Werk plus studie plus paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Werk plus studie plus paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 13:02

Ik werk nu twintig jaar fulltime, heb er nog 25 jaar te gaan. Mijn hoogste opleiding is MBO. Nu is recentelijk dan eindelijk officieel vast gesteld dat mijn werkzaamheden in een HBO schaal vallen, omdat alle functies binnen het bedrijf goed in kaart zijn gebracht. Mijn huidige werkzaamheden verricht ik nu zo'n vijf jaar, al die tijd zit ik in de hoogste MBO schaal. Bij mijn werkgever kan je met een MBO diploma niet in een HBO schaal worden ingedeeld. Ook niet als je dus wel op HBO niveau werkt. Nu denk ik er sinds november/december over om een HBO opleiding te gaan doen. Mijn werkgever zou dat voor mij willen betalen vanwege het schaal probleem. Ik werk vijf dagen per week, zit 's morgens om half acht in mijn auto, ga na mijn werk door naar mijn paard en ben dan omstreeks kwart voor zeven thuis. Als ik definitief besluit om te gaan leren, dan wil ik 32 uur werken, zodat ik 1 dag heb om thuis te studeren. Echter zit ik dan toch met mijn paard in mijn maag. Mijn paard besteed ik ca. 12 uur per week aan. Ik denk er over mijn paard te verkopen als ik ga studeren, zodat mijn lagere inkomsten (door vier dagen werken ipv vijf) en het combineren van drie tijdrovende bezigheden mij niet de das om zullen doen. Ik heb in 2006 een nogal ernstige burnout gehad en zit er niet op te wachten er weer een te krijgen. Dus ik wil echt of safe gaan.
Zijn er hier mensen die hun ervaringen willen delen of tips hebben?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 13:09

Overigens is mijn situatie wel rustiger geworden dan de situatie(s) die mijn burnout toendertijd hebben veroorzaakt. Zit in een wat rustiger vaarwater op een aantal fronten.

mariettek

Re: Werk plus studie plus paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:11

Wat een goede kans. Fijn dat je werkgever hieraan wil meebetalen.
Is het geen optie om je paard te verleasen? Of een betalende bijrijdster te zoeken? Verkopen is ook weer zo definitief.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:13

is er een mogelijkheid dat je parttime kan studeren? fulltime is naast paard en 32 uur werk echt behoorlijk zwaar mijns inziens. hangt gedeeltelijk natuurlijk ook van de zwaarte van de opleiding af; leer je dingen die je al 5 jaar in praktijk brengt dan kost het je natuurlijk een hoop minder energie en moeite dan wanneer je er echt hard aan moet trekken om het te halen, maar dat is lastig voorspellen vantevoren..
edit: een bijrijder zou ik inderdaad ook zeker overwegen :j

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:15

Ik ben ook minder gaan werken toen ik weer ging studeren.

werk nu 32 uur en ga 1 dag (in eigen tijd) naar school.
Ook ik heb een paard.
Heb ik wel het geluk dat hij nog jong is dus ik ga om de dag.

Zou dat voor jou ook niet een optie kunnen zijn? Als hij iedere dag buiten staat zou het evt kunnen..
Zou sowieso eerst kijken hoe het loopt en of het in te plannen is voordat je je paardje verkoopt.
en idd een bijrijder is een optie...
Mijn ervaring is dat het vanzelf allemaal wel loopt..
Al is het wel heel druk ja..

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 13:20

Ik heb wel wat financiele reserve opgebouwd, maar ben toch bang dat als mijn paard straks misschien iets gaat mankeren ik in de problemen kom. Het gaat nu goed met hem hoor, maar met paarden weet je het nooit. Dat mijn hele reserve weg en ik in de rode cijfers moet gaan staan voordat ik mijn studie heb afgerond. Want stel dat in die jaren dan ook nog eens mijn auto het begeeft.... Om maar iets te noemen.
Mijn vriend heeft gezegd dat hij me wil helpen met mijn paard, hij helpt nu al doordat hij dagelijks de boodschappen doet en het eten maakt, maar ik wil niet teveel op hem afhevelen. Hij is ook niet echt een paardenman.
Bijrijders vind ik sowieso niet echt een optie. En een paard verleasen ook niet. Omdat in beide gevallen de lasten nog altijd voor mij zijn en de meeste lusten voor een ander, vooral als er dingen mis lopen met mijn paard zijn gezondheid.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:21

Als je gemotiveerd bent om je studie te doen, dan gaat het wel! Ik heb ook werk (32h), studie (1 dag daar + thuis leren) + paard (15h per week) + 8 katten + vriend die andere hobbies heeft dan ik.

