WW/UVW uitkering.. alle tips welkom!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

WW/UVW uitkering.. alle tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 11:23

Hoe zit het met de aanvragen van WW/UVW ?

Mijn contract wordt helaas niet verlengd en ik mag tot en met 2 juni blijven op mijn werk. Het is een drama om iets anders te zoeken, open sollicitaties, vacatures op Internet/Uitzendbureaus, ik kom allemaal geen stap verder.

Na mijn HAVO ben ik MBO paardenhouderij gaan doen omdat ik net als vele andere in een droomwereldje leefde, maar er later achter kom dat ik niet heel mijn leven voor een grijpstuiver wil gaan werken met een rug die al flink aan de kl*te is. Dus na een half jaar ben ik daarmee gestopt en van maart 2006 tot maart 2008 heb ik op een Drukkerij in de Afwerking gestaan. Vanaf maart 2008 werk ik bij een transportbedrijf waar ik de administratie in het magazijn bijhoud, waar ik helaas niet mag blijven.

Er is een hele kleine kans dat ik een opleiding administratief medewerkster ga volgen (hoe weet ik nog niet, BOL BBL etc.) Zodat ik over een paar jaar toch een goede baan kan vinden. Maar ik weet niet of ik dat helemaal zie zitten, wil toch graag een inkomen houden en ga zeker mijn paarden niet opgeven.

Maar hoe zit het precies met inschrijven voor een uitkering, daar wordt ik niet echt wijs uit. Hoorde van een kennis dat je misschien wel helemaal geen uitkering krijgt maar je ze gelijk de laagste van het laagste baan aanbieden die je dan moet accepteren tot je iets anders vindt waar je maar een paar euro mee verdient of wordt dat aangevuld tot je huidige salaris? Tot je 27e ofzo?

Op Internet wordt ik er niet echt wijs uit (hoe je UVW/WW aan kunt vragen)

Nijn

Re: WW/UVW uitkering.. alle tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:26

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 11:33

Ook goedemorgen }:0

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:36

Heb zelf een uitkering aan moeten vragen omdat ik vanaf 1 mei thuis zit.
Het was niet echt moeilijk, als je 6 maanden achter elkaar gewerkt hebt heb je recht op een uitkering.
Heb volgende week een gesprek met iemand van het uwv.
Ging eigelijk heel nsel, tussen door solliciteer ik wara ik kan en als ik word aangenomen graag.
Heel veel succes

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 11:43

Hoe oud ben jij dan (ivm die 27-grens?)

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:44

Ik ben 30 word in juni 31.
Ben gewoon in de omgeving overal aan het kijken volgende week vrijdag mijn eerste sollicitatie weer.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:13

Dan ben ik benieuwd hoe het vergaat met de ontslagen mensen onder de 27?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:21

Mijn vriend werd ontslagen ivm financiele problemen op het werk door de crisis, hij is 24 jaar.
Hij zou gewoon een ww-uitkering krijgen maar moet dan ook actief blijven solliciteren en je moet sneller ook mindere banen accepteren. Dit heeft hij nu niet meer omdat hij een nieuwe baan heeft gevonden.
Kun je voor de 100% werken ivm je rug? Zo nee, dan kun je evt een wajonguitkering aanvragen omdat je onder de 30 bent.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:32

Dat is hier ook de reden (crisis).

Ik werk gewoon de 100%, paar keer per maand fysio, dan is het vol te houden, beetje doorbijten. Maar ik begrijp dat jouw vriend niet in de WW geweest is omdat hij gauw een andere baan had gevonden?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:35

klopt, hij had advies gekregen van de rechtsbijstand dat hij wel gewoon een ww-uitkering kon krijgen, maar dat hij ook actief moest blijven solliciteren en dat het kon zijn dat hij verplicht een baan moest accepteren dat niet in zijn straatje past qua werkervaring en diploma's. Dit ivm dat heel veel mensen de baan kwijt raken en de overheid niet alle ww-uitkeringen wil betalen.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:09

Ik ben 23 en sinds februari ook thuis naast mijn andere parttime werk. Pas in maart uitkering aangevraagd, dacht dat ik wel even snel ander werk zou hebben..viel dus tegen.

