[ENQ] Zomereczeem bij paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mariska12

[ENQ] Zomereczeem bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 21:33

Onderzoek Zomereczeem
Hallo, wij zijn Lotte Eskens en Mariska van Dasselaar uit havo 5 van KSG De Breul. Wij gaan voor ons profielwerkstuk een onderzoek doen naar zomereczeem bij paarden. Zomereczeem is een aandoening aan de staart en manen van een paard of pony, waarbij ze als reactie op jeuk gaan schuren. Zouden u zo vriendelijk willen zijn om deze enquête in te vullen?
M.v.g. Lotte Eskens en Mariska van Dasselaar

Algemene begin informatie
Mijn paard is ...... jaar oud.
Ras van mijn paard is .................................................................................
Kleur(en) van mijn paard zijn ....................................................................
Mijn paard was ........ jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.

1. Wilt u op een schaal van 0-10 aangeven hoe erg uw paard last heeft van zomerceczeem(0= geen verschijnselen en 10= helemaal opgeschuurd. )
Schaal: .......

2. Op wat voor een weide staat uw paard?
○ Ja, mijn paard staat op de wei. Namelijk ....... uur per dag/week.
Op de wei staat : veel / weinig gras
○ Nee, mijn paard heeft geen weidegang

3. Wat en hoeveel krijgt uw paard te eten?
’s Ochtends:
..................................................................................................................................................................................

’s Middags: ..................................................................................................................................................................................

’s Avonds:
...................................................................................................................................................................................

Tussen door:
...................................................................................................................................................................................

4. Hoe vaak en hoelang werkt u gemiddeld per week met uw paard?

Mijn paard loopt ....... keer per week. Gemiddeld werk ik er …….. uur per week mee.

5. Hoe ziet de omgeving van uw paard eruit?
o Mijn paard staat zo’n ......... km van het bos verwijderd.
o Mijn paard staat in het bos.
o Mijn paard staat ver verwijderd van het bos.
o Mijn paard staat ongeveer ……… km van beekjes/plassen/zee/meren/rivieren.
o Mijn paard staat ver verwijderd van beekjes/plassen/zee/meren/rivieren.
o Mijn paard staat van ongeveer …….. uur tot ……. uur per dag buiten in de wei en/of paddock.

Bedankt voor het invullen van onze enquête
Heeft in u interesse in de uitkomst dan kunnen wij u die natuurlijk na afloop laten weten. Als u hier uw email adres invult sturen wij de resultaten naar u op. ……………………………………………………………………………….............

tamary

Re: [ENQ] Zomereczeem bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:43

Zet je vragen even in het centrale eczeem topic en lees daar meteen de posts van madamX en tug goed door.
Mugjes is nl zelden de onderliggende oorzaak van het schuren. Andere onderzoeker/voerboer geeft aan 85% voer en 15% echt mugjesallergie. Van wat ik zo bij mijn pony gezien heb en in het centrale semetopic tegenkom kloppen die getallen aardig.
Voeg vragen toe over hoe er bemest wordt en wat de grondsoort is ivm veel voorkomen jeukreacties door varkensmest, kunstmest, drijfmest, tekort/overschot/onbalans mineralen en sporenelementen o.a. koper, zink, selenium, kobalt.

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:50

Mijn paard is 6 jaar oud.
Ras van mijn paard is Haflinger
Kleur van mijn paard is: vos
Mijn paard was 4? jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.

1. Wilt u op een schaal van 0-10 aangeven hoe erg uw paard last heeft van zomerceczeem(0= geen verschijnselen en 10= helemaal opgeschuurd. )
Schaal: 5?
(weet ik niet precies, ze heeft de bovenkant van haar staart helemaal kapotgeschuurd en ze schuurt nu ook nog steeds.. en de manen aan 1 kant helemaal kort. maar nog geen wondjes en open huid)

○ Ja, mijn paard staat op de wei. Namelijk ongeveer 8 uur per dag, elke dag.
Op de wei staat : veel / weinig gras (ongeveer tussenin, overal ligt wel gras maar wel kort zeg maar ;) )

’s Ochtends:
1 handje Subli zonder, 3 handjes biks
1 plak hooi
’s Middags: op de wei, dus gras