Maar je vroeg tips, geen stoere verhalen van mensen die het (nog) wel kunnen... Wat voor mij absoluut geen optie is, is paard verkopen. Ik zet hem nog liever een paar jaar op wei (vindt paard niet erg).

Tips:
*Ik plan overige dingen die niet onder bovenstaande vallen tussen de trimesters door en in de vakanties.
*Sociale contacten op een laag pitje zetten (iedereen heeft begrip voor studie) of ze meenemen met paardrijden
*Je paard wat minder vaak rijden
*Volpension stal zoeken of een hulp/bijrijder.
*Ik reserveer 2 avonden in de week dat ik niet rij en een middag in het weekend om te studeren. De andere dagen kun je dan aan je paard besteden. Het werkt voor mij beter om echt die dagen te reserveren dan maar elke dag halfstachtig een uurtje iets te doen. Dan beheerst het je leven en krijg je het gevoel elke dag klem te zitten.

Als me nog meer invalt meld ik me weer!

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:26

Qua geld kan ik niks zeggen want ieder z'n financiele situatie is anders. Ik woon niet zo duur en stalling voor je paard is te krijgen van 75 euro tot 400 euro in de maand.... afhankelijk van hoe verwend hij is...en of je eerder tijd of geld tekort hebt.
Overigens komt mijn moeder helpen schoonmaken omdat ze me helpt met de studie. Dat is haar manier. Lief en handig!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 13:30

Ik zou op de donderdag van vier tot tien uur les hebben bij de HBO opleiding. Ik zit te denken aan MER, maar dat moet mijn werkgever nog goed keuren.
Mijn paard is eentje die vrij constante beweging/training nodig heeft. Ik kan nu alle kosten goed dragen, maar het is niet zo dat ik bakken met geld over houd. Mijn paard staat op een stal waar ik zelf uit mest, maar het is lekker dichtbij en een fijne stal. Bijrijders heb ik niet zoveel vertrouwen in wat continuiteit betreft.
De studie duurt vier jaar, dus mijn paard vier jaar de wei op gooien, vind ik niet echt een optie.
We hebben vijf jaar geleden een huis gekocht en dat kost toch aardig wat geld. Voor die tijd hadden we allebei een huurappartement. De stalling is 215 Euro p/mnd, inclusief hooi en stro, voer betaal ik apart, een zak voer is 13,50. Ik geef dure supplementen aan mijn paard, deels preventief en deels vanwege het feit dat hij spat heeft. Vanwege de spat is regelmatige en voldoende beweging en soepel makende oefeningen van belang. Ik rij nu les met hem bij iemand die instructie geeft volgens de klassieke rijschool, eens in de twee weken een uur priveles a 40 euro. Mijn paard is geen paard waar je zo de eerste de beste beginner mee weg stuurt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 14:00

Overigens is het niet makkelijk om een studie te vinden die echt aansluit bij mijn huidige werkzaamheden, raar, maar waar. We doen inkoop en de daarbij horende facturering aan de business units waar we voor inkopen, maar we doen ook beurswerk (hedging). Ik doe de beursadministratie en handel ook op de beurs (niet speculatief!). Ben jaren geleden al naar een opleiding geweest van drie dagen voor het beurswerk.
Mijn oorspronkelijke opleiding is MEAO economisch/bedrijfsadministratief en op dat gebied ligt mijn werkervaring van mijn eerste tien werkjaren.
Met behulp van het adviescentrum van Hogeschool INHolland ben ik tot de conclusie gekomen dat Management, Economie en Recht voor mij het beste zou zijn.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 14:11

PoucyWouce schreef:
Als je gemotiveerd bent om je studie te doen, dan gaat het wel! Ik heb ook werk (32h), studie (1 dag daar + thuis leren) + paard (15h per week) + 8 katten + vriend die andere hobbies heeft dan ik.

Lieve help, acht katten! Wij hebben er gelukkig maar eentje :D ;) . Maar het lijkt me erg druk, jouw leven.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:24

Plannen :) Ik werk 32 uur en ga 2 avonden per week naar de uni voor een master. Heb een paard en een vent :+ Goed plannen, en accepteren dat je niet alles kan. Dus helaas moet ik wel eens dingen laten schieten, maar ach, over een jaar heb ik daar weer tijd voor (en een papiertje op zak).

