Training debiteurenbeheer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jellie

Training debiteurenbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:04

Ik mag van mijn baas een training debiteurenbeheer doen.
Had zelf wel adresjes gevonden op internet maar ben benieuwd of er nog een bokker is een organisatie kan aan of afraden. Alvast bedankt!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:42

Ik wilde eenzelfde vraag stellen, maar nu hoef ik zelf geen topic meer te openen. Handig :)) . Gaat het bij jou trouwens vooral om het financiële aspect (versturen aanmaningen, nabellen a.d.h.v. openstaande-postenlijst, schriftelijke communicatie bij uitblijven van betalingen, signalering van mogelijke ernstiger problemen en daarop inspringen naar klant en afd. verkoop) of gaat het ook om het binnenhalen van prospects en het onderhouden van contacten zodat nieuwe klanten ook klant blíjven?

Jellie

Re: Training debiteurenbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 21:21

Gwen hopelijk komt er nog iemand om onze vraag te 'beantwoorden' :D
Mij gaat het om het versturen van aanmaningen t/m signaleren van ernstigere problemen. En bij jou?

frankiej

Re: Training debiteurenbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:33

zou wat voor mij zijn. ben daarin namelijk vrij hard en recht op de man af.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:26

Jellie schreef:
Gwen hopelijk komt er nog iemand om onze vraag te 'beantwoorden' :D
Mij gaat het om het versturen van aanmaningen t/m signaleren van ernstigere problemen. En bij jou?

Bij mij ook :j . Ons bedrijf heeft een heel gevarieerd klantenbestand met ondernemingen op heel verschillende niveaus. Dat maakt het erg leuk, maar soms ook best lastig. In de loop der tijd ben ik er aardig bedreven in geworden, maar het blijft altijd een beetje schipperen tussen commercieel en financieel belang. Bij ons werkt het in theorie zo dat ik signaleer en het in eerste instantie probeer op te lossen, maar dat de vertegenwoordiger of de verkoop binnendienst het overneemt als het om structurele betalingsproblemen gaat. In de praktijk proberen de verkopers daar vaak onderuit te komen, orders binnenhalen is meer hun ding dan het vervolgtraject, hoewel dat zeker zo belangrijk is. Best lastig vind ik het soms om hen van de noodzaak te overtuigen dat ze echt even bij die klant langs (en binnen 8-) ) moeten gaan om de zaak aan te kaarten.

Frankiej, bij sommige klanten werkt dat prima, zo'n directe aanpak, maar het kan ook totaal averechts werken. Na 2½ jaar ken ik 'mijn pappenheimers' wel, en weet ik wie er weliswaar laat betaalt, maar wel heel constant, bij wie ik beter de vertegenwoordiger kan vragen langs te gaan omdat ik anders als spaghetti door de telefoonhoorn getrokken wordt :Y) , bij wie ik met de deur in huis kan vallen en bij ik wat omzichtiger te werk moet gaan of bij wie ik duidelijk moet laten merken dat ik op de hoogte ben van de wettelijke bepalingen aangaande betalingsverkeer. Maar toch is het soms best lastig, zeker nu het steeds meer gemeengoed wordt om een betalingstermijn van 60 dagen na factuurdatum, of zelfs 60 dagen einde maand aan te houden. Ook wordt er steeds vaker zonder meer kredietbeperking afgehouden bij tijdige betaling, terwijl dat niet zomaar toegestaan is.

Wat tips & trucs zijn in zulke gevallen best handig :j .