’s Avonds:
1 handje Subli zonder, 3 handjes biks
1 plak hooi, stuk wortel
Tussen door:
soms nog een plak hooi bv. in de middag als extra als ze op de wei staat, en wortels

Mijn paard loopt ongeveer 4 keer per week. Gemiddeld werk ik er ongeveer 5 uur per week mee.

o Mijn paard staat zo’n 0,5 km van het bos verwijderd.
o Mijn paard staat ongeveer 0,5 km van plassen/meren.
o Mijn paard staat van ongeveer 7 uur tot 11 uur per dag buiten in de wei en/of paddock. (in de winter minder dan in de zomer)

hoop dat jullie er wat aan hebben, sorry als ik niet alles helemaal duidelijk heb ingevuld.
Als er nog iets onduidelijk is pb maar ;)

Yesorno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:40

Mijn paard is 11 jaar oud.
Ras van mijn paard is Connemara/KWPN................................................................
Kleur(en) van mijn paard zijn Valk................................................................
Mijn paard was ........ jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.

Schaal: 1, af en toe schuurt die z’n staart

Nee, mijn paard heeft geen weidegang.
Staat zo’n 8 uur op de paddock

’s Ochtends:
hooi..............................................................................................................................................................................

’s Middags:
2xhooi..............................................................................................................................................................................

’s Avonds:
Wnter: wortelen en HAVENS power plus mix 1 kilo
Zomer: HAVENS power plus mix 1 kilo

Tussen door:
af en toe een appel/stukje brood/suikerklontje/pepermuntje/mandarijn/peer enz. ....................................................................................................

Mijn paard loopt 5/6 keer per week. Gemiddeld werk ik er 4/5 uur per week mee.

o Mijn paard staat zo’n ... km van het bos verwijderd.
o Mijn paard staat ongeveer 2/3? km van beekjes/plassen/zee/meren/rivieren.
o Mijn paard staat van ongeveer 09.00 uur tot 16.00 uur per dag buiten in de wei en/of paddock.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 15:59

tamary schreef:
Zet je vragen even in het centrale eczeem topic en lees daar meteen de posts van madamX en tug goed door.
Mugjes is nl zelden de onderliggende oorzaak van het schuren. Andere onderzoeker/voerboer geeft aan 85% voer en 15% echt mugjesallergie. Van wat ik zo bij mijn pony gezien heb en in het centrale semetopic tegenkom kloppen die getallen aardig.
Voeg vragen toe over hoe er bemest wordt en wat de grondsoort is ivm veel voorkomen jeukreacties door varkensmest, kunstmest, drijfmest, tekort/overschot/onbalans mineralen en sporenelementen o.a. koper, zink, selenium, kobalt.

Ja klopt wij hadden die ook gelezen ja dat mugjes zelden de onderliggende oorzaak zijn van het schuren!
Bedankt verder voor je tips! We weten zelf ook wel dat we hiermee niet dé oplossing zullen vinden, maar we willen toch wel graag onderzoeken wat er bij ons uit het onderzoek zou komen ;) En hieruit dan onze conclusies voor ons onderzoek trekken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:08

Omdat wij 3 eczemers hebben, vul ik dit 3 keer in...

Mijn paard is 15 jaar oud.
Ras van mijn paard is .PRE................................................................................
Kleur(en) van mijn paard zijn ...Schimmel.................................................................
Mijn paard was ....8.... jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.

Schaal: .10.

○ Ja, mijn paard staat op de wei. Namelijk 10-14. uur per dag/week.
Op de wei staat : weinig gras

’s Ochtends:
..........Een flinke bos kuilgras en 1 literschep biks........................................................................................................................................................................

’s Middags: .......staat hij op het land, daar wordt alleen in de winter hooi bijgevoerd............................................................................................................................................................................

’s Avonds:
............Een flinke bos hooi en weer 1 literschep biks.......................................................................................................................................................................

Tussen door:
......................Staat hij hele dagen in het land..............................................................................................................................................................

Mijn paard loopt .2 keer per week. Gemiddeld werk ik er 3 uur per week mee.

o Mijn paard staat zo’n .15 km van het bos verwijderd.
.
o Mijn paard staat ongeveer …1… km rivieren.
o Mijn paard staat van ongeveer 10. uur tot …14…. uur per dag buiten in de wei en/of paddock.

