Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 00:37

Een beetje een vage titel, maar wel allesomvattend.

Ik wil mezelf graag blijven ontwikkelen en heb nog een hoop te leren, gelukkig maar! :)

Ik ben studente fysio en heb een eigen Westerngereden haflinger. Paarden zijn mijn eigenlijke passie, en ik wil dan ook zoveel mogelijk leren en ervaring opdoen binnen de richtingen die me interessen binnen de paardensport.
Het leek me fijn om me verder te ontwikkelen door het volgen van een opleiding, en ik ben daar wat over aan het brainstormen, en heb daar wat hulp bij nodig. :) Het gaat dus sowieso om iets wat deeltijd is/parttime/enz.

Ik denk erover om de ORUN-cursus te gaan volgen dit jaar. Het kan een fijne basis zijn en het is handig om een papiertje achter de hand te hebben; voor sommige andere activiteiten is dit zelfs noodzakelijk. Het zou gaan om wat vroeger 'basis' was (ben niet thuis in de vernieuwde namen, sorry...) omdat mijn pony niet L1+1 klaar is.
Ik twijfel of ik dit zal doen, (als ik het doe, dan wil ik het goed doen!) omdat ik de laatste tijd juist steeds minder dressuurgericht ben. Dressuur blijft imo de basis voor alles, maar ik ben daar wel steeds minder 'traditioneel' in, en ik ben bang dat dat gaat botsen. Ik hoor de laatste tijd ook veel goede kennissen er erg negatief over...

Ik heb gekeken naar de opleiding voor paardengedragstherpie, maar daar zitten te veel dingen bij die niet zo in mijn straatje passen. Los van dat het erg prijzig is zou ik dan liever eventueel losse modules volgen.

De opleiding voor zadelmaker lijkt me supertof, ja, dat kan parttime! maar is in Belgie, op tijden die voor mij niet gaan werken (avonduren).

Centered Riding interesseert me zeer. Ik probeer als studentrider eens te gaan kijken hoe tof dat daadwerkelijk is. (Past ook bij mijn studie!)

Ik heb nog wel wat dingen op mijn verlanglijstje staan; onder andere de cursus 'Natuurlijk Bekappen' van Paard Natuurlijk,, en een cursus bij Emiel Voest (maar de instructiecursus (voor ooit) is verhoudingsgewijs weer gigantisch duur, vind ik!).

Verder wil ik met mijn pony nog een hoop, verder met clickeren, Westernrijden, Trec en Endurance starten, eens een F-proef rijden (het liefst met een halsring als dat is toegestaan) en een show maken. (Dromen moet je hebben toch. ;))
Verder wil ik mijn nog verder verdiepen in het grondwerk, oa via Parelli (we zijn een aardig eind op weg).

Zo heb ik een heel lijstje gekregen...

Ik ben heel beniewd of ik nu toevallig een hele leuke cursus of opleiding gemist heb, of dat jullie nog tips of ideeen hebben. Dit is in elk geval waar mijn interesses liggen...

Ben benieuwd. :)

TurdusMerula

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 20:15

Ik koop alvast het pakket dat bij de cursus van Natuurlijk Bekappen hoort, dan kan ik me alvast inlezen en dingen leren, en pas later kiezen wanneer ik op cursus ga.

Ben toch ook nog aan het kijken voor wat Parellimateriaal.

Orun twijfel ik nog...

Had stiekem verwacht dat er wel meer mensen met dergelijke vragen/ twijfels zouden rondlopen hier. :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:24

De cursus NB van PN heb ik ook gedaan. Die is erg leuk en zeer nuttig! Kan ik je zeker aanraden. Het boek PN (die krijg je bij het pakket) is ook nuttig.

Ik heb niet de ambitie er mijn werk van te maken (ik héb al leuk werk), dus daar kan ik je niet mee helpen.

In je wensenlijstje kan ik me wel een beetje vinden hoor, veel van die dingen wil ik ook nog allemaal eens doen. Maar wat is nu je bedoeling? Er je werk van maken? Of dit alles bereiken met je eigen paard?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 20:28

Het is zeker niet de bedoeling ergens mijn werk van te maken (roep nooit nooit, maar ik ga gewoon naar school en maak me geen illusies)... ;)

Het boek van PN heb ik al, dus die heb ik straks dubbel... :D

Ik wil me graag verder ontwikkelen, en zie niet graag 'leuke dingen over het hoofd'.
(Zo wist ik eerst ook niet dat die studie 'paardengedragstherapie' bv. bestond)

(Misschien heb ik het ook wel een beetje vaag geforumuleerd...)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:58

TurdusMerula schreef:

Dat niet zozeer denk ik ;). Bij mij kwam de verwarring voornamelijk doordat dit topic onder 'school, studie en werk' staat :D.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:01

Dani62 schreef:
TurdusMerula schreef:

Dat niet zozeer denk ik ;). Bij mij kwam de verwarring voornamelijk doordat dit topic onder 'school, studie en werk' staat :D.

