Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:Zet je vragen even in het centrale eczeem topic en lees daar meteen de posts van madamX en tug goed door.
Mugjes is nl zelden de onderliggende oorzaak van het schuren. Andere onderzoeker/voerboer geeft aan 85% voer en 15% echt mugjesallergie. Van wat ik zo bij mijn pony gezien heb en in het centrale semetopic tegenkom kloppen die getallen aardig.
Voeg vragen toe over hoe er bemest wordt en wat de grondsoort is ivm veel voorkomen jeukreacties door varkensmest, kunstmest, drijfmest, tekort/overschot/onbalans mineralen en sporenelementen o.a. koper, zink, selenium, kobalt.
mariska12 schreef:Onderzoek Zomereczeem
Algemene begin informatie
Mijn paard is 4 jaar oud.
Ras van mijn paard is ............................haflinger.....................................................
Kleur(en) van mijn paard zijn ...............vos.....................................................
Mijn paard was ..4.. jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.
1. Wilt u op een schaal van 0-10 aangeven hoe erg uw paard last heeft van zomerceczeem(0= geen verschijnselen en 10= helemaal opgeschuurd. )
Schaal: .....
met een eczeemdeken schuurt ze alleen het hoofd nog en kriebelt de benen. schaal 5 ?
2. Op wat voor een weide staat uw paard?
○ Ja, mijn paard staat op de wei. Namelijk ....24... uur per dag/week.
Op de wei staat weinig gras
○
3. Wat en hoeveel krijgt uw paard te eten?
’s Ochtends: hooi (in de zomer gras)
..................................................................................................................................................................................
’s Middags: ..................................................................................................................................................................................
’s Avonds:
.................................................hooi..................................................................................................................................
Tussen door:
...................................................................................................................................................................................
4. Hoe vaak en hoelang werkt u gemiddeld per week met uw paard?
Mijn paard loopt ...3... keer per week. Gemiddeld werk ik er ……1.5.. uur per week mee.
5. Hoe ziet de omgeving van uw paard eruit?
o Mijn paard staat zo’n ......0.5.. km van het bos verwijderd.
o Mijn paard naast een klein bosje.
o Mijn paard staat in een weide omringddoor slootjes
Bedankt voor het invullen van onze enquête
Heeft in u interesse in de uitkomst dan kunnen wij u die natuurlijk na afloop laten weten. Als u hier uw email adres invult sturen wij de resultaten naar u op. ……………………………………………………………………………….............
zwelgje27 schreef:Tip, onderzoek waarom die eczeemdekens nou zo'n succes zijn, ze helpen echt super!
mariska12 schreef:Algemene begin informatie
Mijn paard is 7 jaar oud.
Ras van mijn paard is NAS
Kleur(en) van mijn paard zijn shabrakvosbont (zie profiel)
Mijn paard was 6 jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.
1. Wilt u op een schaal van 0-10 aangeven hoe erg uw paard last heeft van zomerceczeem(0= geen verschijnselen en 10= helemaal opgeschuurd. )
Schaal: 7
○ Ja, mijn paard staat op de wei. Namelijk in de zomer 24 uur per dag en in de winter 6 uur per dag. In de winter heeft hij geen klachten gehad trouwens.
Op de wei staat : geen gras, ze staan er zo vaak op dat er alleen zand is en misschien 1 verdwaald sprietje gras
’s Ochtends:
flinke berg voordroog, 1 kg sportbrok
’s Middags: als hij in de wei staat kan hij onbeperkt hooi/stro mengsel eten, anders niets, zijn stalbeddeking
’s Avonds: flinke berg voordroog (ik kan moeilijk schatten hoeveel het is) 1 kg sportbrok met een scheutje lijnzaadolie
Tussen door: heel soms wat wortels, verder niets
Mijn paard loopt 6 á 7 keer per week. Gemiddeld werk ik er 5 uur per week mee denk ik.
o Mijn paard staat zo’n 4 km van het échte grote bos verwijderd.
o Mijn paard staat in het bosje. De wei is omheind met bomen en er is een mini bosje achter de wei.
o Mijn paard staat ongeveer ? km van beekjes/plassen/zee/meren/rivieren. Geen zee, geen rivieren echt dicht in de buurt. Wel heeft elke boer denk ik een sloot en zullen mensen op de camping (naast de wei) vast wel vijvertjes hebben.
o Mijn paard staat van ongeveer 10 uur tot 16 uur per dag buiten in de winter in de wei en/of paddock. In de zomer de hele dag/nacht.