Mijn paard is 14 jaar oud.
Ras van mijn paard is Gelders Paard..
Kleur(en) van mijn paard zijn ....................zwart................................................
Mijn paard was .10 jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.

Schaal: 8

’s Ochtends:
..........Een flinke bos kuilgras .......................................................................................................................................................................

’s Middags: .......staat zij op het land, daar wordt alleen in de winter hooi bijgevoerd............................................................................................................................................................................

’s Avonds:
............Een flinke bos hooi .......................................................................................................................................................................

Tussen door:
......................Staat zij hele dagen in het land..............................................................................................................................................................

Mijn paard loopt .3 keer per week. Gemiddeld werk ik er 5 uur per week mee.

.
o Mijn paard staat van ongeveer 10. uur tot …14…. uur per dag buiten in de wei en/of paddock.

Mijn paard is 5 jaar oud.
Ras van mijn paard is ..Gelders Paard...............................................................................
Kleur(en) van mijn paard zijn ......Bruin..............................................................
Mijn paard was ..1...... jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.

Schaal: 8

’s Ochtends:
..........Een flinke bos kuilgras en 1 literschep biks........................................................................................................................................................................

’s Middags: .......staat hij op het land, daar wordt alleen in de winter hooi bijgevoerd............................................................................................................................................................................

’s Avonds:
............Een flinke bos hooi en weer 1 literschep biks.......................................................................................................................................................................

Tussen door:
......................Staat hij hele dagen in het land..............................................................................................................................................................

Mijn paard loopt .6 keer per week. Gemiddeld werk ik er 8 uur per week mee.

.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:57

Mijn paard is 12 jaar oud.
Ras van mijn paard is IJslander
Kleur(en) van mijn paard zijn Schimmel ( zwartbont geboren )
Mijn paard was 7 jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.

Schaal: 3
Hij staat met exceemdeken op. Hij schuurt alleen nog met z'n hoofd. Als hij zonder exceemdeken buiten staat moet ik het wel een schaal van 10 geven. Hij heeft het namelijk overal ( staart, manen, buik, hoofd, binnenkant van z'n voorbenen en in z'n kootholtes. )

○ Nee, mijn paard heeft geen weidegang.
Wil ik wel even bij toevoegen dat ik dus wel een weiland heb alleen dat hij daar niet opstaat ivm exceem.

’s Ochtends:
Hooi

’s Middags: Hooi

’s Avonds:
Hooi

Tussen door:
Eens in de zoveel tijd een worteltje

Mijn paard loopt zo vaak keer per week. Gemiddeld werk ik er 7 uur per week mee.

o Mijn paard staat zo’n 30 km van het bos verwijderd.
o Mijn paard staat ongeveer 0.1 km van beekjes/plassen/zee/meren/rivieren.
o Mijn paard staat van ongeveer 24 uur tot 24 uur per dag buiten in de wei en/of paddock

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:05

mariska12 schreef:
Onderzoek Zomereczeem

Mijn paard is 4 jaar oud.
Ras van mijn paard is ............................haflinger.....................................................
Kleur(en) van mijn paard zijn ...............vos.....................................................
Mijn paard was ..4.. jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.

Schaal: .....
met een eczeemdeken schuurt ze alleen het hoofd nog en kriebelt de benen. schaal 5 ?
○ Ja, mijn paard staat op de wei. Namelijk ....24... uur per dag/week.
Op de wei staat weinig gras

’s Ochtends: hooi (in de zomer gras)
..................................................................................................................................................................................

’s Middags: ..................................................................................................................................................................................

’s Avonds:
.................................................hooi..................................................................................................................................

Tussen door:

Mijn paard loopt ...3... keer per week. Gemiddeld werk ik er ……1.5.. uur per week mee.

o Mijn paard staat zo’n ......0.5.. km van het bos verwijderd.
o Mijn paard naast een klein bosje.

o Mijn paard staat in een weide omringddoor slootjes

Heeft in u interesse in de uitkomst dan kunnen wij u die natuurlijk na afloop laten weten. Als u hier uw email adres invult sturen wij de resultaten naar u op. ……………………………………………………………………………….............