Tsja... Waar zou ik het dan moeten plaatsen eigenlijk?
(In principe leek een echte opleiding me het leukste, maar het gaat om het ontwikkelen, niet om werk/opleiding zelf.)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:41

Ik lees mee!
Ik zit er de laatste tijd ook steeds meer aan te denken om me wat meer te ontwikkelen in de paarden. Omdat ik al jaren eigenlijk alleen met mijn eigen paard te maken heb, zou ik wel weer eens iets van een cursus willen doen. Ik denk aan rijlessen Centered Riding, ik heb daar een tijdje terug twee workshops in gedaan en vond het erg boeiend en zou van die instructrice wel meer willen leren.

Maar ik zou eigenlijk ook wel weer een manier willen vinden om met meer verschillende paarden te gaan werken. Probleem is alleen dat ik niet de energie heb om bijv op een manege te gaan helpen - en op mijn leeftijd zie ik dat toch ook niet meer zo zitten.

Dit alles dan weer een beetje in het kader van mijn wens om de opleiding Eco-Mediated Pedagogy te gaan doen (pedagogiek met dieren). Misschien zou ik daarna ook wel paarden willen gaan betrekken in mijn pedagogische activiteiten, en dan lijkt het me niet verkeerd eerst zelf nog een hoop bij te leren .

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:54

@Nimue, mag ik vragen hoe oud je bent/ wat voor werk je nu doet?

Maar hey, nooit is iemand te oud om te leren!
(Al is dat fysiek misschien wel lastiger)

En van 'elkaar' kun je ook een hoop leren. Ik weet niet of je eigen paard op een pensionstal staat of niet?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:51

Ik ben 28, en werk momenteel als begeleider van kinderen in de leeftijd van 7 t/m 12 jaar. Deze kinderen hebben allemaal zo hun problematiek, en ik doe zowel individuele als groepsbegeleiding. Het is inderdaad niet te oud om te leren, en ik ben ook zeker bereid om goeie tips en adviezen aan te nemen, maar ik zie mezelf niet meer op zaterdag de stallen uitmesten op een manege ofzo. ;)

Ik ben hier officieel niet voor opgeleid, heb wel een lesbevoegdheid maar dat is toch wat anders. Ik wil denk ik wel een beetje in deze richting verder en dus wel een diploma halen, maar ik zou het mooi vinden het op termijn te combineren met werken met dieren of in de natuur. Mijn pony staat op een boerderij, waar nog twee andere rijpaarden staan maar de eigenaressen daarvan zie ik niet vaak en die zijn ook niet echt serieus bezig met nieuwe dingen ontwikkelen met hun paarden ofzo. Daar leer ik dus niet echt wat bij.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 23:03

Voor paardentherapie heb je een officiele opleiding nodig (dubbel, paardentherapie en verwante opleiding), maar voor het gebruiken van dieren bij je werk verder niet. Je kunt natuurlijk altijd je werk blijven doen, en daarnaast jezelf blijven ontwikkelen in de paarden. Daar kun je je eigen paard voor gebruiken, of je hersenen. :)

Ik ben deze zomer naar Spirithorses geweest, was erg leuk, heb daar een kijkje in de keuken kunnen nemen. Je kunt in de weekenden gaan schrijven op wedstrijden. Vrijwilligen leer je vaak ook een hoop van.
Weet je, er is gigantisch veel om van en over te leren. Je moet het alleen weten te vinden. :)

Misschien zijn er mensen bij een rijvereniging in de buurt die iets anders doen dan jij, of juist met hetzelfde bezig zijn? Wat doe je nu, dressuurrijden of ...? Doe je wel eens aan grondwerk?