Met terugwerkende kracht uitkering gekregen, totaal 4 maanden. Dan moet ik weer bij UWV komen voor gesprek, andere gesprek stelde weinig voor trouwens.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:29

C_arola schreef:
Mijn vriend werd ontslagen ivm financiele problemen op het werk door de crisis, hij is 24 jaar.
Hij zou gewoon een ww-uitkering krijgen maar moet dan ook actief blijven solliciteren en je moet sneller ook mindere banen accepteren. Dit heeft hij nu niet meer omdat hij een nieuwe baan heeft gevonden.
Kun je voor de 100% werken ivm je rug? Zo nee, dan kun je evt een wajonguitkering aanvragen omdat je onder de 30 bent.

Je krijgt echt niet zomaar een Wajonguitkering hoor :)
Sowieso duurt de aanvraag daarvan lang en is er eerst een keuring :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:34

Ook onder de 27 krijg je een uitkering hoor! :D . Ik ben werkcoach (in opleiding sinds 1 april :D ) bij het UWV werkbedrijf.

Een tip, schrijf je zo snel mogelijk in via http://www.werk.nl (hier staat overigens alle info die je nodig hebt). Je kunt hier je ww aanvraag doen maar ook jezelf inschrijven zodat je een afspraak kan maken bij het uwvwerkbedrijf. Coentjuh, heb je de laatste 26 van 36 weken gewerkt? En hoe is je ontslag tot stand gekomen? Mag via pb hoor :D
Laatst bijgewerkt door Rytir op 22-04-09 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:35

Ik volg dit ook even..

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:07

Nijn schreef:
C_arola schreef:

Je krijgt echt niet zomaar een Wajonguitkering hoor :)
Sowieso duurt de aanvraag daarvan lang en is er eerst een keuring :)

Vandaar dat ik vroeg of ze voor de 100% normaal kan werken.
Ik weet dat je niet zo snel een wajong krijgt, heb het gehad tijdens mijn juridische dienstverlening en ik heb zelf een wajonguitkering, weet er dus wel wat van af ;)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 07:22

Rytir schreef:
Ook onder de 27 krijg je een uitkering hoor! :D . Ik ben werkcoach (in opleiding sinds 1 april :D ) bij het UWV werkbedrijf.

Een tip, schrijf je zo snel mogelijk in via http://www.werk.nl (hier staat overigens alle info die je nodig hebt). Je kunt hier je ww aanvraag doen maar ook jezelf inschrijven zodat je een afspraak kan maken bij het uwvwerkbedrijf. Coentjuh, heb je de laatste 26 van 36 weken gewerkt? En hoe is je ontslag tot stand gekomen? Mag via pb hoor :D

Vanaf maart 2006 ben ik gaan werken. Maart 2008 heb ik een andere baan gekregen, maar daar mag ik nu nog maar 5 weken blijven ivm de recessie. Dus ik heb de laatste 26 van de 36 weken gewerkt.

Je zegt, ook onder de 27 krijg je een uitkering. Ik ben niet LUI ofzo, stuur elke week open sollicitaties, speur alle vacature sites af, blader de kranten door. Maar is het niet zo dat ik straks wc's schoon sta te maken voor de helft wat ik nu verdien? Schijnt een nieuwe wet te zijn, dat je al het werk moet accepteren wat ze je bieden, ookal is het onder je niveau.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:15

Ik heb ook tijdelijk een uitkering gehad omdat ik in een andere stad ging studeren en de tijd dat ik er nog was, was te kort om te werken.
Ik was ook geen 27 (nog steeds niet :Y) ) Je moet tegenwoordig werken voor je uitkering. Iig hier.
Je moet je inschrijven bij het CWI en dan kom je op een socialewerkplek. Hier helpen ze met solliciteren en je moet geestdodende dingen doen. Gordijnhaakjes in elkaar zetten of ander gevangeniswerk.
Het is wel even te doen maar je zal blij zijn als je ander werk hebt.