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:58

[quote="mariska12"]
Mijn paard is 13 en 6 jaar oud.
Ras van mijn paard is beide friezen.................................................................
Kleur(en) van mijn paard zijn zwart...............................................................
Mijn paarden waren enters toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.

Schaal: 0

○ Ja, mijn paard staat op de wei. Namelijk de ene 3 a 5 uur per dag en de ander ongeveer 5 a 10 uur per week.
Op de wei staat : veel / weinig gras (wat is veel en wat is weinig? het is winter :+)

beide krijgen ze 3 kg biks per dag, 3x hooi en 2x peen

die van 13 niet, die is met pensioen.. die van 6 ongeveer 6 uur per week

Overdag wei, 's nachts op stal
o Mijn paard staat zo’n halve km van het bos verwijderd.

[\quote]

Wat een intens slechte enqeute!! De opbouw klopt niet, veel vragen staan dubbel en de keuzemogelijkheden dekken niet alle opties!

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:36

Mijn paard is ...21... jaar oud.
Ras van mijn paard is ....shetland/welsh.............................................................................
Kleur(en) van mijn paard zijn ...vos.................................................................
Mijn paard was ..? in ieder geval zolang ik haar ken, dat is op 11jarige leeftijd...... jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.

Schaal: ...8,5 zonder eczeemdeken....2 met eczeemdeken!

○ Ja, mijn paard staat op de wei. Namelijk ...24.... uur per dag.
Op de wei staat : veel / weinig gras pony krijgt iedere dag een strookje gras winter half hooi half kuil

’s Ochtends:
...Zomer: halve summerfit koek + strook gras in de wei[/b].....winter: halve summerfitkoe
k + hooi of kuil
..........................................................................................................................................................................

’s Avonds:
....rond 17.00uur hooi zowel zomer als winter. En half schep subli senioris prioris slobber ('s ochtends al aangemaakt met water)met half schep meusli...............................................................................................................................................................................

Tussen door:
......niks af en toe een keer appel ofzo, maar lopen overdag op de wei[b][/b].............................................................................................................................................................................

Mijn paard loopt ..2 tot 3 x..maar soms ook 1x, wisselt... keer per week. Gemiddeld werk ik er …1uur per rit, dus ongeveer 3….. uur per week mee.

o Mijn paard staat zo’n ...1...... km van het bos verwijderd.
o Mijn paard staat ongeveer …0…… km van beekjes/plassen/zee/meren/rivieren.
o Mijn paard staat van ongeveer …….. 24 ……. uur per dag buiten in de wei en paddock.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:37

Tip, onderzoek waarom die eczeemdekens nou zo'n succes zijn, ze helpen echt super!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:46

Mijn paard is 3 jaar oud.
Ras van mijn paard is KWPN
Kleur(en) van mijn paard zijn zwart
Mijn paard was 2 jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.

Schaal: 6

x Ja, mijn paard staat op de wei. Namelijk 24/7 uur per dag/week.
Op de wei staat : veel gras

’s Ochtends:
zomer: 1/2 schep brok/muesli/pavo plus en onbeperkt gras Winter: 1 schep brok/muesli/pavo plus en onbeperkt voordroog

's Avonds
zomer: 1/2 schep brok/muesli/pavo plus en onbeperkt gras Winter: 1 schep brok/muesli/pavo plus en onbeperkt voordroog

Tussen door:
1x per week slobber

Mijn paard loopt 0 keer per week (te jong)

X Mijn paard staat in het bos.
o Mijn paard staat ongeveer.... km van beekjes/plassen/zee/meren/rivieren.
x Mijn paard staat ver verwijderd van beekjes/plassen/zee/meren/rivieren.
o Mijn paard staat van 24 uur / 7 dgn per week buiten in de wei en/of paddock.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 16:20

zwelgje27 schreef:
Tip, onderzoek waarom die eczeemdekens nou zo'n succes zijn, ze helpen echt super!

