Doe jij PABO??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benthe

Doe jij PABO??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 14:44

Hoi!

Voor mijn opleiding moet ik een referaat schrijven. Ik doe dit over logopedie in het onderwijs. Nu wil ik daarvoor o.a. een onderzoek(je) doen naar wat pabostudenten leren aan logopedische stoornissen e.d. op de pabo.
Hiervoor heb ik een korte vragenlijst die ik graag door pabostudenten in wil laten vullen. Ik dacht niet geschoten altijd mis, misschien zitten er wat actieve PABO'ers op Bokt.

Dus als je op de PABO zit (of hebt gezeten), en 2 minuutjes tijd voor mij hebt om een paar vragen te beantwoorden zou dat echt super zijn!
Alvast hardstikke bedankt!

Groetjes Marleen

In welk jaar van de pabo zit je? (En eventueel; Welke pabo?)
:

Wat weet jij van logopedie?
:

Worden er op de Pabo lessen besteedt aan logopedie? Zo ja, hoeveel? Kun je een voorbeeld noemen van wat er in de lessen wordt aangeboden?
:

Wordt er op jouw stageschool van jou verwacht dat je logopedische stoornissen ontdekt? Zo ja, denk jij dat je genoeg kennis hebt om dit te kunnen ontdekken en de ouders/verzorgers goed te kunnen informeren?
:

Denk jij dat er op de pabo voldoende les/aandacht wordt besteed aan logopedische stoornissen?
:

Heb je verder op- aanmerkingen?
:

zonnestraal2

Re: Doe jij PABO??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:25

: 1e jaar, pabo INHolland, Rotterdam

: mensen krijgen logopedie als ze spraakproblemen hebben of om spraakproblemen te voorkomen. Zowel voor jongeren als voor ouderen.

Worden er op de Pabo lessen besteedt aan logopedie? Zo ja, hoeveel? Kun je een voorbeeld noemen van wat er in de lessen wordt aangeboden?
: 2 lessen in het hele jaar. Er wordt aandacht besteedt aan een goede spreekhouding, juiste ademhaling, articuleren.

Wordt er op jouw stageschool van jou verwacht dat je logopedische stoornissen ontdekt? Zo ja, denk jij dat je genoeg kennis hebt om dit te kunnen ontdekken en de ouders/verzorgers goed te kunnen informeren?
: Nee, in het eerste jaar nog niet.

Denk jij dat er op de pabo voldoende les/aandacht wordt besteed aan logopedische stoornissen?
: In de hogere klassen krijgen we hier wellicht lessen over. In het eerste jaar wordt er alleen aandacht besteedt aan je eigen spreekgedrag. Ik kan er dus nog weinig over zeggen ;)

: -

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:29

:4de jaar

: Dat een logopedie helpt bij spraak en stemproblemen

:Nee, we hebben zelf wel een screening gehad over eigen stemgebruik.

: Ja dat wordt wel verwacht, gelukkig krijg ik via mijn stage hier steeds meer kennis over. Nee, ik heb nog niet genoeg kennis om ouders en verzorgers goed te kunnen informeren. Voordat ik ouders zou inlichten zou ik even navraag en informeren bij een logopedist of extra research doen. En ja denk ik het wel een heel eind kan
ontdekken.

: Nee, te weinig

:-

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:02

:2e jaar Hogeschool Ipabo Alkmaar

:ik heb vorig jaar een halfjaar logopedie colleges gevolgd. Logopedisten helpen bij het spraakproblemen bij kinderen e.d. Zelf heb ik vroeger ook bij een logopedist gelopen, omdat ik de 'r' niet kon zeggen.

:een halfjaar colleges gehad; ging voornamelijk over gebruik van je stem en ademhaling. Daarnaast hebben we het gehad over enkele logopedische problemen.

: nee, omdat ik 2e jaars ben is dit niet van toepassing.

: Tot nu toe heb ik niet veel gehad, hoop in mijn laatste 2e jaar nog het een en ander te krijgen.

: nee hoor

Benthe

Re: Doe jij PABO??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:21

Alvast super bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee! Als er meer mensen zijn die de enquete kort willen invullen, erg graag!

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:49

Pabo Almere, net niet afgerond, gestopt wegens carriere keuze

Dat het een vak apart is, het gaat puur om het signaleren, diagnostieren moet je aan mensen met verstand overlaten ;)

Ja, 3e jaar, denk ongeveer 10 x 45 min? Verschillende vormen van spraakproblemen, voornamelijk stotteren. Wanneer je je zorgen moet maken, wat je moet herkennen als leerkracht. Hoe het traject in elkaar zit.

Ik moest een casus inbrengen bij de college's van logopedie, verder heb ik tijdens mijn stages nooit iets met logopedie gedaan. Ik heb wel genoeg kennen om het te signaleren. Ik vind dat bij het informeren de logopedis aanwezig moet zijn.

: Ja dat denk ik wel.

: nee