"Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

"Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 20:05

Heeft iemand deze manier van lezen aanleren geprobeerd of ken je iemand die het heeft gebruikt? Zo ja, wat zijn de ervaringen?

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:07

Wat is het precies :o ?
:o?

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 20:11

Het is een programma waarmee je kinderen op jonge leeftijd al kan leren lezen. Tenminste dat beweren ze.
Het is voor kinderen vanaf 3mnd.
Nu ben ik zelf juf en weet dat je met bepaalde dingen echt wel heel jong kunt beginnen. Op de reclamebeelden zie je ook echt kinderen, die nog niet eens kunnen praten, de juiste bewegingen bij een woord maken. Ze herkennen dat woord dus wel. Maar goed reclames worden regelmatig wat aangepast zodat het echt lijkt natuurlijk.

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:13

Ik zou het zelf niet doen.
laat je baby Maar Lekker Kind zijn.
En als je Baby dan officieel Schoolkind is ( 6 tot 12) dan vind ik dat het pas mag beginnen met lezen
Natuurlijk in de kleuterklas wel een beetje, Maar om dat nou met 3 maanden te gaan doen.
Zal het later niet met mìjn kinderen doen

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Re: "Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:14

Ik weet alleen dat er een significant verband is vastgesteld tussen (te) vroeg leren lezen en dyslectie. Dus zelf zou ik het er niet op wagen...

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: "Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 20:14

En waar kan ik dat onderzoek daarover vinden?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:16

sallandval schreef:
Ik weet alleen dat er een significant verband is vastgesteld tussen (te) vroeg leren lezen en dyslectie. Dus zelf zou ik het er niet op wagen...


Daar ben ik wel benieuwd naar?

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Re: "Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:51

in het boek 'de gave van dyslectie' wordt er een bron gegeven en ik heb laatst een artikel in de trouw gelezen dat ging over een man die op het onderwerp gepromoveerd was als ik me niet vergis. Maar of dat online al te vinden is? Vaak word zo'n uitgave gepubliceerd in kleine kring en komt het dan pas jaren later in de main stream terecht.

De gave van dyslectie raad ik overigens sowieso iedereen aan die in het onderwerp geinteresseerd is.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Re: "Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:53


grrr

Berichten: 4022
Geregistreerd: 05-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:55

Waarom zou je dit willen?

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: "Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 21:27

Waarom niet? Ik heb trouwens geen kinderen maar ben wel in het inderwerp geïnteresseerd.

grrr

Berichten: 4022
Geregistreerd: 05-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:27

Omdat dit op veel scholen een probleem oplevert. Een kind wat in groep 1 al perfect kan lezen is vaak zijn/haar leeftijdsgenootjes al ver voorbij. Ook al bied je hem/haar allerlei uitdagingen, vaak gaan ze zich toch nog vervelen. Ik heb het dan niet over kinderen die zelf al veel uit de omgeving oppikken en daardoor al goed kunnen lezen.
Een beetje voorbereidend werk vind ik prima, maar dit gaat echt ver.
Daarnaast... idd, mag een kind ook nog gewoon kind zijn? Wat heeft het kind eraan om zo vroeg te kunnen lezen?

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: "Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 22:52

Het hoeft dan minder tijd te verspillen aan leren lezen en kan meer tijd besteden aan bv het goed leren rekenen.
Maar ik zou graag echte ervaringen van mensen horen en geen speculaties over wat er zou kunnen gebeuren. Of argumenten om het wel of niet te gebruiken.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: "Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:57

Ik vind 3mnd écht te bizar hoor! Dat is nog een baby, waarom zou die al moeten leren lezen!

Ik ben er ook absoluut op tegen, wie heeft zoiets bedacht!?? :\

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:57

Ik zie het niet zo zitten zoiets. Laat Chiara maar lekker kind zijn! Lezen kan ze der hele leven nog, heb liever dat ze met speelgoed wat kan spelen en friemelen en dat ze dingen van ons overneemt.

Als ik zie hoe kinderen in andere landen gedrilled worden dan kan ik daar niet echt vrolijk van worden :=

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: "Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 23:35

Ik vraag niet om meningen, ik vraag om ervaringen.

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:39

Akhal_Teke schreef:
Ik vraag niet om meningen, ik vraag om ervaringen.


die zijn er dus bijna niet omdat iedereen er op tegen is :')

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: "Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 09:51

5 mensen zie ik niet als iedereen.
Jammer dat niemand hier ervaring mee heeft, ik had graag geweten wat de resultaten waren.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: "Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:01

Ik ken een kindje dat gebarentaal kan. Dat is dit eigenlijk ook, de kinderen kunnen niet echt lezen, maar herkennen de vormen van sommige woorden. Als je de letters dus anders neer zet en een nieuw woord vormt zullen ze dat niet kunnen lezen.
De moeder vindt het handig, haar zoontje kan vertellen of hij dorst heeft of moe is. Maar ja, dat kan mijn zoontje van 2 ook, maar dan nonverbaal.
Ik weet niet of hij het later beter op school gaat doen, dat is nog even afwachten. Ze zeggen wel dat tweetaligheid het IQ positief beinvloed, dus misschien dat dat met dit ook zo is?

