Bijles geven, hoeveel per uur verdienen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Bijles geven, hoeveel per uur verdienen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:03

Na de zomervakantie ben ik van plan bijles te gaan geven, hoogstwaarschijnlijk heb ik al 1 persoon die bijles wil.
Ik zit in de vierde klas (VWO), ik richt me op de jaren 1 t/m 3 en eventueel vierde klas.
Het vak waarin ik bijles wil gaan geven is Frans, eventueel Duits er bij, afhangende van de vraag.
Zijn er toevallig mensen die bijles hebben gehad van een "simpel" iemand uit de bovenbouw of mensen die bijles hebben gegeven?
Hoeveel vroegen of betaalden jullie hier voor?
Is er overigens veel vraag naar Frans? :o (altijd handig om te weten)
Ik ben nu schoonmaakster in een winkel, hiermee verdien ik €2,50 in het uur, maar dit vind ik echt verschrikkelijk werk... Beter iets dan niets natuurlijk, maar ik denk dat ik bijles geven leuker vind. :=

Dorus

Re: Bijles geven, hoeveel per uur verdienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:06

Wat zijn jouw raportcijfers voor Frans en Duits? Als je maar een zesje staat kan je niet veel vragen, haal je negens en tienen dan wordt het al wat meer.
Ik zou zelf voor iemand die een jaar of wat boven mij zit niet meer dan 3/4 euro per uur betalen.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:07

zo hej...2.50 per uur! nou ik begrijp helemaal dat je iets anders wil doen. voor zover ik gehoord heb is er best wat vraag naar frans hoor, en dat weet ik omdat ik zelf vertalingen in duits engels en frans doe...dus ik zou het proberen.en over de betaling zal ik niet weten, dat omdat ik allang afgestuurd ben en vertaal diplomas heb...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:08

Ik weet dat bijles voor wiskunde/natuurkunde big business is.. Daar vangen studenten bij ons tussen de 15 en 40 euro per uur voor.. (dit zijn wel hbo studenten die op hun eindlijst havo een 7 of een 8 voor dat vak stonden). Denk dat je best wel 15 euro per uur mag vragen om mee te beginnen, je bent immers ook voorbereidingstijd en reistijd kwijt.

@falona: denk dat TS meer moet inspelen op de ouders en die laten betalen dan de kinderen zelf :D

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:10

Falona schreef:
Wat zijn jouw raportcijfers voor Frans en Duits? Als je maar een zesje staat kan je niet veel vragen, haal je negens en tienen dan wordt het al wat meer.
Ik zou zelf voor iemand die een jaar of wat boven mij zit niet meer dan 3/4 euro per uur betalen.

Ik heb niet zoveel gedaan dit jaar :o.
Duits 7.5, Frans 9.1 (of 9.0, weet het niet meer).
Duits had een ruime punt hoger kunnen zijn, Frans een halve punt hoger.
Achja, achteraf.
Dit jaar ga ik echt mijn best doen (roep ik ieder jaar weer, maar nu echt _O- ).

Marieke_K: Bèta is zeker gewenster, jammer dat dat de vakken zijn waar ik zelf hulp voor nodig heb.. :=

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:12

Marieke_K schreef:
@falona: denk dat TS meer moet inspelen op de ouders en die laten betalen dan de kinderen zelf :D

Dan nog, een scholier die net een jaar of wat boven je zit zou ik echt geen 15 euro betalen. Zeker als ouder niet. Voor dat geld kan ik ook wel iemand vinden met opleiding en referenties.

Ik denk dat als beginnend bijles geven die zelf nog op de middelbare school zit je echt niet meer dan 5 euro per uur mag verwachten. Wil je ook nog wat klandizie krijgen.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:15

5 euro vind ik al fantastisch..
Met schoonmaken verdien ik nu €2,50 per uur, dus dat is al een heuse opluchting.
Ik had zelf €4 per uur in mijn hoofd, maar ik weet niet precies wat de vraag en het aanbod zijn.
Na de zomervakantie moet ik naar mijn coördinator ofzo, dan kom ik op een lijst te staan waar leerlingen, die moeite hebben voor dus bijvoorbeeld Frans, contact met me kunnen opnemen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:16

Ik gaf bijles Nederlands aan anderstaligen, maar ik deed wel de opleiding docent Nederlands, iets anders dus. Ik vroeg een tientje per uur.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:17

Het zal uiteraard een beetje aftasten zijn. Ik zou zelf niet al te hoog inzetten, want dan komt er geen kip. Ook al heb je hoger cijfers, je moet je wel realiseren dat je nog 'maar' een scholier bent.

