Ik heb het spotje alleen nog gezien met engelse woorden, wist niet dat het al in Nederland bekend was.

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 07:31

Er is een Nederlandse versie.

Voor de rest: Wie heeft het hier over "moeten" en "verplicht" . Of dachten jullie dat je zo'n jong kind kan dwingen om te luisteren en kijken. Als het niet wil dat pikt het niks op en draaien er gewoon wat gesproken woorden en liedjes.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:17

Akhal_Teke schreef:
Er is een Nederlandse versie.

Voor de rest: Wie heeft het hier over "moeten" en "verplicht" . Of dachten jullie dat je zo'n jong kind kan dwingen om te luisteren en kijken. Als het niet wil dat pikt het niks op en draaien er gewoon wat gesproken woorden en liedjes.


Dan heb je wel een apart beeld van de gevoeligheid van kinderen. Als mama en papa het je voorhouden doe je het; zo simpel is het. Als je ouders Nederlands spreken wordt Neerlands je eerste taal. Een baby kan nog niet kiezen en bedenken dat het frans mooier vind en dus niet luistert naar de ouders.

En dat is dan ook meteen het probleem dat ik er mee heb. Wat voor soort ouders het zijn die hun kind wilen laten lezen weet je niet, maar één ding weet je wel; ze zijn prestatiegericht. En van prestatiegrichte ouders krijg je extrinsiek (itt intrinsiek) gemotiveerde kinderen. En dat is nu al één van de grootste problemen op HBO's en Universiteiten van tegenwoordig. Hoe vaak ik al niet gehoord heb op het HBO waar ik lesgaf... "ja, pffft ik zit hiet voor mijn ouders, écht niet voor mezelf". Je vindt gewoon nu al bijna geen jongeren meer die écht zélf willen leren om er iets van op te steken.

Als je kinderen alles op een presenteerblaadje aanreikt krijg je er misschien heel wat vaardigheden in. Maar je ontzegt ze m.i. ook de kans om oprechte nieuwgierigheid te ontwikkelen.

Saar4
Berichten: 2348
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:26

Ik ben niet bekend met de methode maar kon wel al aardig lezen en schrijven voor ik naar de basisschool ging. Dat ging echter geheel spelenderwijs. Mij moeder is zelf docent en leerde mij waar ik naar vroeg. Een methode staat me tegen omdat dat zo opgelegd is. Als je kind gretig is en sneller is dan gemiddeld merk je dat vanzelf wel en kan je alsnog kiezen of je dat wel of niet wil stimuleren.

Het gaf bij mij problemen in groep 5 toen er een invaller kwam die net van de Pabo kwam. Ik kon beter spellen en rekenen dan hem en heb het halve jaar op de gang doorgebracht tot mijn moeder ging klagen. Met een andere docent met ervaring was dat probleem opgelost. En in groep 8 heb ik met een kleine groep extra werk van een hoger niveau gehad om het leuk te houden. Verder heb ik er niks nadeligs van gemerkt hoor. Ik heb juist enorm veel voordeel van mijn goede taalvaardigheid. Alleen zou ik dat niet zonder meer toe durven kennen aan het feit dat ik jong heb leren lezen en schrijven. Ik denk eerder dat het andersom was. Ik heb denk ik eerder een aangeboren gevoel voor en interesse in taal en daarom op jonge leeftijd leren lezen en schrijven.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:52

Saar4 schreef:
Ik ben niet bekend met de methode maar kon wel al aardig lezen en schrijven voor ik naar de basisschool ging. Dat ging echter geheel spelenderwijs. Mij moeder is zelf docent en leerde mij waar ik naar vroeg. Een methode staat me tegen omdat dat zo opgelegd is. Als je kind gretig is en sneller is dan gemiddeld merk je dat vanzelf wel en kan je alsnog kiezen of je dat wel of niet wil stimuleren.


helemaal mee eens.

Ik was ook al vroeg weg van taal, nu nog steeds.