Mag je je kind een 'pedagogische tik' geven ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnaMichiels

Mag je je kind een 'pedagogische tik' geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 18:59

Hoi bokkers
We gaan met het school discusieren en ik had graag jullie mening eens geweten.
Wat vinden jullie ? Mag je je kind een tik geven op de handen of kont als het stout is geweest ?
Dan bedoel ik niet echt slagen, eerder een tik, een zogenaamde pedagogische tik.
Dit is een manier van opvoeden, die ik heel normaal vind, en jullie ?
Pro of Contra en waarom ?

Dankjewel !

(als je cijfers kunt aantonen ofzo, dat zou super zijn voor mijn debat :o )

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:01

Ik ben nog een kind, en m'n ouders hebben me echt welleens een tik of pets verkocht :j
*Nu niet meer hihi, maar begin al wat volwassener te worden*
Ik vind het normaal, teminste als ze niet hard slaan maar toch wel weet dat het niet mag & dat je dus een 'straf' krijgt.

Waarvoor zou je een cijfer willen hebben?

Boheme

Re: Mag je je kind een 'pedagogische tik' geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:03

Ik ben moeder van een zoon van 8 en ik tik alleen in het aller ergste geval, voorbeeld toen hij 6 was zei hij een scheld woord en spuugde mij in het gezicht, dat had hij iemand zien doen.
Misschien heb ik in zijn leventje hem 3 keer een tik op de billen gegeven.
Ik vind dat iedere moeder dat zelf moet kunnen uitmaken, de ene straf hept bij het ene kind wel en het andere kind niet.
Maar echt slaan ben ik zwaar op tegen.

AnnaMichiels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 19:05

Jantine_ schreef:
Ik ben nog een kind, en m'n ouders hebben me echt welleens een tik of pets verkocht :j
*Nu niet meer hihi, maar begin al wat volwassener te worden*
Ik vind het normaal, teminste als ze niet hard slaan maar toch wel weet dat het niet mag & dat je dus een 'straf' krijgt.

Waarvoor zou je een cijfer willen hebben?

Ik moet een debat voeren voor mijn exaam, en ik ben pro voor een pedagogische tik, dus als iemand interessante cijfers zou hebben waardoor mijn debat sterker zou zijn, is altijd welkom.
Ik heb al wat argumenten maar hoe meer hoe beter hé :Y)

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:06

Ik kreeg ook wel een eens een (verdiende := ) tik (niet slaan ofzo). Als ik iets deed wat niet mocht terwijl ze dat al 100x hadden verteld. Maar dat was echt bijna nooit. ;)

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:10

ik studeer dit jaar af als pedagogische medewerkster en wij hebben daar ook vaak over gehad.
ik vind dat het we moet kunnen. je moet het kind wel de kans geven om zijn of haar grenzen te verkennen maar er moet op gegeven moment een streep gestrokken worden.
1 handeling is naam roep en nee zeggen de handeling nee zeggen en corrigeren en de derde keer een klein tikje. dit heeft een positieve uitwerking op de kinderen ookal willen niet altijd alle mensen dit geloven.
bij mij op stage heb je het levende bewijs :)

als je nog vragen heb pb maar ;)
misschien dat ik je nog meer informatie kan geven :)

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:10

Nou ik geef dan toch een 8 :j

Naar mijn idee helpt het niet om alleen maar 'dat mag niet of foei te zeggen'

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:14

Jantine_ schreef:

Heb jij kinderen? Er zijn namelijk nog een heleboel tussenwegen tussen een tik/slaan en 'dat mag niet' of 'foei' zeggen. ;)
En die werken heel goed, hoor, kan ik uit ervaring zeggen.

Ik ben tegen een tik geven. Ik vind het een slecht voorbeeld van een ouder naar een kind toe. Los je het negatieve gedrag met een tik op? Moet ieder voor zich weten, maar ik kies er niet voor. Een time-out werkt net zo goed, zo niet, nog beter. Ik heb tenminste geen kind wat anderen slaat, wat ik helaas wel eens zie bij kinderen die die 'pedagogische' tik wel eens krijgen.
Ik geef haar de boodschap mee dat slaan sowieso niet ok is. Dus wat voor boodschap geef ik haar mee, als ik wel zou slaan? Omdat ik 'volwassen' ben? Nou, ik kan mijn respect op veel betere manieren krijgen, hoor. :D

Ieder moet het voor zich weten, ik maak er verder geen big deal van, maar ga niet lopen zeuren dat kinderen hun negatieve gedrag niet begrijpen als je het geweldloos oplost. Want ook daarin zijn heel wat nuances. :j

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:18

Twiggy2008 schreef:
Jantine_ schreef:

Heb jij kinderen?

Als je leest zie je dat ik zelf nog een kind ben. Nee dus.
Ik geef m'n mening, en dat mag ik ;) Ik zeg ook niet dat er geen andere manieren zijn?

