Studeren - Engeland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hanmar

Studeren - Engeland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 09:31

Ik heb met de zoekfunctie gezocht naar eventueel al bestaande topics, maar ik kon niets vinden wat erover ging. Als zo'n topic toch bestaat, excuses bij deze!

Omdat ik komend jaar naar de 5e van het gymnasium ga begin ik zo langzamerhand toch wat serieuzer na te denken over wat ik erná wil gaan doen. Dat is allemaal nog niet zo simpel, omdat er nu eenmaal heel veel keus is - en ik met mijn profielkeuze ook nog alle richtingen op kan. Ter info: ik doe N&T met biologie, filosofie, latijn, grieks en frans. ;)
Los van het zoeken naar studierichtingen die ik interessant vind, loop ik ook al een tijdje met het idee dat ik éigenlijk het liefst in het buitenland zou willen studeren. En dan bij voorkeur in Engeland, aan de universiteit Cambridge, of Oxford. Dit omdat ik graag (semi-)vloeiend Engels zou willen beheersen, omdat ik het een heerlijk land vind, me niet zo heel gebonden voel aan Nederland en, misschien nog wel het belangrijkste, een zo uitdagend mogelijke studietijd wil hebben. Na enig research op het gebied van buitenlandse universiteiten vond ik Cambridge en Oxford klinken als, academisch gezien, het absolute summum qua uitdaging :D

Ik heb al aardig wat zaken opgezocht, ook m.b.t. praktische zaken als studiefinanciering. Maar waar ik eigenlijk nog veel benieuwder naar ben, is of er misschien Bokkers zijn met ervaring op dit gebied? Zijn er misschien mensen hier die in Engeland hebben gestudeerd, die er veel vanaf weten of die het zelf graag zouden willen?

Anoniem

Re: Studeren - Engeland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:10

Alsof ik mezelf hoor praten. :+ Vrijwel hetzelfde vakkenpakket (ook N&T + N&G + klassiek + moderne vreemde taal) en ook de wens om naar het buitenland te gaan..
Studiefinanciering mag je onder bepaalde voorwaarden meenemen naar het buitenland. Houdt er wel rekening mee dat Nederland ontzettend goedkoop is om te studeren als je het vergelijkt met andere landen, dus dat het buitenland nog steeds vreselijk duur zal zijn om te studeren. Zeker universiteiten als Oxford en Cambridge.
Een meisje van mijn school is geslaagd voor haar gymnasium en gaat volgend jaar naar Oxford. (Kleine kantnoot: zij is voor al haar exacte vakken met een 9,5 of hoger geslaagd.. :D Weet niet hoe jij ervoor staat, maar de eisen voor zulke universiteiten zijn natuurlijk hoog!)

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:15

Klopt, je moet voor je vakken een 8 of hoger staan.
Ook moet je voor interviews e.d. naar Engeland.
Maar het is zeker niet onmogelijk, enkele mensen uit mijn klas zijn ook naar Oxford of Cambridge gegaan :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 10:18

Ik heb het kostenplaatje eens op een rijtje gezet en ik kom eruit dat het in Nederland effectief (als je op kamers gaat in een wat grotere stad) qua kosten wel lijkt op studeren in Engeland. Stufi kan ik zo te zien aan de voorwaarden meenemen (ik voldoe aan alles, voor zover ik kan zien bij de IB-groep). Het grootste verschil is dat je er in Engeland niet bij kunt werken en in Nederland wél.

Een 9,5 gaat me niet lukken :+ , maar ik sta er zeker niet verkeerd voor, op dit moment gemiddeld een 8,5 voor schoolexamengemiddelde - je weet natuurlijk nooit hoe dat gaat lopen in de 5e en 6e, maar zoals het er nu naar uitziet zou het wat cijfers betreft niet een probleem moeten worden.

Wat ik overigens niet snap: wat voor certificaat moet je hebben om je Engelsniveau aan te tonen? Ik las ergens dat een 8 gemiddeld voor Engels al voldoende is, maar dat lijkt me toch sterk en daarnaast lees je op andere sites weer heel andere verhalen...

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:24

Je moet een toets doen om aan te geven dat je Engels goed genoeg is.

Daar kun je verschillende testen voor gebruiken.
Je hebt bijvoorbeeld het Cambridge Proficiency Examen, dit wordt in Nederland een aantal keer per jaar afgenomen. Uit mijn hoofd dacht ik dat je een A of een B moest halen.

Je kunt je dan inschrijven voor zo'n examen, en dan kun je ook nog de oefenmethode erbij kopen, als voorbereiding op het examen, wat zeker aan te raden is, dit examen is totaal anders dan de proefwerken Engels die je op school krijgt.
Je kunt volgens mij ook andere examens doen, maar daar weet ik niets van, dit examen heb ik zelf ook gedaan. :)

Alvast veel succes! Het lijkt me echt een super ervaring!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:29

Hanmar schreef:
Ik heb het kostenplaatje eens op een rijtje gezet en ik kom eruit dat het in Nederland effectief (als je op kamers gaat in een wat grotere stad) qua kosten wel lijkt op studeren in Engeland. Stufi kan ik zo te zien aan de voorwaarden meenemen (ik voldoe aan alles, voor zover ik kan zien bij de IB-groep). Het grootste verschil is dat je er in Engeland niet bij kunt werken en in Nederland wél.

