[ENQ] Wat weet jij van Alzheimer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isjtar

[ENQ] Wat weet jij van Alzheimer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 17:01

Samen met een vriendin ben ik met een profielwerkstuk over de ziekte van Alzheimer bezig. Hiervoor willen wij graag weten hoe bekend de ziekte in Nederland is en wat men er van weet. Het zijn vragen die meer over de ziekte zelf gaan. Als je een vraag niet weet, gewoon even zeggen "ik weet het niet", dat is voor ons iets duidelijker :)
Alvast heel erg bedankt! +:)+

1. Wat is Alzheimer?
2. Hoe ontstaat Alzheimer?
3. Zijn er medicijnen voor Alzheimer?
4. Waar hebben ouderen met Alzheimer last van?
5. Hoe gedragen met Alzheimerpatiënten zich? (noem bijv. bepaalde “gedragsafwijkingen”)
6. Hoe zou jij omgaan met iemand met Alzheimer?
7. Hoe belangrijk vind je het onderzoek naar Alzheimer? Zou je geld doneren aan de Alzheimerstichting?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:19

Oh wat slecht, ik weet echt heel weinig ervan.. :o

Citaat:
1. Wat is Alzheimer?
Een ziekte, vooral voorkomend bij oudere mensen waarbij het geheugen zeer ernstig verslechtert.
Pff, geen idee. Iets met de hersenen + eiwitten kan ik me nog vaag herinneren uit een biologieboek.
Geen idee. Denk het niet, of in ieder geval geen medicijnen die het volledig genezen.
Ernstig geheugenverlies, dementie, ook zeer naaste mensen je niet meer kunnen herinneren. Maar ook andere dingen, dat je jezelf niet meer kunt verzorgen.
5. Hoe gedragen met Alzheimerpatiënten zich? (noem bijv. bepaalde “gedragsafwijkingen”)
Ze kunnen heel erg 'praten over niks' geloof ik. En verder, ja dingen doen die niet als normaal gezien worden maar waar wij zich niet bewust van zijn en die ze voor ze de ziekte kregen ook niet deden.
Zou ik heel lastig vinden. Denk heel geduldig met zo'n persoon omgaan, naar diegene luisteren ook al kun je er niks van begrijpen.
Die persoon goed verzorgen en ondersteunen als degene daar niet meer toe in staat is.
7. Hoe belangrijk vind je het onderzoek naar Alzheimer? Zou je geld doneren aan de Alzheimerstichting?
Onderzoek vind ik wel belangrijk, maar zo zijn er tig andere ziektes waarnaar onderzoek ook belangrijk is.. Desalniettemin is Alzheimer daar wel een van de bekendere van.
Bij collecte aan de deur zou hier zeker aan gedoneerd worden ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:29

1. Wat is Alzheimer?
Progressieve hersenafwijking die dementie veroorzaakt. (toch?)

Ik dacht dat het genetisch bepaald was

Volgens mij niet

Dementie, vergeetachtigheid, weg kwijtraken, verminderde sociale interesse etc

Een verhaal meerdere keren vertellen. Of juist NIET reageren, teruggetrokken gedrag vertonen. Weg kwijtraken (kan zelfs in het eigen huis) etc.

Ik zou me eerst verdiepen in de ziekte want ik merk door deze vragen al dat ik er niets van af weet, laat staan als ik met iemand met de ziekte om zou moeten gaan. Ik denk dat geduld en inlevingsvermogen erg belangrijk zijn om met iemand met Alzheimer om te gaan.

Lijkt me wel belangrijk ja. Bij actieve inzameling (bv langs de deur) zou ik wel doneren, maar niet uit mezelf middels overschrijving oid, daar heb ik andere goede doelen voor (van ziektes die bij naasten voorkomen/-kwamen bv)

Isjtar

Re: [ENQ] Wat weet jij van Alzheimer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 18:31

Bedankt alvast! :D

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:40

1. Wat is Alzheimer?
Een soort van dementie die er langzaam voor zorgt dat je vergeet wie en wat je bent.

Dat weet ik niet eerlijk gezegd.

Nee, voor zover ik weet niet. Er bestaan wel remmers.

Het niet meer weten wie we zijn, waar ze zijn.. Ronddwalen en dergelijke.

Dingen vaak herhalen, niet meer weten wat ze ze wel en niet verteld hebben.

Ik zou niet bewust iemand opzoeken met Alzheimer, maar als iemand in mijn omgeving het krijgt zou dat geen rede zijn om alle contact te verbreken.

Het heeft niet mijn voorkeur, omdat wij andere chronische ziektes in de familie hebben waar ik dan liever geld bij doneer. Maar onderzoek is zeker belangrijk.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:44

1. Wat is Alzheimer?
Een progessieve ziekte waarbij je dingen gaat vergeten?!
Euhm, doordat je lichaam hersencellen gaat afbreken
Nee, niet om het te voorkomen wel om het te verminderen
Ze vergeten dingen en gaan ronddwalen enz
Dingen herhalen en vaak verdwalen
Met veel geduld tot op een bepaalde hoogte, als het te erg zou worden weet ik niet of ik dit geduld nog op kan brengen
Niet speciaal belangrijker dan andere ziektes, zo heeft kanker/aids toch wel mijn voorkeur. Nope, ben een arme student!