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:29

Het is ontzettend zwaar, en je kan alleen voor jezelf uitmaken of je dat aan kunt. Ik heb ook jaren doorgejakkerd, werken, studeren, gezin, paard. Ik heb recent besloten dat het rigoreus anders moet, en geprobeerd rust in mijn leven te vinden. Voor mij is werk en gezin nu even genoeg, en eventueel in de toekomst een studie erbij.

Ik heb nergens spijt van, zou het als ik het over moest doen zo weer doen, maar weet wat je jezelf op de hals haalt. Ik kon nooit meer ergens echt van genieten, altijd dat knagende gevoel dat er nog iets moest gebeuren. Dat hangt natuurlijk samen met mijn karakter :o maar ik ging er echt bijna aan onderdoor.

Het is een mooie kans, maar zet je voor een duivels dilemma. Alleen al door het op te schrijven, krijg je misschien al meer overzicht.
MER lijkt me trouwens een hele leuke opleiding!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 14:38

Ik heb mijn persoonlijkheid ook niet helemaal mee om teveel te moeten jongleren met van alles en nog wat. Plus dat ik er wel een jaar of drie voor nodig heb gehad om eindelijk echt helemaal van die burnout af te geraken, wat me heel voorzichtig heeft gemaakt nu. Ik weet nu gewoon dat ik echt mijn rust momenten keihard nodig heb.
Ik ben wel altijd een fanatieke lezer geweest, ook wat theorie betreft, dus als de materie mij echt interesseert dan vind ik het niet zo erg om met mijn neus in een boek te zitten.
Vroeger toen ik op de HAVO en later de MEAO zat, gingen paarden altijd voor mijn school. Ondanks dat ik toen fanatiek met paarden in de weer was en op de MEAO ook nog een baantje van een uur of vijf per week had, wist ik toch steeds over te gaan. Ik wil nu gewoon graag mijn best (kunnen) doen voor mijn opleiding en het niet weer op de laatste plaats laten komen. Op de HAVO had ik nog best aardige cijfers, maar toen ik op de MEAO zat, kocht ik mijn eerste eigen paardje en toen begon ik er echt met de pet naar te gooien. Mijn cijfers waren niet veel soeps meer.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 16-04-10 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:44

Zou je het niet korter kunnen doen? Je hebt immers al genoeg werkervaring! De meeste die bij ons deeltijd doen (1 avond in de week naar school) en die doen er gemiddeld 2 jaar over als ik me niet vergis.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 14:46

Ik zou er dolgraag maar twee jaar over doen, maar dan wil ik niet onwijs op mijn tenen moeten lopen, omdat het dan heel erg zwaar wordt.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:53

Is de enige reden dat je de studie wilt gaan doen dat je meer wilt gaan verdienen? Dan zou ik het niet doen als ik jou was (tenzij je het geld echt nodig hebt). Je moet een studie gaan doen omdat je dat echt wilt en er ook echt voor gaat, anders wordt het heel zwaar. Geld is volgens mij geen goede motivatie.

Ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik zou, als ik meer zou willen gaan verdienen, waarschijnlijk ook weer jaren aan de studie moeten. Ik heb het wel overwogen hoor, maar mijn vrije tijd en mijn hobby's zijn mij ook heel veel waard. Ik kan me van mijn huidige salaris gemakkelijk redden, kan (binnen grenzen natuurlijk) doen en laten wat ik wil en daar geniet ik van. Een hoger salaris betekent opnieuw aan de studie en dat betekent mijn paard verkopen en stoppen met andere hobby's om veel tijd in de studie te kunnen steken. Dat heb ik er niet voor over.

Ik denk dat je in jouw geval heel goed moet weten waar je aan begint. Het gaat gewoon heel zwaar worden. Je weet dat je de kans loopt dat het té zwaar voor je wordt. Dan ben je qua gezondheid weer een stap terug, je bent je paard kwijt en je hebt minder inkomen omdat je minder bent gaan werken. Mijn advies dus: begin er alleen aan als je een redelijk goede kans van slagen hebt en echt goed gemotiveerd bent. Succes met je beslissing!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:00

Maar misschien hoef je neit meer alle vakken te volgen. Ben je al bij open dagen etc geweest dan kan je ook een beter beeld krijgen wat ervan je verwacht wordt. Er gaat vast tijd inzitten maar door je vele ervaring hoeft het niet zwaar te zijn.