Ze komen idd met werk wat je moet accepteren anders word je gekort op je uitkering. Het kan ook zijn dat je helemaal niets meer krijgt. Ik zou naar het CWI in je woonplaats gaan, daar kunnen ze je alles vertellen, want volgens mij is het ook voor elke gemeente weer anders.

Succes!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:28

Nou, al het werk accepteren hoeft pas later hoor, en van gordijnhaakjes is bij ons geen sprake :+ . Het ligt er een beetje aan hoe actief je bent, iemand die lui achteroverhangt wordt wat 'harder aangepakt dan iemand die lekker zelfstandig druk bezig is.

Over de uitkering: als je voldoet aan de 26 uit 36- weken eis (en uiteraard nog een aantal andere factoren maar die zijn volgens mij op jou niet van toepassing) heb je in principe gewoon recht op drie maanden ww. Vervolgens wordt er gekeken naar hoeveel jaar je werkt. Als je van de afgelopen 5 jaar minimaal vier hebt gewerkt wordt je ww-recht naar hoelang je werkt uitgebreid.

Over het proces: heb je je al ingeschreven op werk.nl voor een uitkering en een afspraak bij het UWV werkbedrijf? Het werkbedrijf helpt je namelijk verder door jou te coachen naat nieuw werk. Meestal kun je de eerste drie maanden gewoon solliciteren naar de banen waar jij intresse in hebt. Afhankelijk van je zelfstandigheid en inzet moet je 1 tot 5 keer in de week solliciteren (lees; een brief schrijven). Heb je na die drie maanden nog geen nieuw werk en heb je nog recht op WW? Dan kan jou werkcoach er voor kiezen om jou een 'opstapje' te geven. Dit kan zijn een cursus of opleiding, een gesponsorde stageplek bij een bedrijf waar je graag wilt werken of je bijvoorbeeld aanmelden bij een reintegratiebureau die jou dan weer verder kunnen helpen in de richting die je op wilt. Dit voorstaande hoeft niet! Na een half jaar werkloosheid geldt dit wel, dan wordt er hoe dan ook een instrument ingezet om jou verder te helpen naar werk (dit is belangrijk want hoe langer je werkloos bent hoe lasiger het wordt om weer te gaan werken).

Pas na een jaar wordt ieder soort werk acceptabel om aan te nemen. Dan moet je soms een baan aannemen die je niet zo leuk vind maar die jou wel weer in het werkritme brengt.

Wanneer je maar 3 maanden recht hebt op WW en je na die tijd nog geen werk hebt gevonden dan heb je geen ww meer maar ga je naar de wwb (bijstand) en daar geldt wel meteen dat al het werk passend is.

Ik hoop dat ik zo een beetje je vragen hebt beantwoord? Ik weet ook niet wat je precies voor werk deed maar op werk.nl kun je ook zoeken naar vacatures!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 14:27

Thanks voor de info! Ben bezig met het inschrijven op de website van het UWV Werkbedrijf!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 15:01

Even weer een vraagje!

*Ik zit nu 4,5 week thuis.. Ik krijg voor drie maanden een WW-uitkering op basis van 38 uur, deze zou eindigen per 2 september.

*Vanaf morgen heb ik een tijdelijke baan voor vijf weken, tot begin augustus, voor 32 uur per week.

*38 uur - 32 uur = 6 uur. Die 6 uur kunnen/worden via het UWV aangevuld zodat ik voor 38 uur salaris heb.

Maar hoe zit het dan met mijn WW-uitkering? Die loopt dus (een gedeelte) door voor 6 uur per week, stopt die dan ook 2 september?

Snappen jullie mijn vraag?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 07:41

Niemand?