Een 9,5 gaat me niet lukken :+ , maar ik sta er zeker niet verkeerd voor, op dit moment gemiddeld een 8,5 voor schoolexamengemiddelde - je weet natuurlijk nooit hoe dat gaat lopen in de 5e en 6e, maar zoals het er nu naar uitziet zou het wat cijfers betreft niet een probleem moeten worden.

Wat ik overigens niet snap: wat voor certificaat moet je hebben om je Engelsniveau aan te tonen? Ik las ergens dat een 8 gemiddeld voor Engels al voldoende is, maar dat lijkt me toch sterk en daarnaast lees je op andere sites weer heel andere verhalen...

Nou.. nee. Helaas. Studeren in Nederland is rond de 1600 euro per jaar, in Engeland spreek je al snel over 10x zoveel.
Volgens mij kun je het met een 9 gemiddeld al wel redden, dus als je nu je SE nog wat omhoog krikt en je CE heel goed maakt, haal je dat misschien wel haha. 5VWO wordt qua exacte vakken wel wat moeilijker, maar niet extreem. Dus dat moet te halen zijn!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 10:35

1620 is het collegegeld dat je betaalt in Nederland - in bijv. Cambridge is dat 3250, inderdaad. Máár in Cambridge zit je op campus, profiteer je mee van het feit dat het eten in het college verzorgd wordt.
Daarom meldde ik er ook bij dat ik erbij gerekend heb dat je op kamers gaat + een bepaald bedrag aan ''onderhoud'' - dus eten etc. hebt in Nederland. En kamers in Nederland zijn bepaald niet goedkoop in vergelijking met een kamer op de campus in Cambridge!

Ik zeg niet dat het financieel gezien buitengewoon aantrekkelijk is om in Cambridge te gaan studeren, maar de kosten zíjn vergelijkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:37

Ho sorry sorry sorry. Ik heb mij laten vertellen dat Cambridge veeele malen duurder is dan dat! Dan kan het idd wel kloppen dat het totale kostenplaatje vergelijkbaar is.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:43

Mijn buurmeisje is zojuist geslaagd voor haar VWO, alles boven de 9 en het 5e en 6e jaar in 1 gedaan op een privé school. Exact weet ik het niet maar zij is toegelaten op Oxford University in Zeeland. Zoals ik het heb begrepen studeer je zo'n 3 jaar (kan op 3 verschillende locaties wereldwijd, in totaal hebben ze 39 locaties). Het is vreselijk duur, kei- en keihard werken maar dan heb je geloof ik wel ongeveer 5 diploma's aan het eind.

Verder geloof ik niet dat studeren in Cambridge maar 3250 euro per jaar kost. Ik ben er geweest en het moet naar mijn mening vele malen duurder zijn. Het is ontzettend elitair en je wordt er echt niet zomaar toegelaten.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:50

Even op de site gekeken, de tuition fees zijn 3250 POND per jaar, maar er staat ook dat je dat pas ná je afstuderen, en als je een baan hebt hoeft te betalen (wat mij een beetje vreemd lijkt, maar goed)

Daarnaast rekenen ze nog tot 7000 pond voor living costs, dus voor kamer en maaltijden neem ik aan.

Dan zijn de kosten in totaal zo'n 10.000 pond per jaar. En dat is weer meer dan 11.500 euro.

Ik denk dat je je financiën goed op orde moet krijgen, en duidelijkheid vooral wat het gaat kosten, en hoe het zit met stufi e.d.

Bij ons op school hadden de leraren Engels wel aardig verstand van hoe het werkt op Oxford en Cambridge. (eentje had zelfs een boekje 'Hoe kom ik op Oxford?' :') )

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 10:53

Ik vergelijk dus ook alleen de collegegelden in dat geval: 3250 is de ''tuition fee'' voor Cambridge. Daarnaast moet je vervolgens op de campus wonen en als je meerdere studierichtingen doet vaak ook nog instellingsgelden betalen. Dat is hetzelfde als dat je in Nederland met alleen het betalen van collegegeld er vaak nog niet bent :+
Cambridge schat de totale kosten per jaar op 10.000/11.000 pond. Dat is dan een schatting van alle kosten, dus tuition fees, wooonruimte, maaltijden en andere uitgaven, zeggen ze.

In ieder geval, ik zeg ook absoluut niet dat het goedkoop is om daar te gaan studeren. Studeren is nergens goedkoop, overigens :D
Ben in ieder geval dingen gaan uitzoeken over dat CPE, dat lijkt me in ieder geval heel verstandig om maar eens te gaan uitvissen en doen - sowieso komt dat altijd van pas.