Ga eigenlijk ook wel een beetje met het verhaal van Roxx mee.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 15:03

De afdeling waar ik nu werk, werk ik nu negen jaar. Over de jaren zijn mijn werkzaamheden wel uitgebreid en veranderd, maar toch ben ik er een beetje uitgekeken. Als ik nu achter wat anders aan zou gaan (binnen ons bedrijf) dan kan ik in principe alleen maar achter MBO functies aan. Ten eerste zijn die er niet zoveel en ten tweede vind ik werk op MBO niveau over het algemeen niet zo uitdagend meer.

Wat ook mee speelt, is dat ik al jaren niet zo fanatiek paardengek ben als dat ik vroeger ben geweest. Heb in feite al dertig jaar lang vrijwel al mijn vrije tijd, energie en veel geld in mijn paardenhobby gestoken en ik heb die behoefte daartoe niet meer zo sterk als dat ik vroeger altijd had. Van die dertig jaar heb ik 23 jaar zelf een, twee of drie paarden gehad. Nu gelukkig nog maar 1 :o .
Laatst bijgewerkt door Himyar op 16-04-10 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 15:41

Ik ben naar 1 open dag geweest, die van INHolland.
Mijn baas zei tegen me dat hij ook wel wil kijken naar een EVC traject, misschien valt daar ook nog iets mee te doen.
Volgende week gaan mijn baas, onze PZ manager en ik om de tafel zitten om e.e.a. te bespreken. De Hogeschool zal moeten uitmaken in hoeverre ik voor bepaalde zaken ontheffing zal kunnen krijgen. Het financieel administratieve werk dat ik vroeger deed (o.a. bij een accountantskantoor gewerkt als assistent accountant) ben ik nu wel al negen jaar uit, dus ik ben er niet helemaal zeker van dat ik me alle ins en outs daar nog van kan herinneren.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:33

Himyar schreef:
Mijn huidige werkzaamheden verricht ik nu zo'n vijf jaar, al die tijd zit ik in de hoogste MBO schaal. Bij mijn werkgever kan je met een MBO diploma niet in een HBO schaal worden ingedeeld. Ook niet als je dus wel op HBO niveau werkt.

Tjee, wat een belachelijk idee zeg. Je hoort gewoon betaald te krijgen voor de werkzaamheden die je verricht. Als jij deze HBO werkzaamheden al 5 jaar verricht vind ik het onzin dat je eerst een hele HBO studie moet gaan doen voordat je een loonsverhoging kan krijgen. Dus wel makkelijk nu voor het bedrijf, een werknemer die een HBO functie uitvoert voor MBO loon...ondanks dat ze aanbieden dat ze je opleiding willen betalen. Dan ben je toch een aantal jaar verder en veel moeite.

Succes met je studie!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:47

Volgens mij ben je er al over uit wat je gaat doen ;-), maar wil je het bevestigd hebben. Je wilt je paard verkopen en een ander leven in slaan in dit geval met studie/werk. Ook is je interesse in de paardenhobby afgenomen. Mensen kunnen nou eenmaal veranderen, niemand zal jou dat kwalijk nemen hoor. Het zou nooit mijn persoonlijke keuze zijn geweest om mijn paard te verkopen, maar dat komt omdat ik een hele innige band heb met mijn paard. Het is altijd jammer voor het paard dat hij weg moet (een paard moet altijd maar mee gaan in de keuze van het baasje), probeer in ieder geval een goed adresje te vinden voor je paard. Met name omdat je zegt dat hij spat heeft. Bedenk je wel dat jij het paard nooit weer terug zal krijgen en dat een studie ed tegen kan vallen. Het is een onomkeerbare beslissing.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 10:55

SorayaDL schreef:
Himyar schreef:
Mijn huidige werkzaamheden verricht ik nu zo'n vijf jaar, al die tijd zit ik in de hoogste MBO schaal. Bij mijn werkgever kan je met een MBO diploma niet in een HBO schaal worden ingedeeld. Ook niet als je dus wel op HBO niveau werkt.

