Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Akhal_Teke schreef:Blue_Eyes schreef:Juffen die er niet mee om kunnen gaan, leermethoden die er niet op toegespitst zijn, het verveling in de klas en lui worden, buiten de groep komen te staan...
Sorry hoor, maar dat ligt dan aan de juf en de school. Ik werk ook op een basisschool en hier wordt heel erg gekeken naar hoever ieder kind is en naar wanneer ze ergens aan toe zijn. Als kinderen ergens op vooruitlopen omdat ze er gewoon aanleg voor hebben dan wordt de leerstof hierop aangepast. Ik heb er nu bv een in de klas die een groep heeft overgeslagen omdat hij zich anders idd teveel ging vervelen. En (voor de zeuren die het allemaal weer "beter" weten) ja, er is natuurlijk ook gekeken naar de emotionele gesteldheid van het kind. Of het zich dus wel in deze groep met oudere kinderen thuis zou voelen etc.
sallandval schreef:in het boek 'de gave van dyslectie' wordt er een bron gegeven en ik heb laatst een artikel in de trouw gelezen dat ging over een man die op het onderwerp gepromoveerd was als ik me niet vergis. Maar of dat online al te vinden is? Vaak word zo'n uitgave gepubliceerd in kleine kring en komt het dan pas jaren later in de main stream terecht.
De gave van dyslectie raad ik overigens sowieso iedereen aan die in het onderwerp geinteresseerd is.
Akhal_Teke schreef:Er is een Nederlandse versie.
Voor de rest: Wie heeft het hier over "moeten" en "verplicht" . Of dachten jullie dat je zo'n jong kind kan dwingen om te luisteren en kijken. Als het niet wil dat pikt het niks op en draaien er gewoon wat gesproken woorden en liedjes.
Saar4 schreef:Ik ben niet bekend met de methode maar kon wel al aardig lezen en schrijven voor ik naar de basisschool ging. Dat ging echter geheel spelenderwijs. Mij moeder is zelf docent en leerde mij waar ik naar vroeg. Een methode staat me tegen omdat dat zo opgelegd is. Als je kind gretig is en sneller is dan gemiddeld merk je dat vanzelf wel en kan je alsnog kiezen of je dat wel of niet wil stimuleren.