Nieuwe school, wat doe je?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Nieuwe school, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 19:53

Iedereen kent het wel.
Het nieuwe jaar gaat bijna van start(maandag voor mij) en sommigen zitten op een nieuwe school.
Het is mijn eerste jaar op de hogeschool, alles nieuw dus!

Maar wat doe je de eerste dag? Sta je alleen, ga je naar een groepje en probeer je te volgen?
Weet namelijk niet goed hoe ik dit moet aanpakken,ben best zenuwachtig!

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Nieuwe school, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:56

Meestal kom je alleen binnen en in de klas zul je toch wel naast iemand moeten zitten? En anders ga je heel brutaal naast iemand zitten.. er zullen er vast wel meer zijn die alleen zijn dus gewoon proberen leker aansluiting te zoeken! Ik zou niet alleen gaan staan maar juist met klasgenoten gaan praten!

Veel succes op deze spannende dag!

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:57

Beste is om je gewoon open te stellen voor alles en iedereen .. Dus niet wegkruipen in een hoekje ofzo :D !! Eerste schooldag is voor iedereen best wel vreemd, dus je zal heus niet de enige zijn. Mijn advies ? Ga op zoek naar de andere 'nieuwelingen' en sla gewoon een praatje, zij zijn vast even zenuwachtig als jij !!

Succes ;) & komt wel goed

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 19:58

Dankjewel!
Ik weet niet wie mijn klasgenoten zijn.
In de klas ga ik lekker naast anderen zitten :j
Maar het is tijdens de eerste pauze, dat kwartiertje/halfuurtje/... voor de bel gaat
En wat zeg je tegen iemand die je niet kent

Is het duidelijk dat dit niet mijn sterkste kant is? :o

Hoop dat het duidelijk is :o

Flying_Angel

Berichten: 15715
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:58

Heey!
Ik heb het ook meegemaakt, met proefstuderen. Ik was als eerste van mijn opleiding en heb dus even in mijn eentje bakje thee gedronken, toen kwam de volgende en zo hebben we steeds even wat gepraat enzo.
Met het echte school zeg maar, gewoon ergens bij gaan staan, interesse tonen van wat ze hebben gedaan! :) Ik was eerst ook erg nerveus maar het valt reuze mee! :)
Dus inderdaad naar een groepje gaan, interesse tonen, en het allerbelangrijkste! Wees jezelf! :)

Heel veel plezier op school! :) En veel succes! Je hebt vast binnen de kortste keren wat nieuwe vrienden gemaakt! :)

Flying_Angel

Berichten: 15715
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:59

Armaris schreef:
Dankjewel!
Ik weet niet wie mijn klasgenoten zijn.
In de klas ga ik lekker naast anderen zitten :j
Maar het is tijdens de eerste pauze, dat kwartiertje/halfuurtje/... voor de bel gaat
En wat zeg je tegen iemand die je niet kent

Is het duidelijk dat dit niet mijn sterkste kant is? :o

Hoop dat het duidelijk is :o

Vragen wat voor opleiding ze hiervoor hebben gedaan, leeftijd, naam, hobby's, en of ze het al wat leuk vinden op school! zulke dingen kun je wel vragen :j

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:01

Het grote voordeel: Zowat iedereen zit in hetzelfde schuitje!

Lekker naast iemand gaan zitten (als in, jezelf voorstellen, vragen of je mag gaan zitten en meestal mag dat best), spontaan, open staan voor anderen, interesse tonen (maar niet teveel). Meestal komt het allemaal vanzelf wel goed :)

Heel veel succes en plezier!

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:03

Ik zit nu in de 4e van VMBO dus ik moet volgend jaar ook naar een nieuwe school. En ik vond het dit jaar al spannend tussen allemaal andere kinderen! Volgend jaar vind ik dat al helemaaaal eng! :):) B-)

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Nieuwe school, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:26

Lekker tussen de rest in gaan zitten (zijn waarschijnlijk toch net zo zenuwappig als jij :) ) en een gesprekje aan knopen :) Ik heb 2 weken geleden mn introductie gehad en wij hadden dus 4 dagen introductieweek. Na een week waren we echt al een beetje een hechte groep en je merkt toch wel een beetje een verschil tussen degenen die die introductiedagen wel en niet hebben gedaan :)

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:28

A_lette schreef:
Het grote voordeel: Zowat iedereen zit in hetzelfde schuitje!


Precies! Niet te moeilijk over denken, babbeltje maken met degene naast je: waar kom je vandaan, hoe heet, etc. En alles gewoon op je af laten komen, het komt vanzelf :) Althans, na 2 lesweken zijn mijn eerste jaars al een hechte groep :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:29

Ik ben net begonnen met een Master in een andere stad dan waar ik mijn Bachelor heb gehaald. Ken hier dus niemand, ook geen medestudenten, zij kennen elkaar wel al. Ik ga altijd maar gewoon bij iemand zitten, dan zeg ik 'Vind je het erg als ik hier kom zitten? Ik ben nieuw op deze universiteit dus ik ken nog niemand.' Tot nu toe vinden mensen het alleen maar leuk, en knopen ze meteen een praatje aan waarom ik van uni gewisseld ben en wat/waar ik hiervoor studeerde. Gewoon op iemand afstappen dus, het werkt echt :j

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Re: Nieuwe school, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:23

Ik zit niet meer op school, maar ik ging gewoon bij iemand zitten. Meestal was er wel iemand die ik al kende van een andere school. Ging gewoon wat babbelen, en dan gewoon ook met klasgenoten! :j Gewoon vertellen hoe je heet etc! Dan komt het gesprek vanzelf op gang.

Lente
Berichten: 27784
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Nieuwe school, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:33

Onlangs was ook mijn eerste dag :) In eerste instantie was ik ook erg onzeker maar ik heb me gewoon bij de grote groep gevoegd. Als ik nu aan kom lopen en ik zie klasgenoten dan ga ik daar gewoon heen. We hebben geen echte groepjesvorming. :)

Anoniem

Re: Nieuwe school, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:09

Ik had gelukkig eerst introductie kamp,
maar met het wachten op de bus al veel mede studenten gesproken en bij gestaan, de meeste zitten in het zelfde schuitje.

De eerste schooldag (vandaag) was erg gezellig en relaxed omdat ik de mensen uit mijn klas en diegene met wie we in een tent lagen op introductie kamp al kende. :D