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:07

Helaas voor TS, ook bij mij een mening en geen ervaring.

Ik heb de reclame wel eens gezien en dit vond ik er toen van en nu nog steeds
Grit schreef:
Ik zit hier te :r van een teleshopping reclame.
Een onderwijspakket voor je baby, om baby's zo vroeg mogelijk te leren lezen. "Begin snel voor het te laat is, profiteer ervan dat uw kind voor loopt op de rest" :r .


Vooral van die laatste zin gaan mijn nekharen overeind staan. Ze hebben het over baby's en prestaties!!!! Kinderen krijgen nog genoeg met druk en verplichtingen te maken, laat ze eerst maar eens opgroeien tot een vrolijke kleuter en ga lekker met ze spelen. Spelenderwijs pikken ze genoeg op om zich te ontwikkelen op motorisch, sociaal en verstandelijk gebied. Maar dan aub wel zonder leerprogramma, want met dat in je achterhoofd gaat het spelenderwijs al snel vanaf!


Akhal_Teke schreef:
Het hoeft dan minder tijd te verspillen aan leren lezen en kan meer tijd besteden aan bv het goed leren rekenen.

Ik vraag me serieus af op welke leeftijd jij wil dat je kind goed kan rekenen en waarom :? Zodat ze daarna nog sneller kunnen beginnen met het leren van ???????

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:21

Een baby vanaf drie maanden heeft wel wat beters te leren dan lezen. Een baby zal zich toch eerst moeten ontwikkelen op andere gebieden.

Ik denk dat je weinig informatie zal vinden van gebruikers omdat elke moeder weet dat een baby van drie maanden hierin niet is geintresseerd.

Een kind moet gewoon kind zijn en daarvan heerlijk genieten, leren kan altijd nog en ze worden vanzelf geintresseerd in andere dingen.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Re: "Your baby can read" Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:17

Tsja ervaringen. Het zal vast bij sommige kinderen werken. Maar of ze er gelukkiger van worden? En dan heb je dus nog een verhoogde kans op problemen.

Als je vraagt om ervaringen met je paard op 2 jarige leeftijd inrijden zul je naast slechte vast ook goede revaringen krijgen. dat betekent niet dat het niet slecht of schadelijk is.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:23

Akhal_Teke schreef:
Waarom niet? Ik heb trouwens geen kinderen maar ben wel in het inderwerp geïnteresseerd.

Precies wat grrr zegt. Ik heb een kind dat zichzelf op haar derde heeft leren lezen, nu 7 is en in groep 3 (bijna groep 4 natuurlijk) zit en leest op het niveau van groep 7. Dat levert al genoeg problemen op. Juffen die er niet mee om kunnen gaan, leermethoden die er niet op toegespitst zijn, het verveling in de klas en lui worden, buiten de groep komen te staan... Het zijn allemaal risico's die je loopt en met een aantal hiervan heeft mijn dochter nu te maken (ze kan overigens ook al goed rekenen en schrijven, ook niveau groep 6/7, maar dat terzijde).
Ik zou er nooit aan beginnen. Ik zou er voor mijn dochter ook niet voor gekozen hebben, maar helaas heb je niet alles in de hand. En mijn jongste dochter gaat nu precies dezelfde weg...

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:12

Grit schreef:
Ik vraag me serieus af op welke leeftijd jij wil dat je kind goed kan rekenen en waarom :? Zodat ze daarna nog sneller kunnen beginnen met het leren van ???????



Nogmaals: Ik heb geen kinderen! Ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen. Dit zou een reden kunnen zijn om het te gebruiken!!!

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:17

[quote="Blue_Eyes Juffen die er niet mee om kunnen gaan, leermethoden die er niet op toegespitst zijn, het verveling in de klas en lui worden, buiten de groep komen te staan... [/quote]

Sorry hoor, maar dat ligt dan aan de juf en de school. Ik werk ook op een basisschool en hier wordt heel erg gekeken naar hoever ieder kind is en naar wanneer ze ergens aan toe zijn. Als kinderen ergens op vooruitlopen omdat ze er gewoon aanleg voor hebben dan wordt de leerstof hierop aangepast. Ik heb er nu bv een in de klas die een groep heeft overgeslagen omdat hij zich anders idd teveel ging vervelen. En (voor de zeuren die het allemaal weer "beter" weten) ja, er is natuurlijk ook gekeken naar de emotionele gesteldheid van het kind. Of het zich dus wel in deze groep met oudere kinderen thuis zou voelen etc.