Nimue schreef:
Ik ben 28, en werk momenteel als begeleider van kinderen in de leeftijd van 7 t/m 12 jaar. Deze kinderen hebben allemaal zo hun problematiek, en ik doe zowel individuele als groepsbegeleiding. Het is inderdaad niet te oud om te leren, en ik ben ook zeker bereid om goeie tips en adviezen aan te nemen, maar ik zie mezelf niet meer op zaterdag de stallen uitmesten op een manege ofzo. ;)

Ik ben hier officieel niet voor opgeleid, heb wel een lesbevoegdheid maar dat is toch wat anders. Ik wil denk ik wel een beetje in deze richting verder en dus wel een diploma halen, maar ik zou het mooi vinden het op termijn te combineren met werken met dieren of in de natuur. Mijn pony staat op een boerderij, waar nog twee andere rijpaarden staan maar de eigenaressen daarvan zie ik niet vaak en die zijn ook niet echt serieus bezig met nieuwe dingen ontwikkelen met hun paarden ofzo. Daar leer ik dus niet echt wat bij.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:20

Ik zou inderdaad geen paardentherapie willen geven, misschien ooit wel maar dat is niet mijn eerste doel. Ik zou graag de natuur in zijn algemeen betrekken bij pedagogische activiteiten, omdat ik vind dat dat een heel goed effect heeft op kinderen. Ik zou het mooi vinden om daarin af en toe iets met paarden te doen, maar dan denk ik meer aan dagbesteding of workshops dan aan therapie. Toch vind ik het daarvoor wel belangrijk me wat meer te verdiepen in paarden. Equitherapeut is trouwens een vrij beroep, in principe mag iedereen zich zo noemen - maar goed, dat is dus niet mijn ambitie, therapie geven daar vind ik mezelf echt nog niet aan toe. Da's voor over een aantal jaartjes, als ik zelf eindelijk eens begrijp hoe het leven in elkaar zit. ;)

Ik rijd alleen maar recreatief, doe wel regelmatig grondwerk, en dat zijn ook de richtingen waar ik me voor interesseer. Natural horsemanship, centered riding, equitherapie, etc. Schrijven bij wedstrijden is het dus voor mij niet, ik heb jaren vrijwilligerswerk gedaan bij paardrijlessen voor gehandicapten maar daar leerde ik niet echt veel van bij over paarden. Wel wat natuurlijk, maar het mag van mij wel wat intensiever.

Ik moet zeggen dat het bij mij ook wel een redelijk wild, impulsief plan is om weer eens 'iets' met paarden te willen gaan doen. Ik heb dus nog niet echt goed gekeken wat de mogelijkheden zijn, maar wie weet komt er wel wat leuks uit dit topic. Jij noemde in je beginpost in elk geval een mooi lijstje, daar kan ik wel wat mee. :j Wat ik wel zou zien zitten, is om op een écht goeie stal een dagdeel per week te gaan meehelpen. Met het verzorgen van de paarden, maar ook meekijken bij de lessen, training van de paarden, etc. Alleen dan wil ik natuurlijk weer het liefst een stal waar alles een beetje op zo'n manier gaat dat ik me erin kan vinden, en dat is op de meeste stallen toch niet echt het geval. :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:06

in de bit stond een hele tijd geleden een deeltijd opleiding oid tot zadelpasser. Eventueel wil ik dat wel voor je terug opzoeken om te zien wat dat is voor je? Dit was iig niet in Belgie.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:28

Ik heb verschillende cursusavonden gevolgd via het KWPN, de cursus 'paarden beoordelen'. Vond het een cursus waar je wel wat van leert, waardoor je ook meer dingen snapt op stamboekkeuringen, etc.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 16:28

@ secrible, wat dat misschien de opleiding Master Saddle Fitting Consultant?

@ passieX, was dat echt gericht op KWPN'ers of meer 'algemeen'?
Ik heb namelijk niet zoveel met dat soort paarden :o.
Ik rijd Western en hoewel er een hele hoop gelijkenissen zijn met dressuur zijn de verschillen hierin waarschijnlijk wel relatief groot.
Ik heb ook niet zoveel met keuringen ed...
Zou het dan wel leuk voor mij zijn?

Bedankt voor het meedenken allebei. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:32

pff, ik zou het echt niet durven zeggen. Ik was toen op zoek naar een nieuw zadel en heb kruisjes gezet bij zadelmakers en zag deze toen toevallig er tussendoor schieten, heb er verder niet echt op gelet, maar het zou kunnen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:32

Herkenbaar dit. Ik zit ook vaak over van alles na te denken. EHBO voor paarden lijkt me leuk. Centered riding vind ik leuk. Cursus paardensportmassage lijkt me leuk. Laatst voor het eerst geschreven bij een wedstrijd voor Friezen. Ook leuk.