Kan je niet googlen op bijles en kijken wat andere vragen voor deze vakken?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:21

Ik zou er wel rekening mee houden dat mensen hun kinderen liever bijles laten nemen door iemand die er veel meer ervaring mee heeft. Bv. een (ex-)leerkracht of een student. Denk niet dat ouders echt geneigd gaan zijn om iemand die slechts 1 of 2 jaartjes ouder is dan hun eigen kind hen bijles te laten geven.

Daarbij, het is niet omdat je goede cijfers hebt, dat dat ook garandeert dat je de dingen goed kan uitleggen. Ik heb in de lagere school en het middelbaar 8 jaren Frans gehad, ik studeer het nu aan de universiteit maar ik weet niet of ik het al aan zo iemand zou kunnen uitleggen. Overschat jezelf niet, want lesgeven op zich is ook een vak.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:25

Mientjeuh schreef:
Ik zou er wel rekening mee houden dat mensen hun kinderen liever bijles laten nemen door iemand die er veel meer ervaring mee heeft. Bv. een (ex-)leerkracht of een student. Denk niet dat ouders echt geneigd gaan zijn om iemand die slechts 1 of 2 jaartjes ouder is dan hun eigen kind hen bijles te laten geven.

Daarbij, het is niet omdat je goede cijfers hebt, dat dat ook garandeert dat je de dingen goed kan uitleggen. Ik heb in de lagere school en het middelbaar 8 jaren Frans gehad, ik studeer het nu aan de universiteit maar ik weet niet of ik het al aan zo iemand zou kunnen uitleggen. Overschat jezelf niet, want lesgeven op zich is ook een vak.

Daar heb je zeker gelijk in. :j
Mijn Frans lerares van afgelopen schooljaar vond dat ik me zeker aan moest melden en dat ze al haar leerlingen, die niet genoeg aan de normale lessen hadden, naar me toe zou sturen.. :=
Ik ben wel erg het lievelingetje bij haar in de klas, maar het leek er op dat ze het wel meende. :)
Zal even aankijken zijn denk ik..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:29

@falona: iemand met diploma's en referenties kost denk ik het 5-voudige van een tientje per uur.. (althans, ik zou zelf niet voor een tientje per uur een snotneus bijles wiskunde gaan geven.. Juist omdat ik de diploma's en referenties heb vraag ik meer)

Overigens moet je wel rekening houden met wat Mientjeuh zegt: lesgeven en dingen uitleggen kan lastig zijn, maar daar kom je achter door het te doen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:32

Marieke_K schreef:
@falona: iemand met diploma's en referenties kost denk ik het 5-voudige van een tientje per uur.. (althans, ik zou zelf niet voor een tientje per uur een snotneus bijles wiskunde gaan geven.. Juist omdat ik de diploma's en referenties heb vraag ik meer)

Klopt, maar dan is de kwaliteit ook wel een stuk beter dan wanneer een tiener het uitlegt. Ik ken ook een vrouw die uit het onderwijs is gestapt en nu als enige inkomst bijles geven heeft. Zij verdient zo'n €50 per uur maar heeft dus wél de diploma's en jarenlange ervaring in het onderwijs. Ze kent de verschillende handboeken, methodes waarmee leerkrachten leerstof ondervragen etc etc.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:37

Maar zou een simpele scholier met een beetje "talent" voor Frans dan niet de uitkomst zijn voor mensen die het bijvoorbeeld minder breed hebben?
Wij leggen ook niet zomaar even €50 neer voor een uurtje bijles..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:38

Marieke_K schreef:

Ik bedoel dan ook geen volwaardig docent, maar wel iemand die zich bewezen heeft. Niets ten nadele van TS, maar een VWO4 scholier die toevallig een 9 op haar overgangsraport heeft en net begint met bijlessen geven is niet te vergelijken met een student Frans die een VWO diploma op zak heeft met daarop een 9 voor Frans en die al jaren bijlessen geeft. Die laatste zou bij mij wel richting de 10/15 euro komen, misschien zelfs 20. Die eerste krijg bij mij maximaal 5, misschien 7,5 als die heel erg goed is.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:39

@puissance: je moet je vooral aanmelden en met een of twee leerlingen beginnen om te kijken of het voor jou wat is en of zij er wat aan hebben. Maar blijf realistisch in je prijzen.