Edit: het interessante is dat er op mijn school buitengewoon moeilijk gedaan wordt over studeren in het buitenland. Er loopt welgeteld één docent rond die écht weet waar het over gaat. Daar ga ik dan aan het begin van het schooljaar ook zeker eens mee praten, want ik denk dat die het meest toe te voegen heeft :) .
Het kostenplaatje probeer ik inderdaad zo compleet mogelijk te krijgen, ik denk dat ik opzich een aardig eind kom: je hoeft die tuition fees inderdaad niet tijdens je studie te betalen, maar dan gaan ze ervan uit dat je dat dus in de vorm van een lening aangaat die je later terugbetaalt. In Nederland ga je toch ook een lening aan om je collegegelden te kunnen betalen? Dat is wat ik begreep van de IB-groep. Verder kan ik studiefinanciering meenemen naar het buitenland, maar van alleen die studiefinanciering blijft het een duur plaatje hoor :')

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:02

Ondanks dat er niet gereageerd wordt op mijn post toch nog even 1 opmerking. Bovenstaande klinkt allemaal prima natuurlijk maar besef je je wel dat je echt niet zomaar toegelaten wordt? Het komt nu op mij over althans alsof je 'even' daar gaat studeren maar ik hoop dat je wel beseft dat dit helaas maar voor een hele kleine, selecte groep is weggelegd... Begrijp me niet verkeerd, ik gun het je van harte maar besef wel dat het niet zo makkelijk is als je denkt.

Als je eenmaal toegelaten bent dan is het geld geen enkel probleem. Investeren in jezelf noemen ze dat, zodra je je diploma hebt verdien je het geld dubbel en dwars terug. Dit zou ook dus niet mijn eerste zorg zijn. Mijn eerste zorg zou zijn zorgen dat je toegelaten wordt, geld is in dat geval van latere zorg.

Verder zou je ook nog kunnen kijken naar beurzen, zitten echter alleen wel vaak specifieke voorwaarden aan.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:25

Mijn ervaring met toelating etc. is dat het tricky is, maar zéker niet onmogelijk :)
Als jij je cijfers zo hoog mogelijk houd (als in liever een 9 dan een 8) zorgt dat je je Engels op een goed niveau krijgt en houd, én je goed voorbereid op het interview e.d. en laat zien hoe gemotiveerd jij bent en hoe graag je dit wel en hoe goed je je best gaat doen en al hebt gedaan op school... zie ik geen reden waarom ze jou niet toe zouden laten :)

Ik vind het sowieso al goed dat je hier nu al mee bezig bent +:)+

Edit: kleine toevoeging: op bol.com kun je oefenboeken voor CPE kopen, misschien handig om naar te kijken.

Ook kwam ik een krantenbericht tegen wat ik je niet wilde onthouden :+ :

Hoeveel procent van de totale wateroppervlakte zit er in een koe? Wanneer is een persoon echt dood? Welk effect heeft een 'permanent' op je haren? Ben je cool? Dit zijn slechts enkele van de vele vreemde vragen die studenten moeten beantwoorden om toegelaten te worden tot prestigieuze universiteiten als Oxford en Cambridge. Het systeem is intussen traditie geworden en mist zijn effect niet. "De meeste studenten komen met prima cijfers uit hun vorige schoolperiode op de proppen. Dan moeten we creatief zijn en de spitsvondigheid van onze kandidaten testen om het kaf van het koren te scheiden", aldus verantwoordelijke Jessica Elsom. De bedenkers van de vragen letten er wel op dat elke brainstormsessie een béétje met het desbetreffende vakgebied te maken heeft.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 15:31

In dat geval zijn mijn posts niet goed overgekomen: ik begrijp zeker dat je niet zomaar toegelaten wordt en ik zeg ook absoluut niet dat ik daar ''vanuit ga''. Ik overweeg alleen wél om een poging te doen, dit is iets wat ik heel erg graag zou willen en daarom wil ik ruim van tevoren beginnen met zoveel mogelijk doen om te proberen erin te komen!

Juist daarom ben ik nu bezig met info opzoeken over dat CPE. Daarnaast prober ik inderdaad om mijn cijfers gewoon zo hoog mogelijk te krijgen en te houden en doe ik zoveel mogelijk aan mijn Engels. Dat doe ik om mezelf wel een meer reële kans te gunnen.
Dat de financiën misschien niet de grootste zorg zijn snap ik ook, maar ik probeer toch ook een beetje een totaalplaatje voor mezelf te vormen. Aangezien ik vrijwel zeker weet dat ik niet in aanmerking kom voor aanvullende beurzen is dat wél iets waar ik rekening mee moet houden. 'Academisch' gezien doe ik al alles wat ik kan en daarnaast houd ik me ook zeker bezig met alternatieven, want de kan sis natuurlijk ontzettend groot dat het me niet gaat lukken.

Overigens: dat Oxford in Zeeland, is dat dan de Roosevelt Academy, of nog iets anders?