Wat me tegenhoudt zijn de hoge kosten die aan veel cursussen verbonden zijn. Met twee eigen paarden blijft er niet veel over per maand.
Equitherapie vind ik ook super interessant. Ik ben B-verpleegkundige, helaas is dat geen HBO. Om nu eerst nog HBO te gaan doen, en dan de (Dure) opleiding tot equitherapeute, ik weet niet.
Misschien als vrijwilliger een paar uur per week. Ik weet het allemaal dus ook nog niet precies :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:40

TurdusMerula schreef:
@ secrible, wat dat misschien de opleiding Master Saddle Fitting Consultant?

@ passieX, was dat echt gericht op KWPN'ers of meer 'algemeen'?
Ik heb namelijk niet zoveel met dat soort paarden :o.
Ik rijd Western en hoewel er een hele hoop gelijkenissen zijn met dressuur zijn de verschillen hierin waarschijnlijk wel relatief groot.
Ik heb ook niet zoveel met keuringen ed...
Zou het dan wel leuk voor mij zijn?

Bedankt voor het meedenken allebei. :)

heb even gekeken, en het was inderdaad master saddle fitting consultant

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:50

reiziger schreef:
Herkenbaar dit. Ik zit ook vaak over van alles na te denken. EHBO voor paarden lijkt me leuk. Centered riding vind ik leuk. Cursus paardensportmassage lijkt me leuk. Laatst voor het eerst geschreven bij een wedstrijd voor Friezen. Ook leuk.

Wat me tegenhoudt zijn de hoge kosten die aan veel cursussen verbonden zijn. Met twee eigen paarden blijft er niet veel over per maand.
Equitherapie vind ik ook super interessant. Ik ben B-verpleegkundige, helaas is dat geen HBO. Om nu eerst nog HBO te gaan doen, en dan de (Dure) opleiding tot equitherapeute, ik weet niet.
Misschien als vrijwilliger een paar uur per week. Ik weet het allemaal dus ook nog niet precies :o

Als vrijwilliger/ bekende kom je ergens ook veel makkelijker binnen, en dat zie je imo pas echt hoe iets werkt.
Al is dat voor een opleiding natuurlijk net iets anders. Maar als je bijvoorbeeld cursist bent, dan merk je het echte bedrijfsgebeuren soms niet...

Equitherapie heb ik wel eens aan gedacht toen ik nog pedagogiek studeerde (wo), maar nu niet meer. Er zit een hele hoop in, maar het zou nu ook niets meer voor mij zijn, denk ik. Interessant is het zeker.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:00

Nog meer van die leergierige mensen hier zo te lezen. Leuk!

Ik heb zelf 2 avondcursussen van het KWPN gedaan (verplichte introductiecursus en paarden beoordelen), ORUN 2 met rijden (viel heel erg tegen), jaar erna vrachtwagenrijbewijs incl chauffeursdiploma gehaald (van het geld dat gereserveerd stond voor ORUN 3). Verder ben ik bixiejurylid en heb ik ook veel praktijkervaring op diverse stallen opgedaan.

Ondanks mijn drukke baan begint het nu weer te kriebelen en wil ik dit jaar graag de instructeursopleiding van de FPG gaan doen. Verder zou ik nog graag de opleiding tot parcoursbouwer en/of springjurylid willen doen tzt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 16:04

Jeutje Gomir, waar haal je al dat geld vandaan... :P

FPG lijkt me ook heel erg leuk, al schijnt dat toch behoorlijk pittig te zijn nog.

Op het moment heb ik een beetje heel erg Oruntwijfels. Weet even niet meer goed wat wijsheid is, en ben er erg mee bezig of ik mijzelf zal inschrijven of niet. Lastig, lastig...
Wat vond jij zelf zo tegenvallen aan de Orun?

Wel goed dat jij duidelijk weet wat je wilt, of in elk geval een goede wish-list hebt!

KWPN heeft niet zo heel erg mijn interesse. :o

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:26

Ik werk met warmbloedpaarden en heb me ook wat meer verdiept in de springpaardenfokkerij. Niet specifiek KWPN, maar de cursussen waren voor mij dus wel interessant.

ORUN heb ik met name gehaald om mezelf verder te ontwikkelen en meer kennis op te doen van paarden en lesgeven/didactiek. Vond het theoretische niveau tegenvallen, maar misschien komt dat ook wel omdat ik makkelijk leer en al veel basiskennis heb. Bovendien vond ik onze instructeur niet zo prettig, we dachten over veel dingen dusdanig verschillend dat we regelmatig behoorlijke meningsverschillen had. En als de argumentatie dan blijft hangen op 'het is gewoon zo' of 'ik doe het al jaren op die manier' dan is het eerder irritant dan leerzaam...
Het was best een leuke tijd, maar ik had er meer van verwacht. Heb er voor mijn gevoel te weinig van geleerd als ik ernaar kijk hoeveel tijd en geld het gekost heeft.

