Samen met een vriendin ben ik met een profielwerkstuk over de ziekte van Alzheimer bezig. Hiervoor willen wij graag weten hoe bekend de ziekte in Nederland is en wat men er van weet. Het zijn vragen die meer over de ziekte zelf gaan. Als je een vraag niet weet, gewoon even zeggen "ik weet het niet", dat is voor ons iets duidelijker
Alvast heel erg bedankt!
1. Wat is Alzheimer?Een ziekte waarbij het geheugen verslechterd (soort erge vorm van dementie).
2. Hoe ontstaat Alzheimer?Eiwitten hopen op in de hersenen waardoor de hersencellen afsterven.
3. Zijn er medicijnen voor Alzheimer?Voor het vertragen zijn er medicijnen, je komt er niet vanaf.
4. Waar hebben ouderen met Alzheimer last van?Geheugen verlies, desoriëntie, gedragsproblemen.
5. Hoe gedragen met Alzheimerpatiënten zich? (noem bijv. bepaalde “gedragsafwijkingen”)Kunnen zich zelf niet meer verzorgen, raken de weg kwijt, kunnen niet alleen zijn, praten veel over vroeger wat pas gebeurt is weten ze niet meer.
6. Hoe zou jij omgaan met iemand met Alzheimer?Mijn opa heeft alzheimer en ik vind het echt heel moeilijk om daar mee om te gaan. Hij kent me inmiddels niet meer en het is eigenlijk niet voor te stellen waarom die mensen zich zo gedragen.
7. Hoe belangrijk vind je het onderzoek naar Alzheimer? Zou je geld doneren aan de Alzheimerstichting?Ik vind het onderzoek naar alzheimer heel belangrijk, ook mede omdat mij opa alzheimer heeft. Heb laast ook geld gedoneert.