Alsjeblieft
Citaat:Algemene begin informatie
Mijn paard is 5 jaar oud.
Ras van mijn paard is ..........Westfaler.......................................................................
Kleur(en) van mijn paard zijn .............bruin.......................................................
Mijn paard was ...2..... jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen.
Schaal: ...zonder deken 10 - met ZE-deken 2....
○ Ja, mijn paard staat op de wei. Namelijk ....... uur per dag/week.
Op de wei staat : veel / weinig gras
○ Nee, mijn paard heeft geen weidegang
Paard staat in grote paddock zonder gras, zolang als mogelijk - in zomer 24/24
’s Ochtends:
300grmuesli en heel de dag onbeperkt voordrooghooi............................................................................................................................................................................
’s Middags: ......onbeperkt voordrooghooi............................................................................................................................................................................
’s Avonds:
.................300grmuesli verder voordrooghooi..................................................................................................................................................................
Tussen door:
...................................................................................................................................................................................
Mijn paard loopt ...3à4.... keer per week. Gemiddeld werk ik er …4….. uur per week mee.
o Mijn paard staat in het bos.
o Mijn paard staat ongeveer …0…… km van beekjes/plassen/zee/meren/rivieren.
o Mijn paard staat van ongeveer …8….. uur tot …24…. uur per dag buiten in de wei en/of paddock.
Heeft in u interesse in de uitkomst dan kunnen wij u die natuurlijk na afloop laten weten. Als u hier uw email adres invult sturen wij de resultaten naar u op. heitom@telent.be……………………………………………………………………………….............
mariska12 schreef:Onderzoek Zomereczeem
Hallo, wij zijn Lotte Eskens en Mariska van Dasselaar uit havo 5 van KSG De Breul. Wij gaan voor ons profielwerkstuk een onderzoek doen naar zomereczeem bij paarden. Zomereczeem is een aandoening aan de staart en manen van een paard of pony, waarbij ze als reactie op jeuk gaan schuren. Zouden u zo vriendelijk willen zijn om deze enquête in te vullen?
M.v.g. Lotte Eskens en Mariska van Dasselaar
Algemene begin informatie
Mijn paard is 12 jaar oud.
Ras van mijn paard is fjord
Kleur(en) van mijn paard zijn isabel
Mijn paard was 10 jaar oud toen de verschijnselen van zomereczeem zijn begonnen. niet helemaal zeker, heb hem pas vanaf zijn 9e, die zomer was er niets aan de hand, jaar erop is het begonnen. Maar in de 1e zomer bij mij is de huisvesting 2x veranderd
Schaal: 3 à 4
○ Ja, mijn paard staat op de wei. Namelijk alle lichte uren per dag uur per dag.
Op de wei staat : veel / weinig gras zomerdag vrij veel, wel wordt strookbegrazing toegepast
○ Nee, mijn paard heeft geen weidegang
’s Ochtends:
plakje hooi voor ze de wei op gaan
’s Middags: gras in de wei
’s Avonds:
hooi, plak of 2
Tussen door:
als ik er ben krijgt hij een mengsel. 2 delen zemelen bij 1 deel bietenpulpbrok, hoeveelheid mengsel is 2 à 3 handjes welke geweekt worden in ruim water
Mijn paard loopt ....... keer per week. Gemiddeld werk ik er …….. uur per week mee.
dit verschilt heel erg, kan goed zijn dat hij 3 bosritten van een uur of 3 per keer loopt in 1 week, dat hij 2 ritten van 5uur voor de kar loopt, of een hele week niets..
o Mijn paard staat zo’n 4 km van het bos verwijderd.
o Mijn paard staat in het bos.
o Mijn paard staat ver verwijderd van het bos.
o Mijn paard staat ongeveer ……… km van beekjes/plassen/zee/meren/rivieren.
o Mijn paard staat ver verwijderd van beekjes/plassen/zee/meren/rivieren.
o Mijn paard staat 24 uur per dag buiten in de wei en/of paddock.
Heeft in u interesse in de uitkomst dan kunnen wij u die natuurlijk na afloop laten weten. Als u hier uw email adres invult sturen wij de resultaten naar u op. smeagje@hotmail.com