FPG schijnt idd wel pittig te zijn, maar denk dat het ondanks mijn drukke baan wel te doen is. Praktijkopdrachten schrijven is inmiddels een tweede natuur geworden en grote hoeveelheden medische achtergrondkennis leren zou ook het probleem niet moeten zijn. Het grootste struikelblok wordt denk ik nog het inplannen van de verplichte stage-uren, omdat dat bijna alleen maar overdag kan. Dat wordt dus vrijnemen of het tijdens de avonddiensten inplannen.

Ik werk zoveel dat ik toch geen tijd heb om mijn geld uit te geven, vandaar dat het best lukt om eens in het jaar een cursus te doen om mezelf ook buiten de medische wereld te blijven ontwikkelen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 16:42

Citaat:
FPG schijnt idd wel pittig te zijn, maar denk dat het ondanks mijn drukke baan wel te doen is. Praktijkopdrachten schrijven is inmiddels een tweede natuur geworden en grote hoeveelheden medische achtergrondkennis leren zou ook het probleem niet moeten zijn. Het grootste struikelblok wordt denk ik nog het inplannen van de verplichte stage-uren, omdat dat bijna alleen maar overdag kan. Dat wordt dus vrijnemen of het tijdens de avonddiensten inplannen.

Je medische achtergrond en het gewend zijn aan studeren zullen zeker van pas komen.
Binnen de gehandicaptensport zijn er toch tal van mogelijkheden. :)

Citaat:
Ik werk zoveel dat ik toch geen tijd heb om mijn geld uit te geven, vandaar dat het best lukt om eens in het jaar een cursus te doen om mezelf ook buiten de medische wereld te blijven ontwikkelen.

Ik ben gevalletje 3x uitgeloot (maar gelukkig ook 1x ingeloot voor wat anders) dus misschien zou ik het andersom hebben. :P

Ik heb relatief weinig praktijkervaring met een hoop dingen, en ben vooral Westerngeorienteerd op het moment.

Aangezien Orun bij mij ws dezelfde problemen zal gaan geven die jij noemt, twijfel ik nog erg...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:47

Zijn er binnen de westernrichting geen basis-instructeursopleidingen? Op dat gebied ben ik dus weer helemaal niet op de hoogte :o

Opleiding van de FNRS moet ook best aardig zijn, maar dan richt je je wel veel meer op het manegewerk.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 16:58

Nee, er is geen officiele opleiding voor in Nederland. En ben ook niet goed genoeg daarvoor; heb nog een hoop te leren.
Geeft niets, de basis blijft sowieso hetzelfde idee.
Orun basis zou ik moeten kunnen, denk ik, maar ik weet niet of het wijsheid is... Daar ga ik de komende paar daagjes nog even over twijfelen. Als ik de mening van mensen in mijn omgeving vraag is die echt heel wisselend...

Dat Western was ook even ter illustratie, ik vind zowel engels als Western leuk (ben in beiden overigens geen held, maar wel heel bewust met dingen bezig), maar bv. KWPN heb ik dus minder mee en Orun zou iets stroever kunnen gaan...

Het is echt voor mijn eigen ontwikkeling/leuk/erbij, ik heb geen concrete ambities binnen de paardenwereld. Dat scheelt wel, denk ik. :)

Hoewel ik als ik mijn diploma heb over drie jaar toch graag verder zou gaan met paardenfysio en ook iets met houding- en zit zou willen doen, voor 'erbij'.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:04

Zo te horen hebben wij dus wel dezelfde insteek. Ik doe al die dingen ook vooral ter verdieping en niet zozeer om er mijn werk van te maken. Vind het gewoon leuk om dingen over paarden te leren en mezelf te ontwikkelen.

Was gewoon benieuwd of er in de westernwereld ook zoiets als de orun bestond, maar dat is er dus pas op hoger niveau.

ORUN was op zich best aardig hoor, ik trof het ook gewoon echt niet met onze instructeur (en heb om die reden ook besloten om geen cent uit te geven om in deel 3 hetzelfde te riskeren). Nadeel vind ik dat het theoretisch niveau altijd zo rond MBO-niveau ligt en dan verlies ik al snel de interesse :o Maar dat is met eigenlijk alle opleidingen op dit gebied zo dus dat moet ik maar accepteren.