Ik ga ook mee met jou, maar er zijn ook vast kinderen waarbij dat niet zal werken. En dat zal ook zijn met een tik geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:18

Ik ben er voor máár het mag niet je eerste keuze zijn. Het moet eigenlijk je laatste middel zijn. Liever zie ik eerst neen, als ze gaan schreeuwen gewoon negeren en apart zetten. Uit de situatie halen tot het kind rustig is. Indien het écht zwaar over de schreef gaat of wanneer er een noodsituatie is kan ik er inkomen. (bv: dat je je kind in het snel zijn een pets op de vingers geeft als het naar de brandende kachel of naar je pan grijpt.)

Maar ik denk niet dat een pedagogische tik de "neen" mag vervangen. :) Ik heb Orthopedagogie gedaan, als je wil zoek ik even mijn cursus op waarin er informatie en ook positieve en negatieve punten stonden over fysiek straffen :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:24

Hmmm, tegenwoordig mag dat niet meer nee..

Ik heb vroeger regelmatig een corrigerende tik op de billen gehad.
En ik ben er echt niet slechter van geworden.

Mishandel geen mensen/dieren
Heb gewoon respect voor de medemens
Ben niet agressief
En heb geen psychische problemen (tenminste, zover ik weet niet :+ )

Ik vind dat het best moet kunnen.
Tuurlijk niet om ieder dingetje, maar als een kind het bloed onder je nagels vandaan haalt en gewoon niet meer naar je luisterd...
Ja...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:24

Ik vind van niet. Kinderen leren van het gedrag van hun omgeving, en door ze een tik te geven draag je heel sterk over dat je slaan in bepaalde gevallen ok vindt. Dat is iets dat we niet over willen dragen aan kinderen, lijkt me.

Daarnaast zijn er talloze manieren om duidelijk, consequent en waar nodig streng te zijn zonder te slaan. Vaak wordt er een soort zwartwitbeeld geschetst waarbij je ofwel je kind een tik geeft, of je het kind in alles z'n zin geeft. Maar dat is de keuze niet, een tik is NIET de enige manier om je opvoeding en regels te handhaven. Er zijn talloze manieren om duidelijk te maken dat een 'nee' ook echt nee is. Het is bij opvoeding vooral belangrijk dat je consequent bent: dat het kind weet wat er verwacht wordt en wat niet mag, en wat de consequenties zijn.
Een tik heeft daar niets mee te maken.
Het betekent niet standaard dat je je kind ook voldoende grenzen meegeeft of consequent bent, en geen tik geven betekent niet dat je je kind te vrij laat en alles maar laat doen. (Ik ken bv gezinnen waarbij de ouders het af en toe ineens zat zijn en 'als je nou niet ophoudt krijg je een tik', maar de rest van de tijd nauwelijks iets ondernemen. En al helemaal niet duidelijk maken wat wel of niet mag. De ene keer mag er gejengeld worden tot en met, en de andere keer krijgt het kind ineens een tik. Behalve een krijspartij levert dat opvoedkundig ook niet veel op, zeker niet dat een kind zich daarna wel gedraagt.)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:26

Jantine_ schreef:
Als je leest zie je dat ik zelf nog een kind ben. Nee dus.
Ik geef m'n mening, en dat mag ik ;) Ik zeg ook niet dat er geen andere manieren zijn?

Ik ga ook mee met jou, maar er zijn ook vast kinderen waarbij dat niet zal werken. En dat zal ook zijn met een tik geven.

Ik had alles gelezen, maar onthou niet alle namen als je meerdere posts post, hoor. ;)
Je mag je mening geven, ik was het er alleen niet mee eens met hoe je die omschreef. En dat mag ik ook weer zeggen. ;)

Natuurlijk moet je het per individueel geval bekijken. Elk kind, elk mens is uniek en ook elke ouder-kind relatie is uniek. Ik heb een hele temperamentvolle dochter met een gouden hartje en ik moet ook wel eens goed doordringen tot haar, maar slaan is nooit de oplossing. Ik vind de boodschap van dat je slaat, als het kind niet luistert gewoon niet ok. Kan er niets aan doen, ik vind het niets. Kijk eens naar programma's als de Supernanny, ja, lekker commercieel, maar het werkt als een speer en slaan is nergens voor nodig. Zelfs bij de grootste etterbakken niet. :D

Vaak ligt het nog bij de ouders ook, die gewoon niet consequent genoeg zijn of met dreigementen gaan smijten, terwijl ze die niet waar maken. Tja, dan loopt een pittig, slim kind binnen no time over je heen. Maar aan wie ligt dat echt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:27

Maar een tik betekent ook niet dat je kind later iemand zal mishandelen, sneller zal slaan enz ShadowO. Dus je maakt zelf die veralgemening wel. :)

Ik vind het heel gemakkelijk om te zeggen dat dingen die kinderen doen enkel aan de opvoeding liggen. Tuurlijk, opvoeding doet veel. Maar met opvoeding voorkom je niet alles.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-05-09 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:28

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:29

Twiggy2008 schreef:
Jantine_ schreef:

Heb jij kinderen? Er zijn namelijk nog een heleboel tussenwegen tussen een tik/slaan en 'dat mag niet' of 'foei' zeggen. ;)
En die werken heel goed, hoor, kan ik uit ervaring zeggen.

