studiefinanciering omzetten naar uitwonend?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

studiefinanciering omzetten naar uitwonend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:20

Ik ga misschien het huis uit (voor alle dagen behalve van vrijdag op zaterdag) en wil hiervoor mijn studiefinanciering dus laten omzetten naar uitwonend (woon nu gewoon thuis)
Alleen vraag ik me af wat daar nou de struikelblokken mee zijn, mijn moeder zegt dat ik er goed mee moet oppassen ivm eventueel niet aan eisen voldoen.
Er zitten hier vast veel mensen met praktijkervaring wat dat betreft.

Ik heb opgezocht op de site van IBG dat je in de GBA het adres moet laten omzetten
Citaat:
Wijzigt je adres doordat je gaat samenwonen of trouwen? Geef je adreswijziging dan wél aan ons door. Zorg ervoor dat je ook bij de Gemeentelijke Basisadministratie je adres wijzigt.
Als je nu thuiswonend bent en je wordt uitwonend, dan krijg je recht op de beurs voor uitwonenden. Geef in je wijziging aan dat je uitwonend bent geworden.

http://www.ib-groep.nl/SRVS/CGI-BIN/WEB ... e=obj(2438)

hopelijk kunnen de bokkers me helpen :)

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:27

Het klopt inderdaad dat je aan een hoop dingen moet denken wanneer je dingen bij de IB om laat zetten.
Toevallig heb ik afgelopen september hetzelfde gedaan.. Dus ik kan je enigzins helpen :)
Je kan alleen een uitwonende beurs krijgen wanneer je bent ingeschreven in de betreffende gemeente (bij de gemeente kan het zijn dat je daar ook papieren moet invullen). Voor de IB groep moet je een aantal papieren invullen waarin je aangeeft uitwonend te worden. Wanneer je een uitwonende beurs aanvraagt en je wil dit al voor de maand maart hebben (ik noem maar wat) dan moet je wel zorgen dat je dit VOOR 1 maart hebt aangevraagd. (de eerste van de maand is namelijk rechtsgeldig). Anders krijg je het pas voor de volgende maand..

Als je je inschrijft in de gemeente gaat er een automatisch bericht naar een hele lijst met instanties die dit te weten krijgen. Laat je verder goed informeren bij de IB- groep! En als er iets verteld wordt vraag dan de naam van de persoon die je dit verteld, dan kan je altijd aantonen van wie je de informatie hebt.

Verder kan je mogelijk in aanmerking komen voor huurtoeslag. Daar komen wel een hoop eisen bij kijken. Die kan je vinden op http://www.toeslagen.nl . Hopelijk heb je er wat aan! Succes!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:30

Eigenlijk is het heel simpel, je zorgt er voor dat je ingeschreven bent op het adres waar je gaat wonen (zorg er dus voor dat je je mag inschrijven daar, niet elk studentenhuis wil dat je dat doet!) en log je in op de website van de IBgroep en zet het om. Om je in te schrijven heb je meestal een verklaring en handtekening nodig van de huurbaas/hoofdhuurder, zodat je toestemming hebt om op dat adres ingeschreven te staan.
Voor huurtoeslag kom je alleen in aanmerking als je een eigen voordeur hebt.
Laatst bijgewerkt door Britt op 27-01-10 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:31

dankjewel, je raadt dus aan contact op te nemen met IBG. via mail of telefonisch? (of zelfs langsgaan?)
ik zit verder niet gebonden aan een datum oid, maar goed dat je het noemt! voor februari gaat dus al niet meer lukken :j

heeft het aanvragen/invullen/veranderen van het eea je geld gekost? :) dit puur uit interesse, maar ik weet niet voor hoelang de situatie gaat zijn (hopelijk voor altijd, maar je weet het niet natuurlijk)

Het wordt overigens geen studentenhuis, ik zit erover te denken om bij mijn vriend te gaan wonen :)

Britt

Re: studiefinanciering omzetten naar uitwonend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:32