Ja klopt ja!, daar ben ik na deze zomer ook achtergekomen :)
maar, we zijn er zelf ook achter gekomen dat we nou niet de beste vragen hebben uitkozen / geformuleerd.. Dus dit is voor ons een goed leermomentje geweest ;)

super bedankt voor het invullen iedereen :+:

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:28

Mijn paard is 18 jaar oud.
Ras van mijn paard is NRPS
Kleur(en) van mijn paard zijn Bruin
Mijn paard was Ongeveer 2 jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.

Schaal: 8 (voorgaande jaren) 1 (Afgelopen zomer)

Ja, mijn paard staat op de wei. Namelijk 8 á 9 uur per dag

’s Ochtends:
Ponybrok, 1 handje, voordroog, dan de wei op

’s Middags:
Gras

’s Avonds:
Ponybrok, 1 handje bij binnenkomst, voordroog.

Tussen door:
Voordroog, verder helemaal niets extra's

Mijn paard loopt 2 á 3 keer per week. Gemiddeld werk ik er 2 tot 3 uur per week mee.

o Mijn paard staat van ongeveer …….. uur tot ……. uur per dag buiten in de wei en/of paddock.
Pony staat in geheel open weide zonder bomen

Heeft in u interesse in de uitkomst dan kunnen wij u die natuurlijk na afloop laten weten. Als u hier uw email adres invult sturen wij de resultaten naar u op. ……………………………………………………………………………….............[/quote]

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:34

Mijn paard is 19 jaar oud.
Ras van mijn paard is Haflinger x New-forest
Kleur(en) van mijn paard zijn Vos
Mijn paard was 15 jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.

Schaal: 4-10

○ Ja, mijn paard staat op de wei. Namelijk 24 uur per dag.

’s Ochtends:
Hooi
’s Middags:
Hooi
’s Avonds:
Hooi en Een handje muesli + wortels

Tussen door:
Hooi

Mijn paard loopt 4 keer per week. Gemiddeld werk ik er 8 uur per week mee.

o Mijn paard staat zo’n 2/3 km van het bos verwijderd.
o Mijn paard staat ongeveer... km van beekjes/plassen/zee/meren/rivieren.
o Mijn paard staat van ongeveer.... uur tot ……. uur per dag buiten in de wei en/of paddock.

Heeft in u interesse in de uitkomst dan kunnen wij u die natuurlijk na afloop laten weten. Als u hier uw email adres invult sturen wij de resultaten naar u op. zusjejacobs1994@live.nl

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:34

Mijn paard is 10 jaar oud.
Ras van mijn paard is Shetlander
Kleur(en) van mijn paard zijn Zwart
Mijn paard was 3 jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.

Schaal: 9

○ Ja, mijn paard staat op de wei. Namelijk 24 uur per dag
Op de wei staat : ene keer veel en soms weinig gras

’s Ochtends:
Hooi klein portie

’s Middags:
Niks

’s Avonds:
Hooi en ongeveer 5 handjes voer, granen en spelt

Tussen door:
Soms een broodje

Mijn paard loopt 4 keer per week. Gemiddeld werk ik er 5 uur per week mee.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:35

mariska12 schreef:
Mijn paard is 7 jaar oud.
Ras van mijn paard is NAS
Kleur(en) van mijn paard zijn shabrakvosbont (zie profiel)
Mijn paard was 6 jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.

Schaal: 7

○ Ja, mijn paard staat op de wei. Namelijk in de zomer 24 uur per dag en in de winter 6 uur per dag. In de winter heeft hij geen klachten gehad trouwens.
Op de wei staat : geen gras, ze staan er zo vaak op dat er alleen zand is en misschien 1 verdwaald sprietje gras

’s Ochtends:
flinke berg voordroog, 1 kg sportbrok
’s Middags: als hij in de wei staat kan hij onbeperkt hooi/stro mengsel eten, anders niets, zijn stalbeddeking
’s Avonds: flinke berg voordroog (ik kan moeilijk schatten hoeveel het is) 1 kg sportbrok met een scheutje lijnzaadolie

Tussen door: heel soms wat wortels, verder niets

Mijn paard loopt 6 á 7 keer per week. Gemiddeld werk ik er 5 uur per week mee denk ik.

o Mijn paard staat zo’n 4 km van het échte grote bos verwijderd.
o Mijn paard staat in het bosje. De wei is omheind met bomen en er is een mini bosje achter de wei.
o Mijn paard staat ongeveer ? km van beekjes/plassen/zee/meren/rivieren. Geen zee, geen rivieren echt dicht in de buurt. Wel heeft elke boer denk ik een sloot en zullen mensen op de camping (naast de wei) vast wel vijvertjes hebben.
o Mijn paard staat van ongeveer 10 uur tot 16 uur per dag buiten in de winter in de wei en/of paddock. In de zomer de hele dag/nacht.