Ik ben tegen een tik geven. Ik vind het een slecht voorbeeld van een ouder naar een kind toe. Los je het negatieve gedrag met een tik op? Moet ieder voor zich weten, maar ik kies er niet voor. Een time-out werkt net zo goed, zo niet, nog beter. Ik heb tenminste geen kind wat anderen slaat, wat ik helaas wel eens zie bij kinderen die die 'pedagogische' tik wel eens krijgen.
Ik geef haar de boodschap mee dat slaan sowieso niet ok is. Dus wat voor boodschap geef ik haar mee, als ik wel zou slaan? Omdat ik 'volwassen' ben? Nou, ik kan mijn respect op veel betere manieren krijgen, hoor. :D

Ieder moet het voor zich weten, ik maak er verder geen big deal van, maar ga niet lopen zeuren dat kinderen hun negatieve gedrag niet begrijpen als je het geweldloos oplost. Want ook daarin zijn heel wat nuances. :j

anti-tik: slaan is een teken van onmacht.

ik sta voor de klas en heb al heel wat situaties meegemaakt, maar nog nooit de drang gehad om een tik te verkopen. waarom niet? omdat er nog zo veel andere manieren zijn om zaken op te lossen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:29

Ik vind het eigenlijk niet geoorloofd.

Om het simpele feit dat een 'corrigerende tik' voor de ene ouder een tikje tegen de arm kan zijn en voor de ander een volle mep in het gezicht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:30

pharagirlke schreef:
Maar een tik betekent ook niet dat je kind later iemand zal mishandelen, sneller zal slaan enz ShadowO. Dus je maakt zelf die veralgemening wel. :)

Ik zie helaas wel dat kinderen die wel eens een tik krijgen, ook zelf sneller gaan slaan (dan heb ik het over kinderen in de peuter-, kleuter- en lagere schoolleeftijd). ;)
Rara, hoe zou dat komen???

Ik mag hopen dat ze later niet gaan mishandelen, maar ik maak me eerst even druk over die jonkies van nu die al loszittende handjes hebben en bv mijn kind gaan slaan....... Die gelukkig meteen begrijpt dat slaan niet ok is en tot nu toe gelukkig meteen naar mij komt en nog niet terug gaat slaan (al kan ik heel goed begrijpen dat ze dat op een dag wel gaat doen).

benangelique, ben het helemaal met je eens!!! :j
Slaan is onmacht, er zijn nog heel wat andere prima oplossingen, die echt wel werken, zelfs bij het ergste gedrag.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:31

Ik vind vooral dat het aan de leeftijd van het kind ligt. Onder de 3 jaar kun je het toch niet echt uitleggen. Bovendien is het vaak meer het idee dan dat je ze pijn doet(als het een tik is dus) Maar ouder dan 3 tsja ligt aan het kind maar ik zou het niet doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:31

Ik zie ook kinderen van ouders die niet slaan, die dat gedrag vertonen. Hoe verklaar je dat dan?
Vreemd, in mijn opleiding stonden ze er helemaal niet zó negatief tegenover. Maar wel op een aantal voorwaardes. En dat waren mensen die professioneel bezig geweest waren met opvoeding :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-05-09 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:32

Kreeg vroeger ook wel eens een tik op m'n billen en ben er niet slechter door geworden, ik vind dat dat moet kunnen, maar alleen op de billen
Laatst bijgewerkt door Mir_U op 12-05-09 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

pharagirlke schreef:

Het is bewezen dat kinderen nadoen wat ze zien. Ik heb het niet over mishandeling, dat zijn echt excessen. Maar iemand die ziet dat er geslagen wordt, zal dit ook zelf eerder gebruiken als middel. Kinderen gebruiken de voorbeelden die ze zien. (Voor cijfermateriaal zou ik het boek 'The Social Animal' van Elliot Aronson aanraden, daar staan bovendien veel verwijzingen naar specifieke onderzoeken in.)

Getup

Dat snap ik idd ook niet.
Heb als kind best eens een corrigerende tik gehad en ben niet getraumatiseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:33

Ik vind het in geen geval kunnen. Je leert je kinderen dat ze geen andere kinderen mogen slaan, en zelf zou je dan wel een 'corrigerende tik' (wat een woord trouwens..) mogen uitdelen? Nee, sorry dat gaat er bij mij niet in. En idd weten veel ouders niet waar de grens ligt, en vind ik dat het al te ver fout is gegaan als je 'licht' geweld moet gaan gebruiken. :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:34

Er zal altijd de discussie zijn wanneer het wel en wanneer het niet geoorloofd is.
Ook zal er altijd discussie zijn over wie wat een pedagogische tik vinden en wie het al weer te ver vinden gaan.

Als je ervan uit gaat dat het op een "correcte "manier gebruikt wordt.
Dus in uitzondelrijke gevallen, als laatste middel, niet te hard en niet te zacht enz enz enz...

dan moest het kunnen...

Helaas zijn er altijd waarbij het anders geberud, en dan ben ik het er ook niet meer mee eens...