Tjee, wat een belachelijk idee zeg. Je hoort gewoon betaald te krijgen voor de werkzaamheden die je verricht. Als jij deze HBO werkzaamheden al 5 jaar verricht vind ik het onzin dat je eerst een hele HBO studie moet gaan doen voordat je een loonsverhoging kan krijgen. Dus wel makkelijk nu voor het bedrijf, een werknemer die een HBO functie uitvoert voor MBO loon...ondanks dat ze aanbieden dat ze je opleiding willen betalen. Dan ben je toch een aantal jaar verder en veel moeite.

Succes met je studie!

Ja, dat vreet af en toe best wel aan me. Voorheen zijn mijn werkzaamheden nooit officieel gewogen qua zwaarte, maar eigenlijk wist ik al wel dat het zo was. En dan heb ik voorheen ook nog collega's grotendeels vervangen die wel in een HBO/universitaire schaal zijn ingedeeld, kreeg daar toen geen cent extra voor en zat me af en toe over de kop te werken. Werkte in die tijd geregeld over, nu hebben we het rustiger gekregen. Ik wil wel graag bij dit bedrijf blijven werken, mede omdat er tov bij veel andere bedrijven best goed wordt betaald. Ik heb wel eens in een boze bui tegen onze PZ manager gezegd dat ze me dan maar een baan moesten geven die is ingeschaald als MBO functie. Dat was toen ik een week alleen had gezeten op de afdeling, omdat een collega op vakantie was en twee in het buitenland zaten. Was ook nog eens niet al te lang na mijn burnout en toen ben ik echt enorm kwaad geworden. Mijn baas heeft me toen om me tevreden te houden een bonus gegeven, maar dat is maar een kleine pleister op de wonde geweest, zo'n eenmalig extraatje. Ik hou wel in de gaten of er binnen het bedrijf vacatures voor MBO functies zijn, maar die zijn er niet vaak. En ik denk dat ik daar ook niet veel uitdaging in zal hebben. In het verleden is al vaker tegen me gezegd dat ik of de HBO werkzaamheden voor de lol moet doen of een studie moet gaan doen. Dat was een paar jaar geleden toen ik eea al eens heb aangekaart. Ik heb nog 25 jaar werken te gaan en 25 jaar beneden mijn werk en denkniveau werken of 25 jaar onderbetaald worden, vind ik niet zo aantrekkelijk.

Ik denk dat ik er voor een groot deel wel uit ben ja, maar ik ga denk ik wel als voorwaarde stellen op mijn werk dat ik eerst een goede oplossing moet hebben ivm mijn paard. Omdat ik mijn paard een goed leven/tehuis gun en omdat ik niet mijn paard erbij kan hebben qua kosten. Mijn paard kost me nu zo'n 450/500 Euro per maand en dat geld kan ik gewoon niet meer missen als ik een dag minder ga werken. En voor een studie schijnt toch zo'n 25/30 uur per week te staan.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:00

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 11:13

Dank je wel Dammie! Inderdaad gaan we daar ook naar kijken, binnen ons bedrijf moet je om daarvoor in aanmerking te komen twintig jaar werken en laat ik nou juist eind 1989/begin 1990 zijn begonnen met fulltime werken.

Ik begon afgelopen november/december tegen mijn baas over het volgen van een studie en hij zei een paar maal dat hij er mee aan de slag zou gaan, maar al die tijd heeft hij er niets aan gedaan. Vijf maanden weg nu zonder dat ik een steek verder ben wat betreft eventuele regelingen van mijn werk enz. Nu was er ook wel een stop gezet op opleidingen, vanwege kostenbesparingen, maar daar hoorde ik mijn baas ook niet over. Hij zei steeds dat het geen zin had om PZ erbij te betrekken, maar dat heb ik nu dan toch gedaan. Heb toch PZ hier ook bij nodig en niet alleen mijn baas.

Het is niet zo dat ik perse mijn paard kwijt wil, er zijn nog steeds momenten dat ik er wel plezier in heb. En het is een goede ontspanning na het werk en je bent in de buitenlucht en actief. Ik geef ook nog wel om mijn paard, alleen nu meer dan vroeger voelt het als een opgave. Toen ik nog depressief was, dacht ik dat het daar misschien aan lag, maar ik ben niet depressief meer.
Ik woon nu vijf jaar samen, voor die tijd heb ik tien jaar alleen gewoond. Toen ik alleen woonde, had ik er nooit moeite mee in het weekend de deur uit te gaan of door de week laat thuis te zijn. Nu vind ik het ook gezellig om samen met mijn partner te zijn. Mijn partner heeft echter helemaal geen moeite met mijn hobby.