Voorbeelden van ruiter- en menvriendelijke hekken gezocht.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

___Tessa___

Voorbeelden van ruiter- en menvriendelijke hekken gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 11:46

Hallo,

Ik ben 2dejaars student Hippische Bedrijfskunde aan de CAH Dronten.
Voor de module 'Ontwerpen Hippisch Landschap' houdt ik mij bezig met het verbeteren van de hekken op de ruiterroutes in het gebied van de Planken Wambuis (Bij de Edese en Ginkelse hei) te Ede.

De hekken op deze route zijn niet makkelijk te openen, daarom wil de ondernemer waarvoor wij werken dit verbeterd zien. De ondernemer maakt veel buitenritten met groepen jonge kinderen, en met zo een grote groep is het passeren van deze hekken helemaal lastig.

Nu ben ik op zoek naar zoveel mogelijk verschillende foto's van hekken die als ruiter en menner makkelijk te passeren zijn en die ook veilig genoeg zijn.

Het zou mij heel erg helpen als jullie foto's hebben van hekken die gemakkelijk te passeren zijn met paarden en waar jullie eventueel een goede ervaring mee hebben. Dit kan ook door bijvoorbeeld een link van internet waar foto's opstaan van deze ruiter- en menvriendelijke hekken.

Alle verschillende soorten hekken zijn welkom, zolang ze maar veilig en gemakkelijk te passeren zijn met paarden.

Alvast heel erg bedankt voor de eventuele foto's en internetsites.

Groetjes Tessa

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:41

Een hek met een handgreep die ook hoog zit zodat je vrij makkelijk vanaf je paard kan openen, even kijken of ik een plaatje kan vinden. (deze bestaan overigens al). Ze hebben eigenlijk gewoon een verhoogde/verlengde handgreep die op het gewone "slot" is aangesloten.
Laatst bijgewerkt door Sjimmy op 27-05-10 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Re: Voorbeelden van ruiter- en menvriendelijke hekken gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:44

Mij lijkt een hek die opengaat d.m.v een touw handig. Je plaatst dan ruim voor het hek een touw aan een paal waarmee je het hek opentrekt en wanneer iedereen er door is aan de andere kant iets zodat het hek weer sluit.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:47

Of een knopjes systeem. Zoiets als dat je hebt met ruiterstoplichten. Dat het hek dan een aantal seconden openblijft en dan weer dichtgaat. Zitten natuurlijk ook zeker weer nadelen aan maar stel dat ik met de wagen er langs moet zou ik het ook eventueel alleen kunnen redden.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:27

Sjimmy schreef:
Een hek met een handgreep die ook hoog zit zodat je vrij makkelijk vanaf je paard kan openen, even kijken of ik een plaatje kan vinden. (deze bestaan overigens al). Ze hebben eigenlijk gewoon een verhoogde/verlengde handgreep die op het gewone "slot" is aangesloten.

En dan moet hij vooral niet te zwaar zijn!

Het hek van onze binnenbak kan ik ook openen en sluiten als ik op m'n paard zit, daar zit een hoge hendel aan zeg maar. Die doe je omhoog (zodat hij los komt van het andere hek), hek open, naar buiten, hek weer dicht en hendel weer naar beneden.
Denk wel dat dat niet sterk genoeg is voor de gebieden waar loslopend wild staat.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:29

___Tessa___ schreef:
Voor de module 'Ontwerpen Hippisch Landschap' houdt ik mij bezig met het verbeteren van de hekken op de ruiterroutes in het gebied van de Planken Wambuis (Bij de Edese en Ginkelse hei) te Ede.

De hekken op deze route zijn niet makkelijk te openen, daarom wil de ondernemer waarvoor wij werken dit verbeterd zien. De ondernemer maakt veel buitenritten met groepen jonge kinderen, en met zo een grote groep is het passeren van deze hekken helemaal lastig.

Ik ben vorig jaar in Wolfheze op vakantie geweest met mijn paard en de hekken daar (om het rijgebied in te komen) waren behoorlijk zwaar. Dat kon je zeker niet doen als je erop wilde blijven zitten (en steeds op en af stappen is natuurlijk niet zo goed voor de rug van je paard). Ik wil wel een 'complimentje' geven over de opstapjes die ze daar hebben. Ik heb ze meerdere malen gezien, zowel aan de ene als aan de andere kant van de hekken. Dit is van hout gemaakt, een klein opstapje zodat het weer even wat fijner is voor je paard om erop te gaan. Dat zou ik wel vaker willen zien.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 16:30

Bedankt voor het meedenken :)
Hebben jullie ook foto's van de hekken die jullie noemen, of zijn deze ergens te vinden?
Want foto's zijn eigenlijk wel het belangrijkste zodat ik duidelijk kan laten zien wat er bedoeld wordt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:13

Ik heb in een van je andere topics een foto geplaatst vanochtend van een hek zoals het in het NoordHollands Duinreservaat ( van het PWN) gebruikt wordt. Ik zou nog even verklaren hoe het werkt: Dat hoge ijzeren "vierkant" gebruik je om de klink omhoog te doen en daarnaa duw je dan het hek van je af, of je haalt het naar je toe, net wat je paard fijn vindt. De hekken kunnen naar beide kanten open. Het andere deel ( zie je op de foto) kan gebrukt worden om het voor een ander open te houden. Je moet er als ruiter wel even op letten dat de klink weer goed op zijn plek valt, anders blijft het hek toch een soort van open.
Er zit dus aan dat vierkant een stang naar de klink, duw je het vierkant naar de scharnierkant van het hek, gaat de klink omhoog en kan het hek open, in de terugpositie valt de klink weer op zijn plek. Als je een hele harde zwieper aan het hek geeft, gaat het daarna wel heen en weer, de klink gaat dan over de "stopplek", maar dat weet je met een paar keer doen wel.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 07:52