Nee joh, dat kost geen geld. Dan is het helemaal makkelijk, als je bij je vriend intrekt. Inschrijven en veranderen op de website en het is geregeld! :D

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:35

Er zitten geen kosten aan verbonden om dit om te laten zetten.
Als je met je vriend gaat samen wonen is het wel handig maar nog steeds moet je goed in de gaten houden dat je geen dingen ´vergeet´. Mocht je iets niet zeker weten dan zou ik inderdaad aanraden om contact met IB groep op te nemen en goed de site door te lezen. Dan kom je later niet voor verassingen of (financiele) tegenvallers

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:36

Bij mij was het heel makkelijk, ik kon me online inschrijven bij de juiste gemeente en ook bij mijn IB groep het adres gewoon wijzigen. Helemaal geen problemen mee gehad en geen papieren formulieren in hoeven vullen (wel online uiteraard)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:38

@lindas2; daarvoor ben ik inderdaad ook een beetje huiverig.. dat ik ''iets'' vergeet :o

zit ook te twijfelen of ik dingen als post bij mijn ouders wil hebben dan of daar?.. Ik kom elke week vrijdags en zaterdags thuis inverband met werken.
*wat een gedoe :P *

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:39

let wel op dat je vriend toestemming moet geven bij de gemeente dat jij bij hem gaat wonen.
Ik ben de hoofdbewoner op het adres, huurcontract staat op mijn naam.
Ik moest dus tekenen dat ik toestemming geef dat mijn vriend bij mij kwam wonen (alleen bij de gemeente) het omzetten van zijn studiebeurs van thuiswonend naar uitwonend was een fluitje van een cent!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:42

mijn vriend staat er natuurlijk achter als dit doorgaat ;)
hij heeft wel een koopwoning, weet niet of dat uitmaakt?
*zet intussen puntjes in een worddocument*
-adreswijziging GBA
-adreswijziging IBG
-toestemming vriend gemeente

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:48

Je kan woonadres en postadres geloof ik splitsen, maar dat staat allemaal op de website :j

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:48

Haha ik was er ook een beetje huiverig voor hoor.. vind het altijd zo´n gedoe..
Wel heel goed dat je een lijstje maakt!

Wat betreft de post, ik heb alles gelaten zoals het was. Sommige instanties krijgen automatisch een bericht dus dan krijg je het als nog op je nieuwe adres aan. Maar omdat het voor mij ook maar tijdelijk is heb ik geen verdere wijzigingen doorgegeven. Alle instanties die het automatisch door hebben gekregen, krijgen dat straks ook weer als ik terug verhuis. Omdat ik geen verdere wijzigingen heb doorgegeven, vergeet ik ook niemand. Dus dan blijft er ook geen post achter op het adres waar ik gewoond heb. :)

En je kan inderdaad postadres en woonadres doorgeven. Dit kom je allemaal vanzelf tegen met het invullen van de papieren. Op de site van IB staat ook veel informatie, het is saai maar ik zou het goed doorlezen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:52

ik kon daarnet bij IBG niet zoveel vinden, ga straks nog even beter zoeken dan :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:16

bij het inschrijven van de GBA moet je vriend voor toestemming tekenen.
Vergeet niet je adreswijziging bij je bank door te geven, verzekering ect.
t zijn vooralveel dingen die je later tegenkomt. Zoals de post van de Pabo (krijg ik van de vorige bewoners) instanties waar je ooit gedoneerd hebt.
Veel dingen merk je achteraf dat ze nog bij je ouders komen.
Wat ook iets is waar je op moet letten is je adres wijziging bij studielink. Dan ben je meteen op je hogeschool/Uni ingeschreven op je nieuwe adres

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 16:10

dat is een goeie ma_rie_tje! studielink gaat bij op het lijstje :j

post wil ik nog even mee wachten, eerst eens kijken of het werkt, en bij mijn ouders kom ik sowieso 1x p/w :)
hebben mensen op kamers hun post ook omgezet dan trouwens? :)