Alsjeblieft

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:09

Citaat:
Mijn paard is 5 jaar oud.
Ras van mijn paard is ..........Westfaler.......................................................................
Kleur(en) van mijn paard zijn .............bruin.......................................................
Mijn paard was ...2..... jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.

Schaal: ...zonder deken 10 - met ZE-deken 2....

Paard staat in grote paddock zonder gras, zolang als mogelijk - in zomer 24/24
’s Ochtends:
300grmuesli en heel de dag onbeperkt voordrooghooi............................................................................................................................................................................

’s Middags: ......onbeperkt voordrooghooi............................................................................................................................................................................

’s Avonds:
.................300grmuesli verder voordrooghooi..................................................................................................................................................................

Tussen door:

Mijn paard loopt ...3à4.... keer per week. Gemiddeld werk ik er …4….. uur per week mee.

o Mijn paard staat ongeveer …0…… km van beekjes/plassen/zee/meren/rivieren.
o Mijn paard staat van ongeveer …8….. uur tot …24…. uur per dag buiten in de wei en/of paddock.

Heeft in u interesse in de uitkomst dan kunnen wij u die natuurlijk na afloop laten weten. Als u hier uw email adres invult sturen wij de resultaten naar u op. heitom@telent.be……………………………………………………………………………….............

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:20

mariska12 schreef:
Onderzoek Zomereczeem
Hallo, wij zijn Lotte Eskens en Mariska van Dasselaar uit havo 5 van KSG De Breul. Wij gaan voor ons profielwerkstuk een onderzoek doen naar zomereczeem bij paarden. Zomereczeem is een aandoening aan de staart en manen van een paard of pony, waarbij ze als reactie op jeuk gaan schuren. Zouden u zo vriendelijk willen zijn om deze enquête in te vullen?
M.v.g. Lotte Eskens en Mariska van Dasselaar

Mijn paard is 12 jaar oud.
Ras van mijn paard is fjord
Kleur(en) van mijn paard zijn isabel
Mijn paard was 10 jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen. niet helemaal zeker, heb hem pas vanaf zijn 9e, die zomer was er niets aan de hand, jaar erop is het begonnen. Maar in de 1e zomer bij mij is de huisvesting 2x veranderd

Schaal: 3 à 4

○ Ja, mijn paard staat op de wei. Namelijk alle lichte uren per dag uur per dag.
Op de wei staat : veel / weinig gras zomerdag vrij veel, wel wordt strookbegrazing toegepast

’s Ochtends:
plakje hooi voor ze de wei op gaan

’s Middags: gras in de wei
’s Avonds:
hooi, plak of 2

Tussen door:
als ik er ben krijgt hij een mengsel. 2 delen zemelen bij 1 deel bietenpulpbrok, hoeveelheid mengsel is 2 à 3 handjes welke geweekt worden in ruim water

Mijn paard loopt ....... keer per week. Gemiddeld werk ik er …….. uur per week mee.
dit verschilt heel erg, kan goed zijn dat hij 3 bosritten van een uur of 3 per keer loopt in 1 week, dat hij 2 ritten van 5uur voor de kar loopt, of een hele week niets..

o Mijn paard staat zo’n 4 km van het bos verwijderd.
o Mijn paard staat 24 uur per dag buiten in de wei en/of paddock.

Heeft in u interesse in de uitkomst dan kunnen wij u die natuurlijk na afloop laten weten. Als u hier uw email adres invult sturen wij de resultaten naar u op. smeagje@hotmail.com

Prrrr

Re: [ENQ] Zomereczeem bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:36

Er zijn voldoende reacties verzameld. Bedankt!

Hier een slotje.