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:18

Isjtar schreef:
Samen met een vriendin ben ik met een profielwerkstuk over de ziekte van Alzheimer bezig. Hiervoor willen wij graag weten hoe bekend de ziekte in Nederland is en wat men er van weet. Het zijn vragen die meer over de ziekte zelf gaan. Als je een vraag niet weet, gewoon even zeggen "ik weet het niet", dat is voor ons iets duidelijker :)
Alvast heel erg bedankt! +:)+

1. Wat is Alzheimer?
Een ziekte waarbij het geheugen verslechterd (soort erge vorm van dementie).

Eiwitten hopen op in de hersenen waardoor de hersencellen afsterven.

Voor het vertragen zijn er medicijnen, je komt er niet vanaf.

Geheugen verlies, desoriëntie, gedragsproblemen.

Kunnen zich zelf niet meer verzorgen, raken de weg kwijt, kunnen niet alleen zijn, praten veel over vroeger wat pas gebeurt is weten ze niet meer.

Mijn opa heeft alzheimer en ik vind het echt heel moeilijk om daar mee om te gaan. Hij kent me inmiddels niet meer en het is eigenlijk niet voor te stellen waarom die mensen zich zo gedragen.

Ik vind het onderzoek naar alzheimer heel belangrijk, ook mede omdat mij opa alzheimer heeft. Heb laast ook geld gedoneert.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:57

1. Wat is Alzheimer?
Een ziekte waarbij je langzaam steeds minder dingen kunt onthouden en vergeetachtiger wordt.
Het kan volgens mij erfelijk zijn maar dit weet ik niet zeker. Volgens mij ontstaat het "zomaar". Het kan iedereen overkomen.
Geen idee, vast wel.
Ik denk dat de patiënten er zelf niet zo'n last van hebben maar weer de omgeving die ziet hoe ze aftakelen.
Vergeetachtigheid, soms worden ze agressief.
Ik zou het denk ik wel lastig vinden maar ik zou gewoon net doen alsof er niks aan de hand was dus gewoon dingen blijven herhalen ook al heb ik iets al 100 keer verteld. Of ook al heeft iemand mij al 100x iets verteld dan luister ik gewoon nog een keer naar wat hij/zij te vertellen heeft.
Ik vind het wel belangrijk dat er onderzoek naar wordt gedaan maar ik weet niet of ik geld zou doneren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:12

Isjtar schreef:
1. Wat is Alzheimer?
Afbraak van de kortetermijngeheugen hersencellen. Dit gebeurt progressief.
Door een ophoping van eiwitten die hersencellen afbreken.
Nee. Alleen medicijnen die het proces ietwat vertragen.
Niet alleen ouderen hebben last van Alzheimer, dit komt ook voor bij 20+ (zelden), 30+ (steeds vaker) en 55+ (grootste groep).
Vaak hebben ze last van gedragsproblemen, ook desorientatie en altijd van geheugenverlies.
Ze zijn hulpbehoeftig, praten vaak alleen over het verleden en leven ook in het verleden, herkennen de mensen om hun heen vaak niet.
Ik zoek ze niet op, maar ik zou ze ook niet afwijzen.
Ik vind onderzoek belangrijk. Maar ik ga niet doneren aan een stichting. Imo moeten de overheid en de zorgverzekeraars geld stoppen in onderzoeken, wij betalen immers genoeg belasting en ziektekosten premies.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:30

1. Wat is Alzheimer?
De ziekte van Alzheimer is een progressieve aandoening die de hersencellen aantast.

is niet precies duidelijk, worden wel onderzoeken naar gedaan.

geen medicijn dat alzheimer weggaat, maar wel medicijnen waardoor het leven met alzheimer makkelijker wordt

intellectuele stoornissen: bv. geheugenverlies,concentratie problemen.
niet cognitieve symptomen: verandering van gedrag, verwarde toestand.

kunnen agressief worden,depressiviteit, hallucunatie's.

- normaal antwoord geven, ook als is het telkens het zelfde, geduld.

belangrijk, doneren? weet het niet

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:46

Isjtar schreef:
1. Wat is Alzheimer?
Alzheimer is het verkalken van de bloedvaten in de hersenen,dit kan ook op jongere leeftijd gebeuren en dus niet alleen bij bejaarden.
Hoe het exact ontstaat ligt eraan...bij sommigen is het erfelijk,soms door omgang met chemicaliën,ook bepaalde ziektes kunnen een rol spelen.
Er is medicatie die het proces kan vertragen,stoppen/voorkomen is nog niet mogelijk.
Het begint met kleine dingetjes...beetje vergeet-achtig,dit wordt steeds erger.Op een gegeven moment leeft men in het verleden en herkend niemand meer.
5. Hoe gedragen met Alzheimerpatiënten zich? (noem bijv. bepaalde “gedragsafwijkingen”)Dat verschilt..sommige mensen worden heel vriendelijk,kinds...sommige enorm achterdochtig of zelfs agressief.
Dat hangt er van af,probeer je een beetje in te leven in de persoon.Wees blij voor ze als ze vrolijk zijn en praat een beetje met ze mee.Als ze echt geen/nauwelijk "heldere"momenten hebben,vertel dan geen droevige dingen die recentelijk gebeurd zijn.Vaak zijn ze enorm bedroeft en even later weten ze het toch niet meer.
Ik heb het hier dus wel over de latere fase.
Onderzoek is enorm belangrijk,het kan iedereen treffen.Bij collectanten zou ik zeker doneren.

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 22:49

Hartstikke bedankt allemaal! :D