Super bedankt voor je foto en uitleg :) Hier kan ik echt iets mee :)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:35

Hier een foto uit Nationaal Park Zuid-Kennemerland.
Deze hekken zijn bijna hetzelfde als die in het Noord-Hollands Duinreservaat (die zijn hiervan afgeleid) en ze zijn speciaal ontworpen voor ruiters, nadat na verschillende systemen gekeken was.
Er blijven paarden en ruiters die de hekken niet snappen of eng vinden, maar verre weg de meesten zijn er snel aan gewend en kunnen er goed mee omgaan. Als je een braaf paard hebt, kun je het hekje ook openhouden voor anderen als je met een groep bent.
Afbeelding

In het Amsterdamse bos kwam ik vrijdag houten klaphekjes tegen voor ruiters, van die schuinstaande. Ik kwam erdoor (braaf paard dat meedenkt) maar ik vond ze erg zwaar en smal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 06:58

Wat ik graag zou zien bij de hekken is een opstap.
Het liefst zelfs 2 verschillende hoogtes.
Heb zelf een groot paard en heb een aardige nodig, maar voor diegene met pony's kan hij wat kleiner zijn.
De hekken bij ons in de buurt zijn hoog en hebben aan de bovenkant een klein handvat zodat je niet laag hoeft te grijpen als je het hek te paard kunt openen.
Tevens lijkt het me handig dat als het hek uit je handen glipt hij niet door kan slaan naar de andere kant, dat het palletje van de sluiting in een uitsparing valt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 07:12

Afbeelding

alleen moet je ze dus zó niet openmaken :+

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 07:17

Hoe dan wel? Want ik snap het niet :P

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 07:24

He, dat is in Egmond achter de Duinrand, toch :)

Je kunt met die grote hendel bovenop opzij bewegen waardoor het hek van het slot gaat en dan het hek open duwen. Je moet het een keer gedaan hebben en je paard moet even snappen dat hij niet van het hek weg moet bewegen, maar dan vind ik die hekken prima te doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:59

paarden652 schreef:
Hoe dan wel? Want ik snap het niet :P

je rijdt je paar er naar toe, zet hem met zijn borst er tegen aan laat hem zijn hoofd erover heen steken, je pakt de hendel vast en je duwt het hek een stukje open, en vervolgens drijf je je paard aan en kun jij het hek weer verder openduwen.

Mijn paarden dachten op een gegeven moment dat ze zelf het hek openduwden en gingen dat in de wei bij het hek ook proberen _O-

Tuurlijk flippen ze de eerste keer als het hek een geluidje maakt, maar het went vanzelf :+

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 10:27

Super bedankt voor jullie reacties en voor het meedenken.
Ik kan hier echt iets mee, nu kan ik het in mijn verslag ook onderbouwen met ervaringen van ruiters :)

Zo een hek als afgebeeld op de foto en een hek waarbij 2 hoogtes opstapjes staan ga ik zeker meenemen in mijn verslag :)

Andere ideeën of gebruikservaringen zijn ook nog steeds welkom.

Bedankt voor jullie hulp :)

@ Jowien: Zie ik dat nou goed dat er ook een touw aan dat hek op de foto zit? Zit die daar om te zorgen dat het hek open gaat als je aan die grote hendel midden op hek hek draait?

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:45

___Tessa___ schreef:
Bedankt voor het meedenken :)
Hebben jullie ook foto's van de hekken die jullie noemen, of zijn deze ergens te vinden?
Want foto's zijn eigenlijk wel het belangrijkste zodat ik duidelijk kan laten zien wat er bedoeld wordt.

Ik heb helaas voor jou geen foto's. In het A'damse bos geen foto's gemaakt (die van mij flipte ook wel van die smalle doorgangen bij de zware hekken, dat vond ie echt niet tof, maar ja goede (schrik)training he!). Op de Veluwe ook geen foto's van de hekken en daar ga ik pas eind aug. weer heen, dus nu ook geen foto's. Misschien wel van het A'damse bos als ik daar binnenkort weer een keer heen ga met de trailer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:06

Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan maken van de hekken hier op de veluwe, ik vind ze op zich wel handig.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 18:11

Iig alvast bedankt voor de moeite :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:48

Bulli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:14

Hoi Tessa en alle anderen

In het Leenderbos bij Valkenswaard staan hele mooie met een touw die voor koetsiers en ruiters te gebruiken zijn volgens mij.
Daarnaast hebben ze wildroosters gelegd voor de fietsers.

Als er niemand in de buurt woont die foto's heeft bel dan eens staatsbosbeheer daar die hebben misschien wel foto's.
We woonden er vlakbij in de buurt voordat we naar Zweden gingen dus we kunnen nu niet even een fotootje voor je schieten.
Groeten uit Zweden
Dimitry en Anita

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 14:25

Okee bedankt, ik zal Staatsbosbeheer even bellen :)

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 10:22

Iedereen bedankt voor de reacties en de hulp,
had vandaag Assessment en heb het gehaald met een 6,5 :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:01

Dat is mooi om te horen, gefeliciteerd!