POP en PAP

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

POP en PAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-09 22:12

Waarschijnlijk voor degene die ermee te maken hebben wel bekend..
Ik moet een POP (Persoonlijk ontwikkelings plan) en een PAP (Persoonlijk activiteiten plan) maken..
Maar na een les op school erover en wat gepraat op het werk ben ik er nog niet achter hoe of wat ik er nou van moet maken.
Voorbeelden hebben ze niet want voor iedereen ziet het er anders uit.
Helaas gaat die vlieger voor mij niet echt op, want ik heb werkelijk geen idee hoe het eruit moet gaan zien en hoe ik het in elkaar moet bouwen.

Nu zijn er vast wel mensen op bokt (uit de zorg) die mij een stukje op weg kunnen helpen in de zin van wat bijvoorbeeld een goede indeling is en wat er absoluut in moet of een goede uitleg hierover hebben in (in het dummies ;) )
of net als ik.. compleet de weg kwijt in het POP/PAP-gebeuren.

(dit is geen topic voor de vraag of iemand mijn huiswerk wil maken, want die topics mogen niet, ik ga hem toch zelf (moeten) maken, het gaat tenslotte over mijn ontwikkeling en mijn plannen.. maar wat advies van de 'experts' kan geen kwaad)


Anouk_17
Berichten: 1276
Geregistreerd: 02-12-08

Re: POP en PAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:13

wil je een pop/pap van mij hebben die ik afgelopen jaar heb gemaakt? Zodat je een voorbeeld hebt?

Trotse mama van een meisje <3

Noeps
Berichten: 16926
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:16

Een opzet van het POP zoals wij hem maken:

Citaat:
POP formulier

Naam:
Datum:
Periode:

Fase 1. Beginniveau
Vul de competentiekaart op het startniveau van de periode in en beantwoord de volgende vragen:

1. Op welke (persoonlijke) competenties scoor ik boven de lijn “net voldoende”?
2. Op welke (persoonlijke) competenties scoor ik op of onder de lijn “net voldoende”?

Geef een toelichting bij de competenties die je voldoende hebt gescoord.

Fase 2. Leerdoelen en actieplan
Formuleer leerdoelen voor elke onderwijseenheid voor de komende periode. Per leerdoel beschrijf je wat je wilt bereiken, wat je wilt veranderen en waar je in wilt groeien. Formuleer de leerdoelen SMART (specifiek, Meetbaar, actief, resultaatgericht en in tijd haalbaar)

- Welke competentie wil ik hiermee behalen?
- Wat kan ik al?
- Wat vind ik nog moeilijk?
- Wat wil ik leren en waarom?

Leerdoel 1
Aan het einde van jaar 2 kan ik / ben ik in staat om…………

Leerdoel 2
Ik kan aan het einde van blok 6……………………….

Leerdoel 3
Bij de PTL toets blok 7 kan ik ………………………….


Beschrijf per leerdoel welke concrete activiteiten je gaat ondernemen en in welke leerlijn. Maak een tijdpad aan de hand waarvan je je activiteiten uitvoert. Bepaal je randvoorwaarden en vraag eventueel hulp aan docenten.

Leerdoel 1
Activiteiten:…….

Leerdoel 2
Activiteiten:…….

Leerdoel 3
Activiteiten:……..

Etc.

Bepaal daarnaast hoe en wanneer je de leerdoelen concreet gaat evalueren.




Tijdpad:

Activiteiten
weeknummer leerlijn Plaats/ruimte Vragen voor docent
Activiteit 1
Activiteit 2
Activiteit 3
Activiteit 4

Fase 3. uitvoering en tussenevaluatie
Voer de actieplannen uit. Schrijf halverwege de uitvoeringsperiode per leerdoel een tussenevaluatie aan de hand van onderstaande vragen.

1. In hoeverre zijn mijn leerdoelen nog relevant?
2. Welke aanvullende leerdoelen zijn nodig?
3. Welke activiteiten blijken goedgekozen te zijn om mijn leerdoelen te bereiken en welke niet?
4. In hoeverre lig ik op schema?
5. Wat zijn positieve ervaringen tot nu toe?
6. Wat zijn negatieve ervaringen tot nu toe?
7. Welke problemen ben ik tegengekomen en hoe ben ik er mee omgegaan?

Beschrijf hier hoe je je leerdoelen en je plan van aanpak wilt bijstellen

Fase 4. Portfolio (zie Bijlage 1)
Verzamel bewijzen in je portfolio die je POP en je uitvoeringsperiode ondersteunen. Gebruik hiervoor de mappenstructuur uit bijlage 1..

Fase 5. Eindevaluatie/ (zelf) assessment
Geef per leerdoel aan welke resultaten je hebt behaald en beantwoord de vragen.
1. Wat was het resultaat van de toets
2. Heb ik de competenties gerealiseerd en op welke manier?
3. Wat zijn positieve ervaringen van deze periode?
4. Wat zijn negatieve ervaringen van deze periode?
5. Wat neem ik mij voor in de komende periode


PAP maken wij niet, maar misschien is dat het Actieplan & Tijdpad van onze POP?

Hoop dat je er wat aan hebt, succes ermee :)

❤️

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: POP en PAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:37

Vorig jaar (PABO) heb ik die dingen tot vervelens toe moeten maken.. Wij werkten erg competentiegericht, en hadden volgens mij dat jaar 5 of 6 competenties om aan te werken. Bijvoorbeeld de pedagogische competentie, dat je een veilige, betrouwbare en stimulerende leeromgeving kan realiseren voor alle kinderen uit de groep. Bij die competentie schreef je dan een aantal punten die goed gingen (ik stimuleer de kinderen door met positieve beloningen te werken. de kinderen geven zelf aan zich veilig te voelen in de klas. etc.) en een aantal punten die niet goed gaan (af en toe verlies ik mijn geduld en wil ik uit frustratie een negatieve straf uitdelen. ik geef niet aan alle kinderen evenveel aandacht, bijvoorbeeld).

Dan maak je een terugblik van de afgelopen periode, hoe begon je, wat wilde je leren en hoe is dat gegaan, heb je je leerdoelen bereikt?

En nog een vooruitblik aan de hand van je positieve en negatieve punten per competentie. Wat worden je leerdoelen daaruit, hoe ga je daaraan werken, wat moet je daarbij gebruiken en hoe ga je bewijzen dat het je is gelukt?

Dus. :) Neem aan dat jullie ook met competenties werken, dus dan zou ik zoiets aanhouden.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Re: POP en PAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:38

Het is dus van belang dat je op school achterhaalt wat voor jullie precies de bedoeling is. Daarom hier ook een slotje, zoals